Nu är sommarens semester spikad

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Skogslasse
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 04 sep 2020 12:13
Ort: Norrköping (nästan)

Nu är sommarens semester spikad

Inlägg av Skogslasse »

Det blir en resa genom Finland som börjar utanför Norrköping och med viktigt delmål i Lappland och barnbarnets födelsedag.
Det kan bli med vår S eller med en Skoda
Frågorna är: vågar man åka Över Åland (med tanke på laddnings möjligheter) och alla öarna till fastlandet Har bott på Åland så landskapsfärjorna är välkända för mig.
Teslas laddnätverk är OK men hur är det att komma över med en Enyaq Vilka nätverk har ni valt?
TMS 2020 nov
Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 22 nov 2019 11:03
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/https://---">https://---

Re: Nu är sommarens semester spikad

Inlägg av Mr_Ewing »

Hej,

Vi var på Åland med i3:an i somras - det gick att ladda och ta sig runt utan problem.
MEN - snabbladdning är i stort sett begränsat till 4 st 50kW singelstationer varav två var ur funktion när vi var där.
AC laddning finns en del, men oftast aldrig mer än två uttag på samma ställe.
Dock är ön så liten så det behövdes inte laddas särskilt mycket.
Virta är det som gäller.
BMW i3 120Ah 2019 -SÅLD
Tesla Model Y RWD 2023 MIC
Användarvisningsbild
Skogslasse
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 04 sep 2020 12:13
Ort: Norrköping (nästan)

Re: Nu är sommarens semester spikad

Inlägg av Skogslasse »

Tack för respons Virta njä, OK då går Åland bort. Lite trist då det kunde vara kul att återse diverse platser
TMS 2020 nov
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Nu är sommarens semester spikad

Inlägg av Niklas Z »

Behöver du ladda alls på Åland? Det är ju korta sträckor och låga farter. Har du laddat på rimligt avstånd från färjan till Åland borde du väl inte behöva ladda förrän du kommer till Finlands fastland.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Nu är sommarens semester spikad

Inlägg av SwedishAdvocate »

Skogslasse skrev: 19 jan 2023 15:03
Tack för respons Virta njä, OK då går Åland bort. Lite trist då det kunde vara kul att återse diverse platser
Man blir ju lite nyfiken på vad det är med Virta som motiverar en bojkott av Åland... ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Skogslasse
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 04 sep 2020 12:13
Ort: Norrköping (nästan)

Re: Nu är sommarens semester spikad

Inlägg av Skogslasse »

Virta ja. Jo först drar dom 200 spänn, det är väl ingen annan som tar betalt i förskott?
När jag sedan har laddat för hundra så drar dom 100 spänn så att deras pott alltid är 200:-
Finns väl en månadsavgift också visserligen bara 10:- men ändå
Priset är väl inte bättre än på vilken stolpe som helst.

BTW har inte riktigt koll på hur lång landvägen är från Eckerö till finska fastlandet och var närmaste stolpe därborta är. Någon som vet?
TMS 2020 nov
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Nu är sommarens semester spikad

Inlägg av jonasl »

Skaffa konto på OKQ8 så kan du ladda på både Virta och Eon utan märkliga förskottsbetalningar. Samma pris per kWh. Bara ett tips!
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Nu är sommarens semester spikad

Inlägg av Niklas Z »

Skogslasse skrev: 19 jan 2023 23:40
BTW har inte riktigt koll på hur lång landvägen är från Eckerö till finska fastlandet och var närmaste stolpe därborta är. Någon som vet?
Jag knappade in Uppsala – Åbo (via Eckerö och Vårdö på Åland) och fick 242 km, med en förbrukning på drygt 30 kWh. Förvisso med Model 3, men då har jag kört förbi snabbladdare mellan sista färjan och Åbo.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
borgward
Teslaägare
Inlägg: 235
Blev medlem: 06 jun 2020 09:51
Ort: Stockholm

Re: Nu är sommarens semester spikad

Inlägg av borgward »

Som sagt, Virtas nätverk når man bäst via OKQ8s app. Där man dessutom kan lägga in valfritt RFID kort (typ gammalt SL kort) för att ladda med.

Jag är just hemkommen från vinterresa i finska landsbygden - och där har det skett en explosion av +100kw laddare de senaste åren.
I nästan varje håla/vägkrog har ABC och K-market har 4 st snabbladdare. Även i Mariehamn.

Det kräver dock att man laddar ner en eller båda av dessa appar och lägger in sitt kort - inga vettiga roamingavtal vad jag har sett.

https://k-lataus.fi (om du kör google chrome så får du på svenska - sedan kan man ändra språk i appen efter registrering)
https://www.abcasemat.fi/sahkoauton-lataus

Edit: sedan finns ju Recharge/Fortum - där har du också massor av snabbladdare längs vägarna - dock inte på Åland.
Hos Recharge fungerar även svenska kort utan registrering.
chargefinder.jpg
Mitsubishi Outlander PHEV 2015
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020

Tesla Model 3 LR AWD 2023
Användarvisningsbild
Skogslasse
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 04 sep 2020 12:13
Ort: Norrköping (nästan)

Re: Nu är sommarens semester spikad

Inlägg av Skogslasse »

Tack för all input.
Det där med OKQ8 hade jag inte koll på och ytterligare en app är väl inget problem.
Hösten 2021 tog jag en sväng i Baltikum och då gällde det att läsa på under vägen.
Nicklas Z, knappade du in vägen i bilen? Tycker mig ha märkt att på färjor räknas fågelvägen på vattnet in i sträckan, blev väldigt förvirrande i höstas på sträckan Ystad - Berlin
TMS 2020 nov
Skriv svar