Arlanda parkering med laddning

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Millman
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 09 jul 2021 12:29

Arlanda parkering med laddning

Inlägg av Millman »

Vad säger forumet finns det någon prisvärd parkering med laddning på Arlanda som kan förbokas?
Räcker med 1 Fas 6A, kommer att vara borta 4-5 dagar i slutet på Juli och det vore bra om jag kan anlända till Arlanda med låg ladd nivå sedan åka hem med fullt några dagar senare. Tips emottages tacksamt!
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Arlanda parkering med laddning

Inlägg av fth »

Det finns massor med laddplatser på Swedavias parkeringar, problemet är att dom inte går att förboka. :(

Det gör ju tyvärr att hela poängen försvinner, om man inte kan vara säker på att få ladda så måste man ändå ha rejäl SoC när man parkerar så man kan vara säker på att man tar sig hem igen.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Arlanda parkering med laddning

Inlägg av fth »

P.S. Jag skrev (igen) ett mail till Swedavia och Arlanda parkering om hur meningslöst det är att bygga laddplatser vid flygplatsen om man inte kan reservera dom.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10329
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Arlanda parkering med laddning

Inlägg av Legato »

fth skrev: 11 jul 2023 12:59
Det finns massor med laddplatser på Swedavias parkeringar, problemet är att dom inte går att förboka. :(

Det gör ju tyvärr att hela poängen försvinner, om man inte kan vara säker på att få ladda så måste man ändå ha rejäl SoC när man parkerar så man kan vara säker på att man tar sig hem igen.

/fth
"Massor" vet i tusan.

Beta brukade ha flest laddplatser i hela Sverige med ca 300... Numera är det ett tjugotal tror jag.

Där fick man förut "alltid" plats och som backup fanns nya P1 med kanske 50 platser. Numera är ju dock P1 fortfarande stängd (oklart varför efter Corona...).

Så på de "billigare" Arlanda-parkeringarna har antalet laddplatser reducerats med i storleksordningen 90%... (Osäker om Alpha förut hade laddplatser).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Arlanda parkering med laddning

Inlägg av fth »

Legato skrev: 11 jul 2023 13:27
"Massor" vet i tusan.

Beta brukade ha flest laddplatser i hela Sverige med ca 300... Numera är det ett tjugotal tror jag.

Där fick man förut "alltid" plats och som backup fanns nya P1 med kanske 50 platser. Numera är ju dock P1 fortfarande stängd (oklart varför efter Corona...).

Så på de "billigare" Arlanda-parkeringarna har antalet laddplatser reducerats med i storleksordningen 90%... (Osäker om Alpha förut hade laddplatser).
Aha, det hade jag helt missat, jag flyger i princip aldrig nuförtiden.

Varför i hela friden tar dom bort laddplatser? Av deras pressreleaser att döma ser det ju ut som dom satsar på elbilar, men verkligheten är alltså den motsatta? :?

Finns det fortfarande lika många platser på dom "terminalnära" parkeringarna?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Arlanda parkering med laddning

Inlägg av fth »

P.S. jag fick faktiskt snabbt svar från Arlanda parkering, dock något kryptiskt:
​Just nu planerar vi för att tillgodose fler laddplatser på Arlanda. Det finns flera olika alternativ som vi tittar på.
Ett av dem är att man ska kunna boka en laddplats. Då garanteras man ett ledigt ladduttag när man parkerar.

Vi har dessvärre ingen färdig tidplan på när fler laddplatser kommer att finnas men eftersom det är så stor ökning när det gäller försäljning av elbilar så behöver vi möta upp efterfrågan.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Arlanda parkering med laddning

Inlägg av OfarligTesla »

Har alltid funnits någon ledig laddplats i P51 eller P53 när jag varit där iaf.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10329
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Arlanda parkering med laddning

Inlägg av Legato »

OfarligTesla skrev: 11 jul 2023 14:21
Har alltid funnits någon ledig laddplats i P51 eller P53 när jag varit där iaf.
Ja, där finns det ofta (men tyvärr långt ifrån alltid), men de parkeringarna kan man knappast kalla "prisvärda"...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Arlanda parkering med laddning

Inlägg av OfarligTesla »

Legato skrev: 11 jul 2023 14:24
Ja, där finns det ofta (men tyvärr långt ifrån alltid), men de parkeringarna kan man knappast kalla "prisvärda"...
Tycker de är prisvärda, dyrare än vissa alternativ ja men det är nära terminalen, bilen står i P-hus så den är övertäckt och som sagt kan man ofta få laddplats.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Arlanda parkering med laddning

Inlägg av fth »

Legato skrev: 11 jul 2023 14:24
OfarligTesla skrev: 11 jul 2023 14:21
Har alltid funnits någon ledig laddplats i P51 eller P53 när jag varit där iaf.
Ja, där finns det ofta (men tyvärr långt ifrån alltid), men de parkeringarna kan man knappast kalla "prisvärda"...
Man måste ju kunna lita 100% på att det finns laddplats för att det skall vara meningsfullt, annars måste man ha tillräckligt med laddning för att ta sig hem eller till nästa laddstation.

Allt under 100% garanti är ju i princip meningslöst, då blir ju laddningen bara en bonus, en slumpvis rabatt på parkeringsavgiften.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2173
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Arlanda parkering med laddning

Inlägg av jpetters »

fth skrev:
Legato skrev: 11 jul 2023 14:24
OfarligTesla skrev: 11 jul 2023 14:21
Har alltid funnits någon ledig laddplats i P51 eller P53 när jag varit där iaf.
Ja, där finns det ofta (men tyvärr långt ifrån alltid), men de parkeringarna kan man knappast kalla "prisvärda"...
Man måste ju kunna lita 100% på att det finns laddplats för att det skall vara meningsfullt, annars måste man ha tillräckligt med laddning för att ta sig hem eller till nästa laddstation.

Allt under 100% garanti är ju i princip meningslöst, då blir ju laddningen bara en bonus, en slumpvis rabatt på parkeringsavgiften.

/fth
Håller helt med. De flesta hotell jag försökt boka laddplats på har också haft väldigt svårt att förstå detta.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Arlanda parkering med laddning

Inlägg av fth »

jpetters skrev: 11 jul 2023 14:55
Håller helt med. De flesta hotell jag försökt boka laddplats på har också haft väldigt svårt att förstå detta.
Ja, vis av erfarenhet så räknar jag aldrig med att kunna ladda vid ankomst till hotellen, även om dom gör en stor sak på sin hemsida av att ha laddplatser.

Chansen att laddaren faktiskt finns, inte är ICE:ad, och har en betalningslösning som inte kräver att man svingar en död katt över huvudet vid fullmåne, är ju fortfarande väldigt låg. :(

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
sunq
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 12 nov 2021 21:54
Referralkod: ts.la/peter612963

Re: Arlanda parkering med laddning

Inlägg av sunq »

OfarligTesla skrev: 11 jul 2023 14:21
Har alltid funnits någon ledig laddplats i P51 eller P53 när jag varit där iaf.
hehe, de gånger jag har försökt få plats där så står det alltid bara hybrider på dessa platser och ungefär hälften är inkopplade i laddare...
Men brukar försöka komma dit med ca 20-25% laddning minst om jag ska vara borta en helg eller en vecka.
Då tar jag mig till närmsta snabbladdare oavsett. Men hade ju varit trevligt att kunna boka laddplats alternativt att det finns vissa som enbart är för elbilar och inte hybrider som ändå bara tar sig till e4an och sen går över till bensin..
Användarvisningsbild
Millman
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 09 jul 2021 12:29

Re: Arlanda parkering med laddning

Inlägg av Millman »

Är det någon som vet om någon av långtids parkeringarna utanför kan erbjuda ett motorvärmaruttag som man kan ladda i från?
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Arlanda parkering med laddning

Inlägg av loftux »

Kolla med denna parkering https://www.flygets.se/flygets/flygets-start
Hade lediga laddplatser när jag stod där för någon månad sen (ja att de var lediga då betyder ju inget idag mer än att de har platser). Står inget om det på webbplatsen, ej heller om det går boka, men ring och kolla.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Skriv svar