Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

deepanRam
Inlägg: 41
Blev medlem: 30 dec 2022 10:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av deepanRam »

Scania skrev: 13 jan 2023 16:10
Hmmm…. Betalade för mer än en vecka sen för en MYP som ska hämtas ut 24:e. Företagsleasing. Efter en dag reggades ”invoice 5” som väl bekräftade betalningen till leasingbolaget.

Sen hände inget förrän igår kväll då Invoice sex och sju kom som ser ut som typ alla andra men om jag fattar rätt är teslas bekräftande och stänger alla dörrar för avbokning?

Liiiite förvirrande med tusen invoices som ser likadana ut. Är kanske företagsleasingsbil nummer 20 jag hanterar och har aldrig förr haft så många fakturor fram och tillbaka att läsa.

Överlag känns märkligt att lagerbil som först skulle levereras 27-30 dec sen skjutits till 24:e januari pga ”hamnstrejk” i Holland nu plötsligt är färdigbehandlad i betalningar dagen innan prisdumpningen som vi förlorar typ 60k på.
I had the same situation like you . I was supposed to take the delivery of MY Standard Range on 29th Dec which got delayed to 24th Jan. I had even made the payment before the first delivery date. I had searched the same port strike but could not find anything, then heard it was some truck issues to Sweden. After the price drop, I upgraded to MY LR without any penalty charges. The TA was not sure of the Skatteverket climate bonus (I had booked the car in October), but mentioned to take the delivery date with a pinch of salt, so I am bit worried.
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av ippii »

Tänker att beställa en MYLR.

Svart eller blå.

Tror ni färgen kan avgöra om den kommer från Tyskland eller Kina? Eller kommer alla LR från Tyskland?
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

ippii skrev: 16 jan 2023 11:38
Tänker att beställa en MYLR.

Svart eller blå.

Tror ni färgen kan avgöra om den kommer från Tyskland eller Kina? Eller kommer alla LR från Tyskland?
Troligen kommer de flesta LR från Kina.
Beställer man en bil med Quicksilver eller Midnight Cherry kommer den med största säkerhet från Tyskland.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av ippii »

mikebike skrev: 16 jan 2023 12:16
Troligen kommer de flesta LR från Kina.
Beställer man en bil med Quicksilver eller Midnight Cherry kommer den med största säkerhet från Tyskland.
Jag är lite ute ur loopen.. Men visst har det kommit LR från Berlin?
Har Kina fått de nya stolarna än? (nya sömmarna som MYP har)

Något annat som skiljer? Sist jag stressbesällde M3LR utan att göra research gick jag miste om 81 kWh batteriet.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av ippii »

Ser ut som att det är svart/vit/kvicksilver som som lämnar Berlin för tillfället. Gott om LR dessutom.
Jag tycker att stolarna ser snyggare ut på Berlin-bilarna. Vissa menar också att de är skönare.

Kanske dumt att välja blå då...
Screenshot 2023-01-16 134632.png
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Nikk
Inlägg: 102
Blev medlem: 16 jan 2021 20:02

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nikk »

ippii skrev: 16 jan 2023 13:49
Ser ut som att det är svart/vit/kvicksilver som som lämnar Berlin för tillfället. Gott om LR dessutom.
Jag tycker att stolarna ser snyggare ut på Berlin-bilarna. Vissa menar också att de är skönare.

Kanske dumt att välja blå då...

Screenshot 2023-01-16 134632.png
Har du bild på stolar från Berlin resp Kina..?
Men blå kommer sticka ut lite ivf bland alla vit-svarta... men psykologiskt känns det ju bättre med en tysktillverkad bil
MYLR 2023, Sv/Sv, 20"
M3SR+ 2020, Midnight Silver/Sv, 19" Sport
Nikk
Inlägg: 102
Blev medlem: 16 jan 2021 20:02

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nikk »

Lade in en beställning den 13/1.
Betalat 2500 kr
Fått beviljad finansiell leasing från DNB

Nu när jag kollar på mitt konto så:
Är Betalning ej avbockad, står att jag ska granska och betala.
Finns även Handpenningfaktura2 (under handpenningfaktura) men det är en kreditfaktura på 2500 kr...

Känner inte att jag kan göra så mycket mer nu eller?

Har inte för mig att det var så här när jag beställde M3an.

Föresten, var hör man av sig om man vill kolla så allt är ok? Uppsalabutiken eller..?? Annars är det ju bara support men där finns inga alternativ för köp av bil...
MYLR 2023, Sv/Sv, 20"
M3SR+ 2020, Midnight Silver/Sv, 19" Sport
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 jun 2022 12:39

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av malmer »

Hoegh Asia är försenad och väntar på bättre väder utanför Gibraltar. Kraftiga vindar i Biscayabukten. Men vädret verkar lätta upp lite framåt onsdag-torsdag. Så skulle gissa det skjuter på leveransen kanske en vecka för oss som skulle ha leverans runt omkring månadsskiftet.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av ippii »

Nikk skrev: 16 jan 2023 15:44
Har du bild på stolar från Berlin resp Kina..?
Men blå kommer sticka ut lite ivf bland alla vit-svarta... men psykologiskt känns det ju bättre med en tysktillverkad bil
Capture.PNG
Sitsen är lite mer skålad och ska enligt utsago vara lite mjukare.
Du ser på bilden att det finns längsgående dubbla sömmar, det finns ej på de gamla sätena.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av flipmac »

Nikk skrev: 16 jan 2023 16:34
Lade in en beställning den 13/1.
Betalat 2500 kr
Fått beviljad finansiell leasing från DNB

Nu när jag kollar på mitt konto så:
Är Betalning ej avbockad, står att jag ska granska och betala.
Finns även Handpenningfaktura2 (under handpenningfaktura) men det är en kreditfaktura på 2500 kr...

Känner inte att jag kan göra så mycket mer nu eller?

Har inte för mig att det var så här när jag beställde M3an.

Föresten, var hör man av sig om man vill kolla så allt är ok? Uppsalabutiken eller..?? Annars är det ju bara support men där finns inga alternativ för köp av bil...
Jag beställde också i fredags och hos mig ser det ut så här. Dock har jag inte finansiering utan köper privat. I övrigt ingen information om leveransdatum eller liknande. Gissar att ni som har datum omkring månadsskiftet och väntar på Hoegh Asia har beställt tidigare än oss?
18940C46-01A9-4BD4-9854-823790C39311.jpeg
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Nikk
Inlägg: 102
Blev medlem: 16 jan 2021 20:02

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nikk »

ippii skrev: 16 jan 2023 17:01
Sitsen är lite mer skålad och ska enligt utsago vara lite mjukare.
Du ser på bilden att det finns längsgående dubbla sömmar, det finns ej på de gamla sätena.
Ah tack för info. Har ju läst att stolarna i MY inte är lika sköna som i M3 (pre-facelift?) så hoppas de fått till det nu.
MYLR 2023, Sv/Sv, 20"
M3SR+ 2020, Midnight Silver/Sv, 19" Sport
Nikk
Inlägg: 102
Blev medlem: 16 jan 2021 20:02

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nikk »

flipmac skrev: 16 jan 2023 17:33
Jag beställde också i fredags och hos mig ser det ut så här. Dock har jag inte finansiering utan köper privat. I övrigt ingen information om leveransdatum eller liknande. Gissar att ni som har datum omkring månadsskiftet och väntar på Hoegh Asia har beställt tidigare än oss?
Men då kanske det är kopplingen mellan DNB och Tesla som drar ut på det. Är nog enklare att kolla med DNB hur läget är.
MYLR 2023, Sv/Sv, 20"
M3SR+ 2020, Midnight Silver/Sv, 19" Sport
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3729
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

DnB är inte alltid snabba med att återkoppla om det hakat upp sig på något så det är nog rätt ände att börja kolla i.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Gusten85
Inlägg: 21
Blev medlem: 16 jan 2023 21:03

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Gusten85 »

Lagt en beställning på MYLR. Nästa steg att välja leveransplats när jag loggar in på tesla konto, där finns dock endast Malmö eller Norrköping att välja mellan när jag matat in min adress. Bosatt i Göteborg och räknade med att lokal upphämtning var möjlig. Stämmer det att man blir låst till Malmö eller Norrköping eller går det att få lev till Gbg via kundservice?
Nikk
Inlägg: 102
Blev medlem: 16 jan 2021 20:02

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nikk »

Gusten85 skrev: 16 jan 2023 21:11
Lagt en beställning på MYLR. Nästa steg att välja leveransplats när jag loggar in på tesla konto, där finns dock endast Malmö eller Norrköping att välja mellan när jag matat in min adress. Bosatt i Göteborg och räknade med att lokal upphämtning var möjlig. Stämmer det att man blir låst till Malmö eller Norrköping eller går det att få lev till Gbg via kundservice?
Jag kunde välja Gbg…
MYLR 2023, Sv/Sv, 20"
M3SR+ 2020, Midnight Silver/Sv, 19" Sport
Gusten85
Inlägg: 21
Blev medlem: 16 jan 2023 21:03

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Gusten85 »

Nikk skrev: 16 jan 2023 21:25
Gusten85 skrev: 16 jan 2023 21:11
Lagt en beställning på MYLR. Nästa steg att välja leveransplats när jag loggar in på tesla konto, där finns dock endast Malmö eller Norrköping att välja mellan när jag matat in min adress. Bosatt i Göteborg och räknade med att lokal upphämtning var möjlig. Stämmer det att man blir låst till Malmö eller Norrköping eller går det att få lev till Gbg via kundservice?
Jag kunde välja Gbg…
Hmm… testat med alla möjliga adresser men endast Malmö eller Norrköping.
Beställde en svart long range, svart klädsel, 19’’. Kan det ha att göra med specifikationen?
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av flipmac »

Gusten85 skrev: 16 jan 2023 22:00
Nikk skrev: 16 jan 2023 21:25
Gusten85 skrev: 16 jan 2023 21:11
Lagt en beställning på MYLR. Nästa steg att välja leveransplats när jag loggar in på tesla konto, där finns dock endast Malmö eller Norrköping att välja mellan när jag matat in min adress. Bosatt i Göteborg och räknade med att lokal upphämtning var möjlig. Stämmer det att man blir låst till Malmö eller Norrköping eller går det att få lev till Gbg via kundservice?
Jag kunde välja Gbg…
Hmm… testat med alla möjliga adresser men endast Malmö eller Norrköping.
Beställde en svart long range, svart klädsel, 19’’. Kan det ha att göra med specifikationen?
Borde väl inte ha med det att göra. Om det inte är så att du redan blivit matchad med en som av oklar anledning bara kan köras dit.
Jag tror jag hade samma problem först men det visade sig att det var ett automatiskt inmatat postnummer från Stockholm trots att jag bor i Linköping. Men ofta tror hemsidor att jag är i Stockholm så gissar att det har med internetuppkopplingen att göra.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
usse
Inlägg: 65
Blev medlem: 24 nov 2022 09:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av usse »

Jahapp då har manbeställt en MYLR svart/svart och sällar mig till denna tråd.
Någon som beställt närtid och fått datum?
Användarvisningsbild
Rydh
Teslaägare
Inlägg: 93
Blev medlem: 17 jan 2023 07:42

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Rydh »

Efter ett par elbilar parallellt med en pluginhybrid så är det nu dags för nästa steg, 15/1 beställde jag en röd MY RWD så nu är det spänd väntan på leveransdatum och leverans!

EDIT: Är det någon som har en känsla för ungefär vad man kan förvänta sig för leveranstid?

//Peter
Senast redigerad av Rydh, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Modell Y RWD -23
Hyundai Ioniq Classic 28 -19
Kia Niro PHEV -18
Nissan Leaf 24 -15
Och ett gäng fossiler...
Användarvisningsbild
Nermin
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 23 dec 2020 18:53
Ort: Mölndal

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nermin »

Har också beställt en MYLR, upplever den också som nästan prisvärd nu. Samtidigt lite orolig kring det där med parkering och avsaknaden av USS. Förstår inte hur de kan lösa det på ett bra sätt med enbart kameror. Saknas en i "grillen" fram och den bakre blir ju smutsig rätt lätt. (så var det iaf på min SR+) Även om vi kanske har olika behov men visar det sig att det inte fixar det här med enbart kameror/mjukvara, blir det retrofit då, eller skiter de i det och introducerar USS i den nästkommande batchen? Den här varianten lär inte bli poppis på beg. marknaden. Sen ser jag att man vid köp kan lägga till utökad autopilot och FSD så något har de väl på g. .. "inom snar framtid". :)
Hur tänker ni andra som beställt?
Gusten85
Inlägg: 21
Blev medlem: 16 jan 2023 21:03

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Gusten85 »

flipmac skrev: 16 jan 2023 22:22
Gusten85 skrev: 16 jan 2023 22:00
Nikk skrev: 16 jan 2023 21:25
Gusten85 skrev: 16 jan 2023 21:11
Lagt en beställning på MYLR. Nästa steg att välja leveransplats när jag loggar in på tesla konto, där finns dock endast Malmö eller Norrköping att välja mellan när jag matat in min adress. Bosatt i Göteborg och räknade med att lokal upphämtning var möjlig. Stämmer det att man blir låst till Malmö eller Norrköping eller går det att få lev till Gbg via kundservice?
Jag kunde välja Gbg…
Hmm… testat med alla möjliga adresser men endast Malmö eller Norrköping.
Beställde en svart long range, svart klädsel, 19’’. Kan det ha att göra med specifikationen?
Borde väl inte ha med det att göra. Om det inte är så att du redan blivit matchad med en som av oklar anledning bara kan köras dit.
Jag tror jag hade samma problem först men det visade sig att det var ett automatiskt inmatat postnummer från Stockholm trots att jag bor i Linköping. Men ofta tror hemsidor att jag är i Stockholm så gissar att det har med internetuppkopplingen att göra.
Försökt med olika uppkopplingar, adresser etc. Gör ingen skillnad. Får sätta mig i kö till telefonsupport..
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av flipmac »

Nermin skrev: 17 jan 2023 08:14
Har också beställt en MYLR, upplever den också som nästan prisvärd nu. Samtidigt lite orolig kring det där med parkering och avsaknaden av USS. Förstår inte hur de kan lösa det på ett bra sätt med enbart kameror. Saknas en i "grillen" fram och den bakre blir ju smutsig rätt lätt. (så var det iaf på min SR+) Även om vi kanske har olika behov men visar det sig att det inte fixar det här med enbart kameror/mjukvara, blir det retrofit då, eller skiter de i det och introducerar USS i den nästkommande batchen? Den här varianten lär inte bli poppis på beg. marknaden. Sen ser jag att man vid köp kan lägga till utökad autopilot och FSD så något har de väl på g. .. "inom snar framtid". :)
Hur tänker ni andra som beställt?
Jag tror inte det kommer bli aktuellt med retro-fit. Inom snar framtid har det stått på FSD i flera år så det ger jag inte mycket för. Tesla har bestämt sig för vision only-approach och står fast vi det oavsett hur det levererar. Vad den egentliga anledningen är till de bortplockade sensorerna är vet jag inte men jag kan inte se att de kommer tillbaka i närtid. Visst är det möjligt att det kommer ny hårdvara så småningom men det är väl främst Model 3 som verkar ligga i närtid. Jag tror personligen inte på någon större uppgradering av Model Y detta år. Förutom att rwd kanske också börjar tillverkas i Berlin med BYD blade-batterier. Vilket jag gärna hade haft. Men jag tror priset kommer att vara samma och rwd är så pass ny på svenska marknaden att jag inte är särskilt bekymrade för andrahandsmarknaden. Det finns många andra bilar idag som bara har backkamera och saknar sensorer. Så folk är uppenbarligen beredda att nöja sig med det.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Gusten85
Inlägg: 21
Blev medlem: 16 jan 2023 21:03

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Gusten85 »

Gusten85 skrev: 17 jan 2023 10:07
flipmac skrev: 16 jan 2023 22:22
Gusten85 skrev: 16 jan 2023 22:00
Nikk skrev: 16 jan 2023 21:25
Gusten85 skrev: 16 jan 2023 21:11
Lagt en beställning på MYLR. Nästa steg att välja leveransplats när jag loggar in på tesla konto, där finns dock endast Malmö eller Norrköping att välja mellan när jag matat in min adress. Bosatt i Göteborg och räknade med att lokal upphämtning var möjlig. Stämmer det att man blir låst till Malmö eller Norrköping eller går det att få lev till Gbg via kundservice?
Jag kunde välja Gbg…
Hmm… testat med alla möjliga adresser men endast Malmö eller Norrköping.
Beställde en svart long range, svart klädsel, 19’’. Kan det ha att göra med specifikationen?
Borde väl inte ha med det att göra. Om det inte är så att du redan blivit matchad med en som av oklar anledning bara kan köras dit.
Jag tror jag hade samma problem först men det visade sig att det var ett automatiskt inmatat postnummer från Stockholm trots att jag bor i Linköping. Men ofta tror hemsidor att jag är i Stockholm så gissar att det har med internetuppkopplingen att göra.
Försökt med olika uppkopplingar, adresser etc. Gör ingen skillnad. Får sätta mig i kö till telefonsupport..
Om någon stöter på samma problem som jag så går det fint att få andra levereringsplatser via support.
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av flipmac »

Nu fick jag ett sms med uppmaning att slutföra registrering. Minns inte att jag kunde göra det momentet tidigare så nu är det gjort.
Betyder detta att matchning och leverans närmar sig? :)
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
joikast
Inlägg: 11
Blev medlem: 21 okt 2019 13:36

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av joikast »

wannabee skrev: 13 jan 2023 20:33
joikast skrev: 03 jan 2023 13:59
Beställde min MY Long Range 19" Midnight Silver Metallic med dragkrok den 08 juni. Hade tidigare preliminärt datum i november, men plockades bort och nu står det bara "Uppskattad leveranstid: Ej fastställd".

Verkar ovanligt segt eller? inget VIN-nummer heller ännu .. eller hur ser man om man fått VIN nu för tiden? är det fortfarande i källkoden?
Tur du verkar ha nu, iallafall..
Ja det ser ut så, jag har fått det nya priset och hamnar under 700k, samt att beställningen är gjord i juni 2022, jag borde alltså även få klimatbonus om jag tolkar det rätt? :D
Skriv svar