Bottar

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
zed
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 18 feb 2019 20:46

Bottar

Inlägg av zed »

Noterar att bottarna börjar bli bättre, är det pga språkmodeller som chat gtp?
Exempel:
IMG_6317.jpeg
Känns dock fortfarande som att de går att känna igen på språket.

Hur ser registreringen ut för nya användare, är den enkel att knäcka?
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 961
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Bottar

Inlägg av agehall »

Ja, det har varit ganska mycket bottar här sista halvåret.

Ett väldigt enkelt sätt att identifiera dem är att de gör ett inlägg på en tråd som är 4-12 månader gammal och som inte tillför något till diskussionen utan är mer i stil med det uppenbara ”Följ tillverkarens instruktioner”, typ.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
zed
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 18 feb 2019 20:46

Re: Bottar

Inlägg av zed »

agehall skrev: 01 jul 2023 08:28
Ja, det har varit ganska mycket bottar här sista halvåret.

Ett väldigt enkelt sätt att identifiera dem är att de gör ett inlägg på en tråd som är 4-12 månader gammal och som inte tillför något till diskussionen utan är mer i stil med det uppenbara ”Följ tillverkarens instruktioner”, typ.
Ja och oftast reggat användaren kort inpå inläggen och sedan inget mer men t.ex. lucidam har även postat i Maj.
Då känns det mer som att man försöker samla på sig trovärdighet över tid för att kunna nyttja det för opinionsbildning eller marknadsföring senare.
Kändes mer oskyldigt när det var den uppenbara spamen.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 961
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Bottar

Inlägg av agehall »

Ja, det krävs att lite mer för att upptäcka dem, men ett klockrent sätt är ju att hålla koll på nya användare som gör meningslösa inlägg i gamla trådar. Om man som jag, enbart läser forumet via ”Senaste inlägg” så märker man direkt när gamla trådar lyfts och har användaren mindre än 5 inlägg eller är helt ny så undersöker jag alla andra inlägg denne gjort och rapporterar.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Bottar

Inlägg av taliz »

Det finns tusentals konton på detta forumet registrerade av bottar.
Bara gå igenom medlemslistan så är det rätt uppenbart.
Jag tog lite screenshots och skapade en tråd för några år sen, men det blev ingen action av mods.
Har själv jobbat en hel del med/mot sånt för några år sedan där vi körde regexp-matchning på rätt mkt för att blocka dem.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Bottar

Inlägg av mikebike »

Vad är vinsten för de som genererar bottar?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 961
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Bottar

Inlägg av agehall »

I vissa fall förstår jag det inte, typ när de postar inlägg som försöker se mänskliga ut. Men inte allt för sällan skickar de ju med någon länk och då kan det ju finnas vilket syfte som helst bakom.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Bottar

Inlägg av mikebike »

agehall skrev: 01 jul 2023 19:35
I vissa fall förstår jag det inte, typ när de postar inlägg som försöker se mänskliga ut. Men inte allt för sällan skickar de ju med någon länk och då kan det ju finnas vilket syfte som helst bakom.
Ja, precis, men ofta är det ganska meningslösa inlägg. Är taktiken att göra några "ofarliga" inlägg innan man gör ett med en kommersiell länk?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Bottar

Inlägg av taliz »

mikebike skrev: 01 jul 2023 20:27
agehall skrev: 01 jul 2023 19:35
I vissa fall förstår jag det inte, typ när de postar inlägg som försöker se mänskliga ut. Men inte allt för sällan skickar de ju med någon länk och då kan det ju finnas vilket syfte som helst bakom.
Ja, precis, men ofta är det ganska meningslösa inlägg. Är taktiken att göra några "ofarliga" inlägg innan man gör ett med en kommersiell länk?
Bottarna kan inte spamma på PM innan de gjort några "meningslösa/ofarliga inlägg", eftersom forumet kräver ett minimum antal av inlägg innan PM blir upplåst.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Dr Mabuse
Teslaägare
Inlägg: 199
Blev medlem: 18 maj 2023 19:32
Ort: Örebro län
Kontakt:

Re: Bottar

Inlägg av Dr Mabuse »

På den gamla goda tiden när jag var admin för ett phpBB2-forum, så hade jag en idé att klocka registreringssidan.
Dvs. Sätta en timer på när sidan laddades, och kolla hur lång tid det tar att fylla i registrerings-formuläret. Mitt resonemang var att det tar minst 10-20 sekunder att läsa och fylla i alla nödvändiga fält, och om det går snabbare så är det antagligen en automatiserad ifyllning dvs en bot som gör det. I det läget skulle kontot flaggas.

Nu är det säkert 10 år sedan jag höll på med forum-mjukvara och gjorde då aldrig någon avancerad php-programmering så idag kan jag nog inte hjälpa med kodning.
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.

Kör: Tesla Model 3 LR -22

Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bottar

Inlägg av Bjelke »

taliz skrev: 01 jul 2023 17:00
Det finns tusentals konton på detta forumet registrerade av bottar.
Bara gå igenom medlemslistan så är det rätt uppenbart.
Jag tog lite screenshots och skapade en tråd för några år sen, men det blev ingen action av mods.
Har själv jobbat en hel del med/mot sånt för några år sedan där vi körde regexp-matchning på rätt mkt för att blocka dem.
Ja den listan kändes enkel och borde ha gått att göra något åt…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar