Teslas hutlösa priser i norra Sverige, SE1
Moderator: Redaktion
Teslas hutlösa priser i norra Sverige, SE1
Elon har ju vid flera tillfällen sagt att superchargers ska inte gå med vinst utan det ska ske till självkostnad. Trots det har jag noterat att sedan flera månader så är Sveriges högsta priser i norra norrland. Från Skellefteå och norrut så är medlemspris ca 5.65-5.90 och icke medlem ca 7kr/kWh på lågpristiderna.
Märkligt nog så finns ett parti mellan Umeå och Sundsvall som har ca 2kr lägre pris, sedan stiger det igen söderut för att närma sig norrbottenspriserna. Men inte ens i SE4 är de lika höga som i norrbotten.
Och det kan inte bero på efterfrågan, beläggningen är nog i snitt under 20% enligt min bedömning i chargefinder.
Skärpning Tesla!
Märkligt nog så finns ett parti mellan Umeå och Sundsvall som har ca 2kr lägre pris, sedan stiger det igen söderut för att närma sig norrbottenspriserna. Men inte ens i SE4 är de lika höga som i norrbotten.
Och det kan inte bero på efterfrågan, beläggningen är nog i snitt under 20% enligt min bedömning i chargefinder.
Skärpning Tesla!
Re: Teslas hutlösa priser i norra Sverige, SE1
För låg beläggning? Är ju andra kostnader än enbart för elen.
Re: Teslas hutlösa priser i norra Sverige, SE1
På flera ställen har de fått statliga bidrag till etableringen men det avspeglas inte inte i priset utan trots det Sveriges högsta priser. Det måste ligga en affärsstrategi bakom.
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Teslas hutlösa priser i norra Sverige, SE1
Att beläggningen är så låg kan ju bero på just det, höga priser.
Jag verkar vara rätt ensam som tycker det är bra att de har höga priser.
Är ju bara att ladda nån annanstans om man tycker det är dyrt.
Jag verkar vara rätt ensam som tycker det är bra att de har höga priser.
Är ju bara att ladda nån annanstans om man tycker det är dyrt.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Teslas hutlösa priser i norra Sverige, SE1
Nej då. Jag tycker lika. Superchargers är till för att möjliggöra långa resor med elbil, inte för att det ska vara billigt. Blir det för billigt så blir det långa köer och då tycker jag att elbil blir för krångligt.
Re: Teslas hutlösa priser i norra Sverige, SE1
Ja, det positiva är ju att det minimerar köerna men ändå intressant att notera.
Re: Teslas hutlösa priser i norra Sverige, SE1
Det har aldrig vart frågan om köer här i norra Sverige ändå.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
- Inlägg: 880
- Blev medlem: 12 feb 2022 22:58
Re: Teslas hutlösa priser i norra Sverige, SE1
Var går Teslas nivå för självkostnad?B99 skrev: ↑13 apr 2023 18:26Elon har ju vid flera tillfällen sagt att superchargers ska inte gå med vinst utan det ska ske till självkostnad. Trots det har jag noterat att sedan flera månader så är Sveriges högsta priser i norra norrland. Från Skellefteå och norrut så är medlemspris ca 5.65-5.90 och icke medlem ca 7kr/kWh på lågpristiderna.
Märkligt nog så finns ett parti mellan Umeå och Sundsvall som har ca 2kr lägre pris, sedan stiger det igen söderut för att närma sig norrbottenspriserna. Men inte ens i SE4 är de lika höga som i norrbotten.
Och det kan inte bero på efterfrågan, beläggningen är nog i snitt under 20% enligt min bedömning i chargefinder.
Skärpning Tesla!
Enormt nyfiken på din gissning och hur du uppskattar kostnader, både vad det kostade att bygga laddstationen och dina uppskattningar avseende fasta och rörliga kostnader.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Re: Teslas hutlösa priser i norra Sverige, SE1
Jag är bara tacksam att Tesla investerar i laddinfrastruktur i norr. Har svårt att tro att kalkylen går ihop oavsett vilket pris de tar och om de får bidrag eller inte. Nyttjandegraden verkar på tok för låg.
Re: Teslas hutlösa priser i norra Sverige, SE1
Hur kan en obemannad bensinmack som har ett påslag på mindre än 1 kr per liter? vara lönsam?
Varför måste alla elbilsladdare ha ett pris på minst 5 kr när dom köper in elen för ca 1 kr.
Någon kanske kommer gråtande om att dom har ju så dyyyrt effektabonnemang. Då kan ju bensinmacken komma och kontra med att dom måste slamsuga oljeavskiljare i tid och otid.
Edit:
Innan någon kommer ropande: men starta en egen elbilsladdare då
- Nej, då jag aldrig haft en tanke på att starta bensinmack, har jag heller inga planer på att starta en elbilsladdare
Varför måste alla elbilsladdare ha ett pris på minst 5 kr när dom köper in elen för ca 1 kr.
Någon kanske kommer gråtande om att dom har ju så dyyyrt effektabonnemang. Då kan ju bensinmacken komma och kontra med att dom måste slamsuga oljeavskiljare i tid och otid.
Edit:
Innan någon kommer ropande: men starta en egen elbilsladdare då
- Nej, då jag aldrig haft en tanke på att starta bensinmack, har jag heller inga planer på att starta en elbilsladdare
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
- Inlägg: 880
- Blev medlem: 12 feb 2022 22:58
Re: Teslas hutlösa priser i norra Sverige, SE1
Jag bygger och äger en massa laddstationer.GustavE skrev: ↑14 apr 2023 21:37Hur kan en obemannad bensinmack som har ett påslag på mindre än 1 kr per liter? vara lönsam?
Varför måste alla elbilsladdare ha ett pris på minst 5 kr när dom köper in elen för ca 1 kr.
Någon kanske kommer gråtande om att dom har ju så dyyyrt effektabonnemang. Då kan ju bensinmacken komma och kontra med att dom måste slamsuga oljeavskiljare i tid och otid.
Edit:
Innan någon kommer ropande: men starta en egen elbilsladdare då
- Nej, då jag aldrig haft en tanke på att starta bensinmack, har jag heller inga planer på att starta en elbilsladdare
Känns som du inte har koll på investeringskostnader och löpande driftkostnader? Några exempel kostnader är köp, installation och drift för en laddstation. Hårdvara, elservis/elnät, elinstallation ovan och i mark, kraftskåp, markarbeten så som asfalt vägmarkeringar, påkörningsskydd, belysning och skyltning, markköp eller arrenden, CPO/emsp/backend, betalningar, appar, prisinformation, administration, renhållning, elnät, elhandel, energiskatt, el-säkerhetskontroller, service…..och lite till.
Så ta gärna fram din kalkylator om kolla hur många kW du behöver sälja för att gå med vinst.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Re: Teslas hutlösa priser i norra Sverige, SE1
I stort sett allt det där och lite till (tex slamsugning oljeavskiljare som jag skrev tidigare) gäller även en bensinmack. Säljs det så mycket mindre laddning än bensin eller varför måste elbilsladdare ta så hutlösa priser?
Re: Teslas hutlösa priser i norra Sverige, SE1
Det säljs jättemycket mindre laddning än bensin om du räknar omsättning.
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
- Inlägg: 880
- Blev medlem: 12 feb 2022 22:58
Re: Teslas hutlösa priser i norra Sverige, SE1
Jag jobbar inte med bensinmackar, så deras lönsamhet får du fråga någon annan om men såg att 51% av bensinpriset var skatter. Det betyder över 10 kr per liter var över till inköp av bensin och andra kostnader.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Re: Teslas hutlösa priser i norra Sverige, SE1
Med tanke på att elbilar står idag för mindre än 5% av totala bilparken i Sverige, antagligen ännu lägre uppe i norr och många som har elbil kan ladda en stor del hemma så tror jag det laddas betydligt mindre än vad det tankas.
Re: Teslas hutlösa priser i norra Sverige, SE1
En bensinpump pumpar ut ca 0,5 liter per sekund. Vid ett bensinpris på 20 kr/l kan den teoretisk pumpa ut bensin för 864 000 kr per dygn. Ett SuC-uttag på 250 kW kan vid ett pris på 7 kr/kWh leverera el för 42 000 kr per dygn. Fördel bensinpumpen 20 till 1.GustavE skrev: ↑14 apr 2023 21:37Hur kan en obemannad bensinmack som har ett påslag på mindre än 1 kr per liter? vara lönsam?
Varför måste alla elbilsladdare ha ett pris på minst 5 kr när dom köper in elen för ca 1 kr.
Någon kanske kommer gråtande om att dom har ju så dyyyrt effektabonnemang. Då kan ju bensinmacken komma och kontra med att dom måste slamsuga oljeavskiljare i tid och otid.
Edit:
Innan någon kommer ropande: men starta en egen elbilsladdare då
- Nej, då jag aldrig haft en tanke på att starta bensinmack, har jag heller inga planer på att starta en elbilsladdare
Re: Teslas hutlösa priser i norra Sverige, SE1
Man skulle även kunna ringa och kolla vad nätägaren ska ha för fast avgift för att säkra upp så man kan ladda en enda bil i taget hemma med 250kW….Lerumsexpressen skrev: ↑14 apr 2023 22:59.
Så ta gärna fram din kalkylator om kolla hur många kW du behöver sälja för att gå med vinst.
(Jo, jag vet att elnätet hemma inte räcker till men bara för att belysa kostnader som man kommer ha)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Teslas hutlösa priser i norra Sverige, SE1
Fast det funkar ju inte riktigt att jämföra så utan att ta hänsyn till hur stor del av priserna som faktiskt är något annat än skatt och andra utgifter.Knix skrev: ↑15 apr 2023 15:18En bensinpump pumpar ut ca 0,5 liter per sekund. Vid ett bensinpris på 20 kr/l kan den teoretisk pumpa ut bensin för 864 000 kr per dygn. Ett SuC-uttag på 250 kW kan vid ett pris på 7 kr/kWh leverera el för 42 000 kr per dygn. Fördel bensinpumpen 20 till 1.GustavE skrev: ↑14 apr 2023 21:37Hur kan en obemannad bensinmack som har ett påslag på mindre än 1 kr per liter? vara lönsam?
Varför måste alla elbilsladdare ha ett pris på minst 5 kr när dom köper in elen för ca 1 kr.
Någon kanske kommer gråtande om att dom har ju så dyyyrt effektabonnemang. Då kan ju bensinmacken komma och kontra med att dom måste slamsuga oljeavskiljare i tid och otid.
Edit:
Innan någon kommer ropande: men starta en egen elbilsladdare då
- Nej, då jag aldrig haft en tanke på att starta bensinmack, har jag heller inga planer på att starta en elbilsladdare
Re: Teslas hutlösa priser i norra Sverige, SE1
Nej, självklar går det inte jämföra rakt av. Bara att räkna på 100% utnyttjande grad är ju absurt i båda fallen, lika så avsaknaden av jämförbar investeringskostnaden, men det ger ändå en fingervisning om hur mycket högre marginal man behöver för att en snabbladdare ska gå med vinst.Curik skrev: ↑15 apr 2023 19:57Fast det funkar ju inte riktigt att jämföra så utan att ta hänsyn till hur stor del av priserna som faktiskt är något annat än skatt och andra utgifter.Knix skrev: ↑15 apr 2023 15:18En bensinpump pumpar ut ca 0,5 liter per sekund. Vid ett bensinpris på 20 kr/l kan den teoretisk pumpa ut bensin för 864 000 kr per dygn. Ett SuC-uttag på 250 kW kan vid ett pris på 7 kr/kWh leverera el för 42 000 kr per dygn. Fördel bensinpumpen 20 till 1.GustavE skrev: ↑14 apr 2023 21:37Hur kan en obemannad bensinmack som har ett påslag på mindre än 1 kr per liter? vara lönsam?
Varför måste alla elbilsladdare ha ett pris på minst 5 kr när dom köper in elen för ca 1 kr.
Någon kanske kommer gråtande om att dom har ju så dyyyrt effektabonnemang. Då kan ju bensinmacken komma och kontra med att dom måste slamsuga oljeavskiljare i tid och otid.
Edit:
Innan någon kommer ropande: men starta en egen elbilsladdare då
- Nej, då jag aldrig haft en tanke på att starta bensinmack, har jag heller inga planer på att starta en elbilsladdare