Undrar också ungefär hur mycket räckvidd ni beräknas få när ni laddat 80%
Jag förstår att beräkningen förmodligen görs med tanke på körmönstret men vi har aldrig kört speciellt hårt men får aldrig över 300 km beräknad räckvidd.
Och vid 100% laddning inte ens i närheten av de utlovade 450km
Precis som för bensinbilar så är förbrukning/räckvidd uppmätt i labb.
Dvs det är typ sommarväder, bra pumpade däck, platt väg, max 80kmh, ingen motvind eller nederbörd och inga omkörningar/snabba accelerationer eller inbromsningar.
Min Zoe ska kunna gå 350km eller ngt sånt, i praktiken ca 200(guessometern har varit nere på 170km vid 100%...)
450 km är enl. WLTP. Den testcykeln innehåller lite körning över 80 kmh, men det är inte många minuter. Genomsnittshastigheten i WLTP är 53,5 kmh...
Kanske det fungerar bättre nu för oss på SuperChargers?
I videon laddar han en EV6 med 98kW på V3. Tidigare (om man ens fick igång det) så var det max 42kW.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Kanske det fungerar bättre nu för oss på SuperChargers?
I videon laddar han en EV6 med 98kW på V3. Tidigare (om man ens fick igång det) så var det max 42kW.
Fat ca 100 kW är fortfarande väldigt långsamt jämfört med vad bilen är kapabel till. Men bra att ha som backup såklart.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Kanske det fungerar bättre nu för oss på SuperChargers?
I videon laddar han en EV6 med 98kW på V3. Tidigare (om man ens fick igång det) så var det max 42kW.
Fat ca 100 kW är fortfarande väldigt långsamt jämfört med vad bilen är kapabel till. Men bra att ha som backup såklart.
Går inte att få mer på 400V-laddare. E-GMP använder bakre motorn som inverter. Teoretiskt Max är 105kW om jag inte minns fel. Du får alltså vad du kan förvänta dig. 100kW är okej för mig med tanke på att man betalar 3-4kr per kWh hos Tesla istället för 5-6kr hos resten. Så kanske man hinner äta upp också om man laddar vid matstopp!
På Kempower (om operatören bara köpt 400V såklart) ser man att det är bilen som begränsar.
Stulen bild från Facebook-gruppen.
Trots begränsningarna med 400V så laddar den fortfarande snabbare till 80% än Model Y.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Trots begränsningarna med 400V så laddar den fortfarande snabbare till 80% än Model Y.
Tyvärr är ju förbrukningen galet mkt högre så det blir ändå många fler och längre laddstopp än med Model Y.
Om 10-15 minuter skillnad mellan Y LR och i5 på Björn Nylands 1000km räknas som ”galet mycket högre med fler och längre laddstopp” så vet jag inte riktigt hur långt du åker.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Kanske det fungerar bättre nu för oss på SuperChargers?
I videon laddar han en EV6 med 98kW på V3. Tidigare (om man ens fick igång det) så var det max 42kW.
Fat ca 100 kW är fortfarande väldigt långsamt jämfört med vad bilen är kapabel till. Men bra att ha som backup såklart.
Det verkar som det bara är GT´n som klarar 100 kW. Kommentarerna på hans sida, verkar vara att alla harvar på knappt femtio.
GT´n har ju två invertrar vad jag förstår, så det kanske är därför.
Kanske det fungerar bättre nu för oss på SuperChargers?
I videon laddar han en EV6 med 98kW på V3. Tidigare (om man ens fick igång det) så var det max 42kW.
Fat ca 100 kW är fortfarande väldigt långsamt jämfört med vad bilen är kapabel till. Men bra att ha som backup såklart.
Går inte att få mer på 400V-laddare. E-GMP använder bakre motorn som inverter. Teoretiskt Max är 105kW om jag inte minns fel. Du får alltså vad du kan förvänta dig. 100kW är okej för mig med tanke på att man betalar 3-4kr per kWh hos Tesla istället för 5-6kr hos resten. Så kanske man hinner äta upp också om man laddar vid matstopp!
På Kempower (om operatören bara köpt 400V såklart) ser man att det är bilen som begränsar.
Stulen bild från Facebook-gruppen.
Trots begränsningarna med 400V så laddar den fortfarande snabbare till 80% än Model Y.
Det lär ju också bli lite förluster om man går den vägen också, istället för direkt in i batteriet,
vilket då bara funkar med rätt spänning såklart.
Trots begränsningarna med 400V så laddar den fortfarande snabbare till 80% än Model Y.
Tyvärr är ju förbrukningen galet mkt högre så det blir ändå många fler och längre laddstopp än med Model Y.
Om 10-15 minuter skillnad mellan Y LR och i5 på Björn Nylands 1000km räknas som ”galet mycket högre med fler och längre laddstopp” så vet jag inte riktigt hur långt du åker.
Kanske det fungerar bättre nu för oss på SuperChargers?
I videon laddar han en EV6 med 98kW på V3. Tidigare (om man ens fick igång det) så var det max 42kW.
Fat ca 100 kW är fortfarande väldigt långsamt jämfört med vad bilen är kapabel till. Men bra att ha som backup såklart.
Det verkar som det bara är GT´n som klarar 100 kW. Kommentarerna på hans sida, verkar vara att alla harvar på knappt femtio.
GT´n har ju två invertrar vad jag förstår, så det kanske är därför.
Ja jag postade innan folk testat. Jag testade själv igår och la upp ett inlägg på Facebook-gruppen. Tyvärr fortfarande bara 42kW… Dock avbröts laddningen inte varken på Jönköping eller Halmstad (båda V3). Förut avbröts det jämt för mig på V3.
Jag får 98kW på V2 så tror inte det har något med inverterantalet att göra eller? Det är bara V3 som alltid strulat.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Den lokale Hyundai-handlaren här i Skellefteå hörde av sig angående min beställning, och meddelade att de hade börjat få in färdigkonfigurerade bilar som de försöker matcha ihop till de som beställt. De jobbade efter nån sorts avvägning mellan "köplats" och överensstämmelse mellan tillgängliga bilar och beställd spec.
Han erbjöd en bil som hade fel färg och lite för mycket utrustning (som jag skulle få betala extra för), vilket jag tackade nej till. Jag skulle få behålla min plats i kön och när en bil som var närmare min spec dök upp skulle han höra av sig. De verkade jobba utifrån att det pris jag fick när jag beställde fortfarande gällde men att jag skulle få betala extra för utrustning utöver vad jag specat. Give or take någon tusenlapp.
Lät helt OK, tycker jag, särskilt som jag skulle få bonus. Så nu hoppas jag rätt bil blir tillgänglig och att slutpriset faktiskt också stämmer med hur det lät per telefon.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Hur tycker ni som kört några säsonger att slitaget har varit?
Jag vet inte om det är sant, men en i vanliga fall påläst bekant säger att problemet tydligen varit med VW’s ID-bilar.
Minns inte om jag hade hankook eller bridgestone, men bakdäcken höll 2700 mil på min ID4. Det är väldigt bra för att vara mig. På M3Pn höll dom inte hälften så långt.
Hur tycker ni som kört några säsonger att slitaget har varit?
Fullt normalt slitage på min Id3 tycker jag... Problemet med ID-bilarna verkar vara att VW snålade med däcken och levererade däck med onormalt lite mönsterdjup från start.. plus att många förare verkar trycka plattan i mattan vid varje rödljus eller något.
Den lokale Hyundai-handlaren här i Skellefteå hörde av sig angående min beställning, och meddelade att de hade börjat få in färdigkonfigurerade bilar som de försöker matcha ihop till de som beställt. De jobbade efter nån sorts avvägning mellan "köplats" och överensstämmelse mellan tillgängliga bilar och beställd spec.
Han erbjöd en bil som hade fel färg och lite för mycket utrustning (som jag skulle få betala extra för), vilket jag tackade nej till. Jag skulle få behålla min plats i kön och när en bil som var närmare min spec dök upp skulle han höra av sig. De verkade jobba utifrån att det pris jag fick när jag beställde fortfarande gällde men att jag skulle få betala extra för utrustning utöver vad jag specat. Give or take någon tusenlapp.
Lät helt OK, tycker jag, särskilt som jag skulle få bonus. Så nu hoppas jag rätt bil blir tillgänglig och att slutpriset faktiskt också stämmer med hur det lät per telefon.
Den lokale Hyundai-handlaren här i Skellefteå hörde av sig angående min beställning, och meddelade att de hade börjat få in färdigkonfigurerade bilar som de försöker matcha ihop till de som beställt. De jobbade efter nån sorts avvägning mellan "köplats" och överensstämmelse mellan tillgängliga bilar och beställd spec.
Han erbjöd en bil som hade fel färg och lite för mycket utrustning (som jag skulle få betala extra för), vilket jag tackade nej till. Jag skulle få behålla min plats i kön och när en bil som var närmare min spec dök upp skulle han höra av sig. De verkade jobba utifrån att det pris jag fick när jag beställde fortfarande gällde men att jag skulle få betala extra för utrustning utöver vad jag specat. Give or take någon tusenlapp.
Lät helt OK, tycker jag, särskilt som jag skulle få bonus. Så nu hoppas jag rätt bil blir tillgänglig och att slutpriset faktiskt också stämmer med hur det lät per telefon.
Vad för extra utrustning?
Komfortpaketet och nåt mer, minns inte. Var mest färgen som avskräckte. Hur så?
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.