Eller ja, det är ju också en dynamik att ha lägsta priset där beläggningen är störst
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Moderator: Redaktion
Inte så konstigt med tanke på att Linköping är en stad med 150000 invånare och Mantorp några tusen på sin höjd…Niklas Z skrev: ↑11 jul 2023 15:39Det kan vara ganska olika belastning på olika Superchargerstationer, även fast de ligger nära varandra. Nu inför SECC går jag ofta in och kollar läget i Östergötland. Det är slående att Linköping har betydligt högre andel upptagna laddare än Mantorp. I skrivande stund är 3 lediga i Linköping och 34 i Mantorp. Det är inget udda fall, utan så ser det ofta uut på de stationerna.
Att undvika kö i Linköping borde vara hyfsat enkelt, bara genom att välja Mantorp i stället.
Nja det lär väl inte vara dom som bor i Linköping som är dom som främst laddar där tänker jag, antingen är inte Mantorp känt än eller så är Mantorp för tidigt men det är ju bara ett par mil så nja. Mantorp är ju en mycket bättre laddplats än Linköping som ligger bra till mot motorvägen men mitt på en parkering så någon kö går ju inte få till.Oscar11 skrev: ↑11 jul 2023 21:44Inte så konstigt med tanke på att Linköping är en stad med 150000 invånare och Mantorp några tusen på sin höjd…Niklas Z skrev: ↑11 jul 2023 15:39Det kan vara ganska olika belastning på olika Superchargerstationer, även fast de ligger nära varandra. Nu inför SECC går jag ofta in och kollar läget i Östergötland. Det är slående att Linköping har betydligt högre andel upptagna laddare än Mantorp. I skrivande stund är 3 lediga i Linköping och 34 i Mantorp. Det är inget udda fall, utan så ser det ofta uut på de stationerna.
Att undvika kö i Linköping borde vara hyfsat enkelt, bara genom att välja Mantorp i stället.
SUC i Linköping ligger dessutom i stort handelsområde.
Ja, så länge Tesla har som ambition att vara störst, både laddare och stationer, samt mest driftsäkra och därtill lägst pris så får man nog vänja sig vid kö på Tesla. Recharge som ofta har 6-8 laddpunkter till ett numera ganska högt pris på 7,29kr/kWh har jag aldrig sett vara fullt. Där slipper man köa.B99 skrev: ↑11 jul 2023 18:27Angående dynamisk prissättning så gör ju Tesla tvärtom, 3,40 i Jönköping där det är smockfullt medan de tar ca 5 kr i norra Sverige där belastningen är lägre. Medlemspriser talar jag då om.
Eller ja, det är ju också en dynamik att ha lägsta priset där beläggningen är störst![]()
Eftersom We Charge har avtal med Recharge, så laddar jag för 3,90 kr/kWh där. Har blivit många Donken-stopp enbart därför.toppo skrev: ↑11 jul 2023 22:28Ja, så länge Tesla har som ambition att vara störst, både laddare och stationer, samt mest driftsäkra och därtill lägst pris så får man nog vänja sig vid kö på Tesla. Recharge som ofta har 6-8 laddpunkter till ett numera ganska högt pris på 7,29kr/kWh har jag aldrig sett vara fullt. Där slipper man köa.B99 skrev: ↑11 jul 2023 18:27Angående dynamisk prissättning så gör ju Tesla tvärtom, 3,40 i Jönköping där det är smockfullt medan de tar ca 5 kr i norra Sverige där belastningen är lägre. Medlemspriser talar jag då om.
Eller ja, det är ju också en dynamik att ha lägsta priset där beläggningen är störst![]()
Dessutom har jag sett flertalet gånger att det varit kö på Ionity Mantorp när det varit 30+ lediga SuC på andra sidan E4an. Antingen vet folk inte att den existerar ännu, eller så är abonnemangspriset på ionity alltför lockande för vissa...Dafro skrev: ↑11 jul 2023 21:56Nja det lär väl inte vara dom som bor i Linköping som är dom som främst laddar där tänker jag, antingen är inte Mantorp känt än eller så är Mantorp för tidigt men det är ju bara ett par mil så nja. Mantorp är ju en mycket bättre laddplats än Linköping som ligger bra till mot motorvägen men mitt på en parkering så någon kö går ju inte få till.Oscar11 skrev: ↑11 jul 2023 21:44Inte så konstigt med tanke på att Linköping är en stad med 150000 invånare och Mantorp några tusen på sin höjd…Niklas Z skrev: ↑11 jul 2023 15:39Det kan vara ganska olika belastning på olika Superchargerstationer, även fast de ligger nära varandra. Nu inför SECC går jag ofta in och kollar läget i Östergötland. Det är slående att Linköping har betydligt högre andel upptagna laddare än Mantorp. I skrivande stund är 3 lediga i Linköping och 34 i Mantorp. Det är inget udda fall, utan så ser det ofta uut på de stationerna.
Att undvika kö i Linköping borde vara hyfsat enkelt, bara genom att välja Mantorp i stället.
SUC i Linköping ligger dessutom i stort handelsområde.
Oscar11 skrev: ↑11 jul 2023 21:44Inte så konstigt med tanke på att Linköping är en stad med 150000 invånare och Mantorp några tusen på sin höjd…Niklas Z skrev: ↑11 jul 2023 15:39Det kan vara ganska olika belastning på olika Superchargerstationer, även fast de ligger nära varandra. Nu inför SECC går jag ofta in och kollar läget i Östergötland. Det är slående att Linköping har betydligt högre andel upptagna laddare än Mantorp. I skrivande stund är 3 lediga i Linköping och 34 i Mantorp. Det är inget udda fall, utan så ser det ofta uut på de stationerna.
Att undvika kö i Linköping borde vara hyfsat enkelt, bara genom att välja Mantorp i stället.
SUC i Linköping ligger dessutom i stort handelsområde.
Jag har inte järnkoll på det, men mitt intryck är att trängseln vid SuC Linköping är störst vid de tider då folk äter lunch eller kvällsmat. Jag tror det är förbipasserande som bidrar till det. Över huvud taget är ju SuC tänkt för långresenärer. Men vem vet, idag är det ofta billigare att ladda på SuC än på publika AC-stolpar, vilket kanske kan locka folk till att ladda på SuC.Banane skrev: ↑12 jul 2023 07:49Oscar11 skrev: ↑11 jul 2023 21:44Inte så konstigt med tanke på att Linköping är en stad med 150000 invånare och Mantorp några tusen på sin höjd…Niklas Z skrev: ↑11 jul 2023 15:39Det kan vara ganska olika belastning på olika Superchargerstationer, även fast de ligger nära varandra. Nu inför SECC går jag ofta in och kollar läget i Östergötland. Det är slående att Linköping har betydligt högre andel upptagna laddare än Mantorp. I skrivande stund är 3 lediga i Linköping och 34 i Mantorp. Det är inget udda fall, utan så ser det ofta uut på de stationerna.
Att undvika kö i Linköping borde vara hyfsat enkelt, bara genom att välja Mantorp i stället.
SUC i Linköping ligger dessutom i stort handelsområde.
De ligger längs samma rutt så lite konstigt är det. Kan väl inte vara så många lokalinvånare som laddar?
Kan det vara förmånsbilister med gratis bränsle hos en leverantör. För fossilbilar är det ju vanligt att gratis bränsle bara gäller en specifik kedja.sebiva skrev: ↑12 jul 2023 07:27Dessutom har jag sett flertalet gånger att det varit kö på Ionity Mantorp när det varit 30+ lediga SuC på andra sidan E4an. Antingen vet folk inte att den existerar ännu, eller så är abonnemangspriset på ionity alltför lockande för vissa...Dafro skrev: ↑11 jul 2023 21:56Nja det lär väl inte vara dom som bor i Linköping som är dom som främst laddar där tänker jag, antingen är inte Mantorp känt än eller så är Mantorp för tidigt men det är ju bara ett par mil så nja. Mantorp är ju en mycket bättre laddplats än Linköping som ligger bra till mot motorvägen men mitt på en parkering så någon kö går ju inte få till.Oscar11 skrev: ↑11 jul 2023 21:44Inte så konstigt med tanke på att Linköping är en stad med 150000 invånare och Mantorp några tusen på sin höjd…Niklas Z skrev: ↑11 jul 2023 15:39Det kan vara ganska olika belastning på olika Superchargerstationer, även fast de ligger nära varandra. Nu inför SECC går jag ofta in och kollar läget i Östergötland. Det är slående att Linköping har betydligt högre andel upptagna laddare än Mantorp. I skrivande stund är 3 lediga i Linköping och 34 i Mantorp. Det är inget udda fall, utan så ser det ofta uut på de stationerna.
Att undvika kö i Linköping borde vara hyfsat enkelt, bara genom att välja Mantorp i stället.
SUC i Linköping ligger dessutom i stort handelsområde.
Finns väl troligen inte så många som har det tänker jag. Tror på avtal första året med elbil samt att gemene man som inte hänger här varken vet att man kan/får ladda på tesla och en hel del vet nog inte heller om att den finns, är ju inga skyltar vid E4 direkt.Fredrik j skrev: ↑12 jul 2023 09:09Kan det vara förmånsbilister med gratis bränsle hos en leverantör. För fossilbilar är det ju vanligt att gratis bränsle bara gäller en specifik kedja.sebiva skrev: ↑12 jul 2023 07:27Dessutom har jag sett flertalet gånger att det varit kö på Ionity Mantorp när det varit 30+ lediga SuC på andra sidan E4an. Antingen vet folk inte att den existerar ännu, eller så är abonnemangspriset på ionity alltför lockande för vissa...Dafro skrev: ↑11 jul 2023 21:56Nja det lär väl inte vara dom som bor i Linköping som är dom som främst laddar där tänker jag, antingen är inte Mantorp känt än eller så är Mantorp för tidigt men det är ju bara ett par mil så nja. Mantorp är ju en mycket bättre laddplats än Linköping som ligger bra till mot motorvägen men mitt på en parkering så någon kö går ju inte få till.Oscar11 skrev: ↑11 jul 2023 21:44Inte så konstigt med tanke på att Linköping är en stad med 150000 invånare och Mantorp några tusen på sin höjd…Niklas Z skrev: ↑11 jul 2023 15:39Det kan vara ganska olika belastning på olika Superchargerstationer, även fast de ligger nära varandra. Nu inför SECC går jag ofta in och kollar läget i Östergötland. Det är slående att Linköping har betydligt högre andel upptagna laddare än Mantorp. I skrivande stund är 3 lediga i Linköping och 34 i Mantorp. Det är inget udda fall, utan så ser det ofta uut på de stationerna.
Att undvika kö i Linköping borde vara hyfsat enkelt, bara genom att välja Mantorp i stället.
SUC i Linköping ligger dessutom i stort handelsområde.
Hur funkar det med bränsleförmån på elbilar då?Dafro skrev: ↑12 jul 2023 09:17Finns väl troligen inte så många som har det tänker jag. Tror på avtal första året med elbil samt att gemene man som inte hänger här varken vet att man kan/får ladda på tesla och en hel del vet nog inte heller om att den finns, är ju inga skyltar vid E4 direkt.Fredrik j skrev: ↑12 jul 2023 09:09Kan det vara förmånsbilister med gratis bränsle hos en leverantör. För fossilbilar är det ju vanligt att gratis bränsle bara gäller en specifik kedja.sebiva skrev: ↑12 jul 2023 07:27Dessutom har jag sett flertalet gånger att det varit kö på Ionity Mantorp när det varit 30+ lediga SuC på andra sidan E4an. Antingen vet folk inte att den existerar ännu, eller så är abonnemangspriset på ionity alltför lockande för vissa...Dafro skrev: ↑11 jul 2023 21:56Nja det lär väl inte vara dom som bor i Linköping som är dom som främst laddar där tänker jag, antingen är inte Mantorp känt än eller så är Mantorp för tidigt men det är ju bara ett par mil så nja. Mantorp är ju en mycket bättre laddplats än Linköping som ligger bra till mot motorvägen men mitt på en parkering så någon kö går ju inte få till.
Även på SC Sillekrog utanför Nyköping var det fullt i söndags. Där kom laddningen endast upp till ca 75 kW. Vet inte om hastigheten stryps när det är för många som laddar på samma gång.JockeX skrev: ↑12 jul 2023 14:03Kan skriva under på att Jönköping Supercharger är en ren katastrof. Var fullt där även innan sommarsemestrarna satte igång. När man väl fick ladda gick det inte snabbare än ca 45kW, och då testade jag två olika laddarpar, när en öppnade upp sig på andra sidan kopplade jag snabbt ur för att testa. Detta var med kanske 20% på batteriet och föruppvärmt.
Anledningen är sannolikt att de byggt för många laddare i förhållande till vad de kan kräma ur totalt, så när det är fullt är det ingen som kan ladda snabbt.
Åkte därifrån utan tillräcklig laddning för första gången nånsin och laddade en gång till på vägen.
Sillekrog är ju gamla V2-laddare där effekten går ner om någon laddar på samma par som du.maik skrev: ↑12 jul 2023 15:26Även på SC Sillekrog utanför Nyköping var det fullt i söndags. Där kom laddningen endast upp till ca 75 kW. Vet inte om hastigheten stryps när det är för många som laddar på samma gång.JockeX skrev: ↑12 jul 2023 14:03Kan skriva under på att Jönköping Supercharger är en ren katastrof. Var fullt där även innan sommarsemestrarna satte igång. När man väl fick ladda gick det inte snabbare än ca 45kW, och då testade jag två olika laddarpar, när en öppnade upp sig på andra sidan kopplade jag snabbt ur för att testa. Detta var med kanske 20% på batteriet och föruppvärmt.
Anledningen är sannolikt att de byggt för många laddare i förhållande till vad de kan kräma ur totalt, så när det är fullt är det ingen som kan ladda snabbt.
Åkte därifrån utan tillräcklig laddning för första gången nånsin och laddade en gång till på vägen.
Ionity har 1.2MW till sina stationer med 6 laddare och skulle Tesla bara ha 1.8MW till en station likt Jönköping med 40 platser så är det absolut i klenaste laget.JockeX skrev: ↑12 jul 2023 14:03Kan skriva under på att Jönköping Supercharger är en ren katastrof. Var fullt där även innan sommarsemestrarna satte igång. När man väl fick ladda gick det inte snabbare än ca 45kW, och då testade jag två olika laddarpar, när en öppnade upp sig på andra sidan kopplade jag snabbt ur för att testa. Detta var med kanske 20% på batteriet och föruppvärmt.
……………………
Jag tar hellre 40 minuters laddning än 20 minuters köande och 20 minuters laddande. Att köa är oerhört stressande, särskilt när det inte finns någon riktigt kösystem.R_Edvinsson skrev: ↑12 jul 2023 17:10Ionity har 1.2MW till sina stationer med 6 laddare och skulle Tesla bara ha 1.8MW till en station likt Jönköping med 40 platser så är det absolut i klenaste laget.JockeX skrev: ↑12 jul 2023 14:03Kan skriva under på att Jönköping Supercharger är en ren katastrof. Var fullt där även innan sommarsemestrarna satte igång. När man väl fick ladda gick det inte snabbare än ca 45kW, och då testade jag två olika laddarpar, när en öppnade upp sig på andra sidan kopplade jag snabbt ur för att testa. Detta var med kanske 20% på batteriet och föruppvärmt.
……………………
Då går det ändå snabbare att stå i kö i 20min för att sen ladda i full fart i 20min och åka därifrån.
Samtidigt kan man fråga sig om besökare till laddstationen är beredda att betala priset för en större anslutning?
För den prisskillnaden att kunna erbjuda 100-150KW på 40 platser är inte att leka med.
Och då kostar det även de dagar det bara står 3-4 bilar att ladda.
Däremot skulle 30KW DC laddning vara ganska optimalt för de som besöker A6 köpcentrum eller IKEA intill.
Men det är en annan diskussion.![]()
Mantorp är inget riktigt alternativ till Linköping för de som vill köpa mat. I Linköping finns massor av restauranger samt Citygross, Willys och Ica Maxi inom gångavstånd. I Mantorp finns bara Citygross och nån sushi eller vad det är. Antalet toaletter på alla olika ställen i Linköping närmar sig väl nästan oändligheten. I Mantorp finns det väl bara tre-fyra stycken som dessutom stänger när köpcentret (läs: citygross) stänger.Niklas Z skrev: ↑11 jul 2023 15:39Det kan vara ganska olika belastning på olika Superchargerstationer, även fast de ligger nära varandra. Nu inför SECC går jag ofta in och kollar läget i Östergötland. Det är slående att Linköping har betydligt högre andel upptagna laddare än Mantorp. I skrivande stund är 3 lediga i Linköping och 34 i Mantorp. Det är inget udda fall, utan så ser det ofta uut på de stationerna.
Att undvika kö i Linköping borde vara hyfsat enkelt, bara genom att välja Mantorp i stället.
Vi äter aldrig när/där vi laddar, så för oss fungerar Mantorp utmärkt.Dinsdale skrev: ↑13 jul 2023 08:43Mantorp är inget riktigt alternativ till Linköping för de som vill köpa mat. I Linköping finns massor av restauranger samt Citygross, Willys och Ica Maxi inom gångavstånd. I Mantorp finns bara Citygross och nån sushi eller vad det är. Antalet toaletter på alla olika ställen i Linköping närmar sig väl nästan oändligheten. I Mantorp finns det väl bara tre-fyra stycken som dessutom stänger när köpcentret (läs: citygross) stänger.Niklas Z skrev: ↑11 jul 2023 15:39Det kan vara ganska olika belastning på olika Superchargerstationer, även fast de ligger nära varandra. Nu inför SECC går jag ofta in och kollar läget i Östergötland. Det är slående att Linköping har betydligt högre andel upptagna laddare än Mantorp. I skrivande stund är 3 lediga i Linköping och 34 i Mantorp. Det är inget udda fall, utan så ser det ofta uut på de stationerna.
Att undvika kö i Linköping borde vara hyfsat enkelt, bara genom att välja Mantorp i stället.
Mantorp är än så länge toppen för att undvika laddköer, men jag tror många undviker den till förmån för Linköping pga det begränsade utbudet. Speciellt om man bara behöver ladda en gång på resan.
Sen är frågan hur pass länge till Mantorp är fredad från kö, igår var det på pappret många platser lediga men i verkligheten blockerades många av bilar med laddporten på "fel" ställe.
Håller med. Kört ca 16000mil med Tesla och en gång var det kö på en SuC station i ca 5 minuter (som då 2020 bara hade två laddare).enoch85 skrev: ↑10 jul 2023 19:48Håller med första inlägget, har följt med (inte ägt) sen start, och många tomma löften, och löften som brutits.
Dock gällande köer... Har nyss kört drygt 4000 km genom Europa och inte en enda gång har det varit kö. Sen kan man ju faktiskt välja en annan laddare om man ser att det är fullt....
Laddade min VW e-up på en 50 kw laddare från MER på en ICA-parkering. Min bil laddar max 40 kw. Lite längre bort står en familj med en Tesla vid Ac-laddning och kliar sig i huvudet och kvinnan håller en massa kablar i handen. När de ser att jag backade in till en av två platser för DC-laddning satte han sig i bilen och de andra promenerade bort till mig. Han backade in sin Tesla bredvid mig och sen stod de där som frågetecken allihopa.Niklas Z skrev: ↑12 jul 2023 09:42En bidragande orsak till problemen är nog att många elbilister är okunniga. Det är knappast något som de kan lastas för. Vi som skriver här har troligen ett betydligt större engagemang kring dessa frågor och vi sätter oss in problematiken betydligt mer.
En liten anekdot: För ett par månader sedan stötte jag på en person som hade precis hämtat ut sin nya elbil, en Peugeot 208, när jag skulle ladda på en AC-stolpe. Uppenbarligen hade hen inte fått någon vägledning av säljaren på bilfirman. Stolpen krävde app från EOn, men bilfirman hade tydligen inte informerat om att laddning oftast kräver app eller RFID-bricka. Inte heller verkade firman ha förklarat skillnaden mellan AC- och DC-laddning och när respektive variant är att föredra. Ett så enkelt tips som att be köparen installera Chargefinders app i mobilen verkar inte heller ha getts.
Det är naturligtvis vanskligt att extrapolera från enskilda anekdoter, men jag tror att de som säljer bilarna borde ta ett större ansvar för att informera mer om hur man på bästa sätt laddar sin bil på publika laddplatser. När jag köpte min Tesla fick nog inte heller någon sådan information, men då hade jag hängt på detta forum i flera år, så jag visste hur det fungerade. Det är dock helt orimligt att förvänta sig att den genomsnittliga elbilsköparen ska vara så entusiastisk att hen hänger på forum och läser på före köp. Firman som säljer bilen bör ta ett stort ansvar.
Är det verkligen så att folk letar billigaste alternativet vid DC-laddning? Är det inte så att 99%+ av laddningen sker hemmavid med AC och lägre pris? Själv struntar jag fullständigt i vad DC-laddningen kostar. Jag har i APRP ställt in Circle K som favorit eftersom de nästan alltid har öppet med tillgång till toalett och ett underbart gott kaffe. Kring 6 kr brukar jag få betala per kw. Skulle de bli Ionity någon gång för 8,70 kr så må det vara hänt. 99,9% av min laddning sker hemma för 2 kr/kw.toppo skrev: ↑11 jul 2023 22:28Ja, så länge Tesla har som ambition att vara störst, både laddare och stationer, samt mest driftsäkra och därtill lägst pris så får man nog vänja sig vid kö på Tesla. Recharge som ofta har 6-8 laddpunkter till ett numera ganska högt pris på 7,29kr/kWh har jag aldrig sett vara fullt. Där slipper man köa.B99 skrev: ↑11 jul 2023 18:27Angående dynamisk prissättning så gör ju Tesla tvärtom, 3,40 i Jönköping där det är smockfullt medan de tar ca 5 kr i norra Sverige där belastningen är lägre. Medlemspriser talar jag då om.
Eller ja, det är ju också en dynamik att ha lägsta priset där beläggningen är störst![]()