Roadtrip UK/Irland

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
KrisJ
Teslaägare
Inlägg: 47
Blev medlem: 13 dec 2021 06:55

Roadtrip UK/Irland

Inlägg av KrisJ »

Då håller man på att planera sommarens road trip och detta år ser det ut att bli en stor loop över de brittiska öarna. Spännande!

Jag skapar denna tråd för att jag söker tips/erfarenheter angående saker som man kanske inte tänker på som el-bilist i outforskade territorier.
Förra året drog vi ner till Kroatien med stora omvägar och det gick lysande med MYLR.

Men hur är det med laddinfrastrukturen i Storbritannien? Tror inte att det är några problem i England/Wales men hur är det t.ex i det skotska höglandet eller Nordirland/irland? Erfarenheter?
Bör man ha med någon adapter till vanliga 230V laddaren? Tips på produkter i så fall?

Andra tips välkomnas också varmt. Blir en del nytt med att köra på fel sida och allt det där. Kanske något speciellt med bilen man bör tänka på? Vill minnas att jag läst om att man ska göra någon inställning för vänstertrafik?
2023 - S Plaid
2022 - Y LR - Såld
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19593
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Roadtrip UK/Irland

Inlägg av Bjelke »

Om ni tar tunneln från Frankrike så är ju området runt där helt magiskt att åka
runt i nån dag iaf innan ni drar till England :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
robpow
Teslaägare
Inlägg: 107
Blev medlem: 26 feb 2016 13:55
Ort: Nacka

Re: Roadtrip UK/Irland

Inlägg av robpow »

Kul! Jag sitter och planerar typ samma rutt och såg i Chargefinder att det finns en del 50kW laddare i större delarna av Skottland och Wales men knappt några 100kW+.
Många laddare i Skottland är med i Chargeplace Scotland nätverket men det är tydligen dålig mobiltäckning på många ställen så de rekommenderar att man beställer deras RFID-kort som tar ett par veckor att skicka ut. Så om du inte är ute i extra god tid så är det nog bäst att inte helt förlita sej på att kunna ladda på de stolparna. Återstår Superchargers då!

Sen debatteras det online också huruvida strålkastarna är anpassade för vänstertrafik då i alla fall matrisljusen lyser upp extra mycket till sidan och bländar då mötande förare.

Glöm inte att stänga av Sentry/larm på färjor!

//Mattias
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Roadtrip UK/Irland

Inlägg av unumlapis »

Hur är det med Tesla och justering av strålkastarna så att man inte bländar mötande trafik då våra strålkastare är justerade för högertrafik? För mer info kring ämnet se https://www.autobulbsdirect.co.uk/blog/headlights-point-right-in-europe/
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7632
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Roadtrip UK/Irland

Inlägg av mikebike »

unumlapis skrev: 22 jun 2023 10:01
Hur är det med Tesla och justering av strålkastarna så att man inte bländar mötande trafik då våra strålkastare är justerade för högertrafik? För mer info kring ämnet se https://www.autobulbsdirect.co.uk/blog/headlights-point-right-in-europe/
Det beror på bilen. Min gamla Model 3 LR 2021 hade inte asymmetriska halvljus. Min nuvarande bil har däremot.
Min gamla Volvo från 2014 hade en inställning på skärmen där man kunde välja vänster- eller högertrafik. Den hade även kurvljusfunktion....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1901
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Roadtrip UK/Irland

Inlägg av themax »

Gjorde en resa till Storbritannien ifjol. Skaffade Elli för att ha som backup om det inte skulle funka med SuC och destinationsladdning. Använde det inte en enda gång … Hade inga speciella adapters eller nåt heller.

Valde ta tåget över från Calais och samma väg tillbaka. Otroligt smidigt och enkelt när vi åkte.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6521
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Roadtrip UK/Irland

Inlägg av Tars »

Är där nu, inga problem. SuC är i min mening inte lika utbyggt som resten av Europa men det är inget problem. Åkte tåget också från Calais. Va dock en längre väntan samt att jag upplevde skyltning lite dålig. Men det kan ha varit jag som varit trött.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: Roadtrip UK/Irland

Inlägg av roder99 »

Åkte genom UK i juli/Augusti 2022.

Chargeplace Scotland:

50 kW dc-laddare är enbart uppkopplade för direktbetalning om trafikljuset på kartan är grön med ett vitt R i toppen. R=Rapid.
https://chargeplacescotland.org/cpmap/c ... nt/622002/
Denna är vid bron till Skye. De andra två i närheten fungerar endast med RFID-tag.
När jag skulle åka till UK och beställa en RFID-tag var det inte möjligt för ickebritter. Nu ska det fungera.
Det är gratis att ladda på Orkney samt Shetland. Dock måste du använda laddare uppkopplade för direktbetalning eller skaffa en RFID-tag. Du debiteras dock 0 pund.
Jag tog färjan från Dunkerque. Billigast och enkelt.
Bron Dartford Crossing kostar pengar. Hittade inget ställe att skapa ett konto som utlänning. Varje passering kostade 37 sek. Dock fick jag "böter" för att inte betala direkt i samband med överfarten (visste inte hur jag skulle göra). När räkningen kom hem i brevlådan och jag skulle betala ca 1000 sek visade det sig att betalade jag på direkten kostade det bara 37 sek. Puuh!

Åker snart igen. Först ner mot Cornwall och sedan upp till Cainryan och båten över till Irland.
På Irland verkar det vara https://esb.ie/what-we-do/ecars som gäller.
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
KrisJ
Teslaägare
Inlägg: 47
Blev medlem: 13 dec 2021 06:55

Re: Roadtrip UK/Irland

Inlägg av KrisJ »

Tack för tipsen. Låter lovande!

Är det några dokument för bilen de frågar efter vid gränsen (eller någon annanstans)?

Har själv bara blivit frågad om ägarbevis nere i Monte Negro men i övrigt aldrig någon som undrat vid bilande i Europa. Men kanske något hänt sedan Brexit på den fronten?
2023 - S Plaid
2022 - Y LR - Såld
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7185
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Roadtrip UK/Irland

Inlägg av fth »

KrisJ skrev: 04 jul 2023 07:39
Tack för tipsen. Låter lovande!

Är det några dokument för bilen de frågar efter vid gränsen (eller någon annanstans)?

Har själv bara blivit frågad om ägarbevis nere i Monte Negro men i övrigt aldrig någon som undrat vid bilande i Europa. Men kanske något hänt sedan Brexit på den fronten?
Om det är en leasingbil så påstås det att man måste ha med tillstånd från leasingbolaget att ta bilen utomlands.

Jag har aldrig behövt visa mitt på >20k mil över hela Europa (dock ej UK/Irland), men det kan nog inte skada att ha med sig.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Roadtrip UK/Irland

Inlägg av tor-ake »

Jag kan avlägga rapport från resa mellan Dover och Oxford, M3 2022. Strålkastarna ställer inte om sig till vänstertrafik, så det blev till att ta fram en rulle silvertejp.
När det gäller långsamladdning så har jag sett att tre av fyra operatörer använder en app som inte går att ladda ned med svenskt sim-kort. "This app is not available in your country" :roll: idiotiskt. Försökte hjälpa en norrman med hyrd polestar att starta laddning i shoppingcentret i Oxford - helt fruktlöst. Däremot hoppade laddningen av min egen bil igång efter några försök med deras värdelösa app.
Man ser inte jättemånga elbilar här på vägarna faktiskt. Verkar vara mest dieselstånkor från Peugeot, citroen och VW som folk kör med.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Fredrik j
Inlägg: 10887
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Roadtrip UK/Irland

Inlägg av Fredrik j »

KrisJ skrev: 04 jul 2023 07:39
Tack för tipsen. Låter lovande!

Är det några dokument för bilen de frågar efter vid gränsen (eller någon annanstans)?

Har själv bara blivit frågad om ägarbevis nere i Monte Negro men i övrigt aldrig någon som undrat vid bilande i Europa. Men kanske något hänt sedan Brexit på den fronten?
Registreringsbevis del 1 ska med inom EU.

https://www.transportstyrelsen.se/registreringsbevis
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Roadtrip UK/Irland

Inlägg av tor-ake »

Fredrik j skrev: 11 jul 2023 18:53
KrisJ skrev: 04 jul 2023 07:39
Tack för tipsen. Låter lovande!

Är det några dokument för bilen de frågar efter vid gränsen (eller någon annanstans)?

Har själv bara blivit frågad om ägarbevis nere i Monte Negro men i övrigt aldrig någon som undrat vid bilande i Europa. Men kanske något hänt sedan Brexit på den fronten?
Registreringsbevis del 1 ska med inom EU.

https://www.transportstyrelsen.se/registreringsbevis
Jag missade detta, och det är svårt att registrera sin bil för LEZ/ULEZ i t.ex London, Bryssel, Gent, m.fl. utan en bild på regbeviset - det skall bifogas ansökan. Lyckades dock i Gent med en screenshot från transportstyrelsens fordonsinfo.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Fredrik j
Inlägg: 10887
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Roadtrip UK/Irland

Inlägg av Fredrik j »

tor-ake skrev: 12 jul 2023 20:06
Fredrik j skrev: 11 jul 2023 18:53
KrisJ skrev: 04 jul 2023 07:39
Tack för tipsen. Låter lovande!

Är det några dokument för bilen de frågar efter vid gränsen (eller någon annanstans)?

Har själv bara blivit frågad om ägarbevis nere i Monte Negro men i övrigt aldrig någon som undrat vid bilande i Europa. Men kanske något hänt sedan Brexit på den fronten?
Registreringsbevis del 1 ska med inom EU.

https://www.transportstyrelsen.se/registreringsbevis
Jag missade detta, och det är svårt att registrera sin bil för LEZ/ULEZ i t.ex London, Bryssel, Gent, m.fl. utan en bild på regbeviset - det skall bifogas ansökan. Lyckades dock i Gent med en screenshot från transportstyrelsens fordonsinfo.
Jag har reparerat bilen på verkstad längs autobahn. Då ville man också se registreringsbeviset. Annars jobbade man inte på bilen sa man. Jag fick gå ut och hämta det ur handskfacket.
Skriv svar