Nybliven teslaägare här, ska installera ordentlig laddare i carporten men pga enbart tillgång till enfas 10a i carporten och svårt att byta kabel mellan central och carport så kommer det ta lite tid att få laddaren på plats. Har laddat i vanligt uttag i carporten några dagar, går givetvis långsamt men räcker för vårt dagsbehov för nu. Frågan är om ni tror det är tillräckligt safe att dra ner till 7a när jag laddar över natten? Är orolig för överhettning, uttaget känns dock inte varmt alls men är inte elektriker och har stor respekt för el. Vad tror ni som är mera erfarna hemmaladdare .
Borde jag dra ner ännu mer än 7a?
Tackar på förhand!
Enfas 10A
Moderator: Redaktion
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7245
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Enfas 10A
Vet du hur/när dragningen är gjord, kabeldimensioner, säkring etc?
Jag skulle själv inte ha något problem att ladda med 8-10A om jag visste att det var rimlig dimension på kabel och inget hade känts varmt efter någon/några timmar.
/fth
Jag skulle själv inte ha något problem att ladda med 8-10A om jag visste att det var rimlig dimension på kabel och inget hade känts varmt efter någon/några timmar.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5553
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Enfas 10A
Går inte att svara på då man inte vet hur status på din elinstallation är. Normalt är det helt safe, men en dålig oxiderad kontakt kan bli så varm att kontakten smälter.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Enfas 10A
Jag skulle göra såhär: ladda med 10A i några timmar under kontrollerade former, dvs när du kan övervaka det hela. Känn regelbundet på kablar, kopplingsdosor, uttag osv längs hela vägen mellan säkringsskåpet och bilen. Blir det varmt nånstans så vet du var "flaskhalsen" är. Det är ju inte så att allt börjar smälta och brinna med en gång. Det är inte heller ovanligt att det blir lite varmt, men jag skulle nog inte våga ladda i det fallet. Känner du att det är varmt, stäng av laddningen.
Blir det inte kännbart varmt med 10A efter några timmar så är det safe att ladda med 7 eller 8A.
Har själv råkat ut för en smält trefashandske. Då hade jag haft elbil i flera år och laddat i samma uttag varje dag utan problem med 8A. Men på nåt vis försämrades tydligen kontakten och till sist rök den. Det hände inget mer. Säkringen gick bara som tur var.
Med det sagt så är det nog en bra idé att regelbundet kolla om det blir varmt nånstans, även om det har fungerat i flera år.
Blir det inte kännbart varmt med 10A efter några timmar så är det safe att ladda med 7 eller 8A.
Har själv råkat ut för en smält trefashandske. Då hade jag haft elbil i flera år och laddat i samma uttag varje dag utan problem med 8A. Men på nåt vis försämrades tydligen kontakten och till sist rök den. Det hände inget mer. Säkringen gick bara som tur var.
Med det sagt så är det nog en bra idé att regelbundet kolla om det blir varmt nånstans, även om det har fungerat i flera år.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- 69Qwerty69
- Teslaägare
- Inlägg: 13
- Blev medlem: 01 apr 2023 12:33
Re: Enfas 10A
Vad är rimlig dimension i detta fall? Om det är 10A så är det troligen 1,5mm2 som är dragen väl? Finns det ännu klenare?
Det brukar väl vara 2,5mm2 om man säkrat upp med 16A i proppskåpet?
Model S SR 2019 Silver , Audi Q7 4,2 FSI
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7245
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Enfas 10A
Jag har svårt att tro att det skulle vara klenare än 1,5mm2, och det är ju ok för 10A (upp till 13A i vissa fall)69Qwerty69 skrev: ↑04 maj 2023 09:39Vad är rimlig dimension i detta fall? Om det är 10A så är det troligen 1,5mm2 som är dragen väl? Finns det ännu klenare?
Det brukar väl vara 2,5mm2 om man säkrat upp med 16A i proppskåpet?
Detta och annat enligt ovan bör förstås kontrolleras av TS.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Enfas 10A
Jag skulle inte oroa mig så mycket för för klena kablar. Det är vägguttag, kopplingsdosor osv jag skulle kolla först och främst. Ju fler skarvar desto mindre bra. Och ett gammalt vägguttag med lite halvtaskig kontaktyta är som jag ser det största riskfaktorn i det hela.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 03 maj 2023 22:04
Re: Enfas 10A
Tack för alla svar! Kabeln mellan proppskåp och carport ligger i ett 2,5 cm rör iaf, så mycket kan jag se. Elen är helt omgjord 2017, vi köpte huset samma år. Allt ser väldigt fräscht ut, men precis som flera av er skriver så finns ju ändå risker. Huset är säkrat till 25a men tyvärr snålade de lite med carporten när det renoverades.
Jag har känt på allt som en smärre galning och inget blir varmt, ska prova idag att ställa upp till 10a under kontrollerade former och se om det utvecklas nån värme.
Jag har känt på allt som en smärre galning och inget blir varmt, ska prova idag att ställa upp till 10a under kontrollerade former och se om det utvecklas nån värme.