Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

BigEasy skrev: 05 maj 2023 09:07
Just nu har Lecab inte mindre än 13 st begagnade E-Tron 55. Så ser det ut hos många handlare. Gissar att priserna kommer fortsätta sjunka över sommaren.

ps. Så här ska det väl se ut om bilen har keyless entry?
https://lecab.se/bilar-i-lager/?manufac ... 2d5cd18b42
Jo dom lär nog sjunka mer. Och jo så ska det se ut.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10452
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

BigEasy skrev: 05 maj 2023 09:07
Just nu har Lecab inte mindre än 13 st begagnade E-Tron 55. Så ser det ut hos många handlare. Gissar att priserna kommer fortsätta sjunka över sommaren.

ps. Så här ska det väl se ut om bilen har keyless entry?
https://lecab.se/bilar-i-lager/?manufac ... 2d5cd18b42
Lecab har nog många bilar på ingång dessutom (inklusive min). De körde ju en extremt aggressiv och framgångsrik kampanj för ca två år sedan.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Nect
elbilist
Inlägg: 1636
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

Legato skrev: 05 maj 2023 08:51
Nect skrev: 04 maj 2023 20:55
Legato skrev: 04 maj 2023 13:31
Nect skrev: 21 apr 2023 22:07
Hämtade min Q8 50 s-line idag och körde den ca 20 mil.

Tänkte rada upp lite skillnader som jag upplevt mellan denna och min gamla 55:a s-line.

Positivt
+Räckvidden verkar vara ca 2-3 mil längre med Q8 50 mot den gamla 55:an när båda var nya. (Baserat på GOM). Så de verkar ha låst upp mer av batteri bufferten som de annonserat.
+Mycket roligare att köra, fjädringen och styrningen känns riktigt bra.
+små designändringar utvändigt som gör bilen enligt mig mycket snyggare.
+MMI lite rappare än den gamla, fast fortfarande lite fördröjning mellan ”klick” och ”utförande”.
+Ratten ser likadan ut, men känns annorlunda att hålla i på ett positivt sätt (kanske för att den är ny?)

Negativt
- Förbrukning lika som den gamla (dock med 21” på den nya och 20” på den gamla).
- Högre ljudnivå i kupén (dock 21” på nya mot tidigare 20” så troligen det som orsakar det).
- Spårvagnsljudet är kvar (dock stör jag mig inte på det)
- Lägre effekt vilket märks i högre hastigheter vid omkörningar. I stadstrafik känns den dock lika pigg.
Hur känns det nu efter ett par veckor? Kvarstår känslan att den blivit betydligt körgladare? För mig var det egentligen största nackdelen med förra generationen.

Är det väghållningen/sportigheten som känns bättre eller har de även förbättrat responsen så den reagerar kvickare när man trycker på "acceleratorn"?
Ja den är mycket roligare att köra. Den nya har ny luftfjädring (sport i min s-line) och nått nytt i framvagnen. Det i kombinationen med de större däcken gör att bilen enligt mig känns mer ett mot vägen och inte som en vattensäng 😂 Men man ska inte glömma att det är en SUV så någon sportbil kommer det aldrig att vara.

Responsen på Acceleratorn i dynamic känns bra tycker jag, men jag har å andra sidan inte kört så mycket Tesla (för att kunna jämföra rakt av).

Som någon skrev tidigare så har faktiskt spårvagnsljudet blivit mindre påtagligt (finns dock kvar).

Men förbrukningen är helt bananas. Ligger aldrig under 40 kWh/100km vid kortkörningar under 1 mil. Upplevde faktiskt att den gamla förbrukade mindre vid samma kortkörningar.
Vad kul, låter riktigt nice! Du "lider" inte av de färre hästkrafter a jämfört med din "gamla"?
Helt ärligt så märker jag inte någon skillnad i stadstrafik. Men på motorväg så är den inte lika ”pigg” vid omkörningar som den gamla. Men inget jag lider av då den är bra mycket piggare än alla mina andra ”vanliga bilar” som jag haft. 😊
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
samuelsu
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 07 jun 2017 09:16
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av samuelsu »

BigEasy skrev: 05 maj 2023 09:07
Just nu har Lecab inte mindre än 13 st begagnade E-Tron 55. Så ser det ut hos många handlare. Gissar att priserna kommer fortsätta sjunka över sommaren.

ps. Så här ska det väl se ut om bilen har keyless entry?
https://lecab.se/bilar-i-lager/?manufac ... 2d5cd18b42
Jag har två knappar sådär och det är enligt säljaren för att jag har (på en 2020 55):
PG3 Komfortnyckel inklusive sensorstyrd öppning av bakluckan
Då kan man stänga luckan med ena knappen och stänga-och-låsa med den andra. Nyttjar det ofta. Jag kan låsa upp bilen genom att dra i valfritt handtag, låsa bilen genom att nudda på valfritt handtag - och öppna/stänga bakluckan med foten oavsett låst eller inte. Jag kan också låsa/låsa upp bilen på distans med pinkod i appen (dock inte låta någon annan starta den på distans via appen, som man kan på Tesla. Jag behöver alltså aldrig ta upp nyckeln ur fickan = komfort. Heter det kanske keyless entry på engelska? Jag vet inte.
Senast redigerad av samuelsu, redigerad totalt 1 gånger.
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1565
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Audi e-tron

Inlägg av Klintan »

Legato skrev: 04 maj 2023 09:30
BigEasy skrev: 04 maj 2023 09:02
Legato skrev: 04 maj 2023 07:19
Nect skrev: 03 maj 2023 23:29
BigEasy skrev: 03 maj 2023 22:56
Svagheter på denna? Något att tänka på?

https://www.blocket.se/annons/varmland/ ... /108003730
All utrustning som du behöver, var riktigt bra pris på denna!

Som posten ovan skriver så är de digitala sidospeglarna lite av en vattendelare. Många har fått problem med kondens i kameralinsen och bilen är utan garanti så det kan bli dyrt att fixa om de inte redan är utbytta?
Enligt annonsen så ger Lecab 12 månaders garanti.

Verkligen ett bra pris!

De verkar för övrigt ha två nästan identiska med samma pris och nästan samma mil. Känns som någon företag leasa två med 3000 mil.
Det står även att den ej är momssmittad men om du tittar på car.info så har den haft en privatperson som ägare i 2 veckor.

Knepig historik. Bytte ägare från Lecab Bil AB till Lecab Bil AB. Verkar ha stått på Lecab ända sen 2019 med undantag för just de två veckorna.

Båda bilarna annonserades för 1,2 miljoner när det begav sig. Nu kostar en ny likvärdig Q8 ca 850-900 tkr.

Den andra bilen gillar jag också, men den ser ut att ha andra stolar? Den har också stått på privatperson men "är ej momssmittad".

Jag undrar också varför det står 36 mil blandad körning för dessa två när det står 40 mil på andra. Är det fälgarna?
Haha, skulle precis skriva om det mystiska med privata ägare och ej momssmittade... AHS93T har ju tom stått på privatperson i två år.

AHS93T har haft en privatperson som leasingbrukare, men ägts av leasingbolag.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10452
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Klintan skrev: 05 maj 2023 16:07
Legato skrev: 04 maj 2023 09:30
BigEasy skrev: 04 maj 2023 09:02
Legato skrev: 04 maj 2023 07:19
Nect skrev: 03 maj 2023 23:29


All utrustning som du behöver, var riktigt bra pris på denna!

Som posten ovan skriver så är de digitala sidospeglarna lite av en vattendelare. Många har fått problem med kondens i kameralinsen och bilen är utan garanti så det kan bli dyrt att fixa om de inte redan är utbytta?
Enligt annonsen så ger Lecab 12 månaders garanti.

Verkligen ett bra pris!

De verkar för övrigt ha två nästan identiska med samma pris och nästan samma mil. Känns som någon företag leasa två med 3000 mil.
Det står även att den ej är momssmittad men om du tittar på car.info så har den haft en privatperson som ägare i 2 veckor.

Knepig historik. Bytte ägare från Lecab Bil AB till Lecab Bil AB. Verkar ha stått på Lecab ända sen 2019 med undantag för just de två veckorna.

Båda bilarna annonserades för 1,2 miljoner när det begav sig. Nu kostar en ny likvärdig Q8 ca 850-900 tkr.

Den andra bilen gillar jag också, men den ser ut att ha andra stolar? Den har också stått på privatperson men "är ej momssmittad".

Jag undrar också varför det står 36 mil blandad körning för dessa två när det står 40 mil på andra. Är det fälgarna?
Haha, skulle precis skriva om det mystiska med privata ägare och ej momssmittade... AHS93T har ju tom stått på privatperson i två år.

AHS93T har haft en privatperson som leasingbrukare, men ägts av leasingbolag.
Märkligt då att det står att ägarbytet skett till en privatperson som tom är namngiven? Syns både i Biluppgifter och Car.info apparna.

Ägs bilen av ett leasingbolag så brukar ju det också stå som ägare vid ägarbyte?
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1234
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Audi e-tron

Inlägg av Hertsh »

Hur är Q8 e-tron i storlek i baksätet (har provsuttit ensam) och bagaget (tittat in) jmf med MX? Jag fick en känsla av att baksätet var ungefär lika brett som mellanraden i min MX men med mycket sämre plats för fötterna. Gällande bagaget så kändes det rent visuellt rejält mycket mindre.

Någon som gjort bytet och kan berätta lite om hur det är i verkligheten?
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14610
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Etron är väl lite mer Model Y än Model X rent utrymmesmässigt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Nect
elbilist
Inlägg: 1636
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

taliz skrev: 07 maj 2023 00:08
Etron är väl lite mer Model Y än Model X rent utrymmesmässigt.
Model Y lastar nog mer än Etron? Iaf den känslan jag fick när jag bara kolla på bagageutrymmet på Y.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Nect
elbilist
Inlägg: 1636
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

Hertsh skrev: 06 maj 2023 23:33
Hur är Q8 e-tron i storlek i baksätet (har provsuttit ensam) och bagaget (tittat in) jmf med MX? Jag fick en känsla av att baksätet var ungefär lika brett som mellanraden i min MX men med mycket sämre plats för fötterna. Gällande bagaget så kändes det rent visuellt rejält mycket mindre.

Någon som gjort bytet och kan berätta lite om hur det är i verkligheten?
Nu har jag inte haft en X, men baksätets bredd är sådär (Q8 e-tron). Med två framåtvända bilbarnstolar i yttersätena så går det inte sitta i mitten (varken vuxen eller barn). Däremot tycker jag utrymmet för fötterna är bra. Sitter jag bakom mig själv så har jag några cm, kanske 1 dm mellan knäna och stolen framför (är dock bara 176cm). Men den största fördelen är att man sitter riktigt bra som vuxen därbak.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2290
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Vi brukar åka fem vuxna rätt ofta. Visserligen rätt slanka personer, mellan 1,75-1,80 cm.

Då funkar baksätet riktigt bra. Det går även att höja framstolarna rakt upp några cm så blir det luftigare i baksätet.

Tänk även på att rumpvärme i baksätet är ett tillbehör.

Tycker backluckan rymmer mycket och är lättlastad, e-tron har även bra lastvikt.

Finns även ett rätt så stort utrymme under lastgolvet och en frunk.
.
Bakluckan.jpg
Frunken.jpg
Bakluckan.jpg
macky
Inlägg: 947
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Off Grid Byggaren skrev: 07 maj 2023 11:19
Vi brukar åka fem vuxna rätt ofta. Visserligen rätt slanka personer, mellan 1,75-1,80 cm.

Då funkar baksätet riktigt bra. Det går även att höja framstolarna rakt upp några cm så blir det luftigare i baksätet.

Tänk även på att rumpvärme i baksätet är ett tillbehör.

Tycker backluckan rymmer mycket och är lättlastad, e-tron har även bra lastvikt.

Finns även ett rätt så stort utrymme under lastgolvet och en frunk.
.
Bakluckan.jpg

Frunken.jpg
Baljan under lastgolvet är riktigt bra. Man kan ta bort ngn rund grej i mitten för nödhjul (som inte är med i sverige) och då har man ca 20 cm högt utrymme under med en djupare del i början för tex matkassar. Gillar det starkt att man kan dela upp packningen så vid långresa.
IMG_6291.jpeg
Nect
elbilist
Inlägg: 1636
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

macky skrev: 07 maj 2023 16:18
Off Grid Byggaren skrev: 07 maj 2023 11:19
Vi brukar åka fem vuxna rätt ofta. Visserligen rätt slanka personer, mellan 1,75-1,80 cm.

Då funkar baksätet riktigt bra. Det går även att höja framstolarna rakt upp några cm så blir det luftigare i baksätet.

Tänk även på att rumpvärme i baksätet är ett tillbehör.

Tycker backluckan rymmer mycket och är lättlastad, e-tron har även bra lastvikt.

Finns även ett rätt så stort utrymme under lastgolvet och en frunk.
.
Bakluckan.jpg

Frunken.jpg
Baljan under lastgolvet är riktigt bra. Man kan ta bort ngn rund grej i mitten för nödhjul (som inte är med i sverige) och då har man ca 20 cm högt utrymme under med en djupare del i början för tex matkassar. Gillar det starkt att man kan dela upp packningen så vid långresa.
Precis så gör jag med!

Jag har matkassar etc underst vid långresa eller sånt som jag inte vill ”mosa” med all annan packning.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2290
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

När vi åker två i bilen med nedfällt baksäte och mycket packning, brukar vi stanna 5 mil innan stugan och veckohandla.

Drar vi fram förar och passagerarstolen en bit ryms där fem ICA papperskassar på det plana golvet framför baksätet.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1234
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Audi e-tron

Inlägg av Hertsh »

Tack för bilder och referenser.

Känns som att det är en storlek ner från X. Behöver inte 7 säten men älskar att alla besök på byggvaruhus och IKEA alltid leder till att jag bara kan slänga in allt. Och att kunna ha skidor och all packning till familjen inne i bilen på semestrar.

Jag har en order på en EX90 (vill inte ha kvar Tesla längre) men kan hoppa av. Provkörde en Q8 55 e-tron och blev positivt överraskad av den direkta styrningen, fjädringen och tystnaden. Trots Dynamic och S istället för D kändes den däremot lite "slö" i jämförelse med min X LR. Vilket inte är ett problem egentligen.

Inget enkelt väl.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Audi e-tron

Inlägg av BigEasy »

Hertsh skrev: 07 maj 2023 19:29
Tack för bilder och referenser.

Känns som att det är en storlek ner från X. Behöver inte 7 säten men älskar att alla besök på byggvaruhus och IKEA alltid leder till att jag bara kan slänga in allt. Och att kunna ha skidor och all packning till familjen inne i bilen på semestrar.

Jag har en order på en EX90 (vill inte ha kvar Tesla längre) men kan hoppa av. Provkörde en Q8 55 e-tron och blev positivt överraskad av den direkta styrningen, fjädringen och tystnaden. Trots Dynamic och S istället för D kändes den däremot lite "slö" i jämförelse med min X LR. Vilket inte är ett problem egentligen.

Inget enkelt väl.
Xpeng G9? 0-100 på 3,9 sekunder, bra med utrymmen och 300kW laddning.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1234
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Audi e-tron

Inlägg av Hertsh »

Jag vill undvika allt för onödiga politiska diskussioner, men xpeng är inget alternativ för mig.

Jag är även lite fåfäng om jag ska vara ärlig och då behövs ett något starkare varumärke på uppfarten.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Audi e-tron

Inlägg av BigEasy »

Hertsh skrev: 07 maj 2023 20:27
Jag vill undvika allt för onödiga politiska diskussioner, men xpeng är inget alternativ för mig.

Jag är även lite fåfäng om jag ska vara ärlig och då behövs ett något starkare varumärke på uppfarten.

Jag tänker inte alls så längre. Polestar är populära. De är kinesiska. Jag väljer det som passar mig bäst.

Fåfäng? Jag närmast skäms för Tesla som varumärke. Tycker inte de gamla drakarna ger rätt vibbar heller. Så varför inte Xpeng?
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 985
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Audi e-tron

Inlägg av Toja »

BigEasy skrev:
Hertsh skrev: 07 maj 2023 20:27
Jag vill undvika allt för onödiga politiska diskussioner, men xpeng är inget alternativ för mig.

Jag är även lite fåfäng om jag ska vara ärlig och då behövs ett något starkare varumärke på uppfarten.

Jag tänker inte alls så längre. Polestar är populära. De är kinesiska. Jag väljer det som passar mig bäst.

Fåfäng? Jag närmast skäms för Tesla som varumärke. Tycker inte de gamla drakarna ger rätt vibbar heller. Så varför inte Xpeng?
Varför skämmas för Tesla.
Bara för Elon utryckts sig dåligt.
Det är mycket värre med VW konserten
Dom lurade alla med sina friserade utsläpp i åratal. Konstigt nog är dom inte bannlysta
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Audi e-tron

Inlägg av BigEasy »

Toja skrev: 07 maj 2023 20:57
BigEasy skrev:
Hertsh skrev: 07 maj 2023 20:27
Jag vill undvika allt för onödiga politiska diskussioner, men xpeng är inget alternativ för mig.

Jag är även lite fåfäng om jag ska vara ärlig och då behövs ett något starkare varumärke på uppfarten.

Jag tänker inte alls så längre. Polestar är populära. De är kinesiska. Jag väljer det som passar mig bäst.

Fåfäng? Jag närmast skäms för Tesla som varumärke. Tycker inte de gamla drakarna ger rätt vibbar heller. Så varför inte Xpeng?
Varför skämmas för Tesla.
Bara för Elon utryckts sig dåligt.
Det är mycket värre med VW konserten
Dom lurade alla med sina friserade utsläpp i åratal. Konstigt nog är dom inte bannlysta
Jag tycker nog Elon beter sig rätt bra. Är den där tech-bro imagen jag har svårt för.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

Hertsh skrev: 07 maj 2023 20:27
Jag vill undvika allt för onödiga politiska diskussioner, men xpeng är inget alternativ för mig.

Jag är även lite fåfäng om jag ska vara ärlig och då behövs ett något starkare varumärke på uppfarten.
Håller helt med dig om xpeng. Slår ett slag för IX50, visst bagaget är inte väldigt stort, tom mindre än E-tron främst pga av mindre volym under botten men vi som har hundbur som tar upp halva bagaget klarar oss bra. Den är dock markant större i kupén än Audin. Kan inte jämföra med X då jag inte suttit i en sådan. Jag tycker även att den gör sig på uppfarten, både om man backar in eller kör in, men helt klart en bil som man tycker olika om. Känns även mycket modernare när man kör, har dock inte kört Q8 än utan bara den gamla.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14610
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Dafro skrev: 08 maj 2023 08:01
Hertsh skrev: 07 maj 2023 20:27
Jag vill undvika allt för onödiga politiska diskussioner, men xpeng är inget alternativ för mig.

Jag är även lite fåfäng om jag ska vara ärlig och då behövs ett något starkare varumärke på uppfarten.
Håller helt med dig om xpeng. Slår ett slag för IX50, visst bagaget är inte väldigt stort, tom mindre än E-tron främst pga av mindre volym under botten men vi som har hundbur som tar upp halva bagaget klarar oss bra. Den är dock markant större i kupén än Audin. Kan inte jämföra med X då jag inte suttit i en sådan. Jag tycker även att den gör sig på uppfarten, både om man backar in eller kör in, men helt klart en bil som man tycker olika om. Känns även mycket modernare när man kör, har dock inte kört Q8 än utan bara den gamla.
Hur mycket fick du för etronen?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Audi e-tron

Inlägg av improwise »

Hertsh skrev: 07 maj 2023 20:27

Jag är även lite fåfäng om jag ska vara ärlig och då behövs ett något starkare varumärke på uppfarten.
Ford F-150 Lightning kanske? :)
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Audi e-tron

Inlägg av improwise »

Dafro skrev: 08 maj 2023 08:01
Hertsh skrev: 07 maj 2023 20:27
Jag vill undvika allt för onödiga politiska diskussioner, men xpeng är inget alternativ för mig.

Jag är även lite fåfäng om jag ska vara ärlig och då behövs ett något starkare varumärke på uppfarten.
Håller helt med dig om xpeng. Slår ett slag för IX50, visst bagaget är inte väldigt stort, tom mindre än E-tron främst pga av mindre volym under botten men vi som har hundbur som tar upp halva bagaget klarar oss bra. Den är dock markant större i kupén än Audin. Kan inte jämföra med X då jag inte suttit i en sådan. Jag tycker även att den gör sig på uppfarten, både om man backar in eller kör in, men helt klart en bil som man tycker olika om. Känns även mycket modernare när man kör, har dock inte kört Q8 än utan bara den gamla.
Håller med, med en IX50 på uppfarten kommer ingen skämmas för att ha en XPeng ståendes bredvid. Sorry, men jag kan bara inte vänja mig vid designen på IX, som säkert i övrigt är en förträfflig bil :)
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

taliz skrev: 08 maj 2023 11:18
Dafro skrev: 08 maj 2023 08:01
Hertsh skrev: 07 maj 2023 20:27
Jag vill undvika allt för onödiga politiska diskussioner, men xpeng är inget alternativ för mig.

Jag är även lite fåfäng om jag ska vara ärlig och då behövs ett något starkare varumärke på uppfarten.
Håller helt med dig om xpeng. Slår ett slag för IX50, visst bagaget är inte väldigt stort, tom mindre än E-tron främst pga av mindre volym under botten men vi som har hundbur som tar upp halva bagaget klarar oss bra. Den är dock markant större i kupén än Audin. Kan inte jämföra med X då jag inte suttit i en sådan. Jag tycker även att den gör sig på uppfarten, både om man backar in eller kör in, men helt klart en bil som man tycker olika om. Känns även mycket modernare när man kör, har dock inte kört Q8 än utan bara den gamla.
Hur mycket fick du för etronen?
Budgivningen sluta på strax över 500, och du tror ju inget händer med priset därefter så får du väl gå på den siffran. :D Jag är nöjd iallafall.
27,8 kWp solceller
Skriv svar