Nästan slagsmål på SuC
Moderator: Redaktion
Nästan slagsmål på SuC
I dag vid Superchargern i Köge, Danmark var jag med om något som jag aldrig varit med om under mina sex år med Tesla. Vi kom till Köge och det var lite kö som avverkades allteftersom. Det var en tydlig kö som var väl synlig. Då kom en vit Model 3 och körde förbi kön på andra sidan. Vi som stod i kön tutade lite men möttes av en hand alternativt av ett finger. Vi i bilen blev oerhört förvånade. Har aldrig blivit bemött så på en Suc förut. Sen körde han runt och när en bil laddat klart och backade ut försökte han köra in på laddplatsen från andra hållet trots att vi som stod först i kön och väntade utanför platsen (och blinkade för att svänga in). Jag han före in på platsen och då åkte han förbi och ställde sig först i den lilla kön…En kvinna från en bil kön gick ut och bad mig följa med bort och prata med föraren. Hon var förbannad och skällde på honom och han skällde tillbaka och kvinnan bredvid den kösmitande föraren la sig i och började också skälla. Tyvärr, eller som tur var, var allt skäll på danska och jag hängde inte med i det som sades. Men till slut lugnades allt ned och fler bilar åkte så all kö försvann. Blev så otroligt förvånad över mannen och kvinnans betedde och otrevliga attityd. Har ni stött på nåt liknade från andra Teslaförare?
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Re: Nästan slagsmål på SuC
Inte vid en SuC, men flera gånger vid en vägfärja där inte alla kommer med alltid. Vi får nog dessvärre välja oss vid att även de största idioterna börjat köra elbil och det tidvis kommer se ut som i övriga delar av samhället där det är kö ibland. Väldigt tråkigt att höra, men bra att ni sa ifrån!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3638
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Nästan slagsmål på SuC
Redan på Gustav Vasas tid var det ju tydligt vad danskarna går för
Model Y LR AWD 2022
Re: Nästan slagsmål på SuC
Vid Ionity på svenska sidan av öresundsbron var det en Porscheförare som gjorde något liknande.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Nästan slagsmål på SuC
Var förbi Bredden SuC med en ICE i November.
Hade besökt Webhallen och tog en kaffe på Max.
Det var rätt nära handgemäng om man säger så…
Arga taxichaffisar…
Hade besökt Webhallen och tog en kaffe på Max.
Det var rätt nära handgemäng om man säger så…
Arga taxichaffisar…
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Nästan slagsmål på SuC
Efter att ha köat vad som kändes som en halv dag och 2 mil kö till färjan i Puttgarden ser jag hur sista batchen innan jag skulle komma med avrundas av en Audi A3 som kört förbi hela kön och timar in att stjäla sista platsen helt perfekt. Chef.
-
- Inlägg: 71
- Blev medlem: 01 nov 2022 21:07
Re: Nästan slagsmål på SuC
Ett digitalt köplatssystem vore på sin plats. Här man blir tilldelad en laddplats utefter nuvarande kösituation och får en predikterad väntetid. Enbart din bil får möjlighet att påbörja laddning på den stolpen förstås, inom en rimlig inställningsperiod på kanske 1-2 minuter.
Rent tekniskt vore det inte superkomplicerat givet att rätt förutsättningar finns. Åtminstone för Tesla-only SoC:s.
Kanske inte slåss tillräckligt för att en sån investering är aktuell, men känns som att det förr eller senare tyvärr behöver bli nödvändigt. Ingen dålig sak heller. Då slipper man oroa sig för att någon ställer sig bredvid och stjäl halva effekten pga okunskap. Fingers crossed!
Rent tekniskt vore det inte superkomplicerat givet att rätt förutsättningar finns. Åtminstone för Tesla-only SoC:s.
Kanske inte slåss tillräckligt för att en sån investering är aktuell, men känns som att det förr eller senare tyvärr behöver bli nödvändigt. Ingen dålig sak heller. Då slipper man oroa sig för att någon ställer sig bredvid och stjäl halva effekten pga okunskap. Fingers crossed!
Senast redigerad av jimhalpert, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Nästan slagsmål på SuC
Är väl inte så många sådana kvar och är problemet med laddköer stora där? Här låter det som att problemet är för att andra bilar blockerar flera laddare, vilket inte kan ske där.jimhalpert skrev: ↑18 jul 2023 12:49Ett digital köplatssystem vore på sin plats där man blir tilldelad en laddplats utefter nuvarande kösituation med predikterad väntetid. Enbart din bil får möjlighet att påbörja laddning på den stolpen då, inom en rimlig inställningsperiod, typ 1-2 minuter.
Rent tekniskt vore det inte superkomplicerat givet att rätt förutsättningar finns. Åtminstone för Tesla-only SoCs.
27,8 kWp solceller
-
- Inlägg: 71
- Blev medlem: 01 nov 2022 21:07
Re: Nästan slagsmål på SuC
Fast topic handlar väl om en annan Tesla som smet före i laddkön? Ganska ofta man läser om liknande i FB-gruppen om folk som smiter före och struntar i köer. Tråkigt oavsett regelbrott!Dafro skrev: ↑18 jul 2023 12:51Är väl inte så många sådana kvar och är problemet med laddköer stora där? Här låter det som att problemet är för att andra bilar blockerar flera laddare, vilket inte kan ske där.jimhalpert skrev: ↑18 jul 2023 12:49Ett digital köplatssystem vore på sin plats där man blir tilldelad en laddplats utefter nuvarande kösituation med predikterad väntetid. Enbart din bil får möjlighet att påbörja laddning på den stolpen då, inom en rimlig inställningsperiod, typ 1-2 minuter.
Rent tekniskt vore det inte superkomplicerat givet att rätt förutsättningar finns. Åtminstone för Tesla-only SoCs.
Re: Nästan slagsmål på SuC
Så gör väl inte Teslaägare, är ju ett helylle folk. Nä just det, många kom från BMW. Obs försök till skämt.jimhalpert skrev: ↑18 jul 2023 12:55Fast topic handlar väl om en annan Tesla som smet före i laddkön? Ganska ofta man läser om liknande i FB-gruppen om folk som smiter före och struntar i köer. Tråkigt oavsett regelbrott!Dafro skrev: ↑18 jul 2023 12:51Är väl inte så många sådana kvar och är problemet med laddköer stora där? Här låter det som att problemet är för att andra bilar blockerar flera laddare, vilket inte kan ske där.jimhalpert skrev: ↑18 jul 2023 12:49Ett digital köplatssystem vore på sin plats där man blir tilldelad en laddplats utefter nuvarande kösituation med predikterad väntetid. Enbart din bil får möjlighet att påbörja laddning på den stolpen då, inom en rimlig inställningsperiod, typ 1-2 minuter.
Rent tekniskt vore det inte superkomplicerat givet att rätt förutsättningar finns. Åtminstone för Tesla-only SoCs.
27,8 kWp solceller
- sven-labil
- Teslaägare
- Inlägg: 258
- Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/ola13743
Re: Nästan slagsmål på SuC
Att smita före i en laddkö blir iaf. inte farligt för någon. (Så länge det inte faktiskt blir slagsmål såklart.)
Att köra förbi en förmodligen flera kilometer lång kö vid en trafikolycka (tex. igår eftermiddag på E4 söder om Ö-vik) och därigenom hindra räddningsfordon kan däremot vara det.
Efter en halvtimme i kön (när folk sedan länge börjat promenera omkring i vänsterfilen) kommer dagens ego kvart i fem (eller strax innan):
Här får brandkåren testa tutan: Lär ju ha varit betydligt smidigare att få en plats bland de sista i kön, nu blev en bra stunds krångel innan vänsterfilen var fri.
Det var ett tiotal bilar som körde förbi (med en klar viktning mot modeller där det är mindre förvånande att ägaren har den här attityden) men jag har faktiskt trott att Teslaägare i genomsnitt var något bättre medmänniskor.
En liknande situation utanför Trollhättan veckan innan: Här hindrade dock Porschekillen såvitt jag såg bara vanliga trafikanter, alla som behövde hjälpa till vid olycksplatsen var redan där eller tog en annan väg.
Jag har försökt komma på en vettig anledning till att göra sådär, men har för dålig fantasi...
Att köra förbi en förmodligen flera kilometer lång kö vid en trafikolycka (tex. igår eftermiddag på E4 söder om Ö-vik) och därigenom hindra räddningsfordon kan däremot vara det.
Efter en halvtimme i kön (när folk sedan länge börjat promenera omkring i vänsterfilen) kommer dagens ego kvart i fem (eller strax innan):
Här får brandkåren testa tutan: Lär ju ha varit betydligt smidigare att få en plats bland de sista i kön, nu blev en bra stunds krångel innan vänsterfilen var fri.
Det var ett tiotal bilar som körde förbi (med en klar viktning mot modeller där det är mindre förvånande att ägaren har den här attityden) men jag har faktiskt trott att Teslaägare i genomsnitt var något bättre medmänniskor.
En liknande situation utanför Trollhättan veckan innan: Här hindrade dock Porschekillen såvitt jag såg bara vanliga trafikanter, alla som behövde hjälpa till vid olycksplatsen var redan där eller tog en annan väg.
Jag har försökt komma på en vettig anledning till att göra sådär, men har för dålig fantasi...
Senast redigerad av sven-labil, redigerad totalt 1 gånger.
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Re: Nästan slagsmål på SuC
Du får göra så om din tid är mer värd än människorna som behöver hjälps liv, dvs aldrig, men alla kan inte sätta värdet på sin tıd i relation till andras liv.
P85D svart/svart med gratis SuC
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3632
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Nästan slagsmål på SuC
Fast egentligen ska man fylla upp båda filerna fram till hindret och där köra blixtlåsprincipen.
Men detta är ett hett ämne.
Vid vanligt hinder ska man göra så, men vid en trafikolycka så är det bra om man gör fri väg fram. Då genom att dom i vänster fil håller till vänster och dom i höger fil långt till höger. Då blir det oftast gott om utrymme i mitten för utryckningsfordon.
Jag tycket det är värre att 80-90% av befolkningen på ica springer före när en ny kassa öppnas bredvid.
Men detta är ett hett ämne.
Vid vanligt hinder ska man göra så, men vid en trafikolycka så är det bra om man gör fri väg fram. Då genom att dom i vänster fil håller till vänster och dom i höger fil långt till höger. Då blir det oftast gott om utrymme i mitten för utryckningsfordon.
Jag tycket det är värre att 80-90% av befolkningen på ica springer före när en ny kassa öppnas bredvid.
Senast redigerad av Tellus, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Nästan slagsmål på SuC
Varför skulle teslaägare vara bättre medmänniskor?sven-labil skrev: ↑24 jul 2023 12:27Att smita före i en laddkö blir iaf. inte farligt för någon. (Så länge det inte faktiskt blir slagsmål såklart.)
Att köra förbi en förmodligen flera kilometer lång kö vid en trafikolycka (tex. igår eftermiddag på E4 söder om Ö-vik) och därigenom hindra räddningsfordon kan däremot vara det.
Efter en halvtimme i kön (när folk sedan länge börjat promenera omkring i vänsterfilen) kommer dagens ego kvart i fem (eller strax innan):
ModelS_Själevad2.jpg
Här får brandkåren testa tutan:
ModelS_Själevad3.jpg
Lär ju ha varit betydligt smidigare att få en plats bland de sista i kön, nu blev en bra stunds krångel innan vänsterfilen var fri.
Det var ett tiotal bilar som körde förbi (med en klar viktning mot modeller där det är mindre förvånande att ägaren har den här attityden) men jag har faktiskt trott att Teslaägare i genomsnitt var något bättre medmänniskor.
En liknande situation utanför Trollhättan veckan innan:
TaycanGrästorp.png
Här hindrade dock Porschekillen såvitt jag såg bara vanliga trafikanter, alla som behövde hjälpa till vid olycksplatsen var redan där eller tog en annan väg.
Jag har försökt komma på en vettig anledning till att göra sådär, men har för dålig fantasi...
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- sven-labil
- Teslaägare
- Inlägg: 258
- Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/ola13743
Re: Nästan slagsmål på SuC
Många borde väl ha valt sin Tesla delvis för att vara miljövänliga och alla har (mer eller mindre medvetet) anslutit sig till ett kollektiv där ett visst mått av samarbete och tålamod krävs för att kunna ladda på resor (precis som för alla elfordon).
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Re: Nästan slagsmål på SuC
Miljöaspekten var säkert en grej i början, nu inte alls hos de flesta skulle jag påstå. Ekonomin är det som talar högst!sven-labil skrev: ↑24 jul 2023 15:08Många borde väl ha valt sin Tesla delvis för att vara miljövänliga och alla har (mer eller mindre medvetet) anslutit sig till ett kollektiv där ett visst mått av samarbete och tålamod krävs för att kunna ladda på resor (precis som för alla elfordon).
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Nästan slagsmål på SuC
Tycker ändå det är enormt mycket sämre att stoppa utryckningsfordon som behöver snabbt komma på plats för att ta hand om skadade, och potentiellt rädda liv.Tellus skrev: ↑24 jul 2023 14:32Fast egentligen ska man fylla upp båda filerna fram till hindret och där köra blixtlåsprincipen.
Men detta är ett hett ämne.
Vid vanligt hinder ska man göra så, men vid en trafikolycka så är det bra om man gör fri väg fram. Då genom att dom i vänster fil håller till vänster och dom i höger fil långt till höger. Då blir det oftast gott om utrymme i mitten för utryckningsfordon.
Jag tycket det är värre att 80-90% av befolkningen på ica springer före när en ny kassa öppnas bredvid.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik