X verkar vara avsevärt dyrare än S att försäkra via Trygg av någon märklig anledning.
Jag kollade upp en gång vad det kostar att byta framruta på S. Ett sånt byte ligger på 17000.
Efter detta brukar jag förundrat titta på alla spruckna rutor på X när jag snabbladdar. Den där jättelika framrutan kostar nog en hel del mer.
Med ett rutbyte per 2000 mil eller så (det är min statistik efter 10000 mil i S) så antar jag att försäkringen på X borde vara snäppet högre.
Vad gör du med dina rutor, egentligen? Jag har haft en S och tre X och kört runt 15k mil med dem, aldrig bytt en ruta.
I Stockholm så ”grusar” man numera med färsk bergkross från alla tunnelsprängningar. Varenda korn är sylvasst. Grannfirman är en Bilglas firma. De har haft bråda dagar senaste åren. Man får ju inte ta natursand/grus längre. En ruta om året på firmabilarna är standard. Byter när de sopat gatorna varje år
X:en är en suverän suv för barnfamiljer med små barn som mig själv.
Känns bra mycket gedignare än min förra 2019 och mycket tystare vilket är så otroligt skönt.
Känns som det är ytterligare rymd i kupén men yoken som jag nästan har vant mig vid.
Blinkers är just den saken som jag inte riktigt blivit kompis med.
Den dock inte något som passar min personlighet men man får anpassa sig då man har 3 barn...
S:en är det störst skillnad på tycker jag mellan modellerna. Vet inte vad det beror på men den känns bra mycket tajtare och väldigt lik m3p jag hade förut i just när man leker med den, fast ännu mer kraft. Helt galet mycket tryck!
Den är rymligare invändigt på alla ledder.
Känns mycket bredare fram och bak.
Så summa summarum. Vilka bilar!
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
X:en är en suverän suv för barnfamiljer med små barn som mig själv.
Känns bra mycket gedignare än min förra 2019 och mycket tystare vilket är så otroligt skönt.
Känns som det är ytterligare rymd i kupén men yoken som jag nästan har vant mig vid.
Blinkers är just den saken som jag inte riktigt blivit kompis med.
Den dock inte något som passar min personlighet men man får anpassa sig då man har 3 barn...
S:en är det störst skillnad på tycker jag mellan modellerna. Vet inte vad det beror på men den känns bra mycket tajtare och väldigt lik m3p jag hade förut i just när man leker med den, fast ännu mer kraft. Helt galet mycket tryck!
Den är rymligare invändigt på alla ledder.
Känns mycket bredare fram och bak.
Så summa summarum. Vilka bilar!
Fick min S 221218, men har inte kunnat köra den än. Tyckte tidigare att 3 på många sätt var bättre än S (körglädje). Att du skriver att känslan nu är som 3P men med mer effekt, tycker jag låter fantastiskt!
X:en är en suverän suv för barnfamiljer med små barn som mig själv.
Känns bra mycket gedignare än min förra 2019 och mycket tystare vilket är så otroligt skönt.
Känns som det är ytterligare rymd i kupén men yoken som jag nästan har vant mig vid.
Blinkers är just den saken som jag inte riktigt blivit kompis med.
Den dock inte något som passar min personlighet men man får anpassa sig då man har 3 barn...
S:en är det störst skillnad på tycker jag mellan modellerna. Vet inte vad det beror på men den känns bra mycket tajtare och väldigt lik m3p jag hade förut i just när man leker med den, fast ännu mer kraft. Helt galet mycket tryck!
Den är rymligare invändigt på alla ledder.
Känns mycket bredare fram och bak.
Så summa summarum. Vilka bilar!
Fick min S 221218, men har inte kunnat köra den än. Tyckte tidigare att 3 på många sätt var bättre än S (körglädje). Att du skriver att känslan nu är som 3P men med mer effekt, tycker jag låter fantastiskt!
Visst är det! Det är som att de har gjort en leksak för oss 40 plus medans 18 åringarna får sina m3p.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
Och nu finns det en rund ratt i konfiguratorn till både S och X.
Intressant! Undrar vad retrofit kostar. Är lite kluven om jag vill byta. Är lite störigt att man inte ser hela ratten. Men den är skön att hålla i.
Jag hade bytt om man fick blinkersspak och riktig tuta på köpet. Men yoken i sig gillar jag. Att byta till rund ratt men utan blinkers/tuta skulle vara "worst of both worlds" för mig.
X:en är en suverän suv för barnfamiljer med små barn som mig själv.
Känns bra mycket gedignare än min förra 2019 och mycket tystare vilket är så otroligt skönt.
Känns som det är ytterligare rymd i kupén men yoken som jag nästan har vant mig vid.
Blinkers är just den saken som jag inte riktigt blivit kompis med.
Den dock inte något som passar min personlighet men man får anpassa sig då man har 3 barn...
S:en är det störst skillnad på tycker jag mellan modellerna. Vet inte vad det beror på men den känns bra mycket tajtare och väldigt lik m3p jag hade förut i just när man leker med den, fast ännu mer kraft. Helt galet mycket tryck!
Den är rymligare invändigt på alla ledder.
Känns mycket bredare fram och bak.
Så summa summarum. Vilka bilar!
Har S plaid driftmode som 3P? Har S LR driftmode?
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Ingen som lagt märke till att röda bromsok är tillbaka som dessutom är prestandabromsar nu mot innan? Enligt Tesla är det higher thermal capacity calipers.
Plaid har även gått ner 20000kr.
Med ovanstående och rund ratt kan nog många Porscheboys komma över.
X verkar vara avsevärt dyrare än S att försäkra via Trygg av någon märklig anledning.
Jag kollade upp en gång vad det kostar att byta framruta på S. Ett sånt byte ligger på 17000.
Efter detta brukar jag förundrat titta på alla spruckna rutor på X när jag snabbladdar. Den där jättelika framrutan kostar nog en hel del mer.
Med ett rutbyte per 2000 mil eller så (det är min statistik efter 10000 mil i S) så antar jag att försäkringen på X borde vara snäppet högre.
Vad gör du med dina rutor, egentligen? Jag har haft en S och tre X och kört runt 15k mil med dem, aldrig bytt en ruta.
I Stockholm så ”grusar” man numera med färsk bergkross från alla tunnelsprängningar. Varenda korn är sylvasst. Grannfirman är en Bilglas firma. De har haft bråda dagar senaste åren. Man får ju inte ta natursand/grus längre. En ruta om året på firmabilarna är standard. Byter när de sopat gatorna varje år
Sorry offtopic
Har ca 20 bilar i bolaget. Det är spräckta rutor varje år.
Jag kör bra och håller avstånd men likförbannat fick jag spräckt ruta på min Plaid efter 2 veckor.
Jag har fått stenskott från andra sidan motorvägen av alltså mötande trafik. Går fan inte att skydda sig! Så ja, byta ruta är en viktig del i försäkringen.
Frågan är hur länge Tesla håller ut innan dom höjer priserna, med tanke på den svenska kronans utveckling.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Frågan är hur länge Tesla håller ut innan dom höjer priserna, med tanke på den svenska kronans utveckling.
En standard S plaid i Norge kostar idag prick 1.700.000kr här kostar den 1.559.000kr med vagnskadeförsäkring i tre år. I Norge har de dock 5år-100.000km i nybilsgaranti. Aldrig sett något liknande och då har jag bott sju år i Norge och följt priserna sedan 2014.
Undrar om man får behålla befintlig ratt/yoke. Då skulle man ju kunna byta till yoke för långturer och köra normal ratt till vardags, eller byta tillbaka om man ångrar sig.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---