Nybörjarfrågor om SuC

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

bennybula
Inlägg: 28
Blev medlem: 28 jun 2023 14:48

Nybörjarfrågor om SuC

Inlägg av bennybula »

Hej!
Har beställt en Tesla Y LR som tjänstebil, och som snart bör dyka upp gissar jag.

Försöker lära mig lite innan jag får bilen, så man är föreberedd :)
Läst en hel del på detta forum, där jag lär mig massor.

Men, ett par frågor.
Ser att någon skriver något om adapter när man ska ladda med CCS?
Har alla stationer CCS numera? Måste jag använda en adapter till min model Y då, eller det är bara att plugga in kabeln?


Tittade på Teslas hemsida, och klickade på en laddstation i Danmark, och det står följande:
Bild
(oj, bilden hamnade längst ner i inlägget..)
Om jag kommer dit med tex 40-50% batteri kvar, och skall ladda. Hur många km får jag in på minut på ett ungefär?
Tex om jag står där i 15min för att bara fylla upp batteriet lite, vad kan det ge i körsträcka på ett ungefär? Bara så man får ett hum om vad det kan bli

Och, om jag väljer en SUC station som destination i Navigatorn i teslan, så förvärmer den batteriet för att det skall gå snabbare att ladda när jag är framme vid stationen? Eller har jag förstått fel?
Men om jag inte sätter SUC som destination, men stannar till för att ladda ändå.. hur mycket långsammare laddar den då? Skiljer det mycket mellan förvarmt batteri eller ej?


Mindre viktigt...
Om jag väljer att ladda i Danmark, står priserna i appen (eller i bilen, vet inte hur man brukar göra?) i svenska kr, eller är det danska?

Tack på förhand! :)
suc.png
Model Y LR
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Nybörjarfrågor om SuC

Inlägg av Niklas Z »

Det finns två sorters Tesla stationer, V2 och V3. Även V4 är på gång och jag tror det finns någon sådan station i Nederländerna, men i Sverige saknas de än så länge.
V3 har en kabel och den har CCS-kontakt. Den passar din bil utan problem. Äldre Teslor behöve ren adapter för att kunna ladda på denna typ.
V2 har två kablar, en med en modifierad Typ 2 för äldre Teslor och en med CCS. DU väljer helt enkelt kabeln med CCS kontakt och bara pluggar in den i din bil.
Om möjligt bör du välja en V3-station, eftersom den ger upp till 250 kW, medan V2 bara maxar på 150 kW. Det senare brukar vara helt OK, men tyvärr är det 150 kW per stolppar, vilket betyder att om en annan bil laddar på samma par av stolpar som du får ni dela på effekten.
Kan tillägga att det finns stationer som har både V3- och V2-stolpar, t ex Markaryd, Toftaholm och Tindered. Då kan du med fördel välja en stolpe med en kabel.
Laddhastigheten beror starkt på batteriets temperatur. Det är därför Teslan förvärmer när laddstationen är inlagd i navigatorn. Hur mycket effekt du får om du inte gjort det är svårt att svara på. Det beror på flera saker, yttertemperatur, hur långt du kört innan du ska ladda, m m.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 2 gång.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
bennybula
Inlägg: 28
Blev medlem: 28 jun 2023 14:48

Re: Nybörjarfrågor om SuC

Inlägg av bennybula »

Niklas Z skrev: 07 jul 2023 10:16
Det finns två sorters Tesla stationer, V2 och V3. Även V4 är på gång och jag tror det finns någon sådan station i Nederländerna.
V3 har en kabel och den har CCS-kontakt. Den passar din bil utan problem. Äldre Teslor behöve ren adapter för att kunna ladda på denna typ.
V2 har två kablar, en med en modifierad Typ 2 för äldre Teslor och en med CCS. DU väljer helt enkelt kabeln med CCS kontakt och bara pluggar in den i din bil.
Aha!
Tack för info :)
Model Y LR
Skriv svar