Model 3 Highland

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Model 3 Highland

Inlägg av kallekula »

chaffis75 skrev: 08 aug 2023 09:34
Maw skrev: 08 aug 2023 08:05
I väntan på fler nyheter så kan vi kika på den här renderingen av hur Highlands rumpa skulle kunna se ut :)
Ser ut som öppningen för bagage luckan blir större eller vad tror ni?
Faktiskt också ganska lik en volvo s60 bakifrån kan jag tycka, åtminstone var de de första jag tänkte. Men ja snyggare än nuvarande oavsett kan jag tycka.
Dock är väl den där bilden en ren hittepå så säger ju ingenting.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5555
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Model 3 Highland

Inlägg av SwedishAdvocate »

kallekula skrev: 08 aug 2023 09:50
chaffis75 skrev: 08 aug 2023 09:34
Maw skrev: 08 aug 2023 08:05
I väntan på fler nyheter så kan vi kika på den här renderingen av hur Highlands rumpa skulle kunna se ut :)
Ser ut som öppningen för bagage luckan blir större eller vad tror ni?
Faktiskt också ganska lik en volvo s60 bakifrån kan jag tycka, åtminstone var de de första jag tänkte. Men ja snyggare än nuvarande oavsett kan jag tycka.
Dock är väl den där bilden en ren hittepå så säger ju ingenting.
Kanske är ngn som sett Highland som beskrivit bilen för en renderingsartist. Så kanske lite som typ det här fast några nivåer mer mer fotorealistiskt... ;)

I så fall kanske det skulle kunna stämma rätt bra... ;)

Bild
https://www.washingtonpost.com/news/tru ... ly-worked/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
T4s
Inlägg: 7
Blev medlem: 09 aug 2023 09:46

Re: Model 3 Highland

Inlägg av T4s »

Tesla säljer ut alla demobilar för Model 3 nu. Ingen kvar i Segeltorp till exempel så det är nära nu.
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 10 dec 2022 23:43

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Vindens »

Tror Tesla rent strategiskt kan invänta till slutet av kvartalet med nyheter för att inte påverka innevarande kvartals försäljning alltför mkt.
Sannolikt kommer det nyheter i andra halvan av september då produktionen är förberedd och med leverans utlovad innan årets slut (Q4).
Bra strategi för att få fina bokslutssiffror.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14566
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 Highland

Inlägg av taliz »

Vindens skrev: 09 aug 2023 10:12
Tror Tesla rent strategiskt kan invänta till slutet av kvartalet med nyheter för att inte påverka innevarande kvartals försäljning alltför mkt.
Sannolikt kommer det nyheter i andra halvan av september då produktionen är förberedd och med leverans utlovad innan årets slut (Q4).
Bra strategi för att få fina bokslutssiffror.
Ja nyheterna lär inte komma förrän de fått upp volymen på de nya, och den gamla är så gott som slutsåld(verkar ju vara på sluttampen nu).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Rasmussen
Teslaägare
Inlägg: 147
Blev medlem: 20 sep 2019 20:02

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Rasmussen »

Har en förhoppning om att performancemodellen kommer kunna ha dragkrok… vet någon, om jag lägger en beställning på en P nu för att låsa priset, kan man lägga till dragkrok om det blir tillgängligt senare utan att grundpriset ändras?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14566
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 Highland

Inlägg av taliz »

Rasmussen skrev: 09 aug 2023 13:41
Har en förhoppning om att performancemodellen kommer kunna ha dragkrok… vet någon, om jag lägger en beställning på en P nu för att låsa priset, kan man lägga till dragkrok om det blir tillgängligt senare utan att grundpriset ändras?
Helt omöjligt att veta. Men du förlorar ju inget på att försöka.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
T4s
Inlägg: 7
Blev medlem: 09 aug 2023 09:46

Re: Model 3 Highland

Inlägg av T4s »

Rasmussen skrev: 09 aug 2023 13:41
Har en förhoppning om att performancemodellen kommer kunna ha dragkrok… vet någon, om jag lägger en beställning på en P nu för att låsa priset, kan man lägga till dragkrok om det blir tillgängligt senare utan att grundpriset ändras?
Hur låser man priset på det sättet? Tesla har väl rätt att uppdatera för leverans
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7631
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model 3 Highland

Inlägg av mikebike »

T4s skrev: 09 aug 2023 16:15
Rasmussen skrev: 09 aug 2023 13:41
Har en förhoppning om att performancemodellen kommer kunna ha dragkrok… vet någon, om jag lägger en beställning på en P nu för att låsa priset, kan man lägga till dragkrok om det blir tillgängligt senare utan att grundpriset ändras?
Hur låser man priset på det sättet? Tesla har väl rätt att uppdatera för leverans
De brukar inte höja priset på lagda beställningar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10375
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Legato »

mikebike skrev: 09 aug 2023 16:21
T4s skrev: 09 aug 2023 16:15
Rasmussen skrev: 09 aug 2023 13:41
Har en förhoppning om att performancemodellen kommer kunna ha dragkrok… vet någon, om jag lägger en beställning på en P nu för att låsa priset, kan man lägga till dragkrok om det blir tillgängligt senare utan att grundpriset ändras?
Hur låser man priset på det sättet? Tesla har väl rätt att uppdatera för leverans
De brukar inte höja priset på lagda beställningar.
Det beror på hur "ny" de tycker modellen är.

Vi som hade beställt Performance S/X fick betala extra för att få en Plaid. Men vi fick ändå en bra rabatt.

Jag har beställt en 3P nu med förhoppning om något av ovanstående scenarion :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 596
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Sofie »

Vad är reservationsavgiften på model 3 nu? Nu när jag äntligen gjort slag i saken för att bekräfta reservationen jag gjorde 8/12-2016, så ser jag att dom vill ha 2500:- för bokningen.
Användarvisningsbild
Rasmussen
Teslaägare
Inlägg: 147
Blev medlem: 20 sep 2019 20:02

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Rasmussen »

taliz skrev: 09 aug 2023 14:12
Rasmussen skrev: 09 aug 2023 13:41
Har en förhoppning om att performancemodellen kommer kunna ha dragkrok… vet någon, om jag lägger en beställning på en P nu för att låsa priset, kan man lägga till dragkrok om det blir tillgängligt senare utan att grundpriset ändras?
Helt omöjligt att veta. Men du förlorar ju inget på att försöka.
Tack för svar, nä det har du ju rätt i. Klickar i en reservation och ser vad som händer!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14566
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 Highland

Inlägg av taliz »

It is reported that Tesla’s facelifted Model 3 has already started trial production and it is expected to start mass production in September and start deliveries in October. Compared with previous expectations, this progress has been advanced
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Model 3 Highland

Inlägg av B99 »

Tänk om det blir ett antiklimax med bara nya strålkastare och nya stötfångare fram och bak?!
joandercim
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 aug 2023 09:13

Re: Model 3 Highland

Inlägg av joandercim »

Jag är ny här på forumet och la en beställning på en Model 3 LR den första augusti. Då stod det att leverans skulle ske i september - oktober. Några dagar senare uppdaterades datumet till 27:e oktober - 10 januari. Har gjort en del efterforskningar och allt verkar tyda på att det har med Highland att göra. Eftersom det här är min första Tesla är jag lite osäker på hur jag ska göra. Det jag är intresserad av är era tankar kring vad ni tror att jag kommer få levererat? Kommer det bli en "gammal" M3, eller en Highland? Borde jag ångra min beställning och invänta lanseringen av Highland eller tror (förstår att vi får gissa en del här) ni att min beställning helt enkelt kommer resultera i en ny, fin och glänsande Model 3 Highland trots att det egentligen inte är det jag beställt?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10375
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Legato »

joandercim skrev: 10 aug 2023 09:21
Jag är ny här på forumet och la en beställning på en Model 3 LR den första augusti. Då stod det att leverans skulle ske i september - oktober. Några dagar senare uppdaterades datumet till 27:e oktober - 10 januari. Har gjort en del efterforskningar och allt verkar tyda på att det har med Highland att göra. Eftersom det här är min första Tesla är jag lite osäker på hur jag ska göra. Det jag är intresserad av är era tankar kring vad ni tror att jag kommer få levererat? Kommer det bli en "gammal" M3, eller en Highland? Borde jag ångra min beställning och invänta lanseringen av Highland eller tror (förstår att vi får gissa en del här) ni att min beställning helt enkelt kommer resultera i en ny, fin och glänsande Model 3 Highland trots att det egentligen inte är det jag beställt?
Jag har personligen precis beställt enbart med syfte att få en Highland. Så ja, jag tror det överlägset troligaste är att du erbjuds en Highland. Skulle du ändå mot förmodan erbjudas "gamla" Model 3 så är det ju bara att neka köp.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
SwedishAdvocate
Inlägg: 5555
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Model 3 Highland

Inlägg av SwedishAdvocate »

B99 skrev: 09 aug 2023 22:18
Tänk om det blir ett antiklimax med bara nya strålkastare och nya stötfångare fram och bak?!
Ungefär det som brukar vara en helt vanlig modelluppdatering hos alla andra biltillverkare då... ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
joandercim
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 aug 2023 09:13

Re: Model 3 Highland

Inlägg av joandercim »

Legato skrev: 10 aug 2023 09:26
joandercim skrev: 10 aug 2023 09:21
Jag är ny här på forumet och la en beställning på en Model 3 LR den första augusti. Då stod det att leverans skulle ske i september - oktober. Några dagar senare uppdaterades datumet till 27:e oktober - 10 januari. Har gjort en del efterforskningar och allt verkar tyda på att det har med Highland att göra. Eftersom det här är min första Tesla är jag lite osäker på hur jag ska göra. Det jag är intresserad av är era tankar kring vad ni tror att jag kommer få levererat? Kommer det bli en "gammal" M3, eller en Highland? Borde jag ångra min beställning och invänta lanseringen av Highland eller tror (förstår att vi får gissa en del här) ni att min beställning helt enkelt kommer resultera i en ny, fin och glänsande Model 3 Highland trots att det egentligen inte är det jag beställt?
Jag har personligen precis beställt enbart med syfte att få en Highland. Så ja, jag tror det överlägset troligaste är att du erbjuds en Highland. Skulle du ändå mot förmodan erbjudas "gamla" Model 3 så är det ju bara att neka köp.
Sant, bra tanke!
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3326
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Maw »

SwedishAdvocate skrev: 10 aug 2023 09:26
B99 skrev: 09 aug 2023 22:18
Tänk om det blir ett antiklimax med bara nya strålkastare och nya stötfångare fram och bak?!
Ungefär det som brukar vara en helt vanlig modelluppdatering hos alla andra biltillverkare då... ;)
Ja, det är väl troligtvis en "facelift" vi kan vänta oss, inte en helt ny bil.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Force-Walker
Inlägg: 211
Blev medlem: 09 jan 2020 17:57

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Force-Walker »



Får väl se om detta stämmer.
Var detta kontot som delade bilden:
https://twitter.com/xiaoteshushu

Fanns en större bild på hela dashborden bredvid en annan dashbord innan.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5555
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Model 3 Highland

Inlägg av SwedishAdvocate »

Den större bilden på hela plastsjoket finns med i det här avsnittet:

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4920
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Model 3 Highland

Inlägg av chaffis75 »

Maw skrev: 10 aug 2023 09:53
SwedishAdvocate skrev: 10 aug 2023 09:26
B99 skrev: 09 aug 2023 22:18
Tänk om det blir ett antiklimax med bara nya strålkastare och nya stötfångare fram och bak?!
Ungefär det som brukar vara en helt vanlig modelluppdatering hos alla andra biltillverkare då... ;)
Ja, det är väl troligtvis en "facelift" vi kan vänta oss, inte en helt ny bil.
Jag tror de är lite mellan en ny bil och facelift för annars hade man inte pausat produktionen så länge.. dvs de är ganska stora förändringar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14566
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 Highland

Inlägg av taliz »

Vi vet att den kommer få ny front och bak.
Vi vet att den kommer få ny ratt och vara utan spakar(knappar för blinkers och växlar på skärmen som S/X).
Vi vet att den kommer få HW4(vilket dock är mer eller mindre samma som HW3).
Vi tror att den kommer ha samma dörrar och därmed kommer kupén vara lika stor.
Det ryktas om nya säten från Recaro.
Det ryktas om ny dashboard.
Det ryktas om nytt 66kwh batteri i RWD.
Det ryktas om att front och bak blir ”megacasting”(dvs bilen blir lättare och mindre komplex).
Troligen nya fälgar.

Det är alltså inte en helt ny modell, men man byter ”inkråmet” ungefär som man gjorde med S/X.

Har jag glömt något?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3326
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Maw »

taliz skrev: 10 aug 2023 12:46
Vi vet att den kommer få ny front och bak.
Vi vet att den kommer få ny ratt och vara utan spakar(knappar för blinkers och växlar på skärmen som S/X).
Vi vet att den kommer få HW4(vilket dock är mer eller mindre samma som HW3).
Vi tror att den kommer ha samma dörrar och därmed kommer kupén vara lika stor.
Det ryktas om nya säten från Recaro.
Det ryktas om ny dashboard.
Det ryktas om nytt 66kwh batteri i RWD.
Det ryktas om att front och bak blir ”megacasting”(dvs bilen blir lättare och mindre komplex).
Troligen nya fälgar.

Har jag glömt något?
Det ryktas om kamera i nosen
Det ryktas om återinförd radar
Det ryktas om bättre prestanda

Låter som en vanlig facelift men vi får se.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 06 feb 2022 18:02

Re: Model 3 Highland

Inlägg av ANLI »

Maw skrev: 10 aug 2023 12:49
taliz skrev: 10 aug 2023 12:46
Vi vet att den kommer få ny front och bak.
Vi vet att den kommer få ny ratt och vara utan spakar(knappar för blinkers och växlar på skärmen som S/X).
Vi vet att den kommer få HW4(vilket dock är mer eller mindre samma som HW3).
Vi tror att den kommer ha samma dörrar och därmed kommer kupén vara lika stor.
Det ryktas om nya säten från Recaro.
Det ryktas om ny dashboard.
Det ryktas om nytt 66kwh batteri i RWD.
Det ryktas om att front och bak blir ”megacasting”(dvs bilen blir lättare och mindre komplex).
Troligen nya fälgar.

Har jag glömt något?
Det ryktas om kamera i nosen
Det ryktas om återinförd radar
Det ryktas om bättre prestanda

Låter som en vanlig facelift men vi får se.
Utetempgivaren försvinner?
Att kamera inte kan ersätta radar visste de flesta men inte Tesla som nu tvingas återinföra den?
Smutsiga kameror kan heller inte ersätta USS men de lär väl inte komma tillbaka.
M3 RWD -22
Skriv svar