"Soppatorsk"

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dan
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 08 mar 2014 20:52
Ort: Bunkeflostrand

"Soppatorsk"

Inlägg av Dan »

Är det ngn som råkat ut för att man kört slut på batteriet och blivit stående? Om ja, ringde ni bärgare eller hur löste ni det? Själv var jag väldigt nära idag och rullade in på Superchargern i Falkenberg med 0 på mätaren (både rated och typical) och funderade så klart de sista kilometrarna på vad jag skulle göra om jag blev stående.
Foto 2014-11-05 18 33 12.jpg
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7452
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: "Soppatorsk"

Inlägg av TiborBlomhall »

Du vet att när batterimätaren når 0 km så har du dryga 2 mils reserv kvar?

Sen är det bilbärgning som gäller. Bilen får ej bogseras - samma regler som för fossilbilar med automatväxel.
Användarvisningsbild
Dan
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 08 mar 2014 20:52
Ort: Bunkeflostrand

Re: "Soppatorsk"

Inlägg av Dan »

TiborBlomhall skrev:
Du vet att när batterimätaren når 0 km så har du dryga 2 mils reserv kvar?

Sen är det bilbärgning som gäller. Bilen får ej bogseras - samma regler som för fossilbilar med automatväxel.
Jag visste att jag hade lite reserv även efter den stod på noll men dock lite osäker på hur mycket och om någon testat detta i verkligheten och därför var det ju som sagt lite nervöst de sista kilometrarna. Som tur var slap jag ju bärgning denna gången...
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7452
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: "Soppatorsk"

Inlägg av TiborBlomhall »

Batterierna har 5.1 kWh i reserv från att mätaren har nått "0 km" tills bilen stannar och vägrar röra sig mer:
http://teslaclubsweden.se/batterireserven-i-model-s/
Användarvisningsbild
Dan
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 08 mar 2014 20:52
Ort: Bunkeflostrand

Re: "Soppatorsk"

Inlägg av Dan »

TiborBlomhall skrev:
Batterierna har 5.1 kWh i reserv från att mätaren har nått "0 km" tills bilen stannar och vägrar röra sig mer:
http://teslaclubsweden.se/batterireserven-i-model-s/
Tack Tibor! Vet dock inte om jag ska testa detta fullt ut i verkligheten... Måste säga att det här med räckviddsångest inte är ett problem överhuvudtaget med Teslan och tänker faktiskt mindre på det än när jag kör vår Dieselbil där jag inte fullt ut litar på indikatorn som talar om hur många km jag har kvar i tanken. Med Teslan ser man hela tiden förbrukningen och hur mycket man har kvar (även om jag var osäker på "reservtanken") och kan enkelt anpassa sin körning om det skule behövas.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: "Soppatorsk"

Inlägg av lator »

TiborBlomhall skrev:
Du vet att när batterimätaren når 0 km så har du dryga 2 mils reserv kvar?

Sen är det bilbärgning som gäller. Bilen får ej bogseras - samma regler som för fossilbilar med automatväxel.
Intressant ämne detta. Vad är det som påverkas vid bogsering av en elbil? Alla hjälpsystem måste givetvis vara igång men annars är det ju samma sak som att regenerera nerför en lång backe, eller för den delen, bara rulla fritt (om man nu inte vill passa på att ladda lite). Jag har själv laddat både Renault Clio Electric och Nissan Leaf på detta vis med stor framgång. Det som kan syftas på i instruktionsböckerna för elbilar kanske är trafiksäkerhet. Risken för att oerfarna ger sig på något som faktisk kräver en del kunskap och erfarenhet... En automatväxlad fossilbil är en helt annan sak men så länge du kan ha motorn igång i den så går det att bogsera den också, bara ni kör riktigt sakta... ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: "Soppatorsk"

Inlägg av bylund »

Jag ställde frågan när jag provkörde för ett halvår sedan varför man inte skulle bogsera och fick svaret att de berodde på att bilen var så tung, inte att drivningen etc inte klarade av det. Fast jag skulle dubbelkolla detta innan jag bogserade någon längre sträcka.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: "Soppatorsk"

Inlägg av lator »

bylund skrev:
Jag ställde frågan när jag provkörde för ett halvår sedan varför man inte skulle bogsera och fick svaret att de berodde på att bilen var så tung, inte att drivningen etc inte klarade av det. Fast jag skulle dubbelkolla detta innan jag bogserade någon längre sträcka.
Den är väl lika tung när man kör???

Det finns alltid risker med att bogsera och det bästa är ju givetvis fast stång mellan fordonen men att vikten skulle påverka säkerheten eller något annat?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: "Soppatorsk"

Inlägg av bylund »

lator skrev:
bylund skrev:
Jag ställde frågan när jag provkörde för ett halvår sedan varför man inte skulle bogsera och fick svaret att de berodde på att bilen var så tung, inte att drivningen etc inte klarade av det. Fast jag skulle dubbelkolla detta innan jag bogserade någon längre sträcka.
Den är väl lika tung när man kör???

Det finns alltid risker med att bogsera och det bästa är ju givetvis fast stång mellan fordonen men att vikten skulle påverka säkerheten eller något annat?
Jag fick förklarat att det var för att den var svårbogserad, inte att det var ett problem för bilen. Men som sagt, jag skulle dubbelkolla det innan jag bogserar.

Spontant så tänker jag mig att bogsera med lite el kvar i batteriet som enda problem inte borde göra skada, men om det är andra problem kan jag tänka mig att de kanske förvärras.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1774
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: "Soppatorsk"

Inlägg av leiflodde »

Reservdunk för Tesla?
P_20141106_103102 (2).jpg
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: "Soppatorsk"

Inlägg av kanylbullen »

Är det nån som vet om laddaren klarar den typ av sinusvåg som enklare elverk producerar eller om man måste ha inverterelverk?
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 597
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: "Soppatorsk"

Inlägg av Sofie »

Jag har samma fundering som kanylbullen, går det att ladda med modifierad sinusvåg?
Jag har ett kipor 2000ti med äkta sinusvåg, men jag har aldrig haft nöjet att ladda bilen med den.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: "Soppatorsk"

Inlägg av LarsL »

Fast en vägassistans-försäkring är ju betydligt billigare än ett elaggregat och en betydligt snabbare löning. Tänker hur länge du skulle behöva stå med eländet på för att få ett par mil i tanken. Dessutom skulle du behöva släppa runt på eländet hela tiden. Nej, en försäkring och en åktur på flak till närmsta laddare så skulle jag lägga upp det.
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: "Soppatorsk"

Inlägg av kanylbullen »

Jag har också ett Kipor 2000, jag tänkte inte att jag skulle släpa runt på det som "reservdunk", däremot åker jag emellanåt till en stuga utan elektricitet och brukar då ha med mig elverket. Vore intressant att veta om det överhuvudtaget var möjligt att ladda med det.
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: "Soppatorsk"

Inlägg av LarsL »

Ja, kan ju vara intressant av andra andledningar än reservdunk så klart. Batteriet laddas ju genom likström och det är ju laddarnas uppgift att omvandla till DC så vad klarar laddarna? Det jag hört är att de ska kunna känna igen många olika frekvenser och spänningar. En intressant funktion vore ju om bilen kunde kopplas direkt till tex en vindsnurra eller ett vattenhjul.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: "Soppatorsk"

Inlägg av Lessmog »

LarsL skrev:
Ja, kan ju vara intressant av andra andledningar än reservdunk så klart. Batteriet laddas ju genom likström och det är ju laddarnas uppgift att omvandla till DC så vad klarar laddarna? Det jag hört är att de ska kunna känna igen många olika frekvenser och spänningar. En intressant funktion vore ju om bilen kunde kopplas direkt till tex en vindsnurra eller ett vattenhjul.
JA! Vindsnurra på biltaket som den där virrpannan i riksdagen föreslog för en del år sen. :roll:
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 597
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: "Soppatorsk"

Inlägg av Sofie »

Nej jag har inte elverket för att kunna ladda bilen, det var bara ren nyfikenhet. Elverket är till för långvariga strömavbrott i huset samt aktiviteter ute i skogen.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: "Soppatorsk"

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: "Soppatorsk"

Inlägg av Henrik »

Så som det ser ut just nu så har Tesla låst bilen så man inte kan ta ut ström ur bilen på något sätt, inte ens till en annan Tesla. (så man inte kan ta nytta av Superchargers för att sedan ta den strömmen till något annat)

Men det bör kunna gå att låta en Tesla ladda en Tesla, om bilen får en signal om att den andra bilen är "rätt bil" så ska den teoretiskt kunna göra det.

Så gör Superchargerna i alla fall.

När du pluggar in bilen i en supercharger frågar den om bilen är en Tesla, svarar Teslan med rätt kod så får den ladda.

Kan kolla om de har något sådant på gång med "mellan-bils laddning" ;)
TESLA Model S | P85+
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: "Soppatorsk"

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Sv: "Soppatorsk"

Inlägg av kanylbullen »

Jag läste om en kille som hade blivit bogserad med sin model S och laddade en tredjedel av batteriet på tjugo minuter med hjälp av regen. Den som bogserade lär ju ha gjort av med rätt mycket soppa
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1437
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: "Soppatorsk"

Inlägg av Niclas »

Smart! :lol:
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Skriv svar