Hur gör du vid kö till snabbladdare

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

I situationen som beskrivs i första inlägget nedan, hur gör du?

Jag väntar i kön.
13
27%
Jag åker hellre till den andra stationen, fast den är dyrare.
35
73%
 
Antal röster: 48

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Hur gör du vid kö till snabbladdare

Inlägg av Niklas Z »

Jag är lite nyfiken på hur ni tänker kring köande vid laddstationer, om det finns alternativ.

Antag att du kommer fram till en laddstation där du får ett fördelaktigt pris, kanske pga att du har abonnnemang. Säg att du där får betala 4 kr/kWh. Tyvärr är det kö till den stationen och du bedömer att det kommer att ta minst 10 minuter att köa. Bara 100 m bort finns en laddstation med minst 150 kW effekt med flera lediga stolpar. Den stationen är emellertid dyrare. Där får du betala 6 kr/kWh. Räkna med att du behöver ladda 40-50 kWh.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
mikaELbil
elbilist
Inlägg: 118
Blev medlem: 04 jun 2022 00:13

Re: Hur gör du vid kö till snabbladdare

Inlägg av mikaELbil »

Jag valde, köra till annan laddstation.

Mest för att man sällan vet exakt vad väntetiden blir. Hade det varit Max 10 minuter och jag inte alls haft bråttom så hade jag väntat.
Så egentligen beror det på… :D
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Hur gör du vid kö till snabbladdare

Inlägg av OfarligTesla »

Jag åker till den dyrare även om jag hamnar först i kön hos den andra, förmodligen kommer jag ha kollat i mobilen redan på väg dit och sett att det var fullt och då planerat om för att stanna på den andra stationen direkt.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Hur gör du vid kö till snabbladdare

Inlägg av Maw »

Beror helt på hur bråttom jag har och om jag känner att jag kan slappna av medan jag väntar eller inte. Ibland känns det skönt med en extra paus, ibland är det stressande.

Känner jag mig stressad och/eller har bråttom så tar jag den lediga stationen, merkostnaden spelar ingen roll då.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Hur gör du vid kö till snabbladdare

Inlägg av Niklas Z »

OfarligTesla skrev: 09 jul 2023 09:19
Jag åker till den dyrare även om jag hamnar först i kön hos den andra, förmodligen kommer jag ha kollat i mobilen redan på väg dit och sett att det var fullt och då planerat om för att stanna på den andra stationen direkt.
Så hade jag också gjort.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1052
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Hur gör du vid kö till snabbladdare

Inlägg av holden »

Aldrig orkat jämföra pris, laddar bara på SuC och har aldrig behövt köa så frågan känns rätt hypotetisk.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Hur gör du vid kö till snabbladdare

Inlägg av themax »

Jag har bara upplevt kö en gång i Tyskland 2019 innan Tesla hade bytt ut alla V2 till dubbla kablar. Men skulle jag hamna i sånt läge skulle jag rulla vidare till nästa. Toppar ändå bara upp så jag kommer fram och slipper jag köa så betalar jag hellre lite extra.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Hur gör du vid kö till snabbladdare

Inlägg av mikebike »

Jag väljer nästa laddare helt enkelt. Bredden och Gävle undviks helt. I fjol blev vi lurade när bilen angav 3 lediga i Linköping, men när vi kom fram var det fullt och en i kö.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Hur gör du vid kö till snabbladdare

Inlägg av Bengt-re »

Igår Lördag så var det kö i Linköping. Två fula bävrar tog samnalagt upp 4 platser dock. Förbjud BMW - så räcker det till.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Hur gör du vid kö till snabbladdare

Inlägg av leiflodde »

Lödde hadde idag en laddningsvärd på plats.

I princip full dagligen framåt eftermiddag/kväll i Lödde behöver avlastning.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Hur gör du vid kö till snabbladdare

Inlägg av pejvic »

Från Jönköping igår. han hade 10-15 bilar bakom sig också. 40 stall där. Han tyckte inte det var så kul att de öppnat för andra märken.
De kanske säljer för billigt till andra märken?
bild från en kompis
bild från en kompis
Haft alla 3/Y
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Hur gör du vid kö till snabbladdare

Inlägg av Banane »

Oj, vid vilka tider är det som värst?
roffe_s
elbilist
Inlägg: 624
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Hur gör du vid kö till snabbladdare

Inlägg av roffe_s »

pejvic skrev: 10 jul 2023 11:25
Från Jönköping igår. han hade 10-15 bilar bakom sig också. 40 stall där. Han tyckte inte det var så kul att de öppnat för andra märken.
De kanske säljer för billigt till andra märken?IMG_2780 (kopia).jpg
Det tror jag inte, varför skulle Tesla göra en ogenomtänkt bedömning just när det gäller SuC-priser? De har nog en väl avvägd modell de jobbar med.

Själv åkte jag Piteå- Stockholm T/R förra veckan, 4 laddstopp per sträcka. På vägen ned blev det tre stopp vid Ionity, ett vid Tesla (Umeå) utan köproblematik. På vägen upp blev det omvända förhållanden - ett kundmöte vid Gävle Bro (Tesla), kö vid Ionity Sundsvall (lastbil blockade två laddare) innebar Tesla och Docksta maxade 87kW varför stoppet blev minimalt innan Tesla Umeå. Jag köar inte om det inte absolut kan undvikas, däremot var detta första gången en laddstation varit ”full” när jag anlänt.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Hur gör du vid kö till snabbladdare

Inlägg av taliz »

pejvic skrev: 10 jul 2023 11:25
Från Jönköping igår. han hade 10-15 bilar bakom sig också. 40 stall där. Han tyckte inte det var så kul att de öppnat för andra märken.
De kanske säljer för billigt till andra märken?IMG_2780 (kopia).jpg
Som nån annan skrev så var det väl nått stort event där i helgen.
Var nog kö på mcd, bk etc också...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 219
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Hur gör du vid kö till snabbladdare

Inlägg av SkipperO »

Banane skrev: 10 jul 2023 11:40
Oj, vid vilka tider är det som värst?
Undrar om man kan se någonstans när det är högst beläggning? Kan jag så undviker jag de tiderna. Kökaos suger. Gissar på peak kl 12-14 på semestern. Hypotesen är att folk åker vid 9-10 och kombinerar lunch och laddning, vilket också gör att folk står länge och laddar. Nån som vet bättre?
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Hur gör du vid kö till snabbladdare

Inlägg av mikebike »

SkipperO skrev: 10 jul 2023 21:04
Banane skrev: 10 jul 2023 11:40
Oj, vid vilka tider är det som värst?
Undrar om man kan se någonstans när det är högst beläggning? Kan jag så undviker jag de tiderna. Kökaos suger. Gissar på peak kl 12-14 på semestern. Hypotesen är att folk åker vid 9-10 och kombinerar lunch och laddning, vilket också gör att folk står länge och laddar. Nån som vet bättre?
Som vanligt är det bättre om man kan starta tidigare och välja andra dagar än alla andra. Det är ju köer på andra ställen än på snabbladdarna.
När vi åker till Öland på Midsommar startar vi klockan 6. När vi åker hem kör vi på måndan istället för på söndan.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Hur gör du vid kö till snabbladdare

Inlägg av Niklas Z »

mikebike skrev: 10 jul 2023 22:03
SkipperO skrev: 10 jul 2023 21:04
Banane skrev: 10 jul 2023 11:40
Oj, vid vilka tider är det som värst?
Undrar om man kan se någonstans när det är högst beläggning? Kan jag så undviker jag de tiderna. Kökaos suger. Gissar på peak kl 12-14 på semestern. Hypotesen är att folk åker vid 9-10 och kombinerar lunch och laddning, vilket också gör att folk står länge och laddar. Nån som vet bättre?
Som vanligt är det bättre om man kan starta tidigare och välja andra dagar än alla andra. Det är ju köer på andra ställen än på snabbladdarna.
När vi åker till Öland på Midsommar startar vi klockan 6. När vi åker hem kör vi på måndan istället för på söndan.
Färden till Öland från Mälardalen är lite speciell, i och med att det är rätt ont om laddstationer längs E22. Jag har visserligen klarat mig helt från att köa vid laddstationer, men när jag åkte till Öland över Kristi Himmelsfärdhelgen så var det bara fyra platser lediga (har jag för mig) när jag kom fram till SuC Tindered vid lunchtid (det är ju ett trevligt ställe med god mat). Vi anlände med ungeför 10 % i batteriet (hade inte laddat fullt före avfärd). Bilen laddar ju så snabbt att när vi beställt mat och satt oss till bords hade den redan över 70 %. Då borde jag ha gått och flyttat på bilen, men var för lat. Gissar att det blev kö senare och kanske bidrog jag till det, får jag tyvärr medge.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Skriv svar