PWS disable -> ingen tuta?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

nosslin
Inlägg: 1
Blev medlem: 26 apr 2023 23:06

PWS disable -> ingen tuta?

Inlägg av nosslin »

Hej,

Monterade en enkel högtalar-emulator-krets idag istället för boombox-högtalaren för att få tyst på alldeles för högljudda UFO-ljudet vid backning (låter mer än alla förbränningsmotorbilar utan typ sportavgas-system osv) på min 2023 MY utan att få varningar om att högtalaren är paj, monterade dock samtidigt OBD-grunkan för S3XY-buttons och har lekt lite med settings i den. Så S3XY-button-commander-grunkan kaaaan ju ha påverkat.

Men nu inser jag att tutan inte funkar. Jag tog det för så självklart att tutan skulle ha ett eget signalhorn, men kanske inte? Är det här något som rört sig över tid, att dom nyligt gått över till att tuta med boombox-högtalaren? Hittar ingen info när jag googlar.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1906
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: PWS disable -> ingen tuta?

Inlägg av themax »

Testade också en sån där krets men fick en massa konstiga fel. Var ett hembygge jag hittat på nätet så kanske det. Istället tog jag fram universalfixen vävtejp och tejpade helt sonika över högtalargallret fram. Det låter fortfarande, men det är precis hörbart i närheten av bilen. Inga grannar som reagerar på ljudet längre i alla fall. Och lätt att återställa om det skulle behövas.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5763
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: PWS disable -> ingen tuta?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Pallar inte plöja den här tråden på det amerikanska forumet, men det står ngt om horn på första sidan, så det kanske finns ngn info där...

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... le.300069/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
nickeehh
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 11 apr 2023 09:17

Re: PWS disable -> ingen tuta?

Inlägg av nickeehh »

Om jag jämför tutljudet från min tidigare M3LR och den nya MYLR så är tutljuden polariteter mot varandra. Model 3n hade ett tydligt distinkt tut men MYn har ett tut som låter att det kommer från en, ja, högtalare. Det kan inte vara så enkelt att tutan och "buzzet" kommer från exakt samma ljudkälla?
MYLRQS 20"
Beställd: 250323
VIN och regnummer: 020623
Sökbar på VIN: 080623
Skriv svar