Vakt vid Supercharger Bredden
Moderator: Redaktion
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 971
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Vakt vid Supercharger Bredden
Tesla har fått sätta ut en kille på en stol för att hålla ordning på taxichaufförerna! Hade tydligen varit slagsmål förra veckan! Stackarn sitter på en stol och så får man anmäla att man vill ladda.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2279
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Vakt vid Supercharger Bredden
Blir det ett nytt yrke med snabbladdingsvakter i framtiden?
Det är ju redan idag en klar brist med hur vi ska köa när det är fullbelagt.
På något vis känns det som att allt bygger på alltid finns lediga platser på laddstationerna.
Hur undviker vi slagsmål?
Det är ju redan idag en klar brist med hur vi ska köa när det är fullbelagt.
På något vis känns det som att allt bygger på alltid finns lediga platser på laddstationerna.
Hur undviker vi slagsmål?
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3659
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Vakt vid Supercharger Bredden
De måste lösa köandet via appen (skärmen i bilen för oss som kör Tesla) på något vis. Annars är det helt ohållbart vid hög belastning.
Finns dock utmaningar där med eftersom bilar har sitt ladduttag på olika ställen. Kanske att man i appen får markera vilken ruta man står i OCH vilken laddare man är ansluten till.
Oklart kösystem stressar mig mer än att eventuellt behöva stå i kö.
Finns dock utmaningar där med eftersom bilar har sitt ladduttag på olika ställen. Kanske att man i appen får markera vilken ruta man står i OCH vilken laddare man är ansluten till.
Oklart kösystem stressar mig mer än att eventuellt behöva stå i kö.
Model Y LR AWD 2022
Re: Vakt vid Supercharger Bredden
Enig.jonasl skrev: ↑22 dec 2022 15:29De måste lösa köandet via appen (skärmen i bilen för oss som kör Tesla) på något vis. Annars är det helt ohållbart vid hög belastning.
Finns dock utmaningar där med eftersom bilar har sitt ladduttag på olika ställen. Kanske att man i appen får markera vilken ruta man står i OCH vilken laddare man är ansluten till.
Oklart kösystem stressar mig mer än att eventuellt behöva stå i kö.
Fattar inte att de inte släppt detta för USA. Så länge det bara är uppkopplade Teslor med uttaget på samma ställe så borde det vara relativt enkelt fixat.
Betydligt mer komplext såklart i Europa med öppnat nätverk. En lösning kunde ju vara att ha tex hälften av platserna dedikerade till Tesla med kösystem och låta resten "vara som det är" med fri platstagning för alla bilar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Vakt vid Supercharger Bredden
Man behöver ju appen oavsett bilmärken om man vill ladda med SuC, så det borde vara lösbart generellt sett.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Re: Vakt vid Supercharger Bredden
Just Bredden är ett skämt nu när det är höga elpriser.
Att det är flera bilar i kö förstår jag eftersom många passar på att gratisladda.
Många gånger kan det vara uppåt 8 bilar i kö . Det är ju fullständig kaos där bilarna står huller om buller och blockerar hela infarten till Max. Fan, ställ er på de parkeringsplatser som finns. Där skulle Tesla kunna styra upp om de nu ska ha folk på plats.
Sjukt kul med taxiförarna som började slåss.
Att det är flera bilar i kö förstår jag eftersom många passar på att gratisladda.
Många gånger kan det vara uppåt 8 bilar i kö . Det är ju fullständig kaos där bilarna står huller om buller och blockerar hela infarten till Max. Fan, ställ er på de parkeringsplatser som finns. Där skulle Tesla kunna styra upp om de nu ska ha folk på plats.
Sjukt kul med taxiförarna som började slåss.
Re: Vakt vid Supercharger Bredden
Jag var där torsdagkväll vid 19-tiden för två veckor sen, dock i en fossil hyrbil. Skulle inte ladda annat än koffein och toabesök. Hade åkt långt och handlat på Webhallen i närheten.
Om det inte var slagsmål så var det så nära det går, utan handgemäng. Taxiförare som tjaffsade.
Har laddat där en gång på en semesterresa men gjorde en liten not till mig själv att inte lyda om Teslan vill ha mig till just den SuC:en.
Om det inte var slagsmål så var det så nära det går, utan handgemäng. Taxiförare som tjaffsade.
Har laddat där en gång på en semesterresa men gjorde en liten not till mig själv att inte lyda om Teslan vill ha mig till just den SuC:en.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Vakt vid Supercharger Bredden
Bör inte vara så svårt i Europa om man bara anger vad man har för bil i appen så blir de ju lätt att räkna ut hur bilarna ska ställas, ja man kan tom optimera lite, kanake inte måsta ta kön till 100% i ordning för att istället optimera så att fler kan ladda utan tomma platser..Legato skrev: ↑22 dec 2022 17:01Enig.jonasl skrev: ↑22 dec 2022 15:29De måste lösa köandet via appen (skärmen i bilen för oss som kör Tesla) på något vis. Annars är det helt ohållbart vid hög belastning.
Finns dock utmaningar där med eftersom bilar har sitt ladduttag på olika ställen. Kanske att man i appen får markera vilken ruta man står i OCH vilken laddare man är ansluten till.
Oklart kösystem stressar mig mer än att eventuellt behöva stå i kö.
Fattar inte att de inte släppt detta för USA. Så länge det bara är uppkopplade Teslor med uttaget på samma ställe så borde det vara relativt enkelt fixat.
Betydligt mer komplext såklart i Europa med öppnat nätverk. En lösning kunde ju vara att ha tex hälften av platserna dedikerade till Tesla med kösystem och låta resten "vara som det är" med fri platstagning för alla bilar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Vakt vid Supercharger Bredden
Tror du på allvar att svenskar som älskar att köa skulle tillåta flexibelitet.chaffis75 skrev: ↑23 dec 2022 09:50Bör inte vara så svårt i Europa om man bara anger vad man har för bil i appen så blir de ju lätt att räkna ut hur bilarna ska ställas, ja man kan tom optimera lite, kanake inte måsta ta kön till 100% i ordning för att istället optimera så att fler kan ladda utan tomma platser..Legato skrev: ↑22 dec 2022 17:01Enig.jonasl skrev: ↑22 dec 2022 15:29De måste lösa köandet via appen (skärmen i bilen för oss som kör Tesla) på något vis. Annars är det helt ohållbart vid hög belastning.
Finns dock utmaningar där med eftersom bilar har sitt ladduttag på olika ställen. Kanske att man i appen får markera vilken ruta man står i OCH vilken laddare man är ansluten till.
Oklart kösystem stressar mig mer än att eventuellt behöva stå i kö.
Fattar inte att de inte släppt detta för USA. Så länge det bara är uppkopplade Teslor med uttaget på samma ställe så borde det vara relativt enkelt fixat.
Betydligt mer komplext såklart i Europa med öppnat nätverk. En lösning kunde ju vara att ha tex hälften av platserna dedikerade till Tesla med kösystem och låta resten "vara som det är" med fri platstagning för alla bilar.
27,8 kWp solceller
Re: Vakt vid Supercharger Bredden
Bra initiativ av Tesla men känns ganska 1900 tal Lös det med programvara. Ja snart blir det slagsmål, har varit på väg ur bilen två gånger. Första gången var det en tjej som inte tyckte hon behövde köa, då var det dock en härlig taxi kille som förklarade för henne på ett väldigt tydligt sätt Andra gången var det en taxi som ställde sig ivägen, först påstod han att det var hans tur sedan började han jiddra om att han bara skulle ladda 5 min för att se om det funkade. Förklarade att han skulle dra åt helvete, det funkade han flyttade bilen
Tesla S75D 2016
Tesla S75D 2018
Tesla S75D 2016
Tesla S75D 2018
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7201
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Vakt vid Supercharger Bredden
Detta är bara ytterligare argument för att undvika Bredden som pesten, jag har aldrig ens hört talas om liknande problem på någon annan SuC.
Va f-n är det för fel på Tesla-taxiförarna i Stockholm? Jag trodde också att Tesla hade börjat blockera kommersiell användning av fri SuC, men detta kanske inte är gratis-SuC-bilar?
/fth
Va f-n är det för fel på Tesla-taxiförarna i Stockholm? Jag trodde också att Tesla hade börjat blockera kommersiell användning av fri SuC, men detta kanske inte är gratis-SuC-bilar?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Vakt vid Supercharger Bredden
Det är inte inte bara Taxi chaufförer.. Jag har sett flera tjafs och bråk + Polis inblandade i Bredden med privata personer..