Provkörning Plaid
Moderator: Redaktion
Provkörning Plaid
Hej allesammans,
Jag fick nöjet att provköra X Plaid igår. Detta genom nya Remote Test Drive i Örebro. Nu när jag tänker efter blev jag först i hela Europa att provköra en X på detta vis :
Mina reflektioner
+ Otroligt drag, gäller att akta nacken
+ Väldigt smidig med öppning av dörr och automatisk stängning av densamma
+ Den automatiska växlingen är väldigt trevlig
+ Väldigt häftig känsla med glaset som går ovanför huvudet.
+ Skön fjädring med flera inställningsmöjligheter
+ Stora utrymmen, både frunk, bagage och under bagaget
- Ljudnivån. Trots aktiv ”noice cancellation” var det en hög ljudnivå. Detsamma när jag åkte på en 70-väg och gruset skvätta upp i hjulhusen, lät som ihåliga tunnor och verkade sakna all form av ljudisolering
-Sätena. De är sköna men fler inställningsmöjligheter, förlängning för lår osv förväntas.
Sammantaget en väldigt trevlig bil men utifrån prislappen om 1,5MKr är de två sista en riktig besvikelse jämfört med andra bilar i samma segment.
Tankar? Reflektioner? Era upplevelser?
Jag fick nöjet att provköra X Plaid igår. Detta genom nya Remote Test Drive i Örebro. Nu när jag tänker efter blev jag först i hela Europa att provköra en X på detta vis :
Mina reflektioner
+ Otroligt drag, gäller att akta nacken
+ Väldigt smidig med öppning av dörr och automatisk stängning av densamma
+ Den automatiska växlingen är väldigt trevlig
+ Väldigt häftig känsla med glaset som går ovanför huvudet.
+ Skön fjädring med flera inställningsmöjligheter
+ Stora utrymmen, både frunk, bagage och under bagaget
- Ljudnivån. Trots aktiv ”noice cancellation” var det en hög ljudnivå. Detsamma när jag åkte på en 70-väg och gruset skvätta upp i hjulhusen, lät som ihåliga tunnor och verkade sakna all form av ljudisolering
-Sätena. De är sköna men fler inställningsmöjligheter, förlängning för lår osv förväntas.
Sammantaget en väldigt trevlig bil men utifrån prislappen om 1,5MKr är de två sista en riktig besvikelse jämfört med andra bilar i samma segment.
Tankar? Reflektioner? Era upplevelser?
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Provkörning Plaid
Plaid passar ju inte alla om man förväntar sig extrem lyxkvalitet. Men för mig är följande boxar tickade med S Plaid:marcusm skrev: ↑28 apr 2023 08:05Hej allesammans,
Jag fick nöjet att provköra X Plaid igår. Detta genom nya Remote Test Drive i Örebro. Nu när jag tänker efter blev jag först i hela Europa att provköra en X på detta vis :
Mina reflektioner
+ Otroligt drag, gäller att akta nacken
+ Väldigt smidig med öppning av dörr och automatisk stängning av densamma
+ Den automatiska växlingen är väldigt trevlig
+ Väldigt häftig känsla med glaset som går ovanför huvudet.
+ Skön fjädring med flera inställningsmöjligheter
+ Stora utrymmen, både frunk, bagage och under bagaget
- Ljudnivån. Trots aktiv ”noice cancellation” var det en hög ljudnivå. Detsamma när jag åkte på en 70-väg och gruset skvätta upp i hjulhusen, lät som ihåliga tunnor och verkade sakna all form av ljudisolering
-Sätena. De är sköna men fler inställningsmöjligheter, förlängning för lår osv förväntas.
Sammantaget en väldigt trevlig bil men utifrån prislappen om 1,5MKr är de två sista en riktig besvikelse jämfört med andra bilar i samma segment.
Tankar? Reflektioner? Era upplevelser?
1. Världens absolut snyggaste sedan, tyckt så sedan lanseringen 2013 i Norge, plaid varianten är finast av alla modeller, bredden är så mums. Får gamla S att se lite mormor ut sjukt nog.
2. Jag kan åka till tippen, köra stora släp och ha med barnens cyklar på semester.
3. Jag kan åka ifrån 99/100 bilar när jag vill hur jag vill. Fullastad X Plaid med sex pers och du möter upp en Porsche 991 Turbo S? Ingen fara, du piskar den också.
4. Mjukvaran och responsiviteten 10/10.
5. Ägandekostnad, ja den var dyr. Men i drift? 498kr/mån i försäkring och då är jag runt 30 och bor en av Sveriges 5 största städer. 360kr/år i skatt, ingen service, byter filter och torkarblad en gång per år själv. Laddning några hundralappar. Motsvarande supersportbil hade kostat minst 30000 i månaden i driftkostnad om man bakar in service/reparationer och dyr försäkring samt bränsle.
6. Skärmen bak räddar mig med två barn, knäpptyst under resan.
7. Bra räckvidd, har en reell räckvidd på 450km vintertid med full packning i temperaturer runt 0 samt motorvägsfart. Jag har dock lyxen att starta i varmgarage med golvvärme så batteriet är alltid runt 20-25 grader oavsett årstid.
Punkt 2-6 gäller X plaid. Håller med om att sätena är dåliga. Däremot är min S knäpptyst.
Re: Provkörning Plaid
1. Sant är att Model S är snygg men det är även en ganska gammal design numera. Hade varit betydligt mer spännande med en helt ny kaross.NEO skrev: ↑28 apr 2023 08:49
Plaid passar ju inte alla om man förväntar sig extrem lyxkvalitet. Men för mig är följande boxar tickade med S Plaid:
1. Världens absolut snyggaste sedan, tyckt så sedan lanseringen 2013 i Norge, plaid varianten är finast av alla modeller, bredden är så mums. Får gamla S att se lite mormor ut sjukt nog.
2. Jag kan åka till tippen, köra stora släp och ha med barnens cyklar på semester.
3. Jag kan åka ifrån 99/100 bilar när jag vill hur jag vill. Fullastad X Plaid med sex pers och du möter upp en Porsche 991 Turbo S? Ingen fara, du piskar den också.
4. Mjukvaran och responsiviteten 10/10.
5. Ägandekostnad, ja den var dyr. Men i drift? 498kr/mån i försäkring och då är jag runt 30 och bor en av Sveriges 5 största städer. 360kr/år i skatt, ingen service, byter filter och torkarblad en gång per år själv. Laddning några hundralappar. Motsvarande supersportbil hade kostat minst 30000 i månaden i driftkostnad om man bakar in service/reparationer och dyr försäkring samt bränsle.
6. Skärmen bak räddar mig med två barn, knäpptyst under resan.
7. Bra räckvidd, har en reell räckvidd på 450km vintertid med full packning i temperaturer runt 0 samt motorvägsfart.
Punkt 2-6 gäller X plaid. Håller med om att sätena är dåliga. Däremot är min S knäpptyst.
3. När, var och varför? Du låter lite som de med hårt trimmade Saabar förr i tiden.
5. Du kan inte bortse från räntekostnader och värdeminskning när du nämner kostnaden. Många som har "supersportbilar" lägger förhållandevis lite pengar på bilarna. De är avställda stora delar av året, körs väldigt lite och håller värdet extremt bra jämfört med bruksbilar. De har ett helt annat användningsmönster och syfte.
6. Mina barn har varsin mobil och hörlurar när vi åker långt. Vad använder dina barn den fasta lilla skärmen till?
Re: Provkörning Plaid
Trist att ljudnivån var hög, det lät ganska mycket om min gamla X (PDL 2016) så jag hade hoppats att det blivit bättre. Hade den vinterhjul på?
Re: Provkörning Plaid
Det är som natt och dag... Har haft sex stycken Model X. Plaid är väldigt tyst och stor skillnad mot tidigare modeller. På samma nivå som min Audi E-tron som är känd för att vara väldigt tyst (dock hade jag e-tron utan akustikglas).
Det märks också i konstruktionen. Exempelvis bakluckan där insidan tidigare var ihålig hårdplast är nu filttäckt och skumfylld.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
-
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Provkörning Plaid
Det här med ljudnivå verkar ju vara relativt individuellt. En del tycker inte X är särskilt tyst, medans andra som Legato här ovan tvärtom tycker att den är jättetyst... Så det kanske behövs en provkörning...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Provkörning Plaid
Tror vidare att det förekommit att testex. hos Telsa haft för högt däcktryck... Däcken pumpas med för högt tryck för att de inte ska få ståplattor under fartygstransporten. Och Teslas organisation i Sverige kan ju tydligen för tillfället enligt ngn annan här på forumet vara 'en aning' underdimensionerad, så gissar att det är möjligt att någon missat att justera däcktrycket efter transporten... Och om en bil har alldeles för högt däcktryck så kan väl det påverka ljudnivån – eller? Kanske läge att kontrollera däcktrycket med en liten mätare i samband med provkörning...SwedishAdvocate skrev: ↑30 apr 2023 10:39Det här med ljudnivå verkar ju vara relativt individuellt. En del tycker inte X är särskilt tyst, medans andra som Legato här ovan tvärtom tycker att den är jättetyst... Så det kanske behövs en provkörning...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Provkörning Plaid
forts.
Och om bilen har 'varma däck' så behöver man ju även ha koll på vad däcktrycket ska vara då...
Och om bilen har 'varma däck' så behöver man ju även ha koll på vad däcktrycket ska vara då...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Provkörning Plaid
En liten mätare? Däcktryck ser du ju på skärmen i alla Teslor.SwedishAdvocate skrev: ↑30 apr 2023 10:53Tror vidare att det förekommit att testex. hos Telsa haft för högt däcktryck... Däcken pumpas med för högt tryck för att de inte ska få ståplattor under fartygstransporten. Och Teslas organisation i Sverige kan ju tydligen för tillfället enligt ngn annan här på forumet vara 'en aning' underdimensionerad, så gissar att det är möjligt att någon missat att justera däcktrycket efter transporten... Och om en bil har alldeles för högt däcktryck så kan väl det påverka ljudnivån – eller? Kanske läge att kontrollera däcktrycket med en liten mätare i samband med provkörning...SwedishAdvocate skrev: ↑30 apr 2023 10:39Det här med ljudnivå verkar ju vara relativt individuellt. En del tycker inte X är särskilt tyst, medans andra som Legato här ovan tvärtom tycker att den är jättetyst... Så det kanske behövs en provkörning...
Tror mer på något fel på testbilen. Lister som ligger fel vid sidorutan fram tex. Har kört en XPL en gång med mycket högre vindbrus, gissar att det var något sådant som orsakade.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021