LADDNINGSRAPPORT FRÅN BALKAN

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
hvk
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 21 apr 2022 23:05

LADDNINGSRAPPORT FRÅN BALKAN

Inlägg av hvk »

Tänkte jag skulle rapportera om den roadtrip Stockholm-Grekland ToR som jag gjorde i höstas med min M3 -21. Framför allt avseende laddning. Tänkte att inlägget passar bäst här då det delvis handlar om SuC.

Färden gick Stockholm > Karlskrona > färjan till Gdynia > Warszawa > Katowice > Brno > Bratislava > Budapest > Belgrad > Skopje > Aten.

I Aten plockade jag upp hustrun som varit där på jobb ett par månader. Tillsammans körde vi runt några veckor på Peloponnesos och gjorde det klassiska Grekland med Epidaurus, Olympia, Sparta, Delphi m.m. Därefter bodde vi en vecka i Aten (underbar och intressant stad!) och körde sedan hem över Tessaloniki > Sofia > Belgrad > Zagreb > Maribor > Wien > Prag > Berlin > Rostock > färjan till Gedser > Köpenhamn > Malmö > Stockholm.

Om vi för en stund bortser från Grekland med sina endast 3 st SuC så var det under hela denna resa aldrig några som helst problem med laddningen. Jag behövde aldrig tanka ström någon annanstans än på Teslas egna SuC, utom i Nordmakedonien. Det är förvisso inte lika tätt mellan SuC:arna på Balkan och i Centraleuropa som i Västeuropa – men det är tillräckligt tätt. Jag var aldrig i närheten av räckviddsångest – utom den gången då jag efter en mentalt tung heldag i koncentrationslägren Auschwitz och Birkenau anlände till Katowice i södra Polen på kvällen och dom byggde om halva stan och inga kartor stämde och det blev långa omvägar och jag till slut kom fram till SuC:en med mindre än 10 km kvar på mätaren. Det blev ett bottenrekord som jag inte tänker försöka slå...

Då jag på nedvägen kom till Skopje i Nordmakedonien fick jag problem. Jag hade i förväg tagit reda på var det fanns laddning, skaffat rätt app och allting – men tankstället gick inte att hitta. Jag fick till och med poliseskort genom hela staden för att hitta laddning, men icke. Jag hade 10 mil kvar så det var ingen panik, men jag vågade inte lämna Skopja utan att ladda. Till slut satte jag mig och ringde runt till hotellen i stan för att höra om det fanns laddning + rum. Rum fanns alltid, men inget hotell kunde erbjuda laddning – tills jag ringde till Hilton. Det blev en rätt dyr natt – men bilen var i alla fall fulladdad på morgonen och strömmen bjöd dom på.

Bosnien och Hercegovina, Montenegro, Albanien och Nordmakedonien är länderna du ska undvika – i alla fall om du vill ladda SuC och slippa krångla. I övrigt inga problem på hela Balkan. Dessutom tankade jag gratis i flera länder som Ungern, Serbien och och något till land. Vet inte varför, kanske subventioneras elbilsladdning för att uppmuntra till en snabbare övergång.

I stora delar av Serbien hade bilen ingen uppkoppling. Jag felanmälde via appen och blev uppringd av Tesla som inte kunde förklara varför. Tesla finns ju i Serbien så det var konstigt. Uppkopplingen funkade inte heller i Nordmakedonien vilket var mindre förvånande. I samma minut som jag passerade gränsen mellan Nordmakedonien och Grekland kom uppkopplingen tillbaks.

Så till Grekland. Där gick det sisådär att ladda. Jag hade skaffat flera olika appar och lagt in mina kortuppgifter, men lik förbannat så strulade det för det mesta. Kan ju delvis bero på orutin från min sida - men hur svårt kan det vara? På alla större orter i Grekland fanns flera olika långsamma laddare, mellan 22 och 50 kW. Ofta fick vi prova 2-3 olika ställen innan det funkade. Jäkligt irriterande. Det var SÅ skönt när vi lämnade Grekland och jag visste att nu är det bara SuC som gäller hela vägen hem. Och jag var SÅ glad hela vägen hem för att jag skaffade en Tesla och inte en Mustang Mach E som jag ett tag var inne på. Älskar SuC!

Nedvägen till Aten tog en vecka. Jag såg till att komma i väg tidigt på dagarna för att kunna se något av nästa plats jag kom till. Bodde på mellanklasshotell med privat parkering eller garage. Bokade dag för dag via booking.com. Ringde först för att säkerställa parkering, sen bokade jag med appen. Funkade bra. Samma förfarande på återresan, men då var vi två personer och tog 2,5 veckor på oss från Aten och hem till Stockholm. Stannade 2-3 dagar i städer som Sofia, Belgrad, Zagreb, Prag, Wien, Berlin, Köpenhamn. Valde bort motorväg vissa sträckor för att få se lite av landet vi var i också.

Det blev nästan 1000 mil genom 14 länder (inkl. Sverige). Härlig resa - kan rekommenderas!
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 638
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: LADDNINGSRAPPORT FRÅN BALKAN

Inlägg av CrazyGang »

Tack för att du delar med dig!

Vi ska ta en vända till Kroatien och ev vidare på balkan i sommar. Mycket bra info. Tack!
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11589
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: LADDNINGSRAPPORT FRÅN BALKAN

Inlägg av martinot »

hvk skrev: 22 feb 2023 22:54
Det blev nästan 1000 mil genom 14 länder (inkl. Sverige). Härlig resa - kan rekommenderas!
Jättekul med denna redogörelse, tack! :)

Dock nyfiken; vad hamnade den totala laddkostnaden på för dessa 1 000 mil?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
hvk
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 21 apr 2022 23:05

Re: LADDNINGSRAPPORT FRÅN BALKAN

Inlägg av hvk »

Bra fråga om kostnaden. Men jag har dessvärre inget bra svar. Dels är jag dålig på att hålla koll på laddningskostnader över huvud taget, dels laddade jag ju gratis i åtminstone tre av länderna ("gratis supercharging" står det i appen för samtliga laddningar i Ungern, Serbien och ett tredje land som jag inte minns just nu - kanske var det Slovakien eller Slovenien).
AK++
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 jan 2023 16:44

Re: LADDNINGSRAPPORT FRÅN BALKAN

Inlägg av AK++ »

Hej. Tack fär att du delar. Kanoninfo!
Vi ska köra ner till Grekland i sommar med vår MY LR genom Tyskland, Tjeckien, Ungern, Serbien och Bulgarien. Tolkar jag dig rätt om att det finns uppkoppling i serbien trots att det inte är ett EU land och bilen hittar till SuC(om allt fungerar som det ska)?
Skriv svar