Halvljuset stängs inte av

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
hvk
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 21 apr 2022 23:05

Halvljuset stängs inte av

Inlägg av hvk »

När jag manuellt har aktiverat halvljuset på min M3 2021 så har halvljuset släckts automatiskt när jag parkerar. Så har det funkat klockrent fram tills nyligen. Men sedan en tid tillbaka så måste jag komma ihåg att stänga av halvljuset manuellt. Om jag inte gör det (och inte tänker på varningssignalen som indikerar att halvljuset är på) så fortsätter halvljuset att lysa efter att jag lämnat bilen. Det har rean hänt mig flera gånger.

För mig är detta en klar försämring. Är detta en bugg i en uppdatering, eller en avsiktlig förändring tror ni?

Hälsningar Henrik
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 753
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Halvljuset stängs inte av

Inlägg av Trevlig »

Svarar nog inte på din fråga men fungerar inte automatiken?

Känns som att de har uppdaterat så det ska vara igång, Tänk tex stop längst vägbanan.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14518
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Halvljuset stängs inte av

Inlägg av taliz »

Låter väl rimligt att det antingen både aktiveras och deaktiveras automatiskt, eller att det kräver manuell deaktivering om det aktiverats manuellt.
Eller?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm

Re: Halvljuset stängs inte av

Inlägg av Skyltspurtaren »

Jag kör också rätt ofta med manuellt aktiverat halvljus. Det stämmer, sedan någon/ra uppdateringar tillbaka så slås det inte längre av när man går ur bilen.

Det innebär också att man, om man vill ha halv eller parkeringsljus igång, så behöver man inte längre sträcka sig in i bilen och aktivera det efter att man rest sig ur stolen. Vilket jag tycker är bra.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3632
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Halvljuset stängs inte av

Inlägg av Tellus »

I många bilar kan man välja köra med halvljus och därmed också belysning bak. När man åkt klart behöver man inte stänga av det manuellt.

Häromdagen körde jag i spöregn med dålig sikt, fick slå på halvljus/bakljus manuellt. Auto funktionen ville köra DRL och släckt bak, trafikfarligt.

Autopiloten gick däremot klippstabilt på 2-1 väg och torkarna slog ej på, de förblev i läge off, som önskat (rainx)
IMG_9722.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Halvljuset stängs inte av

Inlägg av mikebike »

Förr slogs halvljuset på automatiskt vid dålig sikt (regn), men det försvann för några uppdateringar sedan och då "måste" man slå på halvljuset för att tända bakljusen.
Jag skulle önska att bakljusen skulle vara tända ihop med DRL, som det varit på mina Volvo.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
hvk
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 21 apr 2022 23:05

Re: Halvljuset stängs inte av

Inlägg av hvk »

Skyltspurtaren skrev: 06 aug 2023 13:31
Jag kör också rätt ofta med manuellt aktiverat halvljus. Det stämmer, sedan någon/ra uppdateringar tillbaka så slås det inte längre av när man går ur bilen.

Det innebär också att man, om man vill ha halv eller parkeringsljus igång, så behöver man inte längre sträcka sig in i bilen och aktivera det efter att man rest sig ur stolen. Vilket jag tycker är bra.
Förvisso. Men i stället måste man sträcka sig in i bilen för att stänga av halvljuset när man (trots varningspipet) hinner kliva ur bilen innan man kommer på att halvljuset inte längre släcks automatiskt om det aktiverats manuellt. Men man lär sig väl med tiden. Fast jag förstår inte varför den automatiska avstängningen försvann. Det känns ändå logiskt att ljuset på bilen släcks automatiskt när man kliver ur - oavsett om det aktiverats manuellt eller automatiskt. Såvida man inte väljer att ha t.ex. parkeringsljuset tänt.

Jag hör till dem som under körning vill ha bakljusen tända jämt. Dels för att jag tycker det är snyggt. Dels av säkerhetsskäl - jag syns bättre framifrån på landsvägen, och bakljusen riskerar inte att förbli släckta vid dålig sikt. Tycker gott att Tesla kan uppdatera så att man som alternativ till endast DRL fram kan välja halvljusautomatik inkl. bakljus - precis som det var i så många år innan EU började lägga sig i.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1601
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Halvljuset stängs inte av

Inlägg av frippan »

I senaste mjukvaran kommer funktionen tillbaka (2023.26.x)
headlights.png
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1979
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Halvljuset stängs inte av

Inlägg av pejvic »

På en 3:a jag hade för ett par år sen så var det likadant, plus att bilen ej låstes när jag gick.
SC kom till slut på att det var en kontakt i sätet. Bilen trodde att jag satt kvar.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 29 maj 2021 21:40

Re: Halvljuset stängs inte av

Inlägg av Imolarot »

frippan skrev: 06 aug 2023 18:08
I senaste mjukvaran kommer funktionen tillbaka (2023.26.x)

headlights.png
"Not relevant in Sweden" står dock på den funktionen. Så vi får väl hoppas de har fel...
Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 07 okt 2020 09:25
Referralkod: ts.la/jan50293

Re: Halvljuset stängs inte av

Inlägg av Fluffy »

mikebike skrev: 06 aug 2023 14:23
Förr slogs halvljuset på automatiskt vid dålig sikt (regn), men det försvann för några uppdateringar sedan
På min 3a ( programvara nu är 2023.20.9), så har det alltid fungerat (och gör det fortfarande) som du skriver. Sedan kan den i vissa situationer inte lösa det, tex ibland vid dimma, snöfall ,och då får man hjälpa till manuellt.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Halvljuset stängs inte av

Inlägg av mikebike »

Fluffy skrev: 07 aug 2023 17:05
mikebike skrev: 06 aug 2023 14:23
Förr slogs halvljuset på automatiskt vid dålig sikt (regn), men det försvann för några uppdateringar sedan
På min 3a ( programvara nu är 2023.20.9), så har det alltid fungerat (och gör det fortfarande) som du skriver. Sedan kan den i vissa situationer inte lösa det, tex ibland vid dimma, snöfall ,och då får man hjälpa till manuellt.
Hur gammal är bilen?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 07 okt 2020 09:25
Referralkod: ts.la/jan50293

Re: Halvljuset stängs inte av

Inlägg av Fluffy »

mikebike skrev: 07 aug 2023 19:08
Fluffy skrev: 07 aug 2023 17:05
mikebike skrev: 06 aug 2023 14:23
Förr slogs halvljuset på automatiskt vid dålig sikt (regn), men det försvann för några uppdateringar sedan
På min 3a ( programvara nu är 2023.20.9), så har det alltid fungerat (och gör det fortfarande) som du skriver. Sedan kan den i vissa situationer inte lösa det, tex ibland vid dimma, snöfall ,och då får man hjälpa till manuellt.
Hur gammal är bilen?
2021a levererad nov 2020 så en av de första faceliftade.
oxe
Inlägg: 41
Blev medlem: 26 jan 2022 11:00

Re: Halvljuset stängs inte av

Inlägg av oxe »

Har reagerat över samma sak. Var ute senast för en timme sen och stängde av ljusen som var på efter att jag kört hem idag i skitvädret.

Kan inte bestämma mig för om funktionen är bra eller dålig, dock saknar jag en möjlighet att stänga av ljusen i appen, så man slipper dra på sig kläder och skor för att gå ut och stänga av ljusen när man ser att de är på precis innan man ska gå och lägga sig..
Skriv svar