Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

granlundii
Inlägg: 294
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av granlundii »

Brutal utveckling på kursen just nu. Börjar fundera om min "riktkurs" för nästa år på 100 dollar som jag angav för nån månad sedan är för optimistisk...

Nåja, om det bara kommer några positiva nyheter kring Model 2 så räknar jag nog ca 100 dollar som en rimlig värdering på 6-12 månaders sikt. Om det är helt tyst kring Model 2 och efterfrågan för nuvarande modeller inte räcker till (som väntat) så kanske kursen skall ner t.o.m. till 50-70 dollar. Men jag utgår ifrån att Tesla pushar på med Model 2 snart, den skulle behöva komma redan 2024 för att hålla upp efterfrågan.
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6599
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Ja det är inte roligt idag :(

TSLA fick ju ingen smäll knappt alls (jfr resten av NASDAQ) fram till Q4. Nu är man väl i bottenträsket av alla tillväxtaktier? Måste ju vara något slags rekord i Q4. Mer än halva TSLA-värderingen är borta på 90 dagar, och jag tror att q4-rapporten blir "tuff".

Om jag vore styrelsen så skulle jag:
1) Sparka Elon omedelbart. Det är inte acceptabelt med en VD som spenderar mer tid att Twittra politik än att sköta sitt jobb.
2) Lyfta upp någon internt som ersättare eller två co-CEO:s
3) Återvinna marknadens förtroende genom kommunikation och press

Det här skulle dom ha gjort dagen då Twitter-affären blev förseglad.

Nu har ju ägarna problemet att det sitter ett gäng muppar i styrelsen (som ägarna bestämt själva var bäst) som inte vågar sparka Elon. Jag gissar att det slutar med en fet stämning från ägarna.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Bjelke »

granlundii skrev: 22 dec 2022 18:05
Brutal utveckling på kursen just nu. Börjar fundera om min "riktkurs" för nästa år på 100 dollar som jag angav för nån månad sedan är för optimistisk...

Nåja, om det bara kommer några positiva nyheter kring Model 2 så räknar jag nog ca 100 dollar som en rimlig värdering på 6-12 månaders sikt. Om det är helt tyst kring Model 2 och efterfrågan för nuvarande modeller inte räcker till (som väntat) så kanske kursen skall ner t.o.m. till 50-70 dollar. Men jag utgår ifrån att Tesla pushar på med Model 2 snart, den skulle behöva komma redan 2024 för att hålla upp efterfrågan.
Ja jag tänkte faktiskt på din 100$-tippning redan igår, den slår nog in ganska snart (tyvärr)…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Mickep »

Får lite bli lite tycka synd om sig själv.
tänkte köpa för 180 men sedan stack det upp till 195 då jag köpte. 5 st. ca 10 000.
gråter en skvätt.
Vilken förust ligger andra på?
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 270
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Pasjostrom »

Försökte falla några fallande knivar, först på 260, sedan på 180. -30% på innehavet hittills.

Funderar på om jag ska köpa lite till nu, men väldigt svårt att gissa var botten är, och framförallt hur lång tid det tar innan det vänder upp till sälj-nivåer igen… :(
VoltAmpere
Inlägg: 121
Blev medlem: 28 mar 2020 09:06

Re: Aktien TSLA

Inlägg av VoltAmpere »

Sabbe skrev: 22 dec 2022 09:47
Volymproduktion av CyberTruck och MegaPacks kommer att höja marginalerna rejält vilket kommer vara positivt för aktiekursen :mrgreen:
Volymproduktion?
Man pratar inte ens om Cybertruck. Vad är det senaste, leveranser i mitten -23?
Det finns ingen modellspec, inget pris, då inte ens orderbar ett halvår innan.

Kommer den ens -23 har jag svårt att se att det blir några volymer då den kommer att vara riktigt dyr.
Volymer hade det blivit av den lovade $39.000 versionen, men den lär vi ju aldrig se/bara skitsnack !
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Dexter86 »

Häng med ner till $100-105 istället göbbar
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 289
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Thed75 »

70st på 123! Buy on fear!
Inga stoplossar, borde komma en rekyl snart
190st, dubblar om det går till 100
backe
Inlägg: 1884
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

Intressant om Elon och Tesla från korsförhör med Elon där man ska avgöra om han borde ha det bonuspaket på 56 miljarder dollar som betalades ut till Elon.

Många av hans uttalanden och kamper med SEC bl.a.

https://www.theverge.com/2022/12/22/234 ... transcript
Q. And you addressed the earnings call and said the board was considering a $5 to $10 billion buy-back, hadn’t made a decision yet; true?

A. Yes, we had received —

Q. Thank you. And so let me just ask the follow-up question. You’re also testifying that no one cleared you to give that statement; correct?

A. I don’t believe it needed to be cleared.

Q. Thank you. Is it also true that during this October Q3 earnings call just recently, you said that you saw a path to Tesla becoming worth more than Apple and Saudi Aramco combined?

A. Yes.

Q. Did you clear that statement with anyone before making it?

A. No.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Dexter86 »

Thed75 skrev: 22 dec 2022 22:11
70st på 123! Buy on fear!
Inga stoplossar, borde komma en rekyl snart
190st, dubblar om det går till 100
Skulle tro vi e där om 2-3 månader
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6599
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Elon på Twitter spaces: "I won't sell stock next year under any circumstances...not selling stock until 2024-2025"

https://twitter.com/i/spaces/1OyKAVlPQznGb
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 289
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Thed75 »

[
Senast redigerad av Thed75, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 289
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Thed75 »

Dexter86 skrev: 22 dec 2022 22:54
Thed75 skrev: 22 dec 2022 22:11
70st på 123! Buy on fear!
Inga stoplossar, borde komma en rekyl snart
190st, dubblar om det går till 100
Skulle tro vi e där om 2-3 månader
I dagens läge med vassen full av svarta svanar så skulle kursen kunna halveras till 60 eller ännu mindre men då krävs tvärstopp för globala elbilsmarknaden alternativt att putte den dåraktige skickar allt han har på usas fastland(recession,världskrig)
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Thed75 skrev: 23 dec 2022 16:58
Dexter86 skrev: 22 dec 2022 22:54
Thed75 skrev: 22 dec 2022 22:11
70st på 123! Buy on fear!
Inga stoplossar, borde komma en rekyl snart
190st, dubblar om det går till 100
Skulle tro vi e där om 2-3 månader
I dagens läge med vassen full av svarta svanar så skulle kursen kunna halveras till 60 eller ännu mindre men då krävs tvärstopp för globala elbilsmarknaden alternativt att putte den dåraktige skickar allt han har på usas fastland(recession,världskrig)
Grejen med en lågkonjunktur är ju att allt hemskt inte behöver hända för att det ska göra påverkan. Det räcker långt med risken.
Byta bil hamnar längre och längre ner på prio-listan. Tillverkare med kort leveranstid drabbas först. Dom med lång har en backlog att beta av.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Aktien TSLA

Inlägg av OfarligTesla »

Thed75 skrev: 23 dec 2022 16:58
x
I dagens läge med vassen full av svarta svanar så skulle kursen kunna halveras till 60 eller ännu mindre men då krävs tvärstopp för globala elbilsmarknaden alternativt att putte den dåraktige skickar allt han har på usas fastland(recession,världskrig)
Nja, även vid dagens kurs har Tesla en rätt hög multipel vad gäller pengarna de faktiskt tjänar och värdet på bolaget så det är fortfarande mycket framtida tillväxt inprisat. Kursen hade kunnat halverats och ändå hade det varit en relativt hög multipel på bolaget givet dagens läge. Frågan är helt enkelt om Tesla kommer kunna leva upp till de stora förväntningarna som finns om framtida lönsamhet vilket jag fortfarande skulle säga är rätt osäkert, som det ser ut nu verkar man tro på kraftig tillväxt med fortsatt höga marginaler på längre sikt vilket jag inte skulle räkna med.
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 289
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av FinaFisken »

Alla behöver göra sin egen hemläxa såklart, men jag köpte igår.

Min bedömning är att lågkonjunkturen kan vara relativt kortvarig, pga låg arbetslöshet, centralbanken som kommer sänka räntan så fort inflationen tillåter det och att obalanser i världekonomin såsom krig, kinesisk covid, energibrist i Europa, transportflaskhalsar och felallokering av riskkapital snabbt kan korrigeras. I så fall är det köpläge om man är någorlunda långsiktig.

Tror man på en eskalerande kina-usa konflikt, europa-rysslandskonflikt, kärnvapenattacker (!?), Återgång till förbränningsmotorer, mm är det ingen brådska att köpa.

Jag ser ingen anledning att tro att Tesla skulle exekvera sämre än någon annan biltillverkare framöver, tvärtom.

Att Tesla kommer sänka priserna framöver med krafigt ökat utbud borde inte vara en överraskning för någon med nationalekonomisk grundutbildning. Detsamma gäller för kostnaderna.

Sen finns den kortsiktiga börshandeln som handlar om huruvida Tesla säljer +/- 10000 bilar i Kina i december, en exceptionell månad som säger väldigt lite om framtiden.
backe
Inlägg: 1884
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

:cry:
FinaFisken skrev: 24 dec 2022 13:36
Alla behöver göra sin egen hemläxa såklart, men jag köpte igår.

Min bedömning är att lågkonjunkturen kan vara relativt kortvarig, pga låg arbetslöshet, centralbanken som kommer sänka räntan så fort inflationen tillåter det och att obalanser i världekonomin såsom krig, kinesisk covid, energibrist i Europa, transportflaskhalsar och felallokering av riskkapital snabbt kan korrigeras. I så fall är det köpläge om man är någorlunda långsiktig.

Tror man på en eskalerande kina-usa konflikt, europa-rysslandskonflikt, kärnvapenattacker (!?), Återgång till förbränningsmotorer, mm är det ingen brådska att köpa.

Jag ser ingen anledning att tro att Tesla skulle exekvera sämre än någon annan biltillverkare framöver, tvärtom.

Att Tesla kommer sänka priserna framöver med krafigt ökat utbud borde inte vara en överraskning för någon med nationalekonomisk grundutbildning. Detsamma gäller för kostnaderna.

Sen finns den kortsiktiga börshandeln som handlar om huruvida Tesla säljer +/- 10000 bilar i Kina i december, en exceptionell månad som säger väldigt lite om framtiden.

Min bedömning är att lågkonjunkturen kan vara relativt kortvarig
Nu vet jag inte vad kortvarig betyder för dig, men jag tror inte jag sett någon analytiker som sagt att lågkonjunkturen ska vara kortare än till 2024, de flesta längre än så.

Svårt att se en endaste räntesänkning under 2023 om inte ekonomin krachar helt.

Tittar man på Tesla jämfört med de andra biltillverkarna så behöver inte Tesla "exekvera" sämre än de andra för att kursen ska gå ner enligt mig då man har väldigt höga förväntningar på sig. Om Volvo och VW bara lyckas någorlunda så är det nog över marknadens förväntningar, med Tesla är det tvärtom.
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 289
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av FinaFisken »

backe skrev: 24 dec 2022 16:02

Min bedömning är att lågkonjunkturen kan vara relativt kortvarig
Nu vet jag inte vad kortvarig betyder för dig, men jag tror inte jag sett någon analytiker som sagt att lågkonjunkturen ska vara kortare än till 2024, de flesta längre än så.

Svårt att se en endaste räntesänkning under 2023 om inte ekonomin krachar helt.

Tittar man på Tesla jämfört med de andra biltillverkarna så behöver inte Tesla "exekvera" sämre än de andra för att kursen ska gå ner enligt mig då man har väldigt höga förväntningar på sig. Om Volvo och VW bara lyckas någorlunda så är det nog över marknadens förväntningar, med Tesla är det tvärtom.
Ja, mindre än 2 år från nu är kortvarigt för mig. Bara ett slut på kriget skulle lösa mycket.

När jag menar exekvera menar jag helt enkelt att aktien kommer gå bättre än andra biltillverkares aktier, men nej jag har inte analyserat alla biltillverkare. De problem som Tesla möter möter även andra biltillverkare samtidigt som de har sina egna strukturella problem.
Tesla har dessutom sitt andra verksamhetsområde som de kan skala upp och de får ett överskott av batterier.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10507
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

FinaFisken skrev: 24 dec 2022 18:57
backe skrev: 24 dec 2022 16:02

Min bedömning är att lågkonjunkturen kan vara relativt kortvarig
Nu vet jag inte vad kortvarig betyder för dig, men jag tror inte jag sett någon analytiker som sagt att lågkonjunkturen ska vara kortare än till 2024, de flesta längre än så.

Svårt att se en endaste räntesänkning under 2023 om inte ekonomin krachar helt.

Tittar man på Tesla jämfört med de andra biltillverkarna så behöver inte Tesla "exekvera" sämre än de andra för att kursen ska gå ner enligt mig då man har väldigt höga förväntningar på sig. Om Volvo och VW bara lyckas någorlunda så är det nog över marknadens förväntningar, med Tesla är det tvärtom.
Ja, mindre än 2 år från nu är kortvarigt för mig. Bara ett slut på kriget skulle lösa mycket.

När jag menar exekvera menar jag helt enkelt att aktien kommer gå bättre än andra biltillverkares aktier, men nej jag har inte analyserat alla biltillverkare. De problem som Tesla möter möter även andra biltillverkare samtidigt som de har sina egna strukturella problem.
Tesla har dessutom sitt andra verksamhetsområde som de kan skala upp och de får ett överskott av batterier.
Skillnaden är att ingen annan biltillverkare har i närheten av Teslas värdering. För att Teslas aktie ska prestera jämnbra med övriga så måste Tesla som bolag leverera långt bättre.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6599
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

“Unlimited demand”… Tesla stänger ned Shanghai i ett ospecificerat antal dagar.
https://www.reuters.com/business/autos- ... 022-12-24/
Sabbe
Inlägg: 1378
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Tesla säljer visningsbilar för att tillgodose den höga efterfrågan i USA.

https://www.teslarati.com/tesla-selling ... nd-report/
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Bjelke »

Eller så är det någon uppdatering på G, har ju hänt förr (men då brukar det finnas
något rykte före vilket inte verkar vara fallet just nu eller?)…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsOJ »

Bjelke skrev: 26 dec 2022 16:37
Eller så är det någon uppdatering på G, har ju hänt förr (men då brukar det finnas
något rykte före vilket inte verkar vara fallet just nu eller?)…
Tycker jag hört rykten om att HW4 skulle presenteras i början av Q1. Kan ju göra det svårare att sälja ”gamla” bilar.

” Tesla To Bring Back Updated HD Radar And Launch Autopilot HW4 In Mid-January Suggests FCC Finding”

https://www.torquenews.com/11826/tesla- ... inding/amp
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Bjelke »

LarsOJ skrev: 26 dec 2022 17:15
Bjelke skrev: 26 dec 2022 16:37
Eller så är det någon uppdatering på G, har ju hänt förr (men då brukar det finnas
något rykte före vilket inte verkar vara fallet just nu eller?)…
Tycker jag hört rykten om att HW4 skulle presenteras i början av Q1. Kan ju göra det svårare att sälja ”gamla” bilar.

” Tesla To Bring Back Updated HD Radar And Launch Autopilot HW4 In Mid-January Suggests FCC Finding”

https://www.torquenews.com/11826/tesla- ... inding/amp
Ja men något sånt skulle det ju kunna vara tex :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Bjelke »

Min första var precis en sån, en demobil som skulle stå i Frankrike men precis då
kom dom fyrhjulsdrivna bilarna och vips så passade inte min 2wd in liksom, den såldes då iväg.
Samma med min senaste, en P100DL som inte funkade som demo när Raven var på G...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar