Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nilsson618
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 03 feb 2023 11:41

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nilsson618 »

Liqwid78 skrev: 10 mar 2023 14:01
Nilsson618 skrev: 10 mar 2023 12:47
Liqwid78 skrev: 10 mar 2023 12:20
Nilsson618 skrev: 10 mar 2023 09:17
Ringde tesla Malmö igår och bokade av bilen (MY rwd) jag var tilldelad då den var tillverkad 12/12 i kina.
Jag bara berättade att jag ville ha den nya mjukare fjädringen, fick inga motfrågor alls utan bara en väldigt tillmötesgående säljare som bokade av och pausade min order i 2 veckor så jag inte skulle bli tilldelad en annan 2022 byggd bil.

Den bilen hade kommit till Zeebruge i måndags och förväntad utleverans nästa vecka. Någon annan kanske har tur som inte bryr sig om fjädringen och får en bil snabbt nu :)
Jag har för mig att fjädringen har funnits i Kina innan dec. För att sedan vara likvärdig från Berlin också.
I oktober/november ändrade Berlin och Freemont till nya ”comfort suspension”
Shanghai följde efter 1 januari.

Detta iaf efter undersökningen jag har gjort och alla källor jag läst och jämfört, sen kanske jag missat nått 😊
Det är alltid så med dessa youtuber som gör sina sujektiva tester. Vad hade vi gjort utan dem? :) :)
Själv lämnade jag min RWD tillverkad jan 23 mot en rabatterade tillverkad dec. 22. Man kan få mycket fjädring för 40kkr :)

Bra val 👍
Hade gjort likadant om tillfället presenterar sig!
Användarvisningsbild
Liqwid78
Teslaägare
Inlägg: 156
Blev medlem: 24 jan 2023 22:41

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Liqwid78 »

flipmac skrev: 10 mar 2023 14:11
MY_piraya skrev: 10 mar 2023 13:54
flipmac skrev: 10 mar 2023 13:29
Sleipner skrev: 10 mar 2023 12:59
jag funderar på anledningen till rabatten på bilarna tidigare i veckan,
kan det vara någon skillnad på dom nyankomna bilarna jämför med dom som stod i lager?
De som reades ut var ju som regel tillverkade 2022.
Är du säker på att din är tillverkad 2023?
Den jag hämtade idag? Ja helt säker. Den tillverkades 7/1-23. Men jag köpte inte med rabatten som var förra helgen.
Vad har du för reg nr?
Tesla MY RWD grå/svart 20"
ElbilsChrippe
Inlägg: 79
Blev medlem: 30 jan 2019 07:33

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av ElbilsChrippe »

Hej,

Jag väntar på en SR från båten Hoegh Chiba som anlände till Zeebrugge i onsdags förra veckan. Min ska till Norrköping men inga besked ännu. Någon som fått en bil som stått på Hoegh Chiba i närtid?
Användarvisningsbild
jak
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 26 maj 2018 10:11
Referralkod: ts.la/jan37539

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jak »

Jag går och velar - håller på att ge upp att vänta på en Ioniq 5, och det kanske blir en Y LR istället.

Hur är det med Berlin vs Kina idag - jag förstår att om jag beställer Quicksilver eller Midnight Cherry Red så kommer bilen från Berlin, men hur det är det övriga färger - är det mer en slump vad man blir tilldelad?
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Tennfors
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 23 feb 2023 20:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tennfors »

Hämtade ut min MY LR Vit/Vit imorse. Hade tid 9:10. Kom 8:30 och fick bilen direkt. Bara godkänna den i appen och köra iväg!
30% batteri bara. Liiite för lite för att kännas bekväm när man är ny med elbil. Kom till jobbet, körde iväg på lunchen, hade 17% kvar. Vet att jag kommer hem men jag är nog lite nojig i början :D

Baken var påkörd, som dom hade förvarnat mig om. Dom skulle ha registrerat ett serviceärende redan, sa dom i telefon dagen innan och även på plats idag, men jag ser inget under service i appen.
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av flipmac »

Liqwid78 skrev: 10 mar 2023 15:55
flipmac skrev: 10 mar 2023 14:11
MY_piraya skrev: 10 mar 2023 13:54
flipmac skrev: 10 mar 2023 13:29
Sleipner skrev: 10 mar 2023 12:59
jag funderar på anledningen till rabatten på bilarna tidigare i veckan,
kan det vara någon skillnad på dom nyankomna bilarna jämför med dom som stod i lager?
De som reades ut var ju som regel tillverkade 2022.
Är du säker på att din är tillverkad 2023?
Den jag hämtade idag? Ja helt säker. Den tillverkades 7/1-23. Men jag köpte inte med rabatten som var förra helgen.
Vad har du för reg nr?
Skärmavbild 2023-03-10 kl. 16.07.28.png
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
Matte666
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 09 okt 2021 16:59

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Matte666 »

ElbilsChrippe skrev: 10 mar 2023 15:56
Hej,

Jag väntar på en SR från båten Hoegh Chiba som anlände till Zeebrugge i onsdags förra veckan. Min ska till Norrköping men inga besked ännu. Någon som fått en bil som stått på Hoegh Chiba i närtid?
Väntar på en Rwd som kom med Hoegh Chiba också. Ska också hämta i Norrköping. Har frågat 2 olika Tesla advisors om mer info men bara fått ”Vi vet inget, när vi har info får du sms” Har EDD 10-24e mars men ingen verkar veta nåt…
Ebba
Inlägg: 7
Blev medlem: 09 mar 2023 09:59

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Ebba »

Hej tack för svar ang MYLR (quicksilver) beställd 230130.
Talade med Tesla idag;
Den kommer levereras i Q2 😩. Kommer från Berlin i bästa fall i april.

Vänligen Ebba

(Fanns en lagerbil på hemsidan men den hade inte dragkrok)
Användarvisningsbild
patohr
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 15 aug 2019 13:42

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av patohr »

Klingspor skrev:
Börjar närma sig uthämtningen som är på tisdag. Funderingar:

1. Ligger dokumentation från Transportstyrelsen i bilen eller får man det hem via posten?
2. Som jag förstår det har man en rulla ut-försäkring från TryggHansa (trafik + halv) som gäller i 2 veckor. Var kan man läsa om villkoren för detta?
3. Behöver man kontrollera att fordonet faktiskt är påställt och/eller försäkrat? Förekommer sådana misstag från Teslas sida?
1) Du får ett intyg att bilen är påställd från Bilvision. Ägarbevis kommer per post. Om det är företag, så skickas det dit.

2) Du får 2 veckors prova på försäkring som ink bla lägre självrisk m.m https://www.trygghansa.se/SiteCollectio ... P03957.pdf

3) Bilen kommer att stå som avställd tills registreringen har uppdaterats hos Transportstyrelsen. Vilket körs 19:00 dagligen (om jag minns rätt)

Ja, misstag kan ske. Det är trots allt människor inblandade. Min bil skrevs på helt fel företag som tur var hann dom ändra det innan 19:00, annars hade det blivit problem.

Kolla fordons fråga (Transportstyrelsen) för att säkerställa att allt ser bra ut när du kommer hem Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model Y Long Range (Beställd 20/2)
BMW X3 xDrive30e M-sport 2023
Model Y Performance 2022[/b]
Ford Mustang Mach-E 2022[/b]
Model Y Long Range 2021
Tesla Model 3 Long Range 2019
rexikan
elbilist
Inlägg: 13
Blev medlem: 23 feb 2023 08:17

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av rexikan »

Skrev lite om min köpupplevelse och första intryck här: viewtopic.php?t=32406
Tesla MY RWD vit/svart 19"
Kia eNiro 2019-2023
ElbilsChrippe
Inlägg: 79
Blev medlem: 30 jan 2019 07:33

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av ElbilsChrippe »

Matte666 skrev: 10 mar 2023 16:39
ElbilsChrippe skrev: 10 mar 2023 15:56
Hej,

Jag väntar på en SR från båten Hoegh Chiba som anlände till Zeebrugge i onsdags förra veckan. Min ska till Norrköping men inga besked ännu. Någon som fått en bil som stått på Hoegh Chiba i närtid?
Väntar på en Rwd som kom med Hoegh Chiba också. Ska också hämta i Norrköping. Har frågat 2 olika Tesla advisors om mer info men bara fått ”Vi vet inget, när vi har info får du sms” Har EDD 10-24e mars men ingen verkar veta nåt…
Ahh okay samma läge som jag då. Fick nytt edd från torsdag som tidigast till nu p tisdags som tidigast. Förhoppningsvis får vi sms snart :D
Eml90
Inlägg: 43
Blev medlem: 17 apr 2022 07:44

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Eml90 »

Ebba skrev: 10 mar 2023 16:42
Hej tack för svar ang MYLR (quicksilver) beställd 230130.
Talade med Tesla idag;
Den kommer levereras i Q2 😩. Kommer från Berlin i bästa fall i april.

Vänligen Ebba

(Fanns en lagerbil på hemsidan men den hade inte dragkrok)
What??? Pratade med dom idag via chatten och min MYLR quicksilver och dom sa att min leverans fortfarande är inom 19-31 mars.

Tesla är bra med mycket, men detta med leveranser är inte deras starka sida
Användarvisningsbild
Liqwid78
Teslaägare
Inlägg: 156
Blev medlem: 24 jan 2023 22:41

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Liqwid78 »

Ju det är de. Men du får mer information än många andra tillverkare som när du lägger beställningen så säger de -vi ses om 6-12mån.
Tesla MY RWD grå/svart 20"
Lundlund
Inlägg: 35
Blev medlem: 07 mar 2023 20:36

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Lundlund »

Hej alla, nu har jag läst på denna sida sedan i somras, tack alla som kommer med bra tips!
Jag ska hämta upp en mylr quicksilver på onsdag i Huddinge, leasing som tjänstebil, beställd 18/5-22. Jag kör ca 5000 mil per år och är lite nojig hur det ska fungera, har laddning hemma. Datum för leverans har pendlat otroligt fram o åter med erbjudande om leverans i aug-22 som jag tackade ja till, och sen många andra tillfällen under hösten, men det smög sig. När det stod klart att jag inte skulle få den -22 så bytte jag färg från midnight silver till qs.
I efterhand visade det sig ju vara ett lyckokast med tanke på pris o förmånsvärde och ev. bonus.

Beställde vinterhjul vid sidan av som ska vara monterade. Som många andra lite tveksam till borttagande av uss, men hoppas att det kommer en vettig lösning via tesla vision, jaja verkligen i-landsproblem i dessa tider, men lite klent att plocka bort utan ett fungerande alternativ.
Användarvisningsbild
Spid3r
Inlägg: 213
Blev medlem: 08 feb 2023 18:57

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Spid3r »

flipmac skrev:
Rapport från uthämtning idag:

Jag älskar bilen!
Fick meddelande om fasttrack och accepterade leverans av bilen i telefonen. Låstes upp direkt och jag gick igenom allt. Hittade inget att anmärka på. Ppf satt på plats och alla paneler satt fint. Gissar att bilen stått inne över natten eller åtminstone tinats upp inomhus på morgonen. Ingen snö och skinande ren när jag åkte därifrån. Givetvis smutsig direkt pga vädret… Körde därifrån försiktigt med sommardäcken och bytte sen till vinterdäcken jag köpt sedan tidigare. Supernöjd med dessa, smalare fälgar och smalare däck. Kändes riktigt stadigt och däcken var tysta! Lite högt tryck i däcken som levererades så ska släppa ut lite. Upplever att bilen för dig väldigt bra även i snö. Hade en backe upp på slutet (grusväg) som hade en del snö på sig och hade inga problem att komma upp med rwd. Tror en slir-ikon blinkade till som hastigast men märkte inte av att bilen höll på att tappa greppet.

Sa jag att jag är supernöjd med bilen så här långt? Bild
41043F29-381F-4BC3-9516-E781E107BF40.jpeg
Grattis till riktigt snyggt åk!
Hur var fjädringen?
MY RWD 2023
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av flipmac »

Spid3r skrev: 10 mar 2023 19:49
flipmac skrev:
Rapport från uthämtning idag:

Jag älskar bilen!
Fick meddelande om fasttrack och accepterade leverans av bilen i telefonen. Låstes upp direkt och jag gick igenom allt. Hittade inget att anmärka på. Ppf satt på plats och alla paneler satt fint. Gissar att bilen stått inne över natten eller åtminstone tinats upp inomhus på morgonen. Ingen snö och skinande ren när jag åkte därifrån. Givetvis smutsig direkt pga vädret… Körde därifrån försiktigt med sommardäcken och bytte sen till vinterdäcken jag köpt sedan tidigare. Supernöjd med dessa, smalare fälgar och smalare däck. Kändes riktigt stadigt och däcken var tysta! Lite högt tryck i däcken som levererades så ska släppa ut lite. Upplever att bilen för dig väldigt bra även i snö. Hade en backe upp på slutet (grusväg) som hade en del snö på sig och hade inga problem att komma upp med rwd. Tror en slir-ikon blinkade till som hastigast men märkte inte av att bilen höll på att tappa greppet.

Sa jag att jag är supernöjd med bilen så här långt? Bild

41043F29-381F-4BC3-9516-E781E107BF40.jpeg
Grattis till riktigt snyggt åk!
Hur var fjädringen?
Tack!
Jag upplevde den som bättre och mjukvara än min pappas LR från 2021. Körde lägre tryck i vinterdäcken sen vilket säkert bidrog ytterligare. Ångrar att jag inte tog kort på upphängningen bak och fram när jag bytte däcken. Det var fascinerande ingenjörskonst och megacast-bakstycket syntes tydligt!
Såg för övrigt en quicksilver-färgad från Berlin som också skulle levereras idag. Den var snygg i verkligheten! Så ni som väntar på qs kanske har kortare väntetid än ni tror? :)

Kan tillägga att min var på Lake Kivu för de som trackar fartyg från Kina och vill spekulera om sin egen leverans.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Svejsare
Inlägg: 40
Blev medlem: 30 dec 2020 01:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Svejsare »

Det efterfrågades tidigare en leveransrapport, så här kommer den!

MYLR 19” vit/vit utan vinterdäck. Byggd -23 i Berlin.

Kom till Huddinge, med svärfar och bilen full av vinterhjul, 30 min före bokad tid. Vi hittade bilen direkt och glädjs åt att den inte var täckt med snö.

Jag knatar till servicebåset och säger att jag är här och vilken bil det gällde, supertrevliga var dom! Alla andra to be teslaägare verkade också sväva på moln, precis som jag.

Servicesnubben tog nycklarna till svärfars bil, körde in och lastade av alla däck och körde sedan in Teslan för byte till tredjeparts vinterhjul. Hur smidigt som helst! 10 min senare stod Teslan kvar och stod fint och väntade på mig i solen.

Han knappade lite på datorn, jag godkände leveransen på telefonen, och sen var det bara att gå och och bekanta sig med bilen!

Tog något varv och konstaterade att allt såg bra ut, och alla 100-tals timmar model y videos jag tittat på var som bortblåst när jag väl satte mig vid ratten :D

Rullade hemmåt och överraskade frugan med en ny bil väntandes på henne när hon slutade jobbet (hade mörkat för henne att leveransen var nu :))!

Vilken bil! Helvete vad kul den är att köra!

Edit: Det enda jag märkt som jag hoppas blir bättre med lite inslitning är att dubbdäcken sjunger utav bara fa-an vid 80-90km/h. Köpte Hakka 8, dom ska ju vara helt OK ljudmässigt. Tänker att dubbarns kanske behöver slitas in lite…?
Piggelin
Inlägg: 689
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Piggelin »

Svejsare skrev: 11 mar 2023 09:45
!

Edit: Det enda jag märkt som jag hoppas blir bättre med lite inslitning är att dubbdäcken sjunger utav bara fa-an vid 80-90km/h. Köpte Hakka 8, dom ska ju vara helt OK ljudmässigt. Tänker att dubbarns kanske behöver slitas in lite…?
Det är väl en 10 år gammal modell.

Är bland de sämre ljudmässigt enligt en snabb googling.
Användarvisningsbild
Mikza
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 29 jan 2020 20:47

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Mikza »

Svejsare skrev: 11 mar 2023 09:45

Tog något varv och konstaterade att allt såg bra ut, och alla 100-tals timmar model y videos jag tittat på var som bortblåst när jag väl satte mig vid ratten :D
Tack för roligt skriven rapport. Kände väldigt mycket igen känslan av att vara fullständig nybörjare när jag provkörde teslan första gången. Trots otaliga timmar av youtube-tittande på teslavideos. Skulle tex göra en u-sväng på en landsväg och fick upp pulsen rejält när jag inte kom på vart backen fanns!
Tesla Model Y LR, Quicksilver/svart, beställd 4 februari. Leverans till Umeå. Uppskattad leveranstid: Mars - april.
Ändrat till 2 april-27 maj, 13 april-5 maj, 18 april-10 maj, 18-29 april, 9-23 maj. Leverans 12 maj! 👍
VilkenElbilBlirDet
Inlägg: 179
Blev medlem: 10 mar 2022 14:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av VilkenElbilBlirDet »

Piggelin skrev: 11 mar 2023 10:40
Svejsare skrev: 11 mar 2023 09:45
!

Edit: Det enda jag märkt som jag hoppas blir bättre med lite inslitning är att dubbdäcken sjunger utav bara fa-an vid 80-90km/h. Köpte Hakka 8, dom ska ju vara helt OK ljudmässigt. Tänker att dubbarns kanske behöver slitas in lite…?
Det är väl en 10 år gammal modell.

Är bland de sämre ljudmässigt enligt en snabb googling.
Piggelin, i detta inlägg må det vara någorlunda befogat, men jag har nu börjat ta dina konstanta bittra inlägg på allt med en nypa humor/salt och jag njuter nu genuint av varje inlägg. Sluta aldrig vara dig själv.
Svejsare
Inlägg: 40
Blev medlem: 30 dec 2020 01:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Svejsare »

Piggelin skrev: 11 mar 2023 10:40
Svejsare skrev: 11 mar 2023 09:45
!

Edit: Det enda jag märkt som jag hoppas blir bättre med lite inslitning är att dubbdäcken sjunger utav bara fa-an vid 80-90km/h. Köpte Hakka 8, dom ska ju vara helt OK ljudmässigt. Tänker att dubbarns kanske behöver slitas in lite…?
Det är väl en 10 år gammal modell.

Är bland de sämre ljudmässigt enligt en snabb googling.
Har haft dem förut och varit nöjd, men ja självklart finns det mycket tystare däck, blev tyvärr lite snål :D Jaja, det är snart dags för sommarsulorna:)
Svejsare
Inlägg: 40
Blev medlem: 30 dec 2020 01:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Svejsare »

Mikza skrev: 11 mar 2023 10:52
Svejsare skrev: 11 mar 2023 09:45

Tog något varv och konstaterade att allt såg bra ut, och alla 100-tals timmar model y videos jag tittat på var som bortblåst när jag väl satte mig vid ratten :D
Tack för roligt skriven rapport. Kände väldigt mycket igen känslan av att vara fullständig nybörjare när jag provkörde teslan första gången. Trots otaliga timmar av youtube-tittande på teslavideos. Skulle tex göra en u-sväng på en landsväg och fick upp pulsen rejält när jag inte kom på vart backen fanns!
Haha, ja den var en väldigt spännande upplevelse. Var som barn på julafton. Blev väldigt ruckig körning för mig i början då jag inte direkt är van vid one pedal driving :D
Användarvisningsbild
Vito Corleone
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 25 jan 2023 23:31

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Vito Corleone »

Tjena Hoegh Oslo gänget!
Nu åkte Elbe Highway från Zeebrugge till Malmö. Framme imorgon. Har 21-31 mars i Göteborg som estimerade. Vad säger ni? Är våra bilar on-board?
daz_meatball
Inlägg: 36
Blev medlem: 05 feb 2022 10:49

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av daz_meatball »

Vito Corleone skrev: 11 mar 2023 14:51
Tjena Hoegh Oslo gänget!
Nu åkte Elbe Highway från Zeebrugge till Malmö. Framme imorgon. Har 21-31 mars i Göteborg som estimerade. Vad säger ni? Är våra bilar on-board?
Yes jag skulle tro det jag har upphämtning Malmö 20/3 fick sms igår
-22 Model 3 LR #teamblue
-23 Model y LR #teamblue
Användarvisningsbild
Vito Corleone
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 25 jan 2023 23:31

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Vito Corleone »

daz_meatball skrev: 11 mar 2023 15:21
Vito Corleone skrev: 11 mar 2023 14:51
Tjena Hoegh Oslo gänget!
Nu åkte Elbe Highway från Zeebrugge till Malmö. Framme imorgon. Har 21-31 mars i Göteborg som estimerade. Vad säger ni? Är våra bilar on-board?
Yes jag skulle tro det jag har upphämtning Malmö 20/3 fick sms igår
Gott! Ingen sms här…
Skriv svar