Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

Nect skrev: 02 apr 2023 19:34
BigEasy skrev: 02 apr 2023 19:07
Nect skrev: 02 apr 2023 19:02
Dafro skrev: 02 apr 2023 18:35
Nu har jag avbokat min Q8 då det efter de tester jag sett känns som en sminkad gris, ska även sälja min E55.
Ja nån vidare uppgradering är det inte (förutom större batteri i 55:an då).

Är väl samma bil? Inget större fel på den iofs.
Så är det, men när de pratat om att få den effektivare så var förhoppningen att det skulle göra något åt förbrukningen. Men verkar inte gett något direkt…

Hämtar min 50 om någon vecka, blir intressant och se om jag märker någon skillnad på förbrukningen jämfört med min gamla 55:a.

Jag klarar mig med 50:an med mitt körmönster. Så jag tog inte en ny för att den är effektiv. Mer för att det är en superb familjebil. 😊
Jo det är en bra familjebil men mitt psyke behöver lite längre räckvidd. ;)
Skulle ev räcka med en 55 men känns tråkigt att ha samma inredning i typ 4-5 år till och jag tror att andrahandsvärdet kan bli rätt dåligt när nästa Q8 kommer. Men vi får se, ev var det fel på bilen som Nyland körde och det finns 6 kWh till som skvalpar….
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Audi e-tron

Inlägg av BigEasy »

Dafro skrev: 02 apr 2023 20:23
BigEasy skrev: 02 apr 2023 18:58
Dafro skrev: 02 apr 2023 18:35
Nu har jag avbokat min Q8 då det efter de tester jag sett känns som en sminkad gris, ska även sälja min E55.

Vad blir det istället? Model S?
Nä, den dagen jag köper en tesla får man nog ta mig till sjukan för undersökning. Lutar åt IX50, igen, har en sådan bokad som jag måste avboka då jag ska byta arbetsgivare.

Trams.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

BigEasy skrev: 02 apr 2023 21:06
Dafro skrev: 02 apr 2023 20:23
BigEasy skrev: 02 apr 2023 18:58
Dafro skrev: 02 apr 2023 18:35
Nu har jag avbokat min Q8 då det efter de tester jag sett känns som en sminkad gris, ska även sälja min E55.

Vad blir det istället? Model S?
Nä, den dagen jag köper en tesla får man nog ta mig till sjukan för undersökning. Lutar åt IX50, igen, har en sådan bokad som jag måste avboka då jag ska byta arbetsgivare.

Trams.
Vadå trams? Visst jag borde lagt till en smiley. har hängt här för länge och matats av info om service och den går inte åt rätt håll, och finns ju ingen utan fuskläder säten längre, 3 och Y tycker jag inte om utseendet på och S och X tycker jag är för dyra. Sen har det väl blivit en lätt princip också. :D
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14570
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

https://www.kvd.se/auktioner/audi-e-tro ... 0hk-170162

Visserligen rätt gammal och en del mil, men är väl ändå ett skapligt pris för en mer eller mindre fullsmetad.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Audi e-tron

Inlägg av improwise »

Vad ska man tro om andrahandsvärdet på Q8 Etron? Det är väl i praktiken lite av en "äldre premium" som jag förstått det, tekniskt sett ligger man rätt långt efter Tesla gällande drivlinan men förmodligen längre fram i det som brukar klassas som "premium". Sen ska det väl komma en ny Q8 Etron som jag förstått det som ska vara en riktig elbil från början medan nuvarande Q8 verkar vara en uppsminkad original Etron. Sammantaget får jag känslan av att, helt ovetenskapligt, andrahandsvärdet på nuvarande Q8 Etron kan bli rätt osäkert...

Just nu är väl andrahandsvärdet på elbilar överlag rätt svajigt, men det gäller väl hela marknaden, och vet inte om det går att se några tydliga trender annat än att dyrare modeller säkert tappat mer.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2284
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag tror en välutrustad Q8 e-tron 55 med stora 115 kWh batteriet kan bli eftertraktad som begagnade.

Men i kronor räknat sjunker den nog en hel del.

Verkar ju som att kommande SUV bilar från VAG inte får så mycket mer räckvidd än 60 mil WLTP.

Plockar man på mycket utrustning slutar väl
priset på 1 300 000:-

Efter tre år kan den tappat 40-50% så är det ju 650 000:- i värdeminskning.
Nect
elbilist
Inlägg: 1625
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

Hämtar ut min nya Q8 50 på fredag.
Den tog jag på operationell leasing just för att jag tror att restvärdet efter 3år kommer vara för osäkert med en bil som egentligen är från 2019.

Börjar nästan ångra att jag tog 36månader, men om leveranstiderna forsätter vara långa så blir det nog bra att beställa ny efter 24 månader.

Skulle tagit en MYP om den inte såg ut som en groda och är lika vanlig som en Volvo 240 var på sin tid… 😂
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Audi e-tron

Inlägg av BigEasy »

Off Grid Byggaren skrev: 15 apr 2023 21:48
Jag tror en välutrustad Q8 e-tron 55 med stora 115 kWh batteriet kan bli eftertraktad som begagnade.

Men i kronor räknat sjunker den nog en hel del.

Verkar ju som att kommande SUV bilar från VAG inte får så mycket mer räckvidd än 60 mil WLTP.

Plockar man på mycket utrustning slutar väl
priset på 1 300 000:-

Efter tre år kan den tappat 40-50% så är det ju 650 000:- i värdeminskning.

Du får nästan all utrustning för under miljonen netto.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2284
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag testade att bocka för alla tillvalen:

Är det verkligen 400 000:- i rabatt på en ny Audi?
.
Screenshot_20230415-231705_Chrome.jpg
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Audi e-tron

Inlägg av BigEasy »

Off Grid Byggaren skrev: 15 apr 2023 23:19
Jag testade att bocka för alla tillvalen:

Är det verkligen 400 000:- i rabatt på en ny Audi?
.

Screenshot_20230415-231705_Chrome.jpg

Ca 20% på listpriser är det i praktiken.

Dvs kryssar du bokstavligen i allt så hamnar du över miljonen men är du lite rimlig så ligger du runt 975'.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

BigEasy skrev: 15 apr 2023 23:41
Off Grid Byggaren skrev: 15 apr 2023 23:19
Jag testade att bocka för alla tillvalen:

Är det verkligen 400 000:- i rabatt på en ny Audi?


Screenshot_20230415-231705_Chrome.jpg

Ca 20% på listpriser är det i praktiken.

Dvs kryssar du bokstavligen i allt så hamnar du över miljonen men är du lite rimlig så ligger du runt 975'.
Jag landa på 940 när kryssade rätt friskt med s-line men inte bla skinn, soltak eller andra strålkastare. Så under en miljon går bra, men jag ör också tveksam till andrahandsvärdet och det känns som en sminkad gris. Så det blev ix50 istället som många tycker behöver sminkas. :D Men för mig finns det ingen bättre, varken nu eller vad som man vet kommer de närmaste åren.
27,8 kWp solceller
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

Nect skrev: 15 apr 2023 22:46
Hämtar ut min nya Q8 50 på fredag.
Den tog jag på operationell leasing just för att jag tror att restvärdet efter 3år kommer vara för osäkert med en bil som egentligen är från 2019.

Börjar nästan ångra att jag tog 36månader, men om leveranstiderna forsätter vara långa så blir det nog bra att beställa ny efter 24 månader.

Skulle tagit en MYP om den inte såg ut som en groda och är lika vanlig som en Volvo 240 var på sin tid… 😂
Kul med ny bil, återkoppla hur den ör, om bla spårvagnsljudet har minskat.

Din sista mening håller jag med till 100% och att jag inte vill sitta på plast. Har försökt övertyga mig om att den skulle duga men nä går inte.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Audi e-tron

Inlägg av improwise »

Dafro skrev: 16 apr 2023 06:04
BigEasy skrev: 15 apr 2023 23:41
Off Grid Byggaren skrev: 15 apr 2023 23:19
Jag testade att bocka för alla tillvalen:

Är det verkligen 400 000:- i rabatt på en ny Audi?


Screenshot_20230415-231705_Chrome.jpg

Ca 20% på listpriser är det i praktiken.

Dvs kryssar du bokstavligen i allt så hamnar du över miljonen men är du lite rimlig så ligger du runt 975'.
Jag landa på 940 när kryssade rätt friskt med s-line men inte bla skinn, soltak eller andra strålkastare. Så under en miljon går bra, men jag ör också tveksam till andrahandsvärdet och det känns som en sminkad gris. Så det blev ix50 istället som många tycker behöver sminkas. :D Men för mig finns det ingen bättre, varken nu eller vad som man vet kommer de närmaste åren.
Som konstaterats redan innan så är det förmodligen bättre att sitta i en IX och titta ut på andra bilar än tvärt om :)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14570
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

improwise skrev: 19 apr 2023 18:09
Dafro skrev: 16 apr 2023 06:04
BigEasy skrev: 15 apr 2023 23:41
Off Grid Byggaren skrev: 15 apr 2023 23:19
Jag testade att bocka för alla tillvalen:

Är det verkligen 400 000:- i rabatt på en ny Audi?


Screenshot_20230415-231705_Chrome.jpg

Ca 20% på listpriser är det i praktiken.

Dvs kryssar du bokstavligen i allt så hamnar du över miljonen men är du lite rimlig så ligger du runt 975'.
Jag landa på 940 när kryssade rätt friskt med s-line men inte bla skinn, soltak eller andra strålkastare. Så under en miljon går bra, men jag ör också tveksam till andrahandsvärdet och det känns som en sminkad gris. Så det blev ix50 istället som många tycker behöver sminkas. :D Men för mig finns det ingen bättre, varken nu eller vad som man vet kommer de närmaste åren.
Som konstaterats redan innan så är det förmodligen bättre att sitta i en IX och titta ut på andra bilar än tvärt om :)
IMG_0391.jpeg
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

taliz skrev: 19 apr 2023 18:27
improwise skrev: 19 apr 2023 18:09
Dafro skrev: 16 apr 2023 06:04
BigEasy skrev: 15 apr 2023 23:41
Off Grid Byggaren skrev: 15 apr 2023 23:19
Jag testade att bocka för alla tillvalen:

Är det verkligen 400 000:- i rabatt på en ny Audi?


Screenshot_20230415-231705_Chrome.jpg

Ca 20% på listpriser är det i praktiken.

Dvs kryssar du bokstavligen i allt så hamnar du över miljonen men är du lite rimlig så ligger du runt 975'.
Jag landa på 940 när kryssade rätt friskt med s-line men inte bla skinn, soltak eller andra strålkastare. Så under en miljon går bra, men jag ör också tveksam till andrahandsvärdet och det känns som en sminkad gris. Så det blev ix50 istället som många tycker behöver sminkas. :D Men för mig finns det ingen bättre, varken nu eller vad som man vet kommer de närmaste åren.
Som konstaterats redan innan så är det förmodligen bättre att sitta i en IX och titta ut på andra bilar än tvärt om :)
IMG_0391.jpeg
Japp men gristryne har jag svårt att få det till. Det stör ännu mer när man kör lagligt på 70 väg och släpper fram andra bilar vid chikaner vid busshållplatser. BMW provocerar, öven utan bövergrill. :lol:

Edit: kom inte ihåg vad jag skrev om gris…. ;)
27,8 kWp solceller
Nect
elbilist
Inlägg: 1625
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

Hämtade min Q8 50 s-line idag och körde den ca 20 mil.

Tänkte rada upp lite skillnader som jag upplevt mellan denna och min gamla 55:a s-line.

Positivt
+Räckvidden verkar vara ca 2-3 mil längre med Q8 50 mot den gamla 55:an när båda var nya. (Baserat på GOM). Så de verkar ha låst upp mer av batteri bufferten som de annonserat.
+Mycket roligare att köra, fjädringen och styrningen känns riktigt bra.
+små designändringar utvändigt som gör bilen enligt mig mycket snyggare.
+MMI lite rappare än den gamla, fast fortfarande lite fördröjning mellan ”klick” och ”utförande”.
+Ratten ser likadan ut, men känns annorlunda att hålla i på ett positivt sätt (kanske för att den är ny?)

Negativt
- Förbrukning lika som den gamla (dock med 21” på den nya och 20” på den gamla).
- Högre ljudnivå i kupén (dock 21” på nya mot tidigare 20” så troligen det som orsakar det).
- Spårvagnsljudet är kvar (dock stör jag mig inte på det)
- Lägre effekt vilket märks i högre hastigheter vid omkörningar. I stadstrafik känns den dock lika pigg.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14570
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Kan det vara de större fälgarna som gör den roligare att svänga med?
Mindre däcksida ger ju mindre flex och därmed mer direkt styrning.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
macky
Inlägg: 942
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Nect skrev: 21 apr 2023 22:07
Hämtade min Q8 50 s-line idag och körde den ca 20 mil.

Tänkte rada upp lite skillnader som jag upplevt mellan denna och min gamla 55:a s-line.

Positivt
+Räckvidden verkar vara ca 2-3 mil längre med Q8 50 mot den gamla 55:an när båda var nya. (Baserat på GOM). Så de verkar ha låst upp mer av batteri bufferten som de annonserat.
+Mycket roligare att köra, fjädringen och styrningen känns riktigt bra.
+små designändringar utvändigt som gör bilen enligt mig mycket snyggare.
+MMI lite rappare än den gamla, fast fortfarande lite fördröjning mellan ”klick” och ”utförande”.
+Ratten ser likadan ut, men känns annorlunda att hålla i på ett positivt sätt (kanske för att den är ny?)

Negativt
- Förbrukning lika som den gamla (dock med 21” på den nya och 20” på den gamla).
- Högre ljudnivå i kupén (dock 21” på nya mot tidigare 20” så troligen det som orsakar det).
- Spårvagnsljudet är kvar (dock stör jag mig inte på det)
- Lägre effekt vilket märks i högre hastigheter vid omkörningar. I stadstrafik känns den dock lika pigg.
Låter som en hel del bra förbättringar ändå. Ljudnivå kan ju påverkas av typ av däck också. Såg att de ska ha modifierat styrningen på facelift till att bli lite mer direkt. Städade min gamla 55 idag som är 3.5 år och har gått drygt 8000 mil och slogs av att den blev som ny. Riktigt bra kvalitet på material i säten osv. Syns knappt att de är använda. Hoppas att Polestar levererar liknande annars blir jag lite besviken.
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Audi e-tron

Inlägg av improwise »

Nect skrev: 21 apr 2023 22:07
Hämtade min Q8 50 s-line idag och körde den ca 20 mil.

Tänkte rada upp lite skillnader som jag upplevt mellan denna och min gamla 55:a s-line.

Positivt
+Räckvidden verkar vara ca 2-3 mil längre med Q8 50 mot den gamla 55:an när båda var nya. (Baserat på GOM). Så de verkar ha låst upp mer av batteri bufferten som de annonserat.
+Mycket roligare att köra, fjädringen och styrningen känns riktigt bra.
+små designändringar utvändigt som gör bilen enligt mig mycket snyggare.
+MMI lite rappare än den gamla, fast fortfarande lite fördröjning mellan ”klick” och ”utförande”.
+Ratten ser likadan ut, men känns annorlunda att hålla i på ett positivt sätt (kanske för att den är ny?)

Negativt
- Förbrukning lika som den gamla (dock med 21” på den nya och 20” på den gamla).
- Högre ljudnivå i kupén (dock 21” på nya mot tidigare 20” så troligen det som orsakar det).
- Spårvagnsljudet är kvar (dock stör jag mig inte på det)
- Lägre effekt vilket märks i högre hastigheter vid omkörningar. I stadstrafik känns den dock lika pigg.
Innebär detta att ljudnivån inne i kupen är dålig eller bara att den, möjligtvis beroende på däckvalet, inte är riktigt lika bra som tidigare.

Är den lägre effekten pga att du gått från en 55 till en 50 eller för att Q8an generellt har sämre effekt?
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Audi e-tron

Inlägg av BigEasy »

:!:
improwise skrev: 22 apr 2023 21:03
Nect skrev: 21 apr 2023 22:07
Hämtade min Q8 50 s-line idag och körde den ca 20 mil.

Tänkte rada upp lite skillnader som jag upplevt mellan denna och min gamla 55:a s-line.

Positivt
+Räckvidden verkar vara ca 2-3 mil längre med Q8 50 mot den gamla 55:an när båda var nya. (Baserat på GOM). Så de verkar ha låst upp mer av batteri bufferten som de annonserat.
+Mycket roligare att köra, fjädringen och styrningen känns riktigt bra.
+små designändringar utvändigt som gör bilen enligt mig mycket snyggare.
+MMI lite rappare än den gamla, fast fortfarande lite fördröjning mellan ”klick” och ”utförande”.
+Ratten ser likadan ut, men känns annorlunda att hålla i på ett positivt sätt (kanske för att den är ny?)

Negativt
- Förbrukning lika som den gamla (dock med 21” på den nya och 20” på den gamla).
- Högre ljudnivå i kupén (dock 21” på nya mot tidigare 20” så troligen det som orsakar det).
- Spårvagnsljudet är kvar (dock stör jag mig inte på det)
- Lägre effekt vilket märks i högre hastigheter vid omkörningar. I stadstrafik känns den dock lika pigg.
Innebär detta att ljudnivån inne i kupen är dålig eller bara att den, möjligtvis beroende på däckvalet, inte är riktigt lika bra som tidigare.

Är den lägre effekten pga att du gått från en 55 till en 50 eller för att Q8an generellt har sämre effekt?

E-Tron är makalöst tyst och även om den är sämre än förut så är den i ett annat universum än Tesla.

Den nya 50:an har samma batteripack som gamla 55:an men lägre effekt. Nya 55:an har större batteri och samma (?) effekt som gamla 55:an. Antar att det beror på att de inte vill att effekten ska sticka iväg.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2284
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Nu börjar även sommarräckvidden komma fram, körde faktiskt 36 mil på en laddning med min e-tron 55 i veckan.

Några mil var med sleepstreaming, men hade 7% kvar när jag kom hem, så det hade inte behövts.

Jag kör på 19 tum energisnåla fälgarna och 3,2 bar lufttryck.
.
20230422_220813.jpg
Nect
elbilist
Inlägg: 1625
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

taliz skrev: 22 apr 2023 05:26
Kan det vara de större fälgarna som gör den roligare att svänga med?
Mindre däcksida ger ju mindre flex och därmed mer direkt styrning.
Så kan det absolutvara, däcken gör nog sitt. Men hela bilen känns tajtare på nått sätt.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Nect
elbilist
Inlägg: 1625
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

improwise skrev: 22 apr 2023 21:03
Nect skrev: 21 apr 2023 22:07
Hämtade min Q8 50 s-line idag och körde den ca 20 mil.

Tänkte rada upp lite skillnader som jag upplevt mellan denna och min gamla 55:a s-line.

Positivt
+Räckvidden verkar vara ca 2-3 mil längre med Q8 50 mot den gamla 55:an när båda var nya. (Baserat på GOM). Så de verkar ha låst upp mer av batteri bufferten som de annonserat.
+Mycket roligare att köra, fjädringen och styrningen känns riktigt bra.
+små designändringar utvändigt som gör bilen enligt mig mycket snyggare.
+MMI lite rappare än den gamla, fast fortfarande lite fördröjning mellan ”klick” och ”utförande”.
+Ratten ser likadan ut, men känns annorlunda att hålla i på ett positivt sätt (kanske för att den är ny?)

Negativt
- Förbrukning lika som den gamla (dock med 21” på den nya och 20” på den gamla).
- Högre ljudnivå i kupén (dock 21” på nya mot tidigare 20” så troligen det som orsakar det).
- Spårvagnsljudet är kvar (dock stör jag mig inte på det)
- Lägre effekt vilket märks i högre hastigheter vid omkörningar. I stadstrafik känns den dock lika pigg.
Innebär detta att ljudnivån inne i kupen är dålig eller bara att den, möjligtvis beroende på däckvalet, inte är riktigt lika bra som tidigare.

Är den lägre effekten pga att du gått från en 55 till en 50 eller för att Q8an generellt har sämre effekt?
Ljudnivån är fortfarande bra, du kan prata i normal samtalston med den i baksätet. Min min gamla 55:a gick dock tystare. Men tror det är de nya däcken som står för ökningen av ljudet.

Q8 50 och 55 har samma motorer, men de har valt att strypa effekten på 50 för att man ska få något mer än större batteri i 55:an.

Dock är vridmomentet densamma på Q8 50/55 och det är även högre än gamla 55:an.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
samme
Inlägg: 6
Blev medlem: 28 jul 2021 18:29

Re: Audi e-tron

Inlägg av samme »

Nect skrev: 21 apr 2023 22:07
Hämtade min Q8 50 s-line idag och körde den ca 20 mil.

Tänkte rada upp lite skillnader som jag upplevt mellan denna och min gamla 55:a s-line.

Positivt
+Räckvidden verkar vara ca 2-3 mil längre med Q8 50 mot den gamla 55:an när båda var nya. (Baserat på GOM). Så de verkar ha låst upp mer av batteri bufferten som de annonserat.
+Mycket roligare att köra, fjädringen och styrningen känns riktigt bra.
+små designändringar utvändigt som gör bilen enligt mig mycket snyggare.
+MMI lite rappare än den gamla, fast fortfarande lite fördröjning mellan ”klick” och ”utförande”.
+Ratten ser likadan ut, men känns annorlunda att hålla i på ett positivt sätt (kanske för att den är ny?)

Negativt
- Förbrukning lika som den gamla (dock med 21” på den nya och 20” på den gamla).
- Högre ljudnivå i kupén (dock 21” på nya mot tidigare 20” så troligen det som orsakar det).
- Spårvagnsljudet är kvar (dock stör jag mig inte på det)
- Lägre effekt vilket märks i högre hastigheter vid omkörningar. I stadstrafik känns den dock lika pigg.
Hämtade också ut min Q8 50 i fredags. Upplever i stort sett samma saker men med några små skillnader:

* Upplever tvärtom ljudnivån med sommardäck som betydligt bättre än tidigare, trots 21" fälgar mot 20" tidigare men tror detta helt och hållet beror på däcken då den gamla var mycket tystare med vinterdäck (nordiska dubbfria) än med sommardäck. Hade Conti PremiumContact på förra och har upplevt dem som relativt högljudda på andra bilar, nya bilen har Bridgestone Alenza.
* Upplever spårvagnsljudet som mer dämpat. Kan vara inbillning men tycker det är ganska mycket mindre påtagligt nu.

I övrigt ungefär samma slutsats, tycker också den känns lite rappare att styra och kanske lite fastare i fjädringen men det kan lika gärna bero på att däcken har lägre profil eller vara placebo. Tror kanske de har ändrat gasresponsen lite också, tycker den svarar lite snabbare även i D-läget.

Den nya har B&O-ljudsystemet och det upplever jag som ganska rejält mycket bättre än standardsystemet i den gamla som ändå var helt OK.

Har inte kört tillräckligt långt eller varierat än för att kunna säga så mycket om förbrukning.

Tycker också den ser klart mycket bättre ut trots relativt små förändringar. Grillen ser lite mindre "grillig" ut, och smälter ihop bättre med resten av fronten. Men framförallt gillar jag de nya "snöflinge"-fälgarna ("5-armad aerostruktur, grafitgrå" på audispråk), de ser riktigt bra ut på nära håll.
Nect
elbilist
Inlägg: 1625
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

Q8 E-tron 50 s-line
7BD5B9A7-448B-4D76-8402-4CF021913F7A.jpeg
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Skriv svar