![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Bmwn är riktigt snygg bakifrån
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Moderator: Redaktion
Det är väl egentligen två problem med Porsches cykelhållare. Dels, så verkar den omöjlig att få tag på, folk har väntat flera år och har fortfarande inte fått det, sen är det bara plats till två cyklar, vi behöver fyra. Men utöver det, så är det en smart lösningSwedishAdvocate skrev: ↑22 jul 2023 23:45Vet inte om det gäller alla versionerna, men minst en version går att beställa med en särskild cykelhållare...HelectriC skrev: ↑22 jul 2023 23:39Jag har ju haft en hel del olika elbilar och jag kan helt ärligt säga att M50 är den absolut bästa av samtliga. Tyst, snabb, väl ihopskruvad, låg förbrukning om man vill. Jag är lite orolig för att byta bil faktiskt för jag har svårt att tro det kan bli bättreTaycan hade självklart varit kul, men med behov för dragkrok till cykelhållare, så går den bort.
![]()
Fast det kanske bara är den där höjda(?) skogsmulleversionen – Cross Turismo eller vad den heter...
OfarligTesla skrev: ↑23 jul 2023 09:15Provkörde e40 flera gånger innan jag köpte M50 men tyckte den var rätt tråkig. Båda är tunga bilar så de känns inte som några sportbilar men e40 hade så pass mycket mindre kraft så motorvägspåfarten osv inte alls var lika roliga. Lägg till AWD för framkomlighet till fjällstugan också så var det enkelt val iaf för mig när prisskillnaden var låg.
Enda stora nackdelarna för mig är väl gammalt tänk med mjukvara där man inte får nya funktioner till redan sålda bilar och att den kostar jäkla mycket i jämförelse med en Model 3 idag. Känns lite som att sitta i något gammaldags jämfört med en Tesla eller andra mer moderna elbilar, bekvämt men gammaldags.
Vad håller du inte med om? Att de inte direkt släpper nya funktioner till redan sålda bilar är bara fakta då det i princip inte kommit något nytt sedan jag fick bilen för 10 månader sedan, jag måste köpa ny bil för att få de få nya mjukvarufunktionerna som kommit sedan dess. Så den känns övergiven redan nu vilket i min värld signalerar att BMW gör som de alltid gjort och struntar i mjukvaran.
Fast det man läser är väl mer att tesla tar bort eller försämrar funktioner. Koppla bort en radar hårdvara har jag svårt att se att BMW skulle göra. Du får gärna ge några exempel på nya funktioner som kommit på sistone, fullt möjligt att det finns många bra som jag inte hört talas om för att det kanske mest är det negativa som det skrivs om. Jag har iallafall hellre stabil men ev gammal mjukvara, men så är jag snart 50 också och jobbar inte med mjukvara och inom bransch där pålitligt är viktigare än nytt.OfarligTesla skrev: ↑23 jul 2023 10:48Vad håller du inte med om? Att de inte direkt släpper nya funktioner till redan sålda bilar är bara fakta då det i princip inte kommit något nytt sedan jag fick bilen för 10 månader sedan, jag måste köpa ny bil för att få de få nya mjukvarufunktionerna som kommit sedan dess. Så den känns övergiven redan nu vilket i min värld signalerar att BMW gör som de alltid gjort och struntar i mjukvaran.
Sedan är det såklart subjektivt om man upplever det som gammaldags eller ej.
Jag håller med även om id7 nog snarare kommer konkurrera med bmw i5
Jag tycker Tesla tar mjukvaruvurmen för långt och släpper bilar som inte har full funktionalitet. I vissa fall tar det åratal innan t ex automatiskt helljus fungerar som det ska. Annat blir aldrig bra som automatiska vindrutetorkare.OfarligTesla skrev: ↑23 jul 2023 10:48Vad håller du inte med om? Att de inte direkt släpper nya funktioner till redan sålda bilar är bara fakta då det i princip inte kommit något nytt sedan jag fick bilen för 10 månader sedan, jag måste köpa ny bil för att få de få nya mjukvarufunktionerna som kommit sedan dess. Så den känns övergiven redan nu vilket i min värld signalerar att BMW gör som de alltid gjort och struntar i mjukvaran.
Sedan är det såklart subjektivt om man upplever det som gammaldags eller ej.
Storleksmässigt kanske, men den bör vara betydligt billigare än i5.
Nu vet jag inte allt som kommit på sistone då jag inte haft Tesla på 10 månader, men under de nära 6 åren jag hade Tesla kom det nya saker hela tiden. Men det som verkar komma nu till Tesla verkar t.ex. vara nytt gränssnitt för Spotify som verkar mycket bättre och tidigare kom ju den nya energigrafen.Dafro skrev: ↑23 jul 2023 11:33Fast det man läser är väl mer att tesla tar bort eller försämrar funktioner. Koppla bort en radar hårdvara har jag svårt att se att BMW skulle göra. Du får gärna ge några exempel på nya funktioner som kommit på sistone, fullt möjligt att det finns många bra som jag inte hört talas om för att det kanske mest är det negativa som det skrivs om. Jag har iallafall hellre stabil men ev gammal mjukvara, men så är jag snart 50 också och jobbar inte med mjukvara och inom bransch där pålitligt är viktigare än nytt.
Ja visst går de lite långt åt det hållet, BMW går dock lite långt åt andra hållet och släpper inte deras mjukvaruförbättringar som uppdateringar till gamla bilar utan kräver att man köper ny bil för att få ny den nya mjukvaran.Banane skrev: ↑23 jul 2023 11:52Jag tycker Tesla tar mjukvaruvurmen för långt och släpper bilar som inte har full funktionalitet. I vissa fall tar det åratal innan t ex automatiskt helljus fungerar som det ska. Annat blir aldrig bra som automatiska vindrutetorkare.
Hade Model Y haft parkeringssensorer, regnsensor och alla andra grundfunktioner i ordning hade jag antagligen köpt en sådan till hösten. Nu har jag dock läst om ägare som inte kan aktivera autopiloten utan att vindrutetorkarna går igång och liknande saker. Känns inte lockande.
Model 3 Highland är inte aktuell. Hade jag velat ha en Model 3 hade jag beställt en LR rwd. Sjukt prisvärda.
E väl bara att ta en rejäl runda då med en en 40 och en M50 och se hur de känns.iAkita skrev: ↑23 jul 2023 12:42Model 3 Highland är inte aktuell. Hade jag velat ha en Model 3 hade jag beställt en LR rwd. Sjukt prisvärda.
Däremot har jag varit helt inställd på ID7. Tyckte den var fin när jag kollade på den, men interiören i i4 är verkligen ett steg upp enligt min smak. I synnerhet nu när de tagit bort den fula växelspaken. Sen tror jag även eDrive40 modellen kommer kännas betydligt rappare än ID7. Prismässigt tror jag inte det kommer vara jättestor skillnad. Räknar med att ID7 blir 100 000 kr dyrare än ID5 iallafall.
Egentligen hade jag tänkt vänta med att beställa ny bil till priserna på ID7 är offentliga, men nu har jag fått feeling och tålamod är dessvärre inte en av mina styrkorDet jobbiga är att det verkligen måste bli en bil jag gillar och kan behålla ett tag den här gången. Det är inte ekonomiskt rimligt för mig att byta bil en gång om året (eller oftare) längre tyvärr, som marknaden ser ut numera. EV6 GT:n fick jag för så bra pris så den kan jag sälja redan nu, med fullt acceptabel värdeminskning.
Tror att i4 lär vara roligare än en ID7, så om inte ID7 blir mycket billigare hade nog iaf jag sett i4 som ett bättre val som helhet. Men man måste väl provköra för att veta säkert osv.iAkita skrev: ↑23 jul 2023 12:42Model 3 Highland är inte aktuell. Hade jag velat ha en Model 3 hade jag beställt en LR rwd. Sjukt prisvärda.
Däremot har jag varit helt inställd på ID7. Tyckte den var fin när jag kollade på den, men interiören i i4 är verkligen ett steg upp enligt min smak. I synnerhet nu när de tagit bort den fula växelspaken. Sen tror jag även eDrive40 modellen kommer kännas betydligt rappare än ID7. Prismässigt tror jag inte det kommer vara jättestor skillnad. Räknar med att ID7 blir 100 000 kr dyrare än ID5 iallafall.
Egentligen hade jag tänkt vänta med att beställa ny bil till priserna på ID7 är offentliga, men nu har jag fått feeling och tålamod är dessvärre inte en av mina styrkorDet jobbiga är att det verkligen måste bli en bil jag gillar och kan behålla ett tag den här gången. Det är inte ekonomiskt rimligt för mig att byta bil en gång om året (eller oftare) längre tyvärr, som marknaden ser ut numera. EV6 GT:n fick jag för så bra pris så den kan jag sälja redan nu, med fullt acceptabel värdeminskning.
Det jag inte håller med om:OfarligTesla skrev: ↑23 jul 2023 10:48Vad håller du inte med om? Att de inte direkt släpper nya funktioner till redan sålda bilar är bara fakta då det i princip inte kommit något nytt sedan jag fick bilen för 10 månader sedan, jag måste köpa ny bil för att få de få nya mjukvarufunktionerna som kommit sedan dess. Så den känns övergiven redan nu vilket i min värld signalerar att BMW gör som de alltid gjort och struntar i mjukvaran.
Sedan är det såklart subjektivt om man upplever det som gammaldags eller ej.
Amen.HelectriC skrev: ↑23 jul 2023 16:08Det jag inte håller med om:OfarligTesla skrev: ↑23 jul 2023 10:48Vad håller du inte med om? Att de inte direkt släpper nya funktioner till redan sålda bilar är bara fakta då det i princip inte kommit något nytt sedan jag fick bilen för 10 månader sedan, jag måste köpa ny bil för att få de få nya mjukvarufunktionerna som kommit sedan dess. Så den känns övergiven redan nu vilket i min värld signalerar att BMW gör som de alltid gjort och struntar i mjukvaran.
Sedan är det såklart subjektivt om man upplever det som gammaldags eller ej.
"Känns lite som att sitta i något gammaldags jämfört med en Tesla eller andra mer moderna elbilar, bekvämt men gammaldags."
Sen undrar jag vilka funktioner du inte har fått, som kommit efteråt? Är väl bara manuell start av batteriförvärmning som kom under senaste året? Den funktionen klarar jag mig fint utan. Däremot en bil som inte haft ett enda fel eller software glitch under hela ägandetiden, DET tycker jag är viktigt. Att ha ordentligt fungerade matrixljus, ventilation i stolarna, HUD, elektrisk dragkrok, fungerande regnsensor, fungerade "autopilot" mm, DET är saker jag sätter pris på, som man inte får till Model 3.
Ja manuell start är en sak, det kommer också massvis med olika bra inställningsmöjligheter och annat nu med 8.5, och 8.5 kommer inte till äldre bilar. Problem ett är väl att BMW inte gör speciellt mycket utveckling alls, problem två är att det de gör kräver att man köper ny bil.HelectriC skrev: ↑23 jul 2023 16:08Det jag inte håller med om:
"Känns lite som att sitta i något gammaldags jämfört med en Tesla eller andra mer moderna elbilar, bekvämt men gammaldags."
Sen undrar jag vilka funktioner du inte har fått, som kommit efteråt? Är väl bara manuell start av batteriförvärmning som kom under senaste året? Den funktionen klarar jag mig fint utan. Däremot en bil som inte haft ett enda fel eller software glitch under hela ägandetiden, DET tycker jag är viktigt. Att ha ordentligt fungerade matrixljus, ventilation i stolarna, HUD, elektrisk dragkrok, fungerande regnsensor, fungerade "autopilot" mm, DET är saker jag sätter pris på, som man inte får till Model 3.
Är väl ungefär så jag tycker också även om jag hade lagt en hel del mer fokus på infotainment och sådant då jag tycker det är lite av ett fokus. Är överlag en trevlig bil att åka runt i och det som skulle kunna få mig att välja Model 3 igen är väl priset och modernt infotainmentsystem.Zee skrev: ↑23 jul 2023 20:51Tesla-folk. Jag har en i4 M50 och har haft den i över ett år, och har en Tesla M3 LFP 2022 och kan jämföra väldigt bra efter en tids ägande. Jag tänkte vid till tillfälle göra en egen tråd runt detta, liknande som jag gjorde för i4 M50, om det finns intresse.
Här är min vy på i4 M50:
https://www.autopower.se/forum/topic.as ... 840&sida=1
Vore intressant att höra era reaktioner på ovan länk.
Och en annan fattar inte tugget om fokus på infotainmentsystem. Man kör väl bilen tänker jag, men det är väl jag. Hellre fungerade torkarautomatik och körautomatik eller ap eller vad det kallas mm ön ett infotainmentsystem som är av guds nåde. Är ju bara en jävla skärm, typ.OfarligTesla skrev: ↑23 jul 2023 21:03Är väl ungefär så jag tycker också även om jag hade lagt en hel del mer fokus på infotainment och sådant då jag tycker det är lite av ett fokus. Är överlag en trevlig bil att åka runt i och det som skulle kunna få mig att välja Model 3 igen är väl priset och modernt infotainmentsystem.Zee skrev: ↑23 jul 2023 20:51Tesla-folk. Jag har en i4 M50 och har haft den i över ett år, och har en Tesla M3 LFP 2022 och kan jämföra väldigt bra efter en tids ägande. Jag tänkte vid till tillfälle göra en egen tråd runt detta, liknande som jag gjorde för i4 M50, om det finns intresse.
Här är min vy på i4 M50:
https://www.autopower.se/forum/topic.as ... 840&sida=1
Vore intressant att höra era reaktioner på ovan länk.
Du menar alltså att de inte fungerar på Tesla? En bil som du inte har någon erfarenhet av?
Ja och då vill jag såklart ha saker som fungerar och hjälper till, t.ex. en snabb och vettig navigation som kan säga vad jag har kvar i batteriet när jag kommer fram, navigera till en laddare medan jag kör och integrera vettigt med min telefon för kalender och kontakter. Saker som att få upp en kamerafeed av döda vinkeln på skärmen istället för att vrida på huvudet eller kunna kolla på energigrafen för att se var i min tur som energin förväntas användas och hur jag ligger till hjälper mig också som förare. Sentry mode är toppen när man parkerar någonstans och vill ha bevis om någon orsakar en skada på bilen. Jag vill inte heller behöva leta mig igenom 73 undermenyer för att ändra en inställning medan jag kör.Dafro skrev: ↑23 jul 2023 21:08Och en annan fattar inte tugget om fokus på infotainmentsystem. Man kör väl bilen tänker jag, men det är väl jag. Hellre fungerade torkarautomatik och körautomatik eller ap eller vad det kallas mm ön ett infotainmentsystem som är av guds nåde. Är ju bara en jävla skärm, typ.
Då är jag med, vi har helt olika kravbild på bil, kul att det fungerar som du önskar i tesla, inga problem med spökbromsningar? Bara nyfiken. Men håller helt med dig om teslan fungerar bra för dig så är ju bmw inte värd 5-6 k mer per månad, det är mycket pengar.OfarligTesla skrev: ↑23 jul 2023 22:24Ja och då vill jag såklart ha saker som fungerar och hjälper till, t.ex. en snabb och vettig navigation som kan säga vad jag har kvar i batteriet när jag kommer fram, navigera till en laddare medan jag kör och integrera vettigt med min telefon för kalender och kontakter. Saker som att få upp en kamerafeed av döda vinkeln på skärmen istället för att vrida på huvudet eller kunna kolla på energigrafen för att se var i min tur som energin förväntas användas och hur jag ligger till hjälper mig också som förare. Sentry mode är toppen när man parkerar någonstans och vill ha bevis om någon orsakar en skada på bilen. Jag vill inte heller behöva leta mig igenom 73 undermenyer för att ändra en inställning medan jag kör.Dafro skrev: ↑23 jul 2023 21:08Och en annan fattar inte tugget om fokus på infotainmentsystem. Man kör väl bilen tänker jag, men det är väl jag. Hellre fungerade torkarautomatik och körautomatik eller ap eller vad det kallas mm ön ett infotainmentsystem som är av guds nåde. Är ju bara en jävla skärm, typ.
Jag vill ha vettig Spotifyintegration så jag kan byta låt enkelt och söka efter ny musik enkelt. Som du säger vill man ha bra körautomatik och där vinner Teslan stort för mig då jag kan använda den även på vintern och behöver inte vara så orolig för att den plötsligt skall rycka till i ratten och köra in i saker oavsett tid på året.
Så ja, det är på grund av att jag kör bilen som jag vill ha ett vettigt infotainmentsystem som stödjer mig som förare och jag tycker att BMWns system saknar en hel del som Teslans har.
Sedan finns det såklart fördelar med BMWn och som helhet tycker jag den är bättre, nu börjar dock prisskillnaden bli ganska stor och BMWn verkar kosta mig ca 5-6k mer per månad än en Model 3 LR AWD hade gjort vilket är lite väl tycker jag.
Självklart ska jag svara dig när du skriver så fint till mig, man kan skaffa sig information på forum och behöver inte få erfarenhet av att köra bilen, rätt många spökbromsningar mm som man läst om men visst det kan ju helt klart vara en minoritet, men jag skulle inte vilja drabbas av en enda, och det verkar vara vanligare än bara enstaka som drabbas. Och torkare som går så fort man sätter på autopilot eller vad det kallas låter inte heller toppen, för mig räcker det att veta att funktioner kan plockas bort, eller förlåt bytas ut till en annan lösning som kan/kommer bli bra på sikt.