Inte ens nära lika smidigt som fob. Och Apple Watch tröttnade jag på för ett par år sedan
{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Moderator: Redaktion
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1448
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Jag håller helt med @Tellus, AW har jag på mej hela dagarna. Vill inte ha en fob i fickan eller komma ihåg att ta med den när jag ska ut.
Tur vi är lite olika
Tur vi är lite olika
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Tycker inte heller om att släpa runt på massa onödiga prylar. Har inga smycken, igen klocka etc.
Men om jag skulle tvingas välja skulle jag nog hellre ha en AW på armen än en keyfob i fickan. AWn är ju iaf multipurpose.
Smidigt med röstkontroll också, slipper man trycka på något överhuvudtaget.
Men om jag skulle tvingas välja skulle jag nog hellre ha en AW på armen än en keyfob i fickan. AWn är ju iaf multipurpose.
Smidigt med röstkontroll också, slipper man trycka på något överhuvudtaget.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Vi får nog helt enkelt vara överens om att vi tycker annorlunda, men det känns som att en del av er som svarar inte har en MX.
Till övriga bilar än MX tycker jag fob är meningslöst. Men på MX är det fantastiskt smidigt att kunna öppna och stänga dörrar till ungarna och även bagage utan att behöva titta på en klocka eller annan skärm. Det är bara att klicka i fickan. Ett tryck på taket stänger hela bilen. Alla dörrar och baklucka. Jag har haft fob på mina MX sedan 2016 och har helt enkelt vant mig vid det.
Till övriga bilar än MX tycker jag fob är meningslöst. Men på MX är det fantastiskt smidigt att kunna öppna och stänga dörrar till ungarna och även bagage utan att behöva titta på en klocka eller annan skärm. Det är bara att klicka i fickan. Ett tryck på taket stänger hela bilen. Alla dörrar och baklucka. Jag har haft fob på mina MX sedan 2016 och har helt enkelt vant mig vid det.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Är väl just för att du är van vid det? Bör ju inte vara svårare att trycka på en knapp på en AW än en fob i fickan.kallekula skrev: ↑13 mar 2023 09:46Vi får nog helt enkelt vara överens om att vi tycker annorlunda, men det känns som att en del av er som svarar inte har en MX.
Till övriga bilar än MX tycker jag fob är meningslöst. Men på MX är det fantastiskt smidigt att kunna öppna och stänga dörrar till ungarna och även bagage utan att behöva titta på en klocka eller annan skärm. Det är bara att klicka i fickan. Ett tryck på taket stänger hela bilen. Alla dörrar och baklucka. Jag har haft fob på mina MX sedan 2016 och har helt enkelt vant mig vid det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Självklart är det det. Den taktila känslan på en fob är helt annorlunda. En AW måste man först öppna appen på och sen välja en liten knapp för den specifika dörr man vill öppna etc.taliz skrev:Är väl just för att du är van vid det? Bör ju inte vara svårare att trycka på en knapp på en AW än en fob i fickan.kallekula skrev: ↑13 mar 2023 09:46Vi får nog helt enkelt vara överens om att vi tycker annorlunda, men det känns som att en del av er som svarar inte har en MX.
Till övriga bilar än MX tycker jag fob är meningslöst. Men på MX är det fantastiskt smidigt att kunna öppna och stänga dörrar till ungarna och även bagage utan att behöva titta på en klocka eller annan skärm. Det är bara att klicka i fickan. Ett tryck på taket stänger hela bilen. Alla dörrar och baklucka. Jag har haft fob på mina MX sedan 2016 och har helt enkelt vant mig vid det.
Att ta bort fob på X är korkat, allt annat är workarounds som inte funkar lika bra. Men säkert ganska bra och vi pratar om i-landsproblem så klart.
MX LR (Raven) 2019
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Nu har jag ingen AW, men det finns väl möjlighet att ha knappar alltid tillgängliga på "lockscreen"?Hertsh skrev: ↑13 mar 2023 09:52Självklart är det det. Den taktila känslan på en fob är helt annorlunda. En AW måste man först öppna appen på och sen välja en liten knapp för den specifika dörr man vill öppna etc.taliz skrev:Är väl just för att du är van vid det? Bör ju inte vara svårare att trycka på en knapp på en AW än en fob i fickan.kallekula skrev: ↑13 mar 2023 09:46Vi får nog helt enkelt vara överens om att vi tycker annorlunda, men det känns som att en del av er som svarar inte har en MX.
Till övriga bilar än MX tycker jag fob är meningslöst. Men på MX är det fantastiskt smidigt att kunna öppna och stänga dörrar till ungarna och även bagage utan att behöva titta på en klocka eller annan skärm. Det är bara att klicka i fickan. Ett tryck på taket stänger hela bilen. Alla dörrar och baklucka. Jag har haft fob på mina MX sedan 2016 och har helt enkelt vant mig vid det.
Att ta bort fob på X är korkat, allt annat är workarounds som inte funkar lika bra. Men säkert ganska bra och vi pratar om i-landsproblem så klart.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Ska du övertala oss om att vi inte alls vill ha en fob eller vad är målet?
Jag har inte heller en AW (längre) men om du då ska lägga fem knappar på lockscreen så blir det inte så mycket plats över till annat. Och jag måste likväl titta på klockan för att veta vilken knapp jag trycker på.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3640
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Världens bästa bil
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1448
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Helt rätt, jag har en MY. Är det inte lika på MX/MS, att den låser upp när man närmar sej, och låser när man går därifrån? Jag menar då de nya som man kan köpa nu....kallekula skrev: ↑13 mar 2023 09:46Vi får nog helt enkelt vara överens om att vi tycker annorlunda, men det känns som att en del av er som svarar inte har en MX.
Till övriga bilar än MX tycker jag fob är meningslöst. Men på MX är det fantastiskt smidigt att kunna öppna och stänga dörrar till ungarna och även bagage utan att behöva titta på en klocka eller annan skärm. Det är bara att klicka i fickan. Ett tryck på taket stänger hela bilen. Alla dörrar och baklucka. Jag har haft fob på mina MX sedan 2016 och har helt enkelt vant mig vid det.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Jo lås/lås upp funkar väldigt smidigt med mobilen.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3640
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Körde aktivt på motorvägen i snömodd.
När man skulle köra om i oplogade vänsterfilen, så ströp bilen radikalt framfarten, sedan ploppade plötsligt detta upp och det gick att köra om igen.
MYP hade bättre beteende i modd, men oklart om det beror på däcken eller antisladd systemet.
Gick från full regen till frihjul också.
Kändes som en feature då man kunde köra om igen, men var nog nått fault
När man skulle köra om i oplogade vänsterfilen, så ströp bilen radikalt framfarten, sedan ploppade plötsligt detta upp och det gick att köra om igen.
MYP hade bättre beteende i modd, men oklart om det beror på däcken eller antisladd systemet.
Gick från full regen till frihjul också.
Kändes som en feature då man kunde köra om igen, men var nog nått fault
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Dom varningarna kändes ju lite sådär iaf
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Jag fick liknande felmeddelande (kan ha varit exakt samma) i helgen när jag körde i kraftig snömodd med min MYP. Alla hjälpsystem slutade fungera och ingen regen. Jag körde dock sakta i vårt villakvarter så det var aldrig någon fara, men hade inte varit kul om det inträffat i högre hastighet. Allt blev som vanligt igen efter jag stängt av bilen.Tellus skrev:Körde aktivt på motorvägen i snömodd.
När man skulle köra om i oplogade vänsterfilen, så ströp bilen radikalt framfarten, sedan ploppade plötsligt detta upp och det gick att köra om igen.
MYP hade bättre beteende i modd, men oklart om det beror på däcken eller antisladd systemet.
Gick från full regen till frihjul också.
Kändes som en feature då man kunde köra om igen, men var nog nått fault
KIA EV9 GT-Line-24
Fiat 500e Icon -23
Tesla Model S Long Range Plus -21 - SÅLD
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Fiat 500e Icon -23
Tesla Model S Long Range Plus -21 - SÅLD
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3640
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Intressant, undra varför det slås ifrån i kraftigt snömodd och då även på Y.Donk skrev: ↑13 mar 2023 18:18Jag fick liknande felmeddelande (kan ha varit exakt samma) i helgen när jag körde i kraftig snömodd med min MYP. Alla hjälpsystem slutade fungera och ingen regen. Jag körde dock sakta i vårt villakvarter så det var aldrig någon fara, men hade inte varit kul om det inträffat i högre hastighet. Allt blev som vanligt igen efter jag stängt av bilen.Tellus skrev:Körde aktivt på motorvägen i snömodd.
När man skulle köra om i oplogade vänsterfilen, så ströp bilen radikalt framfarten, sedan ploppade plötsligt detta upp och det gick att köra om igen.
MYP hade bättre beteende i modd, men oklart om det beror på däcken eller antisladd systemet.
Gick från full regen till frihjul också.
Kändes som en feature då man kunde köra om igen, men var nog nått fault
Jag körde först i plogad högerfil ca 80km/t, kom ifatt bilar som körde ca 60km/t.
Körde ut i oplogade vänsterfilen och bilen stöp snabbt ner farten till ca 60km/t så det gick inte att köra om. Kändes som systemet överdrev. Precis då tändes varningarna upp och jag kunde enkelt öka till 80-90km/t och köra om i snömodden utan att bilen ströp effekten. Fick småparera lite så antisladd var nog rättså avstängt.
Det kanske ändå är en feature.
ABS funkade som vanligt.
Efter parkering så är varningarna borta.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Har alltid undrat vilka som kör snabbt i just snömodd. Tycker det är det värsta föret av alla eftersom man mer eller mindre tappar möjligheten att styra om man kör för fort.
Jag kör gärna fort själv men jag har höga krav på sikt och fäste. Vill ha kontroll.
Jag kör gärna fort själv men jag har höga krav på sikt och fäste. Vill ha kontroll.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3640
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Har man bra däck och bil så är det bara gasa och styra, det är jämnhalt i nysnö och antisladd hjälper till.
I Norrland har jag ett ~ 20 årigt gammalt minne då min bror och jag körde varsin Volvon 940 utan antisladdsystem i ~ 110km/t med lätt ställ i svaga kurvor, mil efter mil, kändes inte farligt, inga andra bilar på vägen.
(Har kört utryckning i jobbet i 25 år utan plåtskador)
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Att köra på jämn snö som norrländska vintervägar är relativt lätt. Det är förutsägbart och man behöver bara anpassa hastighet och körstil. Men nu handlade det ju om snömodd. Den sortens snömodd vi får härnere i söder när det är slaskigt och blandat väder, gärna med ordentligt saltade vägar, är ju fullkomligt livsfarlig. Du får moddsträngar mellan filerna och modden i sig är dessutom ojämn. Du kan på några sekunder växla fram och tillbaks mellan att ha grepp på ett, två, tre, fyra eller rent av noll hjul. Dessutom är omkörningsfilen ofta mycket mindre lämplig att köra fort i än högerfilen, som körts upp av fler fordon, vilket gör att det ofta är bäst att helt enkelt koppla på tålamodet och hålla sig till höger.Tellus skrev: ↑13 mar 2023 19:51Har man bra däck och bil så är det bara gasa och styra, det är jämnhalt i nysnö och antisladd hjälper till.
I Norrland har jag ett ~ 20 årigt gammalt minne då min bror och jag körde varsin Volvon 940 utan antisladdsystem i ~ 110km/t med lätt ställ i svaga kurvor, mil efter mil, kändes inte farligt, inga andra bilar på vägen.
(Har kört utryckning i jobbet i 25 år utan plåtskador)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3640
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Så upplever jag det inte med europeiska vinterdäck, men med nokian r däcken(eller andra nordiska) kan jag förstå, dom gillar inte blöt snö.danni skrev: ↑14 mar 2023 09:07Att köra på jämn snö som norrländska vintervägar är relativt lätt. Det är förutsägbart och man behöver bara anpassa hastighet och körstil. Men nu handlade det ju om snömodd. Den sortens snömodd vi får härnere i söder när det är slaskigt och blandat väder, gärna med ordentligt saltade vägar, är ju fullkomligt livsfarlig. Du får moddsträngar mellan filerna och modden i sig är dessutom ojämn. Du kan på några sekunder växla fram och tillbaks mellan att ha grepp på ett, två, tre, fyra eller rent av noll hjul. Dessutom är omkörningsfilen ofta mycket mindre lämplig att köra fort i än högerfilen, som körts upp av fler fordon, vilket gör att det ofta är bäst att helt enkelt koppla på tålamodet och hålla sig till höger.Tellus skrev: ↑13 mar 2023 19:51Har man bra däck och bil så är det bara gasa och styra, det är jämnhalt i nysnö och antisladd hjälper till.
I Norrland har jag ett ~ 20 årigt gammalt minne då min bror och jag körde varsin Volvon 940 utan antisladdsystem i ~ 110km/t med lätt ställ i svaga kurvor, mil efter mil, kändes inte farligt, inga andra bilar på vägen.
(Har kört utryckning i jobbet i 25 år utan plåtskador)
Här omkörning efter varningarna om hjälpsystemen som deaktiverats
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3640
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Någon som har SMT som kollat om batteritempen ändras om man kör Plaid mode istället för sport eller chill?
Finns komplett SMT kit att köpa någonstans? Kopplas in ovan/bakom trådlösa mobil laddarna?
På gamla performance kunde man väl se batteritempen i displayen bakom ratten?
Finns komplett SMT kit att köpa någonstans? Kopplas in ovan/bakom trådlösa mobil laddarna?
På gamla performance kunde man väl se batteritempen i displayen bakom ratten?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1159
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Hittar ingen sådan möjlighet i min bil.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3640
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Här ser man batteri temperaturen till höger och effektuttag till vänster
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2799
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Nya plaid håller inte 52°C som gamla P100DL eller Raven P. Nu håller man runt 40°C med drag strip mode aktiverat. Har kikat med scanmytesla. Plaid visar inte batteritemp någonstans.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3640
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Ok! Upptäckt om olika körlägen ändrar batteritempen?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2799
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Ingen skillnad mellan chill-sport-plaid, enbart dragstrip mode som gör att batteriet förvärms (mycket snabbare än tidigare performance) till 40°C.