Ladda elbilen på en kvart

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Ladda elbilen på en kvart

Inlägg av Mickep »

Hej, ny på forumet, ursäkta om det här redan postats tidigare

http://miljoaktuellt.se/snart-kan-det-b ... -en-kvart/

"Genom att mångdubbla den elektriska laddningen kan man öka laddstationers laddning till 4,5 megawatt, något som innebär att en elbil kan laddas full på runt 15 minuter. Det rapporterar IDG.se."

iden är att använda batterier som laddas upp långsamt som sedan krämmar ut allt till elbilen (även om det skulle behövas enorma batterier så är det en intressant tanke) När man kommer ned i de tidsaspekterna så blir det fullt jämförbart med en bränsledriven bil.
Om det finns någon kunnig elektriker; finns det någon fysisk gräns för hur snabbt man kan ladda ett batteri (som finns i elbilar)? (det borde finnas någon formel för det) Vilka förutsättningar krävs då? (klarar elnätet av det? hur stor diameter får laddkabeln?)
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: Ladda elbilen på en kvart

Inlägg av drakbane »

Idag laddar man på 20-30min...
Utan en massa containers, inom ett år eller två så är den tiden antagligen halverad. Detta är bara okunniga hittepå saker. Visst kan Batteri buffert vara bra, men det har inte så mycket med hastigheten på laddningen att göra.

/Sony Z3 Dual
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Ladda elbilen på en kvart

Inlägg av StefL »

Har ingen detaljerad kunskap kring vad som är fysikaliskt möjligt (så fysiker jag är...) men tanken kring själva principen är onekligen intressant. Dock undrar jag hur de räknar - 4,5 megawatt skulle om man laddar "linjärt" (vilket såklart inte är möjligt men som ett rent tankeexperiment) innebära 1125 kWh på en kvart, dvs vill man ladda i storleksordningen 100 kWh handlar det snarare om 1½ minut... Fattar att hela anläggningens kapacitet kanske inte kanaliseras till en bil, men att ladda 100 kWh på en kvart (linjärt) kräver ju inte mer än 400 kW.

Och jag tycker man har en njugg inställning till Teslas nuvarande SC-kapacitet när man bara skriver att den laddar "fullt" på 75 minuter - har jag förstått rätt är det väl ingen som planerar sina resor på det sättet? (Själv får jag vänta några år på Model 3 innan jag får tillfälle att testa själv...)
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ladda elbilen på en kvart

Inlägg av HelectriC »

StefL skrev:

Och jag tycker man har en njugg inställning till Teslas nuvarande SC-kapacitet när man bara skriver att den laddar "fullt" på 75 minuter - har jag förstått rätt är det väl ingen som planerar sina resor på det sättet?
Jo, alla fossiljournalister som vill få det att verka jobbigt och långsamt att köra Tesla, dom gör så!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Ladda elbilen på en kvart

Inlägg av Foluke »

HelectriC skrev:
StefL skrev:

Och jag tycker man har en njugg inställning till Teslas nuvarande SC-kapacitet när man bara skriver att den laddar "fullt" på 75 minuter - har jag förstått rätt är det väl ingen som planerar sina resor på det sättet?
Jo, alla fossiljournalister som vill få det att verka jobbigt och långsamt att köra Tesla, dom gör så!
Jag tror snarare att det är enfald och bristande kunskap som är orsak till deras felaktiga slutsatser. Okunnighet och självgodhet i osalig förening gör att de skriver dumheter!
Model S P85D,
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ladda elbilen på en kvart

Inlägg av Svenssons »

Mickep skrev:

"Genom att mångdubbla den elektriska laddningen kan man öka laddstationers laddning till 4,5 megawatt, något som innebär att en elbil kan laddas full på runt 15 minuter. Det rapporterar IDG.se."
Journalisterna på IDG verkar inte längre ha någon som helst kunskap i det som de skriver. Har du 1C-batterier (batterier som kan laddas fullt 1 gång per timme) och försöker ladda det med 4C (full laddning 4 gånger per timme/1 fulladdning på 15 minuter) så kommer garanterat batteriet att gå sönder. Effekten på laddaren kan alltså inte ensam avgöra hastigheten som batterierna kan laddas. Att de sedan tar i med 4,5 MW är också intressant...

För lite mer info om C-värdet (C-rate) på batteri så kan följande studeras:
https://en.wikipedia.org/wiki/Battery_c ... harge_rate
http://batteryuniversity.com/learn/arti ... the_c_rate
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ladda elbilen på en kvart

Inlägg av LarsL »

Att vänta 20-40 minuter på en laddning är inget seriöst bekymmer efter 20-40 mils körning. Var ute och körde med den bilen jag blivit begåvad med, en Leaf. Hade åkt runt lite i ungefär en timme och fick behov att ladda. Jag lyckades inte få in familjen på McDonalds och få en kopp kaffe innan bilen var färdig laddad. Om den typen av halvsnabb laddning är grattis, i Teslas fall, och superduperladdning kostar som bensin så kommer jag välja den långsammare alla dagar i veckan. Kanske möjligen att man skulle kosta på sig snabbare laddning någon gång per år. Tesla har ju undersökt detta folk vill inte betala för att slippa vänta 20-40 minuter, faktum.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ladda elbilen på en kvart

Inlägg av Mickep »

Det känns inte helt orimligt att laddstationerna får batterier (ex om de delvis drivs med solceller, då känns det nästan som en nödvändighet)

På autobahn är det fullt med parkeringsplatser med tak av solceller på rastplatserna.

om man betänker att mackarna har stora volymer bränsle nedgräven så är det inte helt osannolikt om några 10 tals(?) år när elbilarna tagit över (kanske) så har de istället ström och ampere lagrat för hastig påfyllning. (tänker man på att en stor del av befolkning bor i hyres och bostadsrätter och inte har möjlighet att ladda över natten som de i villa har) så är det inte orimligt att det behövs ställen förutom destinationsladdare (där man kan ladda långsamt). tänker man om över 60% bilar behöver söka ett uttag så kommer det oundvikligen utvecklas elbilar som går 50 mil på en laddning till ett rimligt pris. (likvärdig mot vad en bensinbil går på en tank) (och därmed går laddtiden upp på destinationsladdarna) (förutsätter att Tesla inte kan sätta upp SC överallt som krävs eller kommer släppa på andra bilar utan ta betalt) Självklart kommer staten att ta en stor del av kakan och mackägarna får sin vinst från kringförsäljning av folk som tankar, så för dem så är det bara en skiftning av drivmedlet. Men det är nog oundvikligt att man kommer få betala för strömmen (SC är ju inte tänkt som en gratis hemmaladdare (de som överutnyttjar det får ett argt brev hem) utan som en möjlighet att bekvämt ta sig någonstans på längre resor) Det finns för många vita fläckar på karten där det behövs snabbladdare (dvs hypersnabba där det inte tar timmar)

Tänk om 60% av bilflotten krävde en laddare... det blir hissnande siffror (har inte räknat vilken MWh som krävs då, men det känns som det kan bli bråk om de inte får upp laddhastigheten på laddställerna) Och Patenten för att använda SC är ute så det är inte orimligt att tänka sig att det är inte enbart Teslas bilar som laddas där (vilket är vad Musk vill)
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Ladda elbilen på en kvart

Inlägg av Surfaren »

Jag vill härmed tillhandahålla lite perspektiv. Visst är det med SuC inte meningen att man ska stå och ladda fullt på en station, men vad gör man om man ändå behöver göra det? Jag åkte på min första långresa i helgen och fick gå och skräpa på dollar store under tiden bilen laddades närmare full än man normalt gör (pga vinter). Jag åkte själv (har inga barn) och hade gärna sett att batteriet blivit fullt på en kvart.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ladda elbilen på en kvart

Inlägg av Svenssons »

Visst hade det varit smidigare om batteriet hade kunnat laddas fullt snabbt. Det går dock inte bara öka effekten på laddstationen. Batteriet måste kunna klara av den högre effekten också vilket kräver annan typ av batterikemi än vad Tesla har idag. Model 3 kommer troligen ha batterier som kan laddas lite snabbare än de vi har idag. Det är inte enbart kostnad per kWh som blir bättre utan även vikt per kWh, volym per kWh och C-rate t.ex. Med bättre C-rate kommer batteripacket kunna ge mer kräm och kunna laddas snabbare.

Hur mycket snabbare kanske vi får reda på vid presentationen av Model 3 men det är möjligt att det först är senare under 2017 som Tesla släpper dessa uppgifter. Det rör sig dock troligen inte om en kvart från tomt till full laddning men en kvart för tomt batteri till 2 tredjedelar med dagens Supercharger och nya batterier vore nog ingen omöjlighet. Då skulle Model 3 kanske kunna få 20 mil ny räckvidd på 15 minuter.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ladda elbilen på en kvart

Inlägg av Mickep »

Har för mig att det är de sista 10-20% som tar längst tid att ladda, men finns det en anledning att ladda 100%? om SC (eller annan snabbladdare) stannar vi 80% (Eller där brytpunkten är) (vilket de flesta kan klara sig på) Så får man ned tiden varje bil tar upp platsen. (någon kunnig får dock rätta om jag är helt ute och cyklar) (Och så får man likt idag trycka in laddaren igen för att den skall ladda en kort stund till innan den slår ifrån likt dagens bensinpumpar ;) )
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Ladda elbilen på en kvart

Inlägg av Surfaren »

Mickep skrev:
Har för mig att det är de sista 10-20% som tar längst tid att ladda, men finns det en anledning att ladda 100%? om SC (eller annan snabbladdare) stannar vi 80% (Eller där brytpunkten är) (vilket de flesta kan klara sig på) Så får man ned tiden varje bil tar upp platsen. (någon kunnig får dock rätta om jag är helt ute och cyklar) (Och så får man likt idag trycka in laddaren igen för att den skall ladda en kort stund till innan den slår ifrån likt dagens bensinpumpar ;) )
Det hade jag tyckt var rätt drygt i den situationen jag just beskrev... I vissa fall ska man ju inte bara fram till en viss plats, man ska köra runt lite där också. Då kan dom sista 20% göra stor skillnad.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5466
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Ladda elbilen på en kvart

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Mickep skrev:
Har för mig att det är de sista 10-20% som tar längst tid att ladda, men finns det en anledning att ladda 100%? om SC (eller annan snabbladdare) stannar vi 80% (Eller där brytpunkten är) (vilket de flesta kan klara sig på) Så får man ned tiden varje bil tar upp platsen. (någon kunnig får dock rätta om jag är helt ute och cyklar) (Och så får man likt idag trycka in laddaren igen för att den skall ladda en kort stund till innan den slår ifrån likt dagens bensinpumpar ;) )
Jag förstår inte riktigt grundproblemet.

Vem laddar mer än man behöver på en SuC? Och varför ska man ladda ända upp till 80%?
Är man på resa så väntar man inte på att ladda fullt ifall man inte behöver det. Så kul är det inte att sitta och vänta. Man laddar så att man kan komma till nästa SuC eller till slutmålet.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Ladda elbilen på en kvart

Inlägg av danni »

Surfaren skrev:
Jag vill härmed tillhandahålla lite perspektiv. Visst är det med SuC inte meningen att man ska stå och ladda fullt på en station, men vad gör man om man ändå behöver göra det? Jag åkte på min första långresa i helgen och fick gå och skräpa på dollar store under tiden bilen laddades närmare full än man normalt gör (pga vinter). Jag åkte själv (har inga barn) och hade gärna sett att batteriet blivit fullt på en kvart.
Jag förstår inte riktigt frågan. Vad gör man om man ändå behöver ladda fullt? Ja, då hittar man väl på nåt att sysselsätta sig med till batteriet är fullt :D När vi tog vår första långresa med bilen i höstas kom vi fram till första superchargern med nånstans runt 40% kvar i batteriet. Där skulle vi käka lunch med ungarna och det tog såklart ett tag, så när vi åkte därifrån var bilen fulladdad.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Ladda elbilen på en kvart

Inlägg av Surfaren »

danni skrev:
Surfaren skrev:
Jag vill härmed tillhandahålla lite perspektiv. Visst är det med SuC inte meningen att man ska stå och ladda fullt på en station, men vad gör man om man ändå behöver göra det? Jag åkte på min första långresa i helgen och fick gå och skräpa på dollar store under tiden bilen laddades närmare full än man normalt gör (pga vinter). Jag åkte själv (har inga barn) och hade gärna sett att batteriet blivit fullt på en kvart.
Jag förstår inte riktigt frågan. Vad gör man om man ändå behöver ladda fullt? Ja, då hittar man väl på nåt att sysselsätta sig med till batteriet är fullt :D När vi tog vår första långresa med bilen i höstas kom vi fram till första superchargern med nånstans runt 40% kvar i batteriet. Där skulle vi käka lunch med ungarna och det tog såklart ett tag, så när vi åkte därifrån var bilen fulladdad.
Som sagt: jag ville ge lite perspektiv. Jag har aldrig några barn med mig, och det var inte matdags. Jag dog inte av att ha tråkigt i trekvart, jag menar bara att jag gärna hade sett att batteriet kunde bli fullt på en kvart. För mig i min situation är det inte alls onödigt. Om det fanns "fullt batteri på 15 min" som tillval när man beställde en Tesla så hade jag nog tagit det, och resan jag beskrev tidigare hade tagit totalt en halvtimme mindre för mig.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Ladda elbilen på en kvart

Inlägg av danni »

Surfaren skrev:
danni skrev:
Surfaren skrev:
Jag vill härmed tillhandahålla lite perspektiv. Visst är det med SuC inte meningen att man ska stå och ladda fullt på en station, men vad gör man om man ändå behöver göra det? Jag åkte på min första långresa i helgen och fick gå och skräpa på dollar store under tiden bilen laddades närmare full än man normalt gör (pga vinter). Jag åkte själv (har inga barn) och hade gärna sett att batteriet blivit fullt på en kvart.
Jag förstår inte riktigt frågan. Vad gör man om man ändå behöver ladda fullt? Ja, då hittar man väl på nåt att sysselsätta sig med till batteriet är fullt :D När vi tog vår första långresa med bilen i höstas kom vi fram till första superchargern med nånstans runt 40% kvar i batteriet. Där skulle vi käka lunch med ungarna och det tog såklart ett tag, så när vi åkte därifrån var bilen fulladdad.
Som sagt: jag ville ge lite perspektiv. Jag har aldrig några barn med mig, och det var inte matdags. Jag dog inte av att ha tråkigt i trekvart, jag menar bara att jag gärna hade sett att batteriet kunde bli fullt på en kvart. För mig i min situation är det inte alls onödigt. Om det fanns "fullt batteri på 15 min" som tillval när man beställde en Tesla så hade jag nog tagit det, och resan jag beskrev tidigare hade tagit totalt en halvtimme mindre för mig.
Det tillvalet tror jag alla hade valt, även vi med barn!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ladda elbilen på en kvart

Inlägg av Svenssons »

danni skrev:
Surfaren skrev:
danni skrev:
Surfaren skrev:
Jag vill härmed tillhandahålla lite perspektiv. Visst är det med SuC inte meningen att man ska stå och ladda fullt på en station, men vad gör man om man ändå behöver göra det? Jag åkte på min första långresa i helgen och fick gå och skräpa på dollar store under tiden bilen laddades närmare full än man normalt gör (pga vinter). Jag åkte själv (har inga barn) och hade gärna sett att batteriet blivit fullt på en kvart.
Jag förstår inte riktigt frågan. Vad gör man om man ändå behöver ladda fullt? Ja, då hittar man väl på nåt att sysselsätta sig med till batteriet är fullt :D När vi tog vår första långresa med bilen i höstas kom vi fram till första superchargern med nånstans runt 40% kvar i batteriet. Där skulle vi käka lunch med ungarna och det tog såklart ett tag, så när vi åkte därifrån var bilen fulladdad.
Som sagt: jag ville ge lite perspektiv. Jag har aldrig några barn med mig, och det var inte matdags. Jag dog inte av att ha tråkigt i trekvart, jag menar bara att jag gärna hade sett att batteriet kunde bli fullt på en kvart. För mig i min situation är det inte alls onödigt. Om det fanns "fullt batteri på 15 min" som tillval när man beställde en Tesla så hade jag nog tagit det, och resan jag beskrev tidigare hade tagit totalt en halvtimme mindre för mig.
Det tillvalet tror jag alla hade valt, även vi med barn!
Även ifall tillvalet hade kostat 200 tkr och inte gett längre räckvidd och bara fungerat på särskilda SuC?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Ladda elbilen på en kvart

Inlägg av JFAH »

On topic again;

Batteribuffert kommer nog att vara helt nödvändigt vid en bredare implementation. Inte för att snabba upp saker och ting utan för att dämpa svängningarna på stomm-linje nätet. Det är ganska vansinniga laster en vanlig super charger installation kommer upp i i form av stötvis belastning. En batteribuffert har visat sig göra underverk med att glätta energibehovet så att nätet inte får toppbelastningar som åstadkommer diverse elektriska fenomen längre upp i kedjan.

Och det är ur den synvinkeln batteribufferten bör ses. Den kan ju dessutom användas på allehanda andra sätt också (solel som någon var inne på).

Annars är det ju inte främst laddaren som är begränsningen utan bilens förmåga att ta emot som sagts tidigare.

Artikeln i sig känns lite som kom och hjälp mig...

Personligen tror jag att runt 150kw uteffekt från laddaren är ganska optimalt. framförallt med ett batteri i 100kwh klassen, man tankar omkring 75 kwh på en halvtimme om man kommer in mer eller mindre tomt och man kommer lite styvt 30 mil också under taskiga förhållanden på det vilket är lagom till nästa stopp. Ganska trevlig tradeoff all things considered.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Ladda elbilen på en kvart

Inlägg av mickeisol »

Tja det här med batterilagring vid supercharger, det är redan gammalt.

här en video från gilroy supercharger i USA (kanske kan använda inbytta små 85Kwh batterier till detta i framtiden).



Elon har ju sagt för länge sen att det så småningom ska vara solcells tak över SUC (kanske inte alla)
Och att man ska kunna ha fungerande SUC även ifall det har blivit "zombie apocalyps" dvs solceller batterier oc SUC.
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Ladda elbilen på en kvart

Inlägg av JFAH »

Jo, medveten om att man laborerat med batteribuffert i USA. I Spanien är ryktet att det är standard eftersom nätet tydligen är väldigt skakigt och inte tål stötbelastningarna som super chargerna medför. Men några återvunna batteripackar lär det nog inte bli av flera anledningar... Dels finns det väldigt få begagnade att tillgå, dels är det inte givet att batterikemin och konfigurationen är optimal för det ändamålet. Man tillverkar ju industri powerwall som ligger på 400 Kwh lagring, och det har man testat (såvitt jag förstått) på ett par platser i USA. Och Stroubel hade ett föredrag på ämnet där han presenterade lite powergrafer över före och efter. Det gör stor skillnad med ett powerpack för glättning av strömmen in. Svängningarna blir betydligt humanare.

MVH
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Ladda elbilen på en kvart

Inlägg av apkungen »

Finns ingen anledning till att ladda elbilen med flera MW. Helt galet. Däremot kan det finnas en anledning att ha batterier som energilager för att jämna ut effekttoppar och skapa ett smart grid. Finns ingen anledning till att ha induktionsladdning i vägar heller, då det är på tok för dyrt.

Vi behöver ha många snabbladdare strategiskt placerade på platser på cirka 150kW (300 skulle inte heller skada) och batterier som kan ta emot den laddningen upp till 80% laddning samt bilar mellan 60 o 120 kWh beroende på vilket behov man har av en förstabil. Sen kan det även fortsättningsvis finnas små små bilar, max vw up storlek som kan ha 30kWh och användas som stadsbil men då behöver de komma ned i pris iaf 50k till, gärna 100.
Användarvisningsbild
ekenman
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 16 nov 2015 17:37
Ort: Stockholm

Re: Ladda elbilen på en kvart

Inlägg av ekenman »

apkungen skrev:
Finns ingen anledning till att ladda elbilen med flera MW. Helt galet. Däremot kan det finnas en anledning att ha batterier som energilager för att jämna ut effekttoppar och skapa ett smart grid. Finns ingen anledning till att ha induktionsladdning i vägar heller, då det är på tok för dyrt.

Vi behöver ha många snabbladdare strategiskt placerade på platser på cirka 150kW (300 skulle inte heller skada) och batterier som kan ta emot den laddningen upp till 80% laddning samt bilar mellan 60 o 120 kWh beroende på vilket behov man har av en förstabil. Sen kan det även fortsättningsvis finnas små små bilar, max vw up storlek som kan ha 30kWh och användas som stadsbil men då behöver de komma ned i pris iaf 50k till, gärna 100.
Men om man börjar tänka långtradare.... då är nog inte induktionsladdning i vägen någon dålig idé. Och slår man ut kostnaden på ALLA bilar så är det nog billigare och mer hållbart än batterier. En SUF vore inte så dumt....
Levererad 10 mars 2016
S85D | Titanium | Panorama | 19" standard | Svarta Next gen | Matt abachiträdekor | AP | Premium interiör | Luftfjädring | Hi-fi | Köldpaket
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ladda elbilen på en kvart

Inlägg av Svenssons »

ekenman skrev:
Men om man börjar tänka långtradare.... då är nog inte induktionsladdning i vägen någon dålig idé. Och slår man ut kostnaden på ALLA bilar så är det nog billigare och mer hållbart än batterier. En SUF vore inte så dumt....
Det vore ändå en dålig idé med induktionsladdning i vägen. Dyr oflexibel laddning som inte är effektiv och oklart hur man ska ta betalt. Eftersom det inte är lika effektivt blir det dyrt i längden också ju fler som använder det. Enligt lag måste också åkarna vila regelbundet. Bättre att ha bra täckning med snabbladdning för lastbilar då. Kalmar har ju FastCharge på 600 kW:
http://www.kalmarglobal.com/fastcharge
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: Ladda elbilen på en kvart

Inlägg av 18650 »

Alla blir som förgiftade av att man måste ladda bilen precis som man tankar en bensinbil. Man laddar ju i det absolut flesta fall på natten hemma eller på jobbet. Det är få som regelbundet reser så långt med bil att 200miles riktig räckvidd blir ett problem. Om man har en dubbelladdare på 22kW så kan man ju dessutom stödladda på sin destination utan SUC, så som köpcentret, pizzerian, sportanläggningen. Att ladda 100% fullt på 15minuter ser jag som ett påfund av en bensinskalle som är fast i hur det fungerade förr. Varför stå och vänta på laddning när man kan ladda hela dagen långsamt och fint utan slitage och helt utan väntetider. Att stanna 15 till 20minuter var tjugonde mil är väl snarare nyttigt än störande.

Jämför detta mot övriga elbilsflottan som finns idag när man tar sig 5mil i motorvägsfart och behöver stanna 40minuter och bara har 1-fas 3kW ladding att tillgå i övrigt.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Ladda elbilen på en kvart

Inlägg av mickeisol »

Jag ser det som självklart, no brainer etc att teslorna kommer att ha upp till och runt 150kwh batterier inom en inte alltför lång framtid.

Allt som elon musk och co har hintat under åren verkar ju peka i den riktningen.Elon har ju ofta nämnt 500miles (ungefär 80 mil) som typ ett mål.
samtidigt har dom ju sagt flera gånger att dom jobbar mot laddtider under 10 minuter, dvs ifall man dubblar batterikapaciteten från ungefär 85kwh så kan man dubbla
från dagens 120-135kw upp till 250-300kw och få kortare laddtid (ja gäller från låg state of charge).

Tror faktiskt tesla kommer att förvåna med batteristorleken på model3, den kommer nog att kunna vara större än 60kwh.

Allt kommer att hänga på antal supercharger-sladdar, antal teslor ute på vägarna med behovet att snabbladda på supercharger i framtiden.
Ju större batterier i bilarna desto mindre behov av många SUC sladdar vid stationerna och behov av långa stopp.

Tesla har gjort det riktigt bra med deras strategi hittils, att succesivt gå upp i volym med "dyra bilar" och försöka hålla dessa kunder nöjda med gott tillträde vid SUC.
Skulle alla behöva köa vid laddarna har det nog blivit väldigt dålig publicitet (därav uppmaningen att ifall man kan ladda hemma så ska man göra det, allt för att inte skapa kö vi SUC, elkostnaden skiter dom nog i)

Kort sagt ladda elbilen på en kvar eller mindre blir nog verklighet om bara några få år.
Förmodligen inte full laddning, men så mycket som kan behövas för att ta sig dit man ska.
Skriv svar