https://www.vibilagare.se/nyheter/okad- ... e-i-vinter
Ökad risk för dieselbrist – kan bli ännu dyrare i vinter.
Försörjningsmarginalerna i det svenska energisystemet har minskat sedan i början av september. Det skrev Energimyndigheten i en lägesrapport den 18 oktober.
Elförsörjningen anses fortfarande stabil, även om det finns en ökad risk för problem under vinterns höglasttimmar.
Däremot har risken för dieselbrist ökat sedan den föregående lägesbilden. Myndigheten skriver att risken för störningar i drivmedelsförsörjningen, framför allt för så kallade mellandestilat – alltså diesel – är förhöjd.
”Det strama utbudet av mellandestillat och särskilt så kallad vinterdiesel har stramats åt ytterligare. Energimyndigheten följer händelseutvecklingen”, heter det i rapporten.
– Det är ett stramt utbud, det kan bli dyrare helt enkelt, säger Anders Wallinder, enhetschef på myndigheten, till TT.
Orsaken är bland annat att nya sanktioner mot rysk olja träder i kraft under december och i februari.
Dieselpriset vid svenska pumpar har dragit iväg rejält den senaste tiden. Det beror delvis på den höga inblandningen av biodrivmedel, vilket är dyrare än fossil diesel.
Vinterdiesel är anpassad för att klara kyla bättre än vanlig dieselolja.
Ökad risk för dieselbrist – kan bli ännu dyrare i vinter
Moderator: Redaktion
Ökad risk för dieselbrist – kan bli ännu dyrare i vinter
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2412
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Ökad risk för dieselbrist – kan bli ännu dyrare i vinter
Här kommer artiklar som är inne på samma spår:
https://oilprice.com/Energy/Energy-Gene ... -2024.html
https://oilprice.com/Latest-Energy-News ... 0-Bpd.html
Lär vara skönt att köra elbil framför (till skillnad från ICE-bil) samt MVH
https://oilprice.com/Energy/Energy-Gene ... -2024.html
https://oilprice.com/Latest-Energy-News ... 0-Bpd.html
Lär vara skönt att köra elbil framför (till skillnad från ICE-bil) samt MVH
Senast redigerad av NiklasTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Ökad risk för dieselbrist – kan bli ännu dyrare i vinter
Bojkott av Ryssland, och reduktionsplikten är orsaken.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3637
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Ökad risk för dieselbrist – kan bli ännu dyrare i vinter
Fem kronor billigare vid pumpen, eller hur var det?
Inser att det givetvis till stor del är utom regeringens makt men det är ändå lätt att bli skadeglad
Inser att det givetvis till stor del är utom regeringens makt men det är ändå lätt att bli skadeglad
Model Y LR AWD 2022
Re: Ökad risk för dieselbrist – kan bli ännu dyrare i vinter
Det är väl absolut inom regeringens makt, men jag tycker personligen att det är bra att de inte sänkt priserna/skatterna på drivmedel. Hade känts oseriöst om de hade gjort så.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3637
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Ökad risk för dieselbrist – kan bli ännu dyrare i vinter
Inte så seriöst att lova saker man inte uppfyller heller. Har stött på många KD- och SD-röstare som är skitsura
Model Y LR AWD 2022
Re: Ökad risk för dieselbrist – kan bli ännu dyrare i vinter
Men faktum är ju att priset på diesel har gått ner 6kr sedan toppnoteringen i höstas så folk är nog lite lugnare nu.
-
- Teslaägare
- Inlägg: 886
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Ökad risk för dieselbrist – kan bli ännu dyrare i vinter
Inte för att jag röstade för den, men jag väntar fortfarande på min och fruns ”föräldraveckor”, har du någon hint om när den kan tänkas levereras???
Tesla Model Y Performance
Re: Ökad risk för dieselbrist – kan bli ännu dyrare i vinter
Jo det är väl fint med dyrare diesel för "miljöns" skull.
Och visst det är väl skit detsamma för personbilarna, där kan man ju välja elbilar som fungerar.
Nu är det en klagosång att eko bönder ställer om till konventionellt jordbruk, jaha att odla ekologiskt krävs ju mycket mera mekanisk bekämpning dvs det går mera svindyr diesel. då blir det billigare med kemisk bekämpning. Dyr diesel driver inflation som ger högre räntor och det blir ju kul med högt belånade svenskar.
Åkerier etc lär ju antingen bränna lika mycket diesel eller och miljöpåverka lika mycket eller om dom slutar att köra då går det mindre.
Hoppet ligger ju till elektrifiering tesla semi etc, jordbruksmaskiner är det ju lite svårare att elektrifiera (än så länge)
Och visst det är väl skit detsamma för personbilarna, där kan man ju välja elbilar som fungerar.
Nu är det en klagosång att eko bönder ställer om till konventionellt jordbruk, jaha att odla ekologiskt krävs ju mycket mera mekanisk bekämpning dvs det går mera svindyr diesel. då blir det billigare med kemisk bekämpning. Dyr diesel driver inflation som ger högre räntor och det blir ju kul med högt belånade svenskar.
Åkerier etc lär ju antingen bränna lika mycket diesel eller och miljöpåverka lika mycket eller om dom slutar att köra då går det mindre.
Hoppet ligger ju till elektrifiering tesla semi etc, jordbruksmaskiner är det ju lite svårare att elektrifiera (än så länge)
Re: Ökad risk för dieselbrist – kan bli ännu dyrare i vinter
Jo, jordbruksmaskiner är svåra. Tycker man kan skippa biobränslen för personbilar och istället spara det just till jordbruksmaskiner och andra fordon/maskiner som är svåra att elektrifiera.mickeisol skrev: ↑14 feb 2023 20:04Jo det är väl fint med dyrare diesel för "miljöns" skull.
Och visst det är väl skit detsamma för personbilarna, där kan man ju välja elbilar som fungerar.
Nu är det en klagosång att eko bönder ställer om till konventionellt jordbruk, jaha att odla ekologiskt krävs ju mycket mera mekanisk bekämpning dvs det går mera svindyr diesel. då blir det billigare med kemisk bekämpning. Dyr diesel driver inflation som ger högre räntor och det blir ju kul med högt belånade svenskar.
Åkerier etc lär ju antingen bränna lika mycket diesel eller och miljöpåverka lika mycket eller om dom slutar att köra då går det mindre.
Hoppet ligger ju till elektrifiering tesla semi etc, jordbruksmaskiner är det ju lite svårare att elektrifiera (än så länge)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ökad risk för dieselbrist – kan bli ännu dyrare i vinter
Att jordbruket inte kör på biodiesel är ju tydligen en prisfråga, inte tillgång.martinot skrev: ↑14 feb 2023 20:47Jo, jordbruksmaskiner är svåra. Tycker man kan skippa biobränslen för personbilar och istället spara det just till jordbruksmaskiner och andra fordon/maskiner som är svåra att elektrifiera.mickeisol skrev: ↑14 feb 2023 20:04Jo det är väl fint med dyrare diesel för "miljöns" skull.
Och visst det är väl skit detsamma för personbilarna, där kan man ju välja elbilar som fungerar.
Nu är det en klagosång att eko bönder ställer om till konventionellt jordbruk, jaha att odla ekologiskt krävs ju mycket mera mekanisk bekämpning dvs det går mera svindyr diesel. då blir det billigare med kemisk bekämpning. Dyr diesel driver inflation som ger högre räntor och det blir ju kul med högt belånade svenskar.
Åkerier etc lär ju antingen bränna lika mycket diesel eller och miljöpåverka lika mycket eller om dom slutar att köra då går det mindre.
Hoppet ligger ju till elektrifiering tesla semi etc, jordbruksmaskiner är det ju lite svårare att elektrifiera (än så länge)
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3637
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Ökad risk för dieselbrist – kan bli ännu dyrare i vinter
Hoppas på aldrig, det är ett uruselt förslag som skulle kosta orimligt mycket pengar.Arctic Drifter skrev: ↑14 feb 2023 19:58Inte för att jag röstade för den, men jag väntar fortfarande på min och fruns ”föräldraveckor”, har du någon hint om när den kan tänkas levereras???
Model Y LR AWD 2022
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2412
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Ökad risk för dieselbrist – kan bli ännu dyrare i vinter
Händer tack och lov saker där med:martinot skrev: ↑14 feb 2023 20:47Jo, jordbruksmaskiner är svåra. Tycker man kan skippa biobränslen för personbilar och istället spara det just till jordbruksmaskiner och andra fordon/maskiner som är svåra att elektrifiera.mickeisol skrev: ↑14 feb 2023 20:04Jo det är väl fint med dyrare diesel för "miljöns" skull.
Och visst det är väl skit detsamma för personbilarna, där kan man ju välja elbilar som fungerar.
Nu är det en klagosång att eko bönder ställer om till konventionellt jordbruk, jaha att odla ekologiskt krävs ju mycket mera mekanisk bekämpning dvs det går mera svindyr diesel. då blir det billigare med kemisk bekämpning. Dyr diesel driver inflation som ger högre räntor och det blir ju kul med högt belånade svenskar.
Åkerier etc lär ju antingen bränna lika mycket diesel eller och miljöpåverka lika mycket eller om dom slutar att köra då går det mindre.
Hoppet ligger ju till elektrifiering tesla semi etc, jordbruksmaskiner är det ju lite svårare att elektrifiera (än så länge)
MVH samt mycket nöje
Re: Ökad risk för dieselbrist – kan bli ännu dyrare i vinter
Ja så var det det här med verklighet och matte.NiklasTesla skrev: ↑14 feb 2023 23:24Händer tack och lov saker där med:martinot skrev: ↑14 feb 2023 20:47Jo, jordbruksmaskiner är svåra. Tycker man kan skippa biobränslen för personbilar och istället spara det just till jordbruksmaskiner och andra fordon/maskiner som är svåra att elektrifiera.mickeisol skrev: ↑14 feb 2023 20:04Jo det är väl fint med dyrare diesel för "miljöns" skull.
Och visst det är väl skit detsamma för personbilarna, där kan man ju välja elbilar som fungerar.
Nu är det en klagosång att eko bönder ställer om till konventionellt jordbruk, jaha att odla ekologiskt krävs ju mycket mera mekanisk bekämpning dvs det går mera svindyr diesel. då blir det billigare med kemisk bekämpning. Dyr diesel driver inflation som ger högre räntor och det blir ju kul med högt belånade svenskar.
Åkerier etc lär ju antingen bränna lika mycket diesel eller och miljöpåverka lika mycket eller om dom slutar att köra då går det mindre.
Hoppet ligger ju till elektrifiering tesla semi etc, jordbruksmaskiner är det ju lite svårare att elektrifiera (än så länge)
MVH samt mycket nöje
Det går åt i runda, släng 30 liter diesel per hektar att plöja.
100kwh är ungefär 30 liter diesel.
Behöver väl ungefär 300-400 kWh i traktorn för att användbar.
Sen kanske man ska kunna ladda upp den på lunchen. Då behöver man 300kw i effekt runda, släng 350 Ampere huvud säkring. Eller så kan man ha ett mega pack som buffer.
Lite dyrt att gå över just nu. Men det kommer att gå.
Re: Ökad risk för dieselbrist – kan bli ännu dyrare i vinter
Helt inom regeringens makt. Det är ju fortfarande så att lejonparten är inte produktpriset.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Drömmer om en MS Palladium
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3637
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Ökad risk för dieselbrist – kan bli ännu dyrare i vinter
Ja, det var nog ett lite väl kraftfullt uttryck. Men jag har förståelse för att det inte går att ändra enkelt på bara ett par månader.
Och jag är helt övertygad om att de visste det också även när de lovade snabb sänkning.
Och jag är helt övertygad om att de visste det också även när de lovade snabb sänkning.
Model Y LR AWD 2022
Re: Ökad risk för dieselbrist – kan bli ännu dyrare i vinter
Speciellt inte när Reinfeldt sitter som ordförande i Drivkraft Sverige....
Re: Ökad risk för dieselbrist – kan bli ännu dyrare i vinter
mickeisol skrev: ↑15 feb 2023 06:39Ja så var det det här med verklighet och matte.
Det går åt i runda, släng 30 liter diesel per hektar att plöja.
100kwh är ungefär 30 liter diesel.
Behöver väl ungefär 300-400 kWh i traktorn för att användbar.
Sen kanske man ska kunna ladda upp den på lunchen. Då behöver man 300kw i effekt runda, släng 350 Ampere huvud säkring. Eller så kan man ha ett mega pack som buffer.
Lite dyrt att gå över just nu. Men det kommer att gå.
Du förutsätter att jordbruket bara har en traktor och att det är nära hem till gården?
Vad händer om ett jordbruk har 5 traktorer och åkrar som ligger uppåt 1 mil bort?
Re: Ökad risk för dieselbrist – kan bli ännu dyrare i vinter
Ja precis.
Man kan säga att det finns "utmaningar".
Man får släpa med sig ett mega pack som en powerbank för laddning.
Eftersom det finns så många miljömedvetna människor som är beredda att offra sig, så borde det inte finnas några problem att ta ut ökade kostnaderna på livsmedlen.
Man kan säga att det finns "utmaningar".
Man får släpa med sig ett mega pack som en powerbank för laddning.
Eftersom det finns så många miljömedvetna människor som är beredda att offra sig, så borde det inte finnas några problem att ta ut ökade kostnaderna på livsmedlen.