Köpa Tesla för att delvis hyra ut, behöver era råd

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

ghebrehiwet
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 jun 2023 17:10

Köpa Tesla för att delvis hyra ut, behöver era råd

Inlägg av ghebrehiwet »

Hej alla!

Jag planerar att köpa en Tesla för att delvis hyra ut den via GoMore och behöver era råd. Tesla har en hög efterfrågan och jag tror att den kommer att vara populär för uthyrning, särskilt med tanke på min närhet till Stockholm. Dock har jag en utmaning med min boendeparkering som saknar elbilsladdning. Vilka alternativa lösningar kan ni rekommendera? Dessutom är jag osäker på om jag ska köpa eller leasa, samt om jag bör satsa på en ny eller begagnad Tesla.

Jag ser fram emot era tankar och förslag!
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 879
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Köpa Tesla för att delvis hyra ut, behöver era råd

Inlägg av Lerumsexpressen »

Har du kollat på YT om folk som hyr ut sin bil?
Man behöver nog vara rättså avslappnad och tålig. Att inte se bilen som din personliga egendom om man ska kunna hyra ut bilen utan att få magsår och förlora pengar på det.
För många medmänniskor är svin när det gäller låna och hyra saker.
De repar lack, inredningen och fälgar, äter och spiller, skjutsar hundar och skräpar, kör skiten ur den, flyger över gupp och refuger.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
ghebrehiwet
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 jun 2023 17:10

Re: Köpa Tesla för att delvis hyra ut, behöver era råd

Inlägg av ghebrehiwet »

Försäkring ingår. Dessutom måste hyrestagare ta bild innan och efter uthyrning. Jag bryr mig inte så mycket om mindre slitage. Vill mest äga bilen billigt och slippa betala för uber varje gång jag har ett ärende mm.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5755
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpa Tesla för att delvis hyra ut, behöver era råd

Inlägg av SwedishAdvocate »

ghebrehiwet skrev: 14 jun 2023 17:32
...] Jag planerar att köpa en Tesla för att delvis hyra ut den via GoMore och behöver era råd. Tesla har en hög efterfrågan och jag tror att den kommer att vara populär för uthyrning, särskilt med tanke på min närhet till Stockholm. Dock har jag en utmaning med min boendeparkering som saknar elbilsladdning. Vilka alternativa lösningar kan ni rekommendera? Dessutom är jag osäker på om jag ska köpa eller leasa, samt om jag bör satsa på en ny eller begagnad Tesla. [...
Ang laddning: Gissar att du kollat på Chargefinder...

https://chargefinder.com/se

I vissa områden i Sthlm ska det ju tydligen finnas möjlighet att ladda parkerade elbilar... Fast det kanske är dyra parkeringsplatser ifall man inte har boendeparkering där. Jag har ingen koll på Sthlm...

Ang. ny eller beg: Tesla har ju tagit bort parkeringssensorerna sen några månader tillbaka. Baktill finns det ju backkamera, men har du testat det kamerabaserade systemet som ersatt sensorerna i fronten? Som jag förstått det så ska bilen stå parkerad i gatumiljö i Sthlm, så då kanske du kommer fram till att du föredrar en beg. bil som har sensorer framtill...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 987
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Köpa Tesla för att delvis hyra ut, behöver era råd

Inlägg av Generalbogge »

Jag har kollat lite på det där också, och som jag förstått det, så måste du äga bilen själv. Det går därmed inte att leasa om du inte gör det direkt via GoMore då förstås.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3978
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Köpa Tesla för att delvis hyra ut, behöver era råd

Inlägg av AAKEE »

ghebrehiwet skrev: 14 jun 2023 22:13
Dessutom måste hyrestagare ta bild innan och efter uthyrning. Jag bryr mig inte så mycket om mindre slitage.
Det låter som ett recept för att bilen ser ut som sju svåra år redan efter ett år, och att värdeminskningen kommer vara betydligt högre än för genomsnittsbilen.

Gissningsvis måste du ha någon som tar emot och besiktar bilen efter varje hyresperiod. Och någon form av lösning för att hyresföraren tvingas betala om den fått även smärre skador.
Jämför med hyrbilsfirmor, det är repor, märken och småskador varvet om innan 1000 mil och där kollad bilarna över vid i lämning och de brukar vara duktiga på att ta betalt för småmärken etc vilket trots att får folk att vara försiktiga.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Köpa Tesla för att delvis hyra ut, behöver era råd

Inlägg av StefL »

Jag har inte hyrt ut men däremot hyrt bil genom GoMore ett antal gånger när jag och sambon åkt åt olika håll så jag behövt hyra en bil till. Rent allmänt måste jag säga att det fungerat väl, och de uthyrare jag talat med verkar också nöjda. Bilder tas ur ett antal vinklar vid hämtning och lämning för att dokumentera skador så eventuella skador under hyrestiden bör kunna upptäckas rätt enkelt.

Personligen är jag för rädd om min egen bil för att hyra ut den på det här sättet - och den rullar dessutom rätt mycket ändå - men idén är egentligen bra, dvs att dela på något som annars mest står stilla och kostar pengar och tar plats. Priserna är i allmänhet billigare än via traditionell biluthyrning och det är ju också ägaren som själv sätter priset så det ger sig rimligen själv på det sättet. Men man behöver förmodligen vara noga med sånt som t.ex. vilken körsträcka bilen är försäkrad för om den rullar mer än man annars tänkt, liksom hur mycket extra kostnader för service, däckslitage mm den längre körsträckan medför.
Senast redigerad av StefL, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8771
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Köpa Tesla för att delvis hyra ut, behöver era råd

Inlägg av Pontus »

Jag hyrde ut min model 3 i USA lite då och då. Det var väl bra 9 av 10 gånger, mest folk som var intresserade av att köpa en model 3 som ville prova under en helg. Alla hade städat bilen fint vid tillbakalämningen utom en tjej som var väldigt arrogant och otrevlig men hon fick betala extra när jag påpekade bristerna, vilket sköttes helt av Turo.
För mig funkade det bra men det räcker ju med att man har riktig otur en gång för att det ska bli jobbigt.

Hittade en gammal kund som var väldigt trevlig :)

https://www.youtube.com/watch?v=YjciSCtNDm8
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Köpa Tesla för att delvis hyra ut, behöver era råd

Inlägg av taliz »

Har lite funderingar på att lägga ut min Zoe på GoMore.
Den har ju rullat många mil och har en del repor och skav(men ändå tror folk fortfarande att den är ny).
Men det är ju inga stora pengar man tjänar på det, så tveksamt om det är värt besväret.
Som sagt räcker ju med en strulig kund för att det riskerar bli en massa administration och huvudbry.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
ghebrehiwet
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 jun 2023 17:10

Re: Köpa Tesla för att delvis hyra ut, behöver era råd

Inlägg av ghebrehiwet »

Vad är skräckscenariot? Är som sagt intresserad av att få ner bilkostnader och är medveten att kompromissa med småskavanker. Större skador sköts av gomore.

Jag har hyrt via airbnb över 100 gånger och nästan aldrig haft problem. Flesta människor sköter sig tro det eller ej.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7291
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Köpa Tesla för att delvis hyra ut, behöver era råd

Inlägg av fth »

ghebrehiwet skrev: 16 jun 2023 16:49
Vad är skräckscenariot? Är som sagt intresserad av att få ner bilkostnader och är medveten att kompromissa med småskavanker. Större skador sköts av gomore.

Jag har hyrt via airbnb över 100 gånger och nästan aldrig haft problem. Flesta människor sköter sig tro det eller ej.
Jag har också i stort sett bara bra erfarenheter av att hyra och hyra ut privat.

Det som kan ställa till det i det här sammanhanget är väl dock att många kanske hyr en Tesla just för att köra fort?

Det bör ju öka riskerna en hel del.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 879
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Köpa Tesla för att delvis hyra ut, behöver era råd

Inlägg av Lerumsexpressen »

ghebrehiwet skrev: 16 jun 2023 16:49
Vad är skräckscenariot? Är som sagt intresserad av att få ner bilkostnader och är medveten att kompromissa med småskavanker. Större skador sköts av gomore.

Jag har hyrt via airbnb över 100 gånger och nästan aldrig haft problem. Flesta människor sköter sig tro det eller ej.
Ett rum, byggnad, fastskruvad sak är svårare förstöra och enklare att fixa.
En bil har för många variabler, fart, stress, okända miljöer, trafikanter med alternativ intelligens, vägtyper, trafikplanering, risker med parkering, cyklister, extra struligt vid strul, tjuvar och banditer osv.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Lurkern
Inlägg: 927
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Köpa Tesla för att delvis hyra ut, behöver era råd

Inlägg av Lurkern »

Vad händer om en kund kör sönder bilen och rapporteras för vårdslös körning av polisen. Finns det en hyrförsäkring som täcker det.
Användarvisningsbild
max001
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 02 jan 2017 19:49

Re: Köpa Tesla för att delvis hyra ut, behöver era råd

Inlägg av max001 »

Lurkern skrev: 16 jun 2023 17:59
Vad händer om en kund kör sönder bilen och rapporteras för vårdslös körning av polisen. Finns det en hyrförsäkring som täcker det.
Tror jag knappast.
Model Y RWD
Beställd 230428
Uthämtad "Birdpoo" 230602 i Södertälje
Användarvisningsbild
tjompa
Teslaägare
Inlägg: 40
Blev medlem: 29 apr 2023 09:00
Ort: Stockholm

Re: Köpa Tesla för att delvis hyra ut, behöver era råd

Inlägg av tjompa »

” … jag bör satsa på en ny eller begagnad Tesla”

Gör en kalkyl. Har hyrt bil rätt mycket och också använt gomore och tidigare konkurrenter, och ägt div bilar. Innerstadsbo. De flesta som hyr ut Teslor tar drömpriser. Kolla priserna på gomore, gör en uppskattning av hur mycket de hyrs ut och vad det skulle ge dig och slå sen en signal till tex Sixt och fråga om deras priser på teslor på helgerna (då flest privatpersoner hyr bil) så märker du snabbt att det är svårt att få snurr på privatuthyrning om man inte sänker priset rejält. Resten är bara försäkring, hussle, tiden (värdet av tid) du behöver lägga på biltvätt och laddning mellan gångerna du hyr ut osv osv.
Bygg ett worst case scenario och se allt annat som en bonus.

Om inte tid är värt noll så så höftar jag att bilen behöver vara uthyrd en hel del, att priset behöver vara relativt lågt och att du ska ha tur för att ens vara nära att göra en halvvettig deal. Tveklöst kommer du komma fram till att bilen behöver köpas begagnad.
Tesla Model Y LR 2023. Vit.
ghebrehiwet
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 jun 2023 17:10

Re: Köpa Tesla för att delvis hyra ut, behöver era råd

Inlägg av ghebrehiwet »

max001 skrev: 16 jun 2023 18:43
Lurkern skrev: 16 jun 2023 17:59
Vad händer om en kund kör sönder bilen och rapporteras för vårdslös körning av polisen. Finns det en hyrförsäkring som täcker det.
Tror jag knappast.
"GoMores privata hyrbilsförsäkring omfattar följande under uthyrning: Kollision, stöld, bedrägeri, brand, skadegörelse, inlösen, tankning, glas, djurkollision, vägassistans och resekostnader.

Försäkringen tecknas automatiskt när du hyr en bil via GoMore. Priset för försäkringen ingår i GoMores försäkrings-och serviceavgift."
ghebrehiwet
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 jun 2023 17:10

Re: Köpa Tesla för att delvis hyra ut, behöver era råd

Inlägg av ghebrehiwet »

tjompa skrev: 16 jun 2023 20:51
” … jag bör satsa på en ny eller begagnad Tesla”

Tveklöst kommer du komma fram till att bilen behöver köpas begagnad.
Antar att hyrestagare inte bryr sig mycket om årsmodell. Kanske lika bra att köpa en bil med befintliga skavanker så slipper man oroa över det.
Användarvisningsbild
max001
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 02 jan 2017 19:49

Re: Köpa Tesla för att delvis hyra ut, behöver era råd

Inlägg av max001 »

ghebrehiwet skrev: 17 jun 2023 01:31
max001 skrev: 16 jun 2023 18:43
Lurkern skrev: 16 jun 2023 17:59
Vad händer om en kund kör sönder bilen och rapporteras för vårdslös körning av polisen. Finns det en hyrförsäkring som täcker det.
Tror jag knappast.
"GoMores privata hyrbilsförsäkring omfattar följande under uthyrning: Kollision, stöld, bedrägeri, brand, skadegörelse, inlösen, tankning, glas, djurkollision, vägassistans och resekostnader.

Försäkringen tecknas automatiskt när du hyr en bil via GoMore. Priset för försäkringen ingår i GoMores försäkrings-och serviceavgift."
Titta noga på försäkringsvillkoren. Frågan är om allt det där är värt i relation till vad du kan få in skattefritt/år. Minsta skada så blir ju förlust av ev. arbetstid och självriskkostnader kanske något som förtar en hel del av fördelarna.
Model Y RWD
Beställd 230428
Uthämtad "Birdpoo" 230602 i Södertälje
Användarvisningsbild
peter69
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 26 apr 2021 17:50

Re: Köpa Tesla för att delvis hyra ut, behöver era råd

Inlägg av peter69 »

Jag har hyrt ut min gamla minibuss på gomore. Senast fick jag en skada som deras försäkring ska täcka. Har just fått klartecken att de tar den, men har inte hunnit kontakta verkstad. Uppdaterar hur det går, när verkstan är igång.
Användarvisningsbild
peter69
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 26 apr 2021 17:50

Re: Köpa Tesla för att delvis hyra ut, behöver era råd

Inlägg av peter69 »

Har fått tillbaka bilen från verkstad och allt är fixat. Plåtslagaren var sjukt skeptisk till den försäkring som gomore har, men allt har funkat smidigt och verkstad och försäkringsbolag har haft kontakt utan att blanda in mig.
Skriv svar