Laddproblem

Tips du vill dela med dig om hur bilarna kan laddas. Laddkartor, laddkort, kontakter, utomlands, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
inCup1
Teslaägare
Inlägg: 155
Blev medlem: 06 mar 2016 23:34
Ort: Sjömarken
Kontakt:

Laddproblem

Inlägg av inCup1 »

Försöker för första gången ladda på ty2 stolpe stolpen indikerar att allt är ok lyser blå
Men Teslan lyser grönt 2 sec sen slår över till blå och stoppar laddning skärmen säger att strömmen är bruten ??
Umgås mycket med ELin en mörk skönhet från 2015 med AP, premiuminredning, next gen säten och 90Kwh batteri.
Användarvisningsbild
Reddy
Teslaägare
Inlägg: 200
Blev medlem: 06 jul 2015 11:04
Ort: Linköping

Re: Laddproblem

Inlägg av Reddy »

Vad har du ställt för max laddnivå i Teslan?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model 3 Performance 2022
Användarvisningsbild
inCup1
Teslaägare
Inlägg: 155
Blev medlem: 06 mar 2016 23:34
Ort: Sjömarken
Kontakt:

Re: Laddproblem

Inlägg av inCup1 »

16A
Umgås mycket med ELin en mörk skönhet från 2015 med AP, premiuminredning, next gen säten och 90Kwh batteri.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9353
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Laddproblem

Inlägg av bylund »

Det kan ju helt enkelt vara problem med kabeln. Jag föreslår att testa på annan stolpe, och om det inte heller fungerar, se om du kan låna en kabel av någon att testa med, eller om du har nära dit du köpt den (Tesla?), be dem att få testa en annan kabel.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Laddproblem

Inlägg av ovelundkvist »

Du kan även prova att dra ner laddströmmen några ampere, ibland löser automatsäkringen ut i laddaren trots att man har Teslan inställd på laddarens maxström.

Tex i Sickla utanför Stockholm finns 32A typ 2, men jag kan ha min bil med dubbla laddare på max 30A för att inte stolpen ska bryta strömmen efter någon halvminut.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5565
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Laddproblem

Inlägg av Gustafsson »

Hade du öppnat laddkontakten ordentligt? lyser vitt ljus väl ? Jag brukar öppna med långt tryck på fobens baklucka när jag skall ha i typ2kabeln. Vill minnas att jag hade ett liknande problem första gången, men att det då handlade om att jag inte fick i kontakten ordentligt...
/70D
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 1 gånger.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
inCup1
Teslaägare
Inlägg: 155
Blev medlem: 06 mar 2016 23:34
Ort: Sjömarken
Kontakt:

Re: Laddproblem

Inlägg av inCup1 »

Tackar för tips jag ska för säkerhets skull prova kabeln på en annan stolpe då jag aldrig använt den .
Men tipset med laddstyrkan låter ju ganska vettigt stolpen va uppmärkt med 32A och dubbla typ 2uttag det stod en bil och ladda redan när jag koppla in och då jag koppla in tändes laddning 1-2sec innan det slockna.
Provade ett par gånger till varje gång samma snabbt grönt sen slog ifrån
Automat säkring i stolpen låter ju ganska troligt :( att man inte tänkte på det borde ju då räckt att dra ner ladd styrkan lite grann ja ja alltid lär man sig något och vi kom ju hem med 9% marginal så det va lugnt
Umgås mycket med ELin en mörk skönhet från 2015 med AP, premiuminredning, next gen säten och 90Kwh batteri.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9353
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Laddproblem

Inlägg av bylund »

Jag har dragit säkringen i en stolpe som visade grön för ledig, blå för laddar (eller om det var tvärtom), men stolpen slog då över till röd när säkringen gick. Så om det var en stolpe av samma typ tyder det inte på att säkringen var problemet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Laddproblem

Inlägg av danni »

Jag har varit med om liknande problem på en trasig stolpe. Den lös grönt ett par sekunder medan den sa "preparing to charge" i displayen, och sen misslyckades den ("no power" eller nåt liknande visades).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Laddproblem

Inlägg av Toja »

Jag råkade ut för samma sak i Sickka. Jag bytte laddstolpe så var problemet löst


Skickat från min iPhone med Tapatalk
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Mickeren
Teslaägare
Inlägg: 145
Blev medlem: 31 dec 2015 04:15

Re: Laddproblem

Inlägg av Mickeren »

Fick även Jag detta problem idag på en stolpe i kungsbacka kungsmässan som tidigare funkst perfekt.25 amp t2. Idag fick Jag ovan problem hela tiden.bilen brevid såg ut att ladda normalt

Skickat från min E6853 via Tapatalk
Skriv svar