Miljö- och kapitalförstöring med kinesiska elbilar?

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Miljö- och kapitalförstöring med kinesiska elbilar?

Inlägg av themax »

Det här var i alla fall en nyhet för mig. Kan någon som är bättre insatt överbevisa vloggaren här? Hans rant om barnarbete vid batteritillverkning låter jag gå förbi, men bilderna i filmen är inte direkt upplyftande.

--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6208
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Miljö- och kapitalförstöring med kinesiska elbilar?

Inlägg av spacecoin »

Ser ju ut som en uppställningsplats. Tesla har ju börjat med att leverera på åkrar, så kineserna kopierar väl som vanligt. ;)

Man kan raljera hur mycket som helst, men Kina är världens största bilmarknad. Troligtvis är det här fake-news.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Miljö- och kapitalförstöring med kinesiska elbilar?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Jag fick också upp den video i mitt Youtubeflöde för några dagar sedan.

Som jag minns det (alltså med reservation för att jag kan minnas fel):

Efter att jag spolat igenom videon lite snabbt så googlade jag lite för att se ifall jag kunde hitta fler källor. Det verkar väl som dokumentären om bilarna som han hänvisar till är från 2019. Så hur som helst verkar ju det här med bilarna vara ca. 'three year old news'... Och en del av bilarna såg väl ut att stå bredvid ngn slags liten bilhandlarlokal. Det är väl mkt möjligt att den ca tre år gamla storyn stämmer. Men sannolikt såldes väl bilarna vidare när det visade sig att de här bildelartjänsterna inte var bärkraftiga. Och innan man fått sålt alla bilarna fick man kanske ställa dem lite här och varstans allt eftersom man försökte sälja alltihop för så mkt pengar som möjligt...

Sen var det väl en dokumentär till om cyklar och cykeldelningstjänster. Den hade väl ytterligare år på nacken.

Den där snubben har ju tidigare bott i Kina. Sydafrikan från början. Har en fru som han träffade i Kina. De har väl minst ett barn ihop. De försökte väl länge bo kvar i Kina. Allteftersom publicerade han videor som var mer och mer kritiska mot den kinesiska diktaturen/massvis med olika sorters missförhållanden i Kina. Och till slut fick han 'vissa signaler' om att diktaturen inte tolererade det här längre. Då flydde han med sin familj. En annan vän/kollega/youtuber flydde samtidigt. Även han med sin kinesiska fru och ett barn. Minst en annan i deras kontaktnät hann inte ut i tid. Han har gjort videor om det med...

Nåt sånt typ...

https://en.wikipedia.org/wiki/Winston_Sterzel
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11589
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Miljö- och kapitalförstöring med kinesiska elbilar?

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev: 18 jun 2023 21:09
Ser ju ut som en uppställningsplats. Tesla har ju börjat med att leverera på åkrar, så kineserna kopierar väl som vanligt. ;)

Man kan raljera hur mycket som helst, men Kina är världens största bilmarknad. Troligtvis är det här fake-news.
Nej, det är ingen fake news.

Har rapporterats av flera andra kända och trovärdiga personer. Tydligen är det en bieffekt av att man rusat in en hajp med bolag som skall jobba med uthyrning. Liknande den boom som tidigare varit kring uthyrning av cyklar och elsparkcyklar i Kina.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6208
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Miljö- och kapitalförstöring med kinesiska elbilar?

Inlägg av spacecoin »

martinot skrev: 20 jun 2023 00:30
spacecoin skrev: 18 jun 2023 21:09
Ser ju ut som en uppställningsplats. Tesla har ju börjat med att leverera på åkrar, så kineserna kopierar väl som vanligt. ;)

Man kan raljera hur mycket som helst, men Kina är världens största bilmarknad. Troligtvis är det här fake-news.
Nej, det är ingen fake news.

Har rapporterats av flera andra kända och trovärdiga personer. Tydligen är det en bieffekt av att man rusat in en hajp med bolag som skall jobba med uthyrning. Liknande den boom som tidigare varit kring uthyrning av cyklar och elsparkcyklar i Kina.
so what? om det är en konkurs så kommer bilarna att säljas. moving on…
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 724
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Miljö- och kapitalförstöring med kinesiska elbilar?

Inlägg av Dinsdale »

martinot skrev: 20 jun 2023 00:30
spacecoin skrev: 18 jun 2023 21:09
Ser ju ut som en uppställningsplats. Tesla har ju börjat med att leverera på åkrar, så kineserna kopierar väl som vanligt. ;)

Man kan raljera hur mycket som helst, men Kina är världens största bilmarknad. Troligtvis är det här fake-news.
Nej, det är ingen fake news.

Har rapporterats av flera andra kända och trovärdiga personer. Tydligen är det en bieffekt av att man rusat in en hajp med bolag som skall jobba med uthyrning. Liknande den boom som tidigare varit kring uthyrning av cyklar och elsparkcyklar i Kina.
Att det rapporteras av kända personer är inte samma sak som att dessa faktakollat det de rapporterar vidare.

Lever man på reklamintäkter från klick eller videor vinner man mest på att ha ett uppseendeväckande budskap. Huruvida detta är sant eller inte spelar mindre roll, när sanningen uppdagas (om den nånsin gör det) är pengarna redan utbetalda.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11589
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Miljö- och kapitalförstöring med kinesiska elbilar?

Inlägg av martinot »

Var och en får bli saliga på sin egna tro. ;)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Miljö- och kapitalförstöring med kinesiska elbilar?

Inlägg av nek0 »

Läste igår i en kroatisk tidning att bilarna aldrig var tänkta att säljas utan meningen var att få subventioner från kinesiska staten. Vet inte om de lyckades med det. Helt sjukt om det är sant.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11589
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Miljö- och kapitalförstöring med kinesiska elbilar?

Inlägg av martinot »

nek0 skrev: 24 jun 2023 01:57
Läste igår i en kroatisk tidning att bilarna aldrig var tänkta att säljas utan meningen var att få subventioner från kinesiska staten. Vet inte om de lyckades med det. Helt sjukt om det är sant.
Som jag har förstått det så är det inte bara elbilar, utan även en massa vanliga bensinbilar och även hybrider.

Tydligen så är det bilar som ägs av företag som tänkt att satsa på uthyrning/mobility. Så blir ju fel att peka ut just elbilar, när det inte är de som det egentligen alls handlar om.

Är en massa mindre små kinesiska biltillverkare, som inte har den bästa kvaliteten, och därmed inte heller så stor efterfrågan på dessa extremt billiga bilar av tveksam kvalitet. Tydligen rostar och ruttnar de bort extremt fort i värme/fukten. Dåliga lågkvalitativa konstruktioner som inte ens efterfrågas av kinesiska konsumenter.

Konceptet liknar ju lite hajpen med alla företag som ett tag satsade enorma pengar på att hyra ut elsparkcyklar, men även vanliga cyklar.

Blir som sagt oavsett fel att hänga ut just elbilar.

Är mer konceptet med korttidsuthyrning/mobility av billiga bilar som oavsett drivlina (bensin, el, hybrider) lurat många kinesiska aktieägare att gå in med kapital i dessa bolag som satsat på det i Kina i tron om att snabbt bli rika. Har nästan blivit en form av prymidspel.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Miljö- och kapitalförstöring med kinesiska elbilar?

Inlägg av HenrikC »

nek0 skrev: 24 jun 2023 01:57
Läste igår i en kroatisk tidning att bilarna aldrig var tänkta att säljas utan meningen var att få subventioner från kinesiska staten. Vet inte om de lyckades med det. Helt sjukt om det är sant.
Nu vet jag inget om just dessa bilar, men Kina har haft subventioner för miljöbilar och elbilar som ibland blivit väl generösa. Tror att det kan ha funnits lokala subventioner också. Små biltillverkare var inte dummare än att de utnyttjade detta. De tillverkade de billigaste skräpbilar man kunde, "sålde" dem och tog in subventionerna som var mer värda än bilarna och behöll vinsten. Bilarna blev sedan stående.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6208
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Miljö- och kapitalförstöring med kinesiska elbilar?

Inlägg av spacecoin »

Herregud, massor av bilar:


;)
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Miljö- och kapitalförstöring med kinesiska elbilar?

Inlägg av themax »

spacecoin skrev:
Herregud, massor av bilar:


;)
Nåväl, Teslabilarna ser betydligt nyare ut än de som visas i filmen ovan. Men bra försök med Whataboutismen! BildBild
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Skriv svar