Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 751
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Bjorn »

Piggelin skrev: 04 maj 2023 16:06

Nej jag ser det jag ser. Har aldrig sett en Tesla gasa på. De fiskör alltid och den genomsnittliga föraren är en tant eller gubbe.

Aldrig blivit omkörd av en Tesla. Så vad ni ska med denna prestanda till är frågan.
Eftersom denna tråd handlar om Riddermark, deras priser mm. så ska väl inte jag vara sämre utan hålla mig helt off ...

Jag är absolut en sån som du ser. Jag tycker faktiskt att det är ganska bekvämt att ligga med AP i hastighet så man inte riskerar böter. Då och då hamnar men bakom nån som kör -10 och efter ett tag när man uppmärksammar det, tröttnar och det passar så kör man om och då är det också ganska bekvämt att man kan göra det lite fort och smidigt och sen trycka i AP igen. Jag behöver nog egentligen inte den snabba acceleration jag har, men det blir väl så på elbilar utan att det kräver nåt speciellt mycket vare sig material eller energi.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
VilkenElbilBlirDet
Inlägg: 179
Blev medlem: 10 mar 2022 14:29

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av VilkenElbilBlirDet »

Piggelin skrev: 04 maj 2023 16:03
Legato skrev: 04 maj 2023 15:47
Lerumsexpressen skrev: 04 maj 2023 15:21
Piggelin skrev: 04 maj 2023 15:06
current skrev: 04 maj 2023 14:51
Detta är en normal-marknad. Efter 3 år är en bil värd 50% så en Model 3 som är 3 år gammal bör ligga runt 300k är inget konstigt med det. Då kanske man får 250k om man säljer den till en handlare så har dom 50k för att förmedla bilen vidare och ta hand om affären.

Om alla parter kan acceptera det så rullar marknaden på bra. Problemet är ju att säljarna idag har för höga förväntningar. Att handlarna köpt in bilar för dyrt då köpkraften minskat snabbt. Så just nu är det lite av en propp på bilmarknaden. Bilhandlarna vill inte realisera deras förluster, och inte heller bygga på lagret av Teslor.

Det här är inte unikt för Tesla, är väldigt trögt genrellt med priser som är för höga för att man ska komma till avslut.
Korrekt. Det är dock extremt många som gick på devisen om att "Teslor tappar knappt i värde" istället för verkligheten där det endast handlade om tillgång och efterfrågan. Många som kommer åka på rejäla ekonomiska smällar. Det är säkrare att köra fossilt...
Finns det data på att det är säkrare/bättre med andrahandsvärdet på en ICE bil för 550 kkr än en Tesla för 550 kkr?
Nej, men finns en hel del data på motsatsen ;) Statistiken har dock inte med de prissänkningar som skett nyligen.

IMO är det dock självklart att det är och kommer förbli högre andrahandsvärden på elbilar.
Problemet är att ni räknar på bilar med samma inköpspris. Det är inte så folk tänker. Om en familj med två barn och ska köpa en ny bil så tittar de på bilar som uppfyller deras krav på storlek, säkerhet osv. Då kan du få typ exakt samma som en Tesla fast för halva priset.
Kan hålla med argumentet att jämföra biltyp mer än bilpris.. om nu utrymmen är viktigast, får man verkligen en Kia för halva priset dock? Känns väl nästan som man måste upp på Kia Sorrento för att få liknande bagage- samt innerutrymmen som hos model y? Då är det knappast halva priset.
VilkenElbilBlirDet
Inlägg: 179
Blev medlem: 10 mar 2022 14:29

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av VilkenElbilBlirDet »

Piggelin skrev: 04 maj 2023 16:16
Collin87 skrev: 04 maj 2023 16:12
Piggelin skrev: 04 maj 2023 15:19
NiklasTesla skrev: 04 maj 2023 15:14
Piggelin skrev: 04 maj 2023 15:06


Korrekt. Det är dock extremt många som gick på devisen om att "Teslor tappar knappt i värde" istället för verkligheten där det endast handlade om tillgång och efterfrågan. Många som kommer åka på rejäla ekonomiska smällar. Det är säkrare att köra fossilt...
Själv har jag en TCO på ca 20sek per mil trots prissänkningar från Tesla på vår Model 3 LR från 2019 med ca 15000mil på mätaren (billigaste bilen jag ägt någonsin per mil) så det stämmer inte men det beror såklart på hur långt du kör per år och vart du laddar.

MVH
15000 mil på 3-4 år är ju helt sinnesjukt. Så mycket borde man knappt få köra. Ser fram emot kilometerskatt som går upp kraftigt ju mer man kör.


För folk som kör normala sträckor är det extremt dyrt att köra Tesla
Är väl inget konstigt med den typen av sträckor?

Allt beror väl på hur du bor och har för körvanor.

Vi har exempelvis 3000 mil per bil och år.
Och vi tar oss ingenstans utan bil.

Finns gott om folk som kör mer än våra 3000 per år också. Alla bor inte i storstad eller nära storstad.
Det är helt bisarrt och ohållbart. Men det dröjer förhoppningsvis inte länge innan man straffskattar sådan extrem miljöförstöring. Om du inte tar dig någonstans utan bil så får du väl flytta?
Ena inlägget skriver du om miljöförstöring och i andra inlägget uppmanar du folk att köra fossilt för att det är billigare (…)
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2435
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av NiklasTesla »

Piggelin skrev: 04 maj 2023 15:19
NiklasTesla skrev: 04 maj 2023 15:14
Piggelin skrev: 04 maj 2023 15:06
current skrev: 04 maj 2023 14:51
Detta är en normal-marknad. Efter 3 år är en bil värd 50% så en Model 3 som är 3 år gammal bör ligga runt 300k är inget konstigt med det. Då kanske man får 250k om man säljer den till en handlare så har dom 50k för att förmedla bilen vidare och ta hand om affären.

Om alla parter kan acceptera det så rullar marknaden på bra. Problemet är ju att säljarna idag har för höga förväntningar. Att handlarna köpt in bilar för dyrt då köpkraften minskat snabbt. Så just nu är det lite av en propp på bilmarknaden. Bilhandlarna vill inte realisera deras förluster, och inte heller bygga på lagret av Teslor.

Det här är inte unikt för Tesla, är väldigt trögt genrellt med priser som är för höga för att man ska komma till avslut.
Korrekt. Det är dock extremt många som gick på devisen om att "Teslor tappar knappt i värde" istället för verkligheten där det endast handlade om tillgång och efterfrågan. Många som kommer åka på rejäla ekonomiska smällar. Det är säkrare att köra fossilt...
Själv har jag en TCO på ca 20sek per mil trots prissänkningar från Tesla på vår Model 3 LR från 2019 med ca 15000mil på mätaren (billigaste bilen jag ägt någonsin per mil) så det stämmer inte men det beror såklart på hur långt du kör per år och vart du laddar.

MVH
15000 mil på 3-4 år är ju helt sinnesjukt. Så mycket borde man knappt få köra. Ser fram emot kilometerskatt som går upp kraftigt ju mer man kör.


För folk som kör normala sträckor är det extremt dyrt att köra Tesla
Tvärtom. Har vänner och familj i olika delar av Europa. Då vi byt flygresor till elbilsresor är även miljövinsten enorm.

MVH
niklas12
Inlägg: 2581
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av niklas12 »

NiklasTesla skrev: 05 maj 2023 10:54
Piggelin skrev: 04 maj 2023 15:19
NiklasTesla skrev: 04 maj 2023 15:14
Piggelin skrev: 04 maj 2023 15:06
current skrev: 04 maj 2023 14:51
Detta är en normal-marknad. Efter 3 år är en bil värd 50% så en Model 3 som är 3 år gammal bör ligga runt 300k är inget konstigt med det. Då kanske man får 250k om man säljer den till en handlare så har dom 50k för att förmedla bilen vidare och ta hand om affären.

Om alla parter kan acceptera det så rullar marknaden på bra. Problemet är ju att säljarna idag har för höga förväntningar. Att handlarna köpt in bilar för dyrt då köpkraften minskat snabbt. Så just nu är det lite av en propp på bilmarknaden. Bilhandlarna vill inte realisera deras förluster, och inte heller bygga på lagret av Teslor.

Det här är inte unikt för Tesla, är väldigt trögt genrellt med priser som är för höga för att man ska komma till avslut.
Korrekt. Det är dock extremt många som gick på devisen om att "Teslor tappar knappt i värde" istället för verkligheten där det endast handlade om tillgång och efterfrågan. Många som kommer åka på rejäla ekonomiska smällar. Det är säkrare att köra fossilt...
Själv har jag en TCO på ca 20sek per mil trots prissänkningar från Tesla på vår Model 3 LR från 2019 med ca 15000mil på mätaren (billigaste bilen jag ägt någonsin per mil) så det stämmer inte men det beror såklart på hur långt du kör per år och vart du laddar.

MVH
15000 mil på 3-4 år är ju helt sinnesjukt. Så mycket borde man knappt få köra. Ser fram emot kilometerskatt som går upp kraftigt ju mer man kör.


För folk som kör normala sträckor är det extremt dyrt att köra Tesla
Tvärtom. Har vänner och familj i olika delar av Europa. Då vi byt flygresor till elbilsresor är även miljövinsten enorm.

MVH
Vill du göra en verklig miljöinsats så borde du avstå bil helt och hållet, personbilar är väldigt dåligt utnyttjande av jordens resurser och skapar stora co2 utsläpp vid tillverkningen.
Om det är miljön som är viktigt borde du skaffa cykel och ta tåget vid längre resor.
Vad är det som hindrar dig förutom din egen bekvämlighet?
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2435
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av NiklasTesla »

Skall man åka långt ut på Europas landsbygd för att träffa vänner och familj ditt tåg inte går så är elbil minst dåliga alternativt.

MVH
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Dafro »

tslaqqq skrev: 04 maj 2023 17:00
Piggelin skrev: 04 maj 2023 15:59
OfarligTesla skrev: 04 maj 2023 15:28
Piggelin skrev: 04 maj 2023 15:19

För folk som kör normala sträckor är det extremt dyrt att köra Tesla
Om man jämför att köra Tesla med antingen en gammal skrotbil eller något trött diesellok man vill köra in i närmsta träd med för att få slut på lidandet så ja. Kan säga att alla mina Teslor och nu min BMW i4 varit billiga att köra jämfört med en motsvarande BMW/Audi även om man antar samma värdeminskning. Behöver inte ens gå till BMW M eller Audi RS för att få den effekten utan en vanlig BMW M440 ger det resultatet.
Varför är Teslaförare besatta av prestanda? Ni ligger ju alltid i högerfilen och kör 90 på 110 väg?

Prestanda var roligt när man var en osnuten tonåring. Nu premierar jag helt andra saker.


Bättre ligga i högerfilen än vänstefilen som var o varannan idiot nuförtiden
Så rätt du har i det, kolla E4 nu för tiden jämfört med 20-30 år sedan, då var det bara kring Stockholm man ockuperade vänsterfilen, nu ör det överallt för det kommer ju en långtradare om 3 km. Sen vill ju ingen släpps ut en när det väl kommer en långtradare när man ligger i högerfil.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Jwe »

Apropå….
Hur går det med Riddermarks priser?
Någon som har koll?
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2799
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av NEO »

Jwe skrev: 06 maj 2023 11:26
Apropå….
Hur går det med Riddermarks priser?
Någon som har koll?
Fel tråd för det. Kika i kärnkraftstråden.

Mvh
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3362
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Niklas Z »

NEO skrev: 06 maj 2023 11:28
Jwe skrev: 06 maj 2023 11:26
Apropå….
Hur går det med Riddermarks priser?
Någon som har koll?
Fel tråd för det. Kika i kärnkraftstråden.

Mvh
:D Kan vara bästa kommentaren hittills i år.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7256
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av fth »

niklas12 skrev: 05 maj 2023 20:22
Vill du göra en verklig miljöinsats så borde du avstå bil helt och hållet, personbilar är väldigt dåligt utnyttjande av jordens resurser och skapar stora co2 utsläpp vid tillverkningen.
Om det är miljön som är viktigt borde du skaffa cykel och ta tåget vid längre resor.
Vad är det som hindrar dig förutom din egen bekvämlighet?
Fast det där stämmer ju inte alls, en elbil släpper ut väsentligt mindre co2 per km än motsvarande tågresa så länge man inte är ensam i bilen. När vi åker på bilsemester är vi vanligtvis fem i bilen och laddar 100% på Tesla SuC som endast använder fossilfri el.

Skulle vi ta tåget genom Europa samma sträckor (viket för övrigt inte ens går) så skulle vi släppa ut mer än 30ggr mer co2

Skulle vi ta flyget så skulle vi släppa ut mer än 180ggr mer co2.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7708
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av mikebike »

Jwe skrev: 06 maj 2023 11:26
Apropå….
Hur går det med Riddermarks priser?
Någon som har koll?
Jag erbjöds 550' i januari och 540' igår. Har bilen ute på Blocket för 609' och smärtgränsen är 570'.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
niklas12
Inlägg: 2581
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av niklas12 »

fth skrev: 06 maj 2023 11:38
niklas12 skrev: 05 maj 2023 20:22
Vill du göra en verklig miljöinsats så borde du avstå bil helt och hållet, personbilar är väldigt dåligt utnyttjande av jordens resurser och skapar stora co2 utsläpp vid tillverkningen.
Om det är miljön som är viktigt borde du skaffa cykel och ta tåget vid längre resor.
Vad är det som hindrar dig förutom din egen bekvämlighet?
Fast det där stämmer ju inte alls, en elbil släpper ut väsentligt mindre co2 per km än motsvarande tågresa så länge man inte är ensam i bilen. När vi åker på bilsemester är vi vanligtvis fem i bilen och laddar 100% på Tesla SuC som endast använder fossilfri el.

Skulle vi ta tåget genom Europa samma sträckor (viket för övrigt inte ens går) så skulle vi släppa ut mer än 30ggr mer co2

Skulle vi ta flyget så skulle vi släppa ut mer än 180ggr mer co2.

/fth
Vart kan man hitta info om elmixen som köps in för tesla suc i Europa?
I USA finns inget avtal om fossilfri el för superchargers
Finns t.o.m. en tjänst där man kan se elmixen man tankat med i realtid.
Vissa delstater har 50-75% kolkraft i elmixen och även en stor andel el från naturgas.

https://techcrunch.com/2021/04/16/tesla ... U-29X5M7qx


Det finns även ett stort fel i denna beräkning, då den utgår från utsläpp/färdad sträcka man måste även väga in de minskade co2 utsläppen från den personbil som aldrig behövde tillverkas , tidigare beräkningar visade på ca 15ton co2 bara från tillverkningen av batteriet.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7256
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av fth »

niklas12 skrev: 06 maj 2023 15:01
Vart kan man hitta info om elmixen som köps in för tesla suc i Europa?
I USA finns inget avtal om fossilfri el för superchargers
Finns t.o.m. en tjänst där man kan se elmixen man tankat med i realtid.
Vissa delstater har 50-75% kolkraft i elmixen och även en stor andel el från naturgas.
I Tesla Impact Report t.ex:
The global Supercharger network was 100% renewable in 2021, achieved through a combination of onsite
resources and annual renewable matching.
men även om man inte räknar med 100% SuC så är elbilar långt bättre än tåg ur ett klimatperspektiv, med laddning enligt europeisk elmix så hamnar man med fem personer i bilen på c:a 1/10 CO2 mot tåget.
niklas12 skrev: 06 maj 2023 15:01
Det finns även ett stort fel i denna beräkning, då den utgår från utsläpp/färdad sträcka man måste även väga in de minskade co2 utsläppen från den personbil som aldrig behövde tillverkas , tidigare beräkningar visade på ca 15ton co2 bara från tillverkningen av batteriet.
Samma "fel" är förstås applicerbart för tågresor, varken tillverkning av tåg, läggandet av räls etc är inräknat i deras jämförelsetal. Jag har inte gjort några detaljerade beräkningar för detta, men min bedömning är att elbilen troligen kommer ut ännu bättre jämfört med tåg om hela livscykelkostnaden vägs in.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
niklas12
Inlägg: 2581
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av niklas12 »

fth skrev: 06 maj 2023 15:36
niklas12 skrev: 06 maj 2023 15:01
Vart kan man hitta info om elmixen som köps in för tesla suc i Europa?
I USA finns inget avtal om fossilfri el för superchargers
Finns t.o.m. en tjänst där man kan se elmixen man tankat med i realtid.
Vissa delstater har 50-75% kolkraft i elmixen och även en stor andel el från naturgas.
I Tesla Impact Report t.ex:
The global Supercharger network was 100% renewable in 2021, achieved through a combination of onsite
resources and annual renewable matching.
men även om man inte räknar med 100% SuC så är elbilar långt bättre än tåg ur ett klimatperspektiv, med laddning enligt europeisk elmix så hamnar man med fem personer i bilen på c:a 1/10 CO2 mot tåget.
niklas12 skrev: 06 maj 2023 15:01
Det finns även ett stort fel i denna beräkning, då den utgår från utsläpp/färdad sträcka man måste även väga in de minskade co2 utsläppen från den personbil som aldrig behövde tillverkas , tidigare beräkningar visade på ca 15ton co2 bara från tillverkningen av batteriet.
Samma "fel" är förstås applicerbart för tågresor, varken tillverkning av tåg, läggandet av räls etc är inräknat i deras jämförelsetal. Jag har inte gjort några detaljerade beräkningar för detta, men min bedömning är att elbilen troligen kommer ut ännu bättre jämfört med tåg om hela livscykelkostnaden vägs in.

/fth
Så då kan du beroende på när du tankar på tesla suc i t.ex. Tyskland i värsta fall tanka med 100% kolkraft eftersom tesla endast kompenserar genom andra delar av verksamheten och inte faktiskt köper in endast fossilfri el till sina suc.

Angående uträkningen så är jag säker på att co2 utsläppen för ett tåg kommer slå en personbil alla gånger.

Medellivslängden för ett tåglok är 30-40år och medelkörtid är 12-16h/dygn tyvärr mäts mig veterligen inte sträckan utan endast timmarna så det blir svårt att få fram sträckan ett lok färdas.

Den genomsnittliga livslängden för en bil är 15-20 år, beroende på modell och körsträcka. En genomsnittlig årlig körsträcka är cirka 1250 mil per år, vilket innebär att en bil som gått 20 000-25 000 mil ofta börjar närma sig slutet av sin livscykel.

Dvs väldigt dåligt utnyttjande av resurser jämfört med tåg.

Ska man ta med infrastruktur o.s.v. blir uträkningen svårare men generellt så kommer co2 utsläppen bli avsevärt mycket lägre för kollektivtrafiken jämfört med en personbil.

Vill man lägga till mer komplexitet till uträkningen så kan man även ta med den högre olycksfrekvensen för personbilar jämfört med tågtrafik och hur det påverkar co2 utsläppen
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
HenrikC
Inlägg: 665
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av HenrikC »

Tåg är tunga och kräver egna vägar i form av banvallar och räls vilket är oerhört miljöskadligt. Det är helt förväntat att elbilen vinner miljömässigt.
Fredrik j
Inlägg: 11055
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Fredrik j »

Ska man jämföra tåg med elbil får man också räkna in att få resor har start och mål på järnvägsstationer. En personbil fixar hela resan med oslagbar flexibilitet.
Jag röstar också på elbilen.
Pratar man om usa så är väl fortfarande en relativt liten del av fjärrtågen elektrifierade utan går på olja?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7256
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av fth »

niklas12 skrev: 06 maj 2023 15:48
Så då kan du beroende på när du tankar på tesla suc i t.ex. Tyskland i värsta fall tanka med 100% kolkraft eftersom tesla endast kompenserar genom andra delar av verksamheten och inte faktiskt köper in endast fossilfri el till sina suc.
Tja, det beror förstås på hur man ser det, och hur man ser på klimatkompensering, men personligen så anser jag att en kWh på SuC är likvärdig med en kWh från förnyelsebar källa, oavsett om det är en kompenserad eller förnyelsebar "på riktigt".

Samma förhållande gäller ju dessutom för tåget, dom kör ju på lokal elmix, som alltså t.ex. kan vara 100% kolkraft, där finns dessutom ingen generell ambition att kompensera 100% som för SuC.
niklas12 skrev: 06 maj 2023 15:48
Angående uträkningen så är jag säker på att co2 utsläppen för ett tåg kommer slå en personbil alla gånger.

Medellivslängden för ett tåglok är 30-40år och medelkörtid är 12-16h/dygn tyvärr mäts mig veterligen inte sträckan utan endast timmarna så det blir svårt att få fram sträckan ett lok färdas.

Den genomsnittliga livslängden för en bil är 15-20 år, beroende på modell och körsträcka. En genomsnittlig årlig körsträcka är cirka 1250 mil per år, vilket innebär att en bil som gått 20 000-25 000 mil ofta börjar närma sig slutet av sin livscykel.

Dvs väldigt dåligt utnyttjande av resurser jämfört med tåg.

Ska man ta med infrastruktur o.s.v. blir uträkningen svårare men generellt så kommer co2 utsläppen bli avsevärt mycket lägre för kollektivtrafiken jämfört med en personbil.

Vill man lägga till mer komplexitet till uträkningen så kan man även ta med den högre olycksfrekvensen för personbilar jämfört med tågtrafik och hur det påverkar co2 utsläppen
Samtliga rapporter, klimatkalylatorer etc räknar dock CO2/km väsentligt lägre för elbil än för tåg

Dom livscykelberäkningar jag har sett tilldelar också större andel för tillverkning och infrastruktur till tåget än till elbilen, dvs bränsle/förbrukning representerar en mindre andel för tåget än för elbilen, vilket alltså gör att jag drar slutsatsen att tåget blir ytterligare sämre ur ett livscykelperspektiv, inte bättre.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Dafro »

mikebike skrev: 06 maj 2023 14:36
Jwe skrev: 06 maj 2023 11:26
Apropå….
Hur går det med Riddermarks priser?
Någon som har koll?
Jag erbjöds 550' i januari och 540' igår. Har bilen ute på Blocket för 609' och smärtgränsen är 570'.
Då kan det nog bli tufft för firmorna vill väl ha 30-40 och om dom vill ha 570 så blir det nog svårt för dig att få mer.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av pejvic »

Nej nej, finns inte en LR 2022 med normala mil som sålts under 570. Inte i sverige allafall.
570+ är inga problem alls privat. Firmorna begär 600+.

De begär till och med långt över 570 för importerna. (som bekant är värda 50.000 mindre än de svensksålda.)

Det har sålts några 2021 Y:s på KVD och de har hamnat runt 540-550 inkl inrop. De bör vara värda runt 40 mindre än motsvarande 2022-bil.

Jag har svårt tro att en Svensksåld LR2022 under 2000 mil skulle gå för under 590 privat.
Y är oerhört hett. Jag tror faktiskt att det är Europas mest efterfrågade fordon just nu på begmarknaden.
Annonserade nyligen min YP. Det kom nästan 50 svar...
Det är sjukt tryck. Har sålt en hel del fordon i mitt liv och detta var rekord.
Haft alla 3/Y
Piggelin
Inlägg: 681
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Piggelin »

taliz skrev: 04 maj 2023 19:05
Piggelin skrev: 04 maj 2023 17:36
Nogo skrev: 04 maj 2023 17:32
Piggelin skrev: 04 maj 2023 16:06
BigEasy skrev: 04 maj 2023 16:02


Du ser vad du vill se. Confirmation bias.

Jag ligger för det mesta i vänster fil. Varför skulle jag inte? Bränslet är jättebilligt. "För att spara räckvidd". Nej, det behöver du i princip aldrig göra.
Nej jag ser det jag ser. Har aldrig sett en Tesla gasa på. De fiskör alltid och den genomsnittliga föraren är en tant eller gubbe.

Aldrig blivit omkörd av en Tesla. Så vad ni ska med denna prestanda till är frågan.
Med den erfarenheten du har ute på vägarna så vet du ju bäst hur alla Tesla förare kör.
Nej inte alla givetvis. Men de jag ser faller in i den kategorin. Hade majoriteten av de som kört Tesla kört snabbt hade jag ju sett det varje dag. Så är icke fallet. Dock älskar de att tränga sig i bussfil har jag märkt...
De verkar ju förskräckliga de där Teslaförarna. Hur gick det med din Model Y?
Avvaktar in HW4 och refreshen. Den håller inte måttet idag. Saknar för mycket standardfunktioner.
Piggelin
Inlägg: 681
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Piggelin »

VilkenElbilBlirDet skrev: 05 maj 2023 10:29
Piggelin skrev: 04 maj 2023 16:03
Legato skrev: 04 maj 2023 15:47
Lerumsexpressen skrev: 04 maj 2023 15:21
Piggelin skrev: 04 maj 2023 15:06


Korrekt. Det är dock extremt många som gick på devisen om att "Teslor tappar knappt i värde" istället för verkligheten där det endast handlade om tillgång och efterfrågan. Många som kommer åka på rejäla ekonomiska smällar. Det är säkrare att köra fossilt...
Finns det data på att det är säkrare/bättre med andrahandsvärdet på en ICE bil för 550 kkr än en Tesla för 550 kkr?
Nej, men finns en hel del data på motsatsen ;) Statistiken har dock inte med de prissänkningar som skett nyligen.

IMO är det dock självklart att det är och kommer förbli högre andrahandsvärden på elbilar.
Problemet är att ni räknar på bilar med samma inköpspris. Det är inte så folk tänker. Om en familj med två barn och ska köpa en ny bil så tittar de på bilar som uppfyller deras krav på storlek, säkerhet osv. Då kan du få typ exakt samma som en Tesla fast för halva priset.
Kan hålla med argumentet att jämföra biltyp mer än bilpris.. om nu utrymmen är viktigast, får man verkligen en Kia för halva priset dock? Känns väl nästan som man måste upp på Kia Sorrento för att få liknande bagage- samt innerutrymmen som hos model y? Då är det knappast halva priset.
Diskussionen gällde en 3. Där räcker 250k lätt,
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14620
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av taliz »

Piggelin skrev: 07 maj 2023 00:02
VilkenElbilBlirDet skrev: 05 maj 2023 10:29
Piggelin skrev: 04 maj 2023 16:03
Legato skrev: 04 maj 2023 15:47
Lerumsexpressen skrev: 04 maj 2023 15:21

Finns det data på att det är säkrare/bättre med andrahandsvärdet på en ICE bil för 550 kkr än en Tesla för 550 kkr?
Nej, men finns en hel del data på motsatsen ;) Statistiken har dock inte med de prissänkningar som skett nyligen.

IMO är det dock självklart att det är och kommer förbli högre andrahandsvärden på elbilar.
Problemet är att ni räknar på bilar med samma inköpspris. Det är inte så folk tänker. Om en familj med två barn och ska köpa en ny bil så tittar de på bilar som uppfyller deras krav på storlek, säkerhet osv. Då kan du få typ exakt samma som en Tesla fast för halva priset.
Kan hålla med argumentet att jämföra biltyp mer än bilpris.. om nu utrymmen är viktigast, får man verkligen en Kia för halva priset dock? Känns väl nästan som man måste upp på Kia Sorrento för att få liknande bagage- samt innerutrymmen som hos model y? Då är det knappast halva priset.
Diskussionen gällde en 3. Där räcker 250k lätt,
Model 3 är ju typ som en BMW 3-serie, med 3-400hk.
Du får inte en relativt ny sådan för 250k.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
niklas12
Inlägg: 2581
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av niklas12 »

fth skrev: 06 maj 2023 16:08
niklas12 skrev: 06 maj 2023 15:48
Så då kan du beroende på när du tankar på tesla suc i t.ex. Tyskland i värsta fall tanka med 100% kolkraft eftersom tesla endast kompenserar genom andra delar av verksamheten och inte faktiskt köper in endast fossilfri el till sina suc.
Tja, det beror förstås på hur man ser det, och hur man ser på klimatkompensering, men personligen så anser jag att en kWh på SuC är likvärdig med en kWh från förnyelsebar källa, oavsett om det är en kompenserad eller förnyelsebar "på riktigt".

Samma förhållande gäller ju dessutom för tåget, dom kör ju på lokal elmix, som alltså t.ex. kan vara 100% kolkraft, där finns dessutom ingen generell ambition att kompensera 100% som för SuC.
niklas12 skrev: 06 maj 2023 15:48
Angående uträkningen så är jag säker på att co2 utsläppen för ett tåg kommer slå en personbil alla gånger.

Medellivslängden för ett tåglok är 30-40år och medelkörtid är 12-16h/dygn tyvärr mäts mig veterligen inte sträckan utan endast timmarna så det blir svårt att få fram sträckan ett lok färdas.

Den genomsnittliga livslängden för en bil är 15-20 år, beroende på modell och körsträcka. En genomsnittlig årlig körsträcka är cirka 1250 mil per år, vilket innebär att en bil som gått 20 000-25 000 mil ofta börjar närma sig slutet av sin livscykel.

Dvs väldigt dåligt utnyttjande av resurser jämfört med tåg.

Ska man ta med infrastruktur o.s.v. blir uträkningen svårare men generellt så kommer co2 utsläppen bli avsevärt mycket lägre för kollektivtrafiken jämfört med en personbil.

Vill man lägga till mer komplexitet till uträkningen så kan man även ta med den högre olycksfrekvensen för personbilar jämfört med tågtrafik och hur det påverkar co2 utsläppen
Samtliga rapporter, klimatkalylatorer etc räknar dock CO2/km väsentligt lägre för elbil än för tåg

Dom livscykelberäkningar jag har sett tilldelar också större andel för tillverkning och infrastruktur till tåget än till elbilen, dvs bränsle/förbrukning representerar en mindre andel för tåget än för elbilen, vilket alltså gör att jag drar slutsatsen att tåget blir ytterligare sämre ur ett livscykelperspektiv, inte bättre.

/fth
Ok sammanfattning lägg ner tågtrafiken och låt alla skaffa varsin elbil.
Då kommer vi rädda miljön
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Dafro »

pejvic skrev: 06 maj 2023 21:53
Nej nej, finns inte en LR 2022 med normala mil som sålts under 570. Inte i sverige allafall.
570+ är inga problem alls privat. Firmorna begär 600+.

De begär till och med långt över 570 för importerna. (som bekant är värda 50.000 mindre än de svensksålda.)

Det har sålts några 2021 Y:s på KVD och de har hamnat runt 540-550 inkl inrop. De bör vara värda runt 40 mindre än motsvarande 2022-bil.

Jag har svårt tro att en Svensksåld LR2022 under 2000 mil skulle gå för under 590 privat.
Y är oerhört hett. Jag tror faktiskt att det är Europas mest efterfrågade fordon just nu på begmarknaden.
Annonserade nyligen min YP. Det kom nästan 50 svar...
Det är sjukt tryck. Har sålt en hel del fordon i mitt liv och detta var rekord.
Jo går dom för 590 så är dom fortfarande galet populära, själv hade jag då hellre lagt till drygt 50000 och fått en ny i sådanafall, särskilt när det är så korta leveranstider. Fast då kanske man saknar någon utrustning som måste läggas till, tex färg kostade en slant.

Då får man väl avsluta med att säga grattis, sådan tur har jag nog inte haft med några bilaffärer.
27,8 kWp solceller
Skriv svar