Nää, Tesla är mer som bilvärldens Nokia. Den stora principiella skillnade mellan Nokia och Apple var att Apple förstod vikten av ett öppet ekosystem, antagligen efter att det gick dåligt för dem på datormarknaden innan de öppnade upp. Tesla har fortfarande inte förstått att de måste släppa in andra i sitt ekosystem.taliz skrev: ↑23 mar 2023 05:27Folk har historiskt inte brytt sig så mycket om mjukvara i bilar.Fredrik j skrev: ↑22 mar 2023 09:52Ofta går det ju att tjäna pengar på att paketera mjukvara i attraktiv hårdvara. Åtminstone om man säljer konsumentprodukter som bilar.
Lyckas man riktigt bra med hårdvaran accepteras brister i mjukvaran (och funktionalitet den kontrollerar) lättare av kunderna.
Folk brydde sig inte om mjukvara i mobiltelefoner heller, sen kom iPhone...
Har sagts 1000ggr, men Tesla är bilvärldens motsvarighet till iPhone.
Folks förväntningar ändras snabbt, och marknaden måste anpassa sig.
Det är inte för inte som dom stora numera investerar mångmiljardbelopp på just mjukvara.
Polestar 3
Moderator: Redaktion
Re: Polestar 3
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Polestar 3
De är väl raka motsatsen till Iphone. Man kan ju fortfarande (efter 13år) inte ladda ner valfri musik, podd, radio, ljudbok, parkering, körjournal mm. appar till bilen.taliz skrev: ↑23 mar 2023 05:27
Folk har historiskt inte brytt sig så mycket om mjukvara i bilar.
Folk brydde sig inte om mjukvara i mobiltelefoner heller, sen kom iPhone...
Har sagts 1000ggr, men Tesla är bilvärldens motsvarighet till iPhone.
Folks förväntningar ändras snabbt, och marknaden måste anpassa sig.
Det är inte för inte som dom stora numera investerar mångmiljardbelopp på just mjukvara.
Hårdvarumässigt är ju Apple också kända för sin fina kvalitet. Där har ju Tesla en bit kvar…
Senast redigerad av LarsOJ, redigerad totalt 2 gång.
-
- elbilist
- Inlägg: 952
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Polestar 3
Men de har, precis som Apple, sålt in det som att de är totalt överlägsna konkurenterna på alla punkter…LarsOJ skrev: ↑23 mar 2023 11:10De är väl raka motsatsen till Apple. Man kan ju fortfarande (efter 13år) inte ladda ner valfri musik, podd, radio, parkering, körjournal mm. appar till bilen.taliz skrev: ↑23 mar 2023 05:27
Folk har historiskt inte brytt sig så mycket om mjukvara i bilar.
Folk brydde sig inte om mjukvara i mobiltelefoner heller, sen kom iPhone...
Har sagts 1000ggr, men Tesla är bilvärldens motsvarighet till iPhone.
Folks förväntningar ändras snabbt, och marknaden måste anpassa sig.
Det är inte för inte som dom stora numera investerar mångmiljardbelopp på just mjukvara.
Hårdvarumässigt är ju Apple också kända för sin fina kvalitet. Där har ju Tesla en bit kvar…
Och precis som med Apple så har de delvis rätt… men det är mest de mest inbitna fansen som håller med och påpekar det för alla andra.
Att jämföra en MY med en P3 är i mina ögon helt galet, så otroligt olika bilar, för helt olika målgrupper.
Re: Polestar 3
OK, I'll bite.R_Edvinsson skrev: ↑23 mar 2023 12:36Att jämföra en MY med en P3 är i mina ögon helt galet, så otroligt olika bilar, för helt olika målgrupper.
Vilka är målgruppen för MY och vilka är målgruppen för PS3?
MY RWD 2023
Re: Polestar 3
ExempelvisJaqob skrev: ↑23 mar 2023 12:41OK, I'll bite.R_Edvinsson skrev: ↑23 mar 2023 12:36Att jämföra en MY med en P3 är i mina ögon helt galet, så otroligt olika bilar, för helt olika målgrupper.
Vilka är målgruppen för MY och vilka är målgruppen för PS3?
Model Y - ungefär samma som för Ford S-Max
Polestar 3 - ungefär samma som Porsche Cayenne
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Polestar 3
Model Y - ungefär samma som för BMW X3Maw skrev: ↑23 mar 2023 13:19ExempelvisJaqob skrev: ↑23 mar 2023 12:41OK, I'll bite.R_Edvinsson skrev: ↑23 mar 2023 12:36Att jämföra en MY med en P3 är i mina ögon helt galet, så otroligt olika bilar, för helt olika målgrupper.
Vilka är målgruppen för MY och vilka är målgruppen för PS3?
Model Y - ungefär samma som för Ford S-Max
Polestar 3 - ungefär samma som Porsche Cayenne
Polestar 3 - ungefär samma som Volvo XC70
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 3
Menar du att du tror det finns kunder som väljer mellan en polestar3 för en miljon och en 7år gammal begagnad Volvo?taliz skrev: ↑24 mar 2023 14:53Model Y - ungefär samma som för BMW X3Maw skrev: ↑23 mar 2023 13:19ExempelvisJaqob skrev: ↑23 mar 2023 12:41OK, I'll bite.R_Edvinsson skrev: ↑23 mar 2023 12:36Att jämföra en MY med en P3 är i mina ögon helt galet, så otroligt olika bilar, för helt olika målgrupper.
Vilka är målgruppen för MY och vilka är målgruppen för PS3?
Model Y - ungefär samma som för Ford S-Max
Polestar 3 - ungefär samma som Porsche Cayenne
Polestar 3 - ungefär samma som Volvo XC70
Jag tror jämförelsen med Porsche cayenne är ganska bra. Möjligen Macan. Men mer troligt den kommande elvarianten av den.
Re: Polestar 3
Ni som har koll på Polestar och kanske erfarenhet från P2. Finns det förvärmning av batteriet på P2 och ngn som hört vad som gäller för P3? Kollar man specifikationen så pratas det om 30 min 10-80 SoC. Det medför 75 kWh energi på 30 min eller snitt på 150kW. I praktiken samma snitt som min e-tron 55 som har platt laddkurva. För att det inte ska bli segt med P3 och det enorma batteriet behöver man ju uppenbarligen ha bra temp i batteriet. Men jag antar att förvärmningen kommer funka bra. Men kanske ngn som har info, hittar inte ngt på hemsidan.
Sen har vi det där med max strömstyrka på laddarna. Ionity har väl 500A så det ger max 200kW med 400V? Vill inte ha ngn spetsig laddkurva egentligen. Vill ha ett jämnt och högt snitt. Kommer ändå att ta ett längre stopp när jag kör långt. Det kommer innebära 65-85 mil på ett stopp med en P3 (om man kan ladda till 100% utan att det adderar 30 min på laddningstiden för sista 10%).
Men kanske är det som för Taycan. Inställning för den ”långsamma” laddningen utan att peaka gör ju 10-80 bara ngn minut eller två långsammare pga jämnare kurva.
Sen har vi det där med max strömstyrka på laddarna. Ionity har väl 500A så det ger max 200kW med 400V? Vill inte ha ngn spetsig laddkurva egentligen. Vill ha ett jämnt och högt snitt. Kommer ändå att ta ett längre stopp när jag kör långt. Det kommer innebära 65-85 mil på ett stopp med en P3 (om man kan ladda till 100% utan att det adderar 30 min på laddningstiden för sista 10%).
Men kanske är det som för Taycan. Inställning för den ”långsamma” laddningen utan att peaka gör ju 10-80 bara ngn minut eller två långsammare pga jämnare kurva.
Re: Polestar 3
Ja, PS2 har förvärmning av batteriet vid navigering till snabbladdare och det kommer PS3 garanterat också att få.macky skrev: ↑26 mar 2023 10:15Ni som har koll på Polestar och kanske erfarenhet från P2. Finns det förvärmning av batteriet på P2 och ngn som hört vad som gäller för P3? Kollar man specifikationen så pratas det om 30 min 10-80 SoC. Det medför 75 kWh energi på 30 min eller snitt på 150kW. I praktiken samma snitt som min e-tron 55 som har platt laddkurva. För att det inte ska bli segt med P3 och det enorma batteriet behöver man ju uppenbarligen ha bra temp i batteriet. Men jag antar att förvärmningen kommer funka bra. Men kanske ngn som har info, hittar inte ngt på hemsidan.
Sen har vi det där med max strömstyrka på laddarna. Ionity har väl 500A så det ger max 200kW med 400V? Vill inte ha ngn spetsig laddkurva egentligen. Vill ha ett jämnt och högt snitt. Kommer ändå att ta ett längre stopp när jag kör långt. Det kommer innebära 65-85 mil på ett stopp med en P3 (om man kan ladda till 100% utan att det adderar 30 min på laddningstiden för sista 10%).
Men kanske är det som för Taycan. Inställning för den ”långsamma” laddningen utan att peaka gör ju 10-80 bara ngn minut eller två långsammare pga jämnare kurva.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- Inlägg: 5663
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Polestar 3
Jag gissar att Taliz råkade skriva fel. Jag tror han menade XC60. Och då blir det väl ungefär samma målgrupp för både MY och PS3.Fredrik j skrev: ↑24 mar 2023 15:09Menar du att du tror det finns kunder som väljer mellan en polestar3 för en miljon och en 7år gammal begagnad Volvo?taliz skrev: ↑24 mar 2023 14:53Model Y - ungefär samma som för BMW X3Maw skrev: ↑23 mar 2023 13:19ExempelvisJaqob skrev: ↑23 mar 2023 12:41OK, I'll bite.R_Edvinsson skrev: ↑23 mar 2023 12:36Att jämföra en MY med en P3 är i mina ögon helt galet, så otroligt olika bilar, för helt olika målgrupper.
Vilka är målgruppen för MY och vilka är målgruppen för PS3?
Model Y - ungefär samma som för Ford S-Max
Polestar 3 - ungefär samma som Porsche Cayenne
Polestar 3 - ungefär samma som Volvo XC70
Jag tror jämförelsen med Porsche cayenne är ganska bra. Möjligen Macan. Men mer troligt den kommande elvarianten av den.
Eller så menade han V90 CC (eller de som köpte XC70 ny för ~sju år sedan). Och då blir det väl också ungefär samma målgrupp för både MY och PS3.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Polestar 3
XC60 ligger ju dock väldigt mycket närmare MY i pris. Tror det är ganska olika målgrupper som köper en bil för 500k och för en miljon. Hade gärna köpt en PS3, och har väl egentligen råd, men är svårt att få ihop en vettig kalkyl på en bil för en miljon, om man bryr sig om milkostnaden…SwedishAdvocate skrev: ↑26 mar 2023 11:10Jag gissar att Taliz råkade skriva fel. Jag tror han menade XC60. Och då blir det väl ungefär samma målgrupp för både MY och PS3.Fredrik j skrev: ↑24 mar 2023 15:09Menar du att du tror det finns kunder som väljer mellan en polestar3 för en miljon och en 7år gammal begagnad Volvo?
Jag tror jämförelsen med Porsche cayenne är ganska bra. Möjligen Macan. Men mer troligt den kommande elvarianten av den.
Eller så menade han V90 CC (eller de som köpte XC70 ny för ~sju år sedan). Och då blir det väl också ungefär samma målgrupp för både MY och PS3.
MY RWD 2023
Re: Polestar 3
Ja, jisses…
Du kan inte på fullaste allvar mena att en bil med premiumambitioner och baserad på samma plattform som EX90 (XC90) på riktigt skulle försöka nå de unga småbarnsfamiljer som gillar Model Y?
Tesla MY är en bra bil som just nu fightas om att nå topplistan för mest sålda bil. Ungefär där Passat, XC60 och V70/V90 befunnit sig.
XC90 har varit en premiumsuv som stått sig mycket bra på amerikanska marknaden och konkurrerat mot de stora SUV från de europeiska tillverkarna. Den har däremot aldrig legat högst på försäljningslistan.
Så P3 lär locka de som sneglar mot de stora tyska tillverkarna som Porsche eller andra med ”M/AMG” i sina beteckningar. Kunder som ännu ej nått eller hunnit förbi den tid i livet där 7-sits är önskvärt eller ett krav. Den bil som Tesla har i det segmentet är väl X?
Mina 2p
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 2 gång.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: Polestar 3
Nä skrev inte fel. PS3 är ju typ en eldriven XC70(påpekades i nån youtube-video att måtten är extremt lika dessutom).SwedishAdvocate skrev: ↑26 mar 2023 11:10Jag gissar att Taliz råkade skriva fel. Jag tror han menade XC60. Och då blir det väl ungefär samma målgrupp för både MY och PS3.Fredrik j skrev: ↑24 mar 2023 15:09Menar du att du tror det finns kunder som väljer mellan en polestar3 för en miljon och en 7år gammal begagnad Volvo?
Jag tror jämförelsen med Porsche cayenne är ganska bra. Möjligen Macan. Men mer troligt den kommande elvarianten av den.
Eller så menade han V90 CC (eller de som köpte XC70 ny för ~sju år sedan). Och då blir det väl också ungefär samma målgrupp för både MY och PS3.
Tror många som är intresserade är gamla Volvo-ägare.
Fanns ju någon undersökning som sa att Tesla tar flest kunder från BMW.
Rätt säker på att Polestar tar mest från Volvo..
XC90 är förövrigt inte mer "premium" än övriga Volvo IMO. Bara en större bil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 3
Har aldrig kört en Volvo i mitt liv, men tänkte byta min model s mot en ps3 - de löser ungefär samma uppgift.
Men räknar med mindre problem och fungerande basfunktioner med ps3, men sämre räckvidd/acceleration. En bra tradeeoff….
Men räknar med mindre problem och fungerande basfunktioner med ps3, men sämre räckvidd/acceleration. En bra tradeeoff….
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Polestar 3
Om du verkligen vill de ska du kanake inte köpa bilen första året, helt ny platform från Volvo så de lär vara en del barnsjukdomar. Jag minns när nuvarande XC90 kom ut, de var en del strul typ första året men sen har de blivit bra..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Polestar 3
Kan omöjligen vara mer fel än min model s haft. (Och fortsätter ha…) det är never ending story.
Jag räknar kallt med lite barnsjukdomar på ps3, men där är verkstaden <10 minuter bort, till skillnad från tesla som är 30-40 minuter bort beroende på dagsform. Hade tänkt byta nästa år egentligen, men litar inte på model s i kombination med teslas nuvarande servicenivå. Tänkte ett tag köpa en Y som brygga, men avsaknaden på USS och radar är showstoppers i min bok.
Jag räknar kallt med lite barnsjukdomar på ps3, men där är verkstaden <10 minuter bort, till skillnad från tesla som är 30-40 minuter bort beroende på dagsform. Hade tänkt byta nästa år egentligen, men litar inte på model s i kombination med teslas nuvarande servicenivå. Tänkte ett tag köpa en Y som brygga, men avsaknaden på USS och radar är showstoppers i min bok.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Polestar 3
Låter som du har koll på läget, och bra du räknar med barnsjukdomar. Min erfarenhet är att Volvo tar väl hand om de problem som finns där men ja kan ju skifta från verkstad till verkstad.thebishop skrev: ↑26 mar 2023 16:22Kan omöjligen vara mer fel än min model s haft. (Och fortsätter ha…) det är never ending story.
Jag räknar kallt med lite barnsjukdomar på ps3, men där är verkstaden <10 minuter bort, till skillnad från tesla som är 30-40 minuter bort beroende på dagsform. Hade tänkt byta nästa år egentligen, men litar inte på model s i kombination med teslas nuvarande servicenivå. Tänkte ett tag köpa en Y som brygga, men avsaknaden på USS och radar är showstoppers i min bok.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Polestar 3
thebishop skrev: ↑26 mar 2023 16:22Kan omöjligen vara mer fel än min model s haft. (Och fortsätter ha…) det är never ending story.
Jag räknar kallt med lite barnsjukdomar på ps3, men där är verkstaden <10 minuter bort, till skillnad från tesla som är 30-40 minuter bort beroende på dagsform. Hade tänkt byta nästa år egentligen, men litar inte på model s i kombination med teslas nuvarande servicenivå. Tänkte ett tag köpa en Y som brygga, men avsaknaden på USS och radar är showstoppers i min bok.
Polestar ligger tydligen i absoluta botten när det gäller kvalitet, så bör nog vara försiktig med att förvänta sig bättre än Tesla.Electric vehicle newcomer Polestar ranked last on the list with 328 problems reported per 100 newly sold or leased vehicles.
https://www.cnbc.com/2022/06/28/new-car ... power.html
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 3
JD Power, kända för att fånga amerikanarnas frustration över att inte hitta tillräckligt stora och många mugghållare. P2 har väl en lite udda lösning där med mugghållare under armstödet....skämt åsido, jag tar hellre ett verkstadsbesök eller två för att få ngn fix än att panelerna sitter på sniskan vilket aldrig kommer att åtgärdas.
Re: Polestar 3
Model 3 och Y har ju levererats från Kina i 3 år nu.macky skrev: ↑27 mar 2023 09:21JD Power, kända för att fånga amerikanarnas frustration över att inte hitta tillräckligt stora och många mugghållare. P2 har väl en lite udda lösning där med mugghållare under armstödet....skämt åsido, jag tar hellre ett verkstadsbesök eller två för att få ngn fix än att panelerna sitter på sniskan vilket aldrig kommer att åtgärdas.
Panelerna på dem sitter inte mer snett än de gör på en Porsche.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 375
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: Polestar 3
Du är rolig du i alla fall, tror nog du måste titta lite mer på bilar än att sitta på forumet däremot.taliz skrev: ↑27 mar 2023 12:27Model 3 och Y har ju levererats från Kina i 3 år nu.macky skrev: ↑27 mar 2023 09:21JD Power, kända för att fånga amerikanarnas frustration över att inte hitta tillräckligt stora och många mugghållare. P2 har väl en lite udda lösning där med mugghållare under armstödet....skämt åsido, jag tar hellre ett verkstadsbesök eller två för att få ngn fix än att panelerna sitter på sniskan vilket aldrig kommer att åtgärdas.
Panelerna på dem sitter inte mer snett än de gör på en Porsche.
BMW i4 M50 -22
Re: Polestar 3
Höhö.ObscureEconomist skrev: ↑27 mar 2023 13:01Du är rolig du i alla fall, inte mycket rätt men din övertygelse om att tesla är bäst i alla situationer är kul.taliz skrev: ↑27 mar 2023 12:27Model 3 och Y har ju levererats från Kina i 3 år nu.macky skrev: ↑27 mar 2023 09:21JD Power, kända för att fånga amerikanarnas frustration över att inte hitta tillräckligt stora och många mugghållare. P2 har väl en lite udda lösning där med mugghållare under armstödet....skämt åsido, jag tar hellre ett verkstadsbesök eller två för att få ngn fix än att panelerna sitter på sniskan vilket aldrig kommer att åtgärdas.
Panelerna på dem sitter inte mer snett än de gör på en Porsche.
Byggkvaliteten från Fremont var ökänt dålig.
Problemet nu är främst transportskador, även om man blivit bättre där också.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 3
Om du säger det så, ser ju ett och annat snett när jag är ute och tittar. Men om vi ska utgå från den undersökningen du hänvisar till så står det som det huvudsakliga klagomålet från teslaägarna.taliz skrev: ↑27 mar 2023 13:10Höhö.ObscureEconomist skrev: ↑27 mar 2023 13:01Du är rolig du i alla fall, inte mycket rätt men din övertygelse om att tesla är bäst i alla situationer är kul.taliz skrev: ↑27 mar 2023 12:27Model 3 och Y har ju levererats från Kina i 3 år nu.macky skrev: ↑27 mar 2023 09:21JD Power, kända för att fånga amerikanarnas frustration över att inte hitta tillräckligt stora och många mugghållare. P2 har väl en lite udda lösning där med mugghållare under armstödet....skämt åsido, jag tar hellre ett verkstadsbesök eller två för att få ngn fix än att panelerna sitter på sniskan vilket aldrig kommer att åtgärdas.
Panelerna på dem sitter inte mer snett än de gör på en Porsche.
Byggkvaliteten från Fremont var ökänt dålig.
Problemet nu är främst transportskador, även om man blivit bättre där också.
Re: Polestar 3
Det översätts till 3-4 fel per bil. Och som påpekats är jd powers är ju ökända för att ta upp irrelevanta ”fel” (och tesla var kassa även där när de till sist valde vara med). Precis som tesla har säkert polestar lärt sig något av sin första bil. Och skeppar med USS.taliz skrev: ↑27 mar 2023 04:49thebishop skrev: ↑26 mar 2023 16:22Kan omöjligen vara mer fel än min model s haft. (Och fortsätter ha…) det är never ending story.
Jag räknar kallt med lite barnsjukdomar på ps3, men där är verkstaden <10 minuter bort, till skillnad från tesla som är 30-40 minuter bort beroende på dagsform. Hade tänkt byta nästa år egentligen, men litar inte på model s i kombination med teslas nuvarande servicenivå. Tänkte ett tag köpa en Y som brygga, men avsaknaden på USS och radar är showstoppers i min bok.Polestar ligger tydligen i absoluta botten när det gäller kvalitet, så bör nog vara försiktig med att förvänta sig bättre än Tesla.Electric vehicle newcomer Polestar ranked last on the list with 328 problems reported per 100 newly sold or leased vehicles.
https://www.cnbc.com/2022/06/28/new-car ... power.html
Min tesla har ju lätt haft 8-10x mer fel än så, så tar gärna 3-4 fel med tio minuter bilresa för att fixa dem jämfört med att sitta och ta sig till infracity.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Polestar 3
Går man över till något som statistiskt har fler rapporterade fel än det man byter ifrån så är det ju, rent logiskt, rimligt att förvänta sig mer fel. Eller hur?thebishop skrev: ↑27 mar 2023 17:44Det översätts till 3-4 fel per bil. Och som påpekats är jd powers är ju ökända för att ta upp irrelevanta ”fel” (och tesla var kassa även där när de till sist valde vara med). Precis som tesla har säkert polestar lärt sig något av sin första bil. Och skeppar med USS.taliz skrev: ↑27 mar 2023 04:49thebishop skrev: ↑26 mar 2023 16:22Kan omöjligen vara mer fel än min model s haft. (Och fortsätter ha…) det är never ending story.
Jag räknar kallt med lite barnsjukdomar på ps3, men där är verkstaden <10 minuter bort, till skillnad från tesla som är 30-40 minuter bort beroende på dagsform. Hade tänkt byta nästa år egentligen, men litar inte på model s i kombination med teslas nuvarande servicenivå. Tänkte ett tag köpa en Y som brygga, men avsaknaden på USS och radar är showstoppers i min bok.Polestar ligger tydligen i absoluta botten när det gäller kvalitet, så bör nog vara försiktig med att förvänta sig bättre än Tesla.Electric vehicle newcomer Polestar ranked last on the list with 328 problems reported per 100 newly sold or leased vehicles.
https://www.cnbc.com/2022/06/28/new-car ... power.html
Min tesla har ju lätt haft 8-10x mer fel än så, så tar gärna 3-4 fel med tio minuter bilresa för att fixa dem jämfört med att sitta och ta sig till infracity.
Du jämför förövrigt en gammal S, dvs Teslas första bil, med Polestars andra bil.
Tesla har lanserat flera nya modeller sedan dess. Dvs de har numera rimligen mer erfarenhet av att eliminera problemkällor, vilket statistiken också pekar på.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.