niklas12 skrev: ↑06 maj 2023 15:48
Så då kan du beroende på när du tankar på tesla suc i t.ex. Tyskland i värsta fall tanka med 100% kolkraft eftersom tesla endast kompenserar genom andra delar av verksamheten och inte faktiskt köper in endast fossilfri el till sina suc.
Tja, det beror förstås på hur man ser det, och hur man ser på klimatkompensering, men personligen så anser jag att en kWh på SuC är likvärdig med en kWh från förnyelsebar källa, oavsett om det är en kompenserad eller förnyelsebar "på riktigt".
Samma förhållande gäller ju dessutom för tåget, dom kör ju på lokal elmix, som alltså t.ex. kan vara 100% kolkraft, där finns dessutom ingen generell ambition att kompensera 100% som för SuC.
niklas12 skrev: ↑06 maj 2023 15:48
Angående uträkningen så är jag säker på att co2 utsläppen för ett tåg kommer slå en personbil alla gånger.
Medellivslängden för ett tåglok är 30-40år och medelkörtid är 12-16h/dygn tyvärr mäts mig veterligen inte sträckan utan endast timmarna så det blir svårt att få fram sträckan ett lok färdas.
Den genomsnittliga livslängden för en bil är 15-20 år, beroende på modell och körsträcka. En genomsnittlig årlig körsträcka är cirka 1250 mil per år, vilket innebär att en bil som gått 20 000-25 000 mil ofta börjar närma sig slutet av sin livscykel.
Dvs väldigt dåligt utnyttjande av resurser jämfört med tåg.
Ska man ta med infrastruktur o.s.v. blir uträkningen svårare men generellt så kommer co2 utsläppen bli avsevärt mycket lägre för kollektivtrafiken jämfört med en personbil.
Vill man lägga till mer komplexitet till uträkningen så kan man även ta med den högre olycksfrekvensen för personbilar jämfört med tågtrafik och hur det påverkar co2 utsläppen
Samtliga rapporter, klimatkalylatorer etc räknar dock CO2/km
väsentligt lägre för elbil än för tåg
Dom livscykelberäkningar jag har sett tilldelar också
större andel för tillverkning och infrastruktur till tåget än till elbilen, dvs bränsle/förbrukning representerar en mindre andel för tåget än för elbilen, vilket alltså gör att jag drar slutsatsen att tåget blir
ytterligare sämre ur ett livscykelperspektiv, inte bättre.
/fth