Jag/familjen har ett extremt stort behov av backvarnare/parkeringssensorer, har haft det på alla bilar de senaste 25 åren så man kanske blir lite beroende
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Hämtade ut vår svart/svarta MYP den 30/12, tillverkad i Berlin den 15/11, efter viss tvekan när jag sett att den saknat sensorer.
Vi är dock supernöjda med bilen, har kört elbil de senaste 3 åren och denna är bäst hittills.
Hur Tesla/Elon kan plocka bort det utan att ha en annan lösning färdig är ju minst sagt dumsnålt... men det hjälper ju inte att klaga så jag har gjort en "hemmasnickrad" lösning som jag tänkte dela med mig av (om andra har bättre/snyggare lösningar är förstås också välkommet)
Att det ser fult ut på en 850-tusenkronorsbil behöver ingen kommentera till mig... ja absolut, men hellre det än trasiga stötfångare och överkörda trädgårdsprylar
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Tänkte twittra en bild på det till Elon och fråga om han tycker det ser värdigt ut, är ju egentligen hans fel...
Det kommer kanske eftermarknadslösningar men jag kan inte vänta på det.
Fördelen med denna lösning är det funkar tillfredsställande, är billigt och kan plockas bort på 30 min helt utan åverkan på bilen. Så om/när Tesla löst det med kamerorna är bilen lätt återställd.
(Jag har hängt på internetforum och inte kommit på något bättre utan att "förstöra" något på bilen, ingen borrning, ingen inkoppling på backlampor, inte mycket isärplockande, inget syns inne i kupen etc)
Delar:
1 st SPY wireless backvarnare + 1 st vanlig "trådad" backvarnare + 1 st 12-volts hane med strömbrytarknapp (allt köpt på Amazon.se)
3M VHB-tejp samt lite zipties
Här är stegen jag gjort:
BAK:
Satte 3 st sensorer under kanten på stötfångaren, drog kablarna utvändigt under kanten. allt möts i mitten av stötfångaren och går in i bagaget.
Drog en 12v-kabel under mattorna till mittkonsolens 12-v uttaget. Kopplade ihop sensorer+centralenhet+12V strömkabel, gömde detta i "baljan" under eluttaget.
FRAM:
Sök på "Frunk removal" på youtube för att ta ut frunken och luftfiltret.
Satte 4 sensorer under stötfångaren i luftöppningen. Drog in sladdarna i skarven mellan kylar-luftintaget och stötfångaren, det är en stor gummipackning som kan ges ett mellanrum där kablarna pillas in, de kommer sedan upp i frunk-utrymmet.
drog sladdarna upp längs förarsidan mot batteriet. Kopplade in elsladden med säkring på en jordpunkt samt startkabelpinnen med +.
(Min MYP hade ett Li-Jon-batteri på 16 volt, så inga vanliga batteripoler som man kan koppla in sig på)
kopplade ihop centralenheten och fäste den under luftfiltret.
Fördelen med SPY wireless är att man inte behöver dra en kabel mellan frunken och in i kupen genom torpedväggen. Provade med 2 st Spy, men de går på samma frekvens så det funkade tyvärr inte.
INNE I BILEN:
I bakre mittkonsollen finns ett 12-uttag. Jag kopplade ihop displayen (fram) med 12v-kabel till bakdelen samt 12V hanen med strömbrytare och pluggade in den. (När locket är stängt syns inget, men pipen hörs)
Anledningen till strömbrytaren är att om jag kör in i garaget så kommer det pipa i 15 minuter tills Teslan stänger ner 12v-uttaget... så då trycker jag bara på knappen för att stänga av displayerna.
Hoppas det ger lite ideer/inspiration, denna tråd är tänkt för de som har en MY utan sensorer och vill prata lösningar.
Backkameran funkar bara så länge det är torrt och rent ute, sensorer funkar även i smuts och rimlig mängd snö.
Jag har även beställt en pryl till kameran som ska göra att den är ren längre, se länk nedan:
https://abstractocean.com/products/supe ... -model-3-y