Väntrum Model Y
Moderator: Redaktion
Re: Väntrum Model Y
SCA ortviken lägger ut från Kiel nu och ankommer Malmö imorgon för vidare tur mot Norrland. Ankommer Umeå hamn 16/8. Någon som har hört om teslor på denna båt? Är den enda båten som möjligtvis skulle passa in i mitt EDD 18/8. Man blir ju g a l e n av den här väntan..!
Model Y LR -23
Model S 90D 2016
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7738
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Väntrum Model Y
Namnet tyder inte direkt på att den fraktar bilar. SCA Ortviken tillverkar pappersmassa.antsve skrev: ↑11 aug 2023 12:16SCA ortviken lägger ut från Kiel nu och ankommer Malmö imorgon för vidare tur mot Norrland. Ankommer Umeå hamn 16/8. Någon som har hört om teslor på denna båt? Är den enda båten som möjligtvis skulle passa in i mitt EDD 18/8. Man blir ju g a l e n av den här väntan..!
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Väntrum Model Y
Någon som beställt en MYP Röd/QS? Nyligen?
När bör jag beställa för levrarnas mitten på oktober?
När bör jag beställa för levrarnas mitten på oktober?
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 08 aug 2023 14:07
- Referralkod: ts.la/erik726156
Re: Väntrum Model Y
Beställ så fort som möjligt. Det är heeelt omöjligt att förutse när du får leverans. Det sker när det sker. Datumet när du sitter i bilen och kör så har leverans skett alla andra datum är bara slumpmässiga siffror som presenteras...
Re: Väntrum Model Y
Någon som vet ungefär hur lång tidsåtgång det är mellan att beställd bil kommer med båt till Zeebrugge tills den är redo för leverans i Stockholm? Har beställt en vit MY SR som var lagerbil, fick VIN direkt och kontakten på Tesla sa att den är under transport. Gissningsvis är den på Morning Carina som tydligen ska anlända till Zeebrugge 28/8. Har leveransdatum 21-30 sept just nu. Vill ju gärna inte åka på den högre räntan 1/10
- AndIT
- Teslaägare
- Inlägg: 95
- Blev medlem: 06 aug 2021 13:22
- Ort: Linköping
- Referralkod: ts.la/andreas51215
Re: Väntrum Model Y
Tesla jobbar vad det verkar fortfarande med att sälja ”slut” till kvartalsslut.
Det innebär att de vill inte att din bil är byggd före 1okt.
Det kan då bli svårt att få den explicit till mitten oktober. Bästa gissningen är att du lägger ordern i mitten på september och ”håller tummarna”.
Men den kan då lika gärna dyka upp i slutet på september som siste december. You never know tyvärr.
Tesla MS G/S -2023
Tesla MY RWD B/S -2023
Tesla MS Plaid G/V
Tesla MYP V/S -2022
Tesla MY LR AWD V/S -2021
Tesla M3 LR AWD FSD V/S -2019
Volvo XC60 D4 -2018
Volvo XC70 D4 -2015
Citroën C3 1,4 -2006
Volvo V50 1,8F -2006
Volvo V40 Classic 2.0 -2004
Tesla MS Plaid G/V
Tesla MYP V/S -2022
Tesla MY LR AWD V/S -2021
Tesla M3 LR AWD FSD V/S -2019
Volvo XC60 D4 -2018
Volvo XC70 D4 -2015
Citroën C3 1,4 -2006
Volvo V50 1,8F -2006
Volvo V40 Classic 2.0 -2004
Re: Väntrum Model Y
Kommit upp en Long Range för typ 620k nu... sugen på att avboka min RWD och ta den istället men är rädd att den inte hinner komma innan räntekampanjen är slut
MY LR
Re: Väntrum Model Y
Just nu känner jag att Tesla har sämsta servicen i världen, hur fan får man reda på när biljäveln kommer… försökt ringa och maila men inga svar. Beställer nog en EV9 som tjänstebil istället och tar en hyrbil sålänge…
Tröttnat kraftfullt på Tesla…
Tröttnat kraftfullt på Tesla…
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
-
- Inlägg: 42
- Blev medlem: 12 nov 2022 11:02
Re: Väntrum Model Y
Vad är det som gör att du måste veta så maniskt när den kommer? Du har väl fått ett estimerat datum?
Tesla är dåliga på att ge info om när bilen kommer, det är korrekt men vi teslaägare brukar ändra oss när vi väl får bilen. Så bra är den.
Re: Väntrum Model Y
Ångrar lite att jag inte beställde LR. Vill byta men är samtidigt orolig att den i så fall inte hinner komma. Någon som vet ifall det går att se leveransdatum innan? Eller behöver man boka och betala för att se datum?
MY LR
Re: Väntrum Model Y
Har upphämtning av en Y på tisdag, finansiell leasing via DNB blev godkänd i mitten av juli och jag har enl. info betalat in den första förhöjda avgiften på 20%.
Tidigt imorse fick jag trots detta ett meddelande om att slutföra betalmetod och när jag då kollar i appen så är den delen som tidigare haft en nu helt nollad igen. Hänger inte alls med, någon som varit med om samma sak och kan säga hur det löste sig? Lyckas inte att få tag på någon på varken Tesla eller DNB idag.
Tidigt imorse fick jag trots detta ett meddelande om att slutföra betalmetod och när jag då kollar i appen så är den delen som tidigare haft en nu helt nollad igen. Hänger inte alls med, någon som varit med om samma sak och kan säga hur det löste sig? Lyckas inte att få tag på någon på varken Tesla eller DNB idag.
Re: Väntrum Model Y
Jasså??? Sedan när?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Väntrum Model Y
Samma för mig. Gjort klart allt, pratat med Tesla i fredags och de bekräftade att allt är klart. Imorse får jag samma sms om att slutföra betalningsmetod-steget. Tror det är något fel på Teslas utskick.Linda_ skrev: ↑12 aug 2023 12:21Har upphämtning av en Y på tisdag, finansiell leasing via DNB blev godkänd i mitten av juli och jag har enl. info betalat in den första förhöjda avgiften på 20%.
Tidigt imorse fick jag trots detta ett meddelande om att slutföra betalmetod och när jag då kollar i appen så är den delen som tidigare haft en nu helt nollad igen. Hänger inte alls med, någon som varit med om samma sak och kan säga hur det löste sig? Lyckas inte att få tag på någon på varken Tesla eller DNB idag.
-
- Inlägg: 100
- Blev medlem: 16 jul 2023 13:04
- Ort: Östersund
- Referralkod: ts.la/sami934995
Re: Väntrum Model Y
Leverans/reseberättelse fredag 11 augusti!
Var inte helt självklart att ta sig från Östersund till Huddinge. Stormen Hans gjorde att många tåg var inställda i flera dagar efter stormen passerat pga bortspolade banvallar och träd över kontaktledningar. Men med ett par ombokningar och kraftiga förseningar kom jag ändå fram.
En kollega följde med till Tesla i Huddinge för skojs skull. Där hittade vi den blå MYLR nästan på en gång. Gjorde genast en utvändig inspektion och det enda vi kunde hitta var att höger bakdörr hängde en liten smula snett. Mest på fönsterlisten det syns då den inte riktigt matchar på och utanför dörren. La in det i appen. Fast jag var nästan 2 timmar tidig till leverans så var det helt okej och jag fick bilen upplåst av den trevliga personalen på plats. Dubbdäcken var slut på lager men de skulle skickas upp så fort de fanns tillgängliga. Vi gick igenom resten av checklistan och allt kändes grönt. 45 % charge, men de gav en kredit på 150 km. Bara att tuta och köra.
Först en tur genom huvudstaden för att kunna köra kollegan hem till nordöstra delarna av staden. Lite ovant med one pedal driving, men efter ett tag känns det nu som att det vore väldigt tråkigt utan. När jag till slut var ensam i bilen blev det att köra till superchargern strax norr om Uppsala för att ladda. Där var nästan fullt och jag fick lära mig av några nederländare att dessa gen 2-laddare är parvis kopplade, vilket gjorde att jag bara fick hälften av 150 kW som mest. Nåja, det fanns så mycket att utforska på skärmen att det inte gjorde något. Laddade från sådär 34% till ca 75% innan jag fortsatte färden norrut på E4. Tänkte hitta nånstans där man kunde både ladda och äta, och körde av vid Söderhamn. Ladda gick ju, men inget att äta. Så fortsatte till Hudiksvall. Kom dit med ca 22% laddning. Och där fanns en Burger King precis vid laddarna. Dessa var gen 3 och kunde genast se att den initialt i alla fall laddade med över 200 kW. Gick in och åt. Åt snabbt för det gick undan att ladda. Fast jag slängde i mig maten var bilen redan över 70% när jag kom ut. Detta ska räcka hem. Dock noterade jag att den först sa 10ish % laddning kvar när jag är hemma, men väldigt snart efter var uppe i 37% laddning hemma. Märkligt tyckte jag.
Fortsatte norrut riktning Sundsvall. Noterade att "framme-laddningsprocenten" började minska. Innan jag svängde av E4 var vi nere på 26% och när jag kom ut på E14 vid Matfors var den på 22%. Började nojja över att jag inte skulle komma hem utan att ladda igen. Dock stabiliserade den sig vid 20% och med denna laddning kom jag också hem. Om någon vet vad det kan bero på (om någon överhuvudtaget läst såhär långt) så får man gärna dela med sig av kunskapen.
Kom hem framåt 23.30 och visade frugan bilen. Satte i laddaren i motorvärmaren (som ett elbolag här fixat med för att man ska kunna ladda bilen med) och säkringen gick ju direkt. Sänkte den förvalda strömmen från 13 A till 10 A. Men säkringen gick fortfarande. Vid 8 A verkade det gå, men när jag varit inne i lägenheten ett tag såg jag att den slutat ladda igen. Gick ut och sänkte till 5 A, och det funkade hela natten. Men det är ju ingen snabbladdning precis. Hinner utan problem äta en burgare innan laddgränsen Är dock sannolikt inget större problem, för väldigt sällan jag kör ner batteriet till någon superlåg nivå då jag mest kommer köra i och runt Östersund. Det verkar som att jag laddar upp ca 10% på kanske 8 timmar.
Hur som helst, superrolig bil att köra. Även om jag märkt ett par underligheter. Zoomen på kartan verkar man inte få välja själv. Den återgår till det som den började med, alternativt maximalt inzoomat tracking-läge. Lite knöligt att gå ur autopilot/farthållare kan jag tycka. Man måste, om jag förstått rätt, bromsa lite lätt för att autopiloten ska deaktivera, men gäller att trycka ner gasen rätt snabbt för att den regenerativa bromsningen inte ska hugga ner hastigheten, vilket händer rätt snabbt om man inte trycker ner gasen.
Var inte helt självklart att ta sig från Östersund till Huddinge. Stormen Hans gjorde att många tåg var inställda i flera dagar efter stormen passerat pga bortspolade banvallar och träd över kontaktledningar. Men med ett par ombokningar och kraftiga förseningar kom jag ändå fram.
En kollega följde med till Tesla i Huddinge för skojs skull. Där hittade vi den blå MYLR nästan på en gång. Gjorde genast en utvändig inspektion och det enda vi kunde hitta var att höger bakdörr hängde en liten smula snett. Mest på fönsterlisten det syns då den inte riktigt matchar på och utanför dörren. La in det i appen. Fast jag var nästan 2 timmar tidig till leverans så var det helt okej och jag fick bilen upplåst av den trevliga personalen på plats. Dubbdäcken var slut på lager men de skulle skickas upp så fort de fanns tillgängliga. Vi gick igenom resten av checklistan och allt kändes grönt. 45 % charge, men de gav en kredit på 150 km. Bara att tuta och köra.
Först en tur genom huvudstaden för att kunna köra kollegan hem till nordöstra delarna av staden. Lite ovant med one pedal driving, men efter ett tag känns det nu som att det vore väldigt tråkigt utan. När jag till slut var ensam i bilen blev det att köra till superchargern strax norr om Uppsala för att ladda. Där var nästan fullt och jag fick lära mig av några nederländare att dessa gen 2-laddare är parvis kopplade, vilket gjorde att jag bara fick hälften av 150 kW som mest. Nåja, det fanns så mycket att utforska på skärmen att det inte gjorde något. Laddade från sådär 34% till ca 75% innan jag fortsatte färden norrut på E4. Tänkte hitta nånstans där man kunde både ladda och äta, och körde av vid Söderhamn. Ladda gick ju, men inget att äta. Så fortsatte till Hudiksvall. Kom dit med ca 22% laddning. Och där fanns en Burger King precis vid laddarna. Dessa var gen 3 och kunde genast se att den initialt i alla fall laddade med över 200 kW. Gick in och åt. Åt snabbt för det gick undan att ladda. Fast jag slängde i mig maten var bilen redan över 70% när jag kom ut. Detta ska räcka hem. Dock noterade jag att den först sa 10ish % laddning kvar när jag är hemma, men väldigt snart efter var uppe i 37% laddning hemma. Märkligt tyckte jag.
Fortsatte norrut riktning Sundsvall. Noterade att "framme-laddningsprocenten" började minska. Innan jag svängde av E4 var vi nere på 26% och när jag kom ut på E14 vid Matfors var den på 22%. Började nojja över att jag inte skulle komma hem utan att ladda igen. Dock stabiliserade den sig vid 20% och med denna laddning kom jag också hem. Om någon vet vad det kan bero på (om någon överhuvudtaget läst såhär långt) så får man gärna dela med sig av kunskapen.
Kom hem framåt 23.30 och visade frugan bilen. Satte i laddaren i motorvärmaren (som ett elbolag här fixat med för att man ska kunna ladda bilen med) och säkringen gick ju direkt. Sänkte den förvalda strömmen från 13 A till 10 A. Men säkringen gick fortfarande. Vid 8 A verkade det gå, men när jag varit inne i lägenheten ett tag såg jag att den slutat ladda igen. Gick ut och sänkte till 5 A, och det funkade hela natten. Men det är ju ingen snabbladdning precis. Hinner utan problem äta en burgare innan laddgränsen Är dock sannolikt inget större problem, för väldigt sällan jag kör ner batteriet till någon superlåg nivå då jag mest kommer köra i och runt Östersund. Det verkar som att jag laddar upp ca 10% på kanske 8 timmar.
Hur som helst, superrolig bil att köra. Även om jag märkt ett par underligheter. Zoomen på kartan verkar man inte få välja själv. Den återgår till det som den började med, alternativt maximalt inzoomat tracking-läge. Lite knöligt att gå ur autopilot/farthållare kan jag tycka. Man måste, om jag förstått rätt, bromsa lite lätt för att autopiloten ska deaktivera, men gäller att trycka ner gasen rätt snabbt för att den regenerativa bromsningen inte ska hugga ner hastigheten, vilket händer rätt snabbt om man inte trycker ner gasen.
Tesla Model Y LR blå/svart
Beställd 2023-07-24 -> Huddinge
24 juli: EDD 17-31 aug
2 aug: EDD 10-24 aug
4 aug: Hämtning8 aug 11 aug
Beställd 2023-07-24 -> Huddinge
4 aug: Hämtning
Re: Väntrum Model Y
Du kan dra upp högerspaken ett hack (inte hela vägen som du gör för att lägga i backen). Då deaktiveras autopilotSamiHuutoniemi skrev: ↑12 aug 2023 14:43Leverans/reseberättelse fredag 11 augusti!
Var inte helt självklart att ta sig från Östersund till Huddinge. Stormen Hans gjorde att många tåg var inställda i flera dagar efter stormen passerat pga bortspolade banvallar och träd över kontaktledningar. Men med ett par ombokningar och kraftiga förseningar kom jag ändå fram.
En kollega följde med till Tesla i Huddinge för skojs skull. Där hittade vi den blå MYLR nästan på en gång. Gjorde genast en utvändig inspektion och det enda vi kunde hitta var att höger bakdörr hängde en liten smula snett. Mest på fönsterlisten det syns då den inte riktigt matchar på och utanför dörren. La in det i appen. Fast jag var nästan 2 timmar tidig till leverans så var det helt okej och jag fick bilen upplåst av den trevliga personalen på plats. Dubbdäcken var slut på lager men de skulle skickas upp så fort de fanns tillgängliga. Vi gick igenom resten av checklistan och allt kändes grönt. 45 % charge, men de gav en kredit på 150 km. Bara att tuta och köra.
Först en tur genom huvudstaden för att kunna köra kollegan hem till nordöstra delarna av staden. Lite ovant med one pedal driving, men efter ett tag känns det nu som att det vore väldigt tråkigt utan. När jag till slut var ensam i bilen blev det att köra till superchargern strax norr om Uppsala för att ladda. Där var nästan fullt och jag fick lära mig av några nederländare att dessa gen 2-laddare är parvis kopplade, vilket gjorde att jag bara fick hälften av 150 kW som mest. Nåja, det fanns så mycket att utforska på skärmen att det inte gjorde något. Laddade från sådär 34% till ca 75% innan jag fortsatte färden norrut på E4. Tänkte hitta nånstans där man kunde både ladda och äta, och körde av vid Söderhamn. Ladda gick ju, men inget att äta. Så fortsatte till Hudiksvall. Kom dit med ca 22% laddning. Och där fanns en Burger King precis vid laddarna. Dessa var gen 3 och kunde genast se att den initialt i alla fall laddade med över 200 kW. Gick in och åt. Åt snabbt för det gick undan att ladda. Fast jag slängde i mig maten var bilen redan över 70% när jag kom ut. Detta ska räcka hem. Dock noterade jag att den först sa 10ish % laddning kvar när jag är hemma, men väldigt snart efter var uppe i 37% laddning hemma. Märkligt tyckte jag.
Fortsatte norrut riktning Sundsvall. Noterade att "framme-laddningsprocenten" började minska. Innan jag svängde av E4 var vi nere på 26% och när jag kom ut på E14 vid Matfors var den på 22%. Började nojja över att jag inte skulle komma hem utan att ladda igen. Dock stabiliserade den sig vid 20% och med denna laddning kom jag också hem. Om någon vet vad det kan bero på (om någon överhuvudtaget läst såhär långt) så får man gärna dela med sig av kunskapen.
Kom hem framåt 23.30 och visade frugan bilen. Satte i laddaren i motorvärmaren (som ett elbolag här fixat med för att man ska kunna ladda bilen med) och säkringen gick ju direkt. Sänkte den förvalda strömmen från 13 A till 10 A. Men säkringen gick fortfarande. Vid 8 A verkade det gå, men när jag varit inne i lägenheten ett tag såg jag att den slutat ladda igen. Gick ut och sänkte till 5 A, och det funkade hela natten. Men det är ju ingen snabbladdning precis. Hinner utan problem äta en burgare innan laddgränsen Är dock sannolikt inget större problem, för väldigt sällan jag kör ner batteriet till någon superlåg nivå då jag mest kommer köra i och runt Östersund. Det verkar som att jag laddar upp ca 10% på kanske 8 timmar.
Hur som helst, superrolig bil att köra. Även om jag märkt ett par underligheter. Zoomen på kartan verkar man inte få välja själv. Den återgår till det som den började med, alternativt maximalt inzoomat tracking-läge. Lite knöligt att gå ur autopilot/farthållare kan jag tycka. Man måste, om jag förstått rätt, bromsa lite lätt för att autopiloten ska deaktivera, men gäller att trycka ner gasen rätt snabbt för att den regenerativa bromsningen inte ska hugga ner hastigheten, vilket händer rätt snabbt om man inte trycker ner gasen.
Senast redigerad av clawrius, redigerad totalt 1 gånger.
M3SR+ 2019 - såld
MYLR 2021 - såld
MYP 2023: OD 24/7. VIN 18/8. EDD 1/99-31/8. 20/8-11/9
MYLR 2021 - såld
MYP 2023: OD 24/7. VIN 18/8. EDD 1/9
-
- Inlägg: 100
- Blev medlem: 16 jul 2023 13:04
- Ort: Östersund
- Referralkod: ts.la/sami934995
Re: Väntrum Model Y
Aha! Finns nog mycket att lära sig första tiden
Tesla Model Y LR blå/svart
Beställd 2023-07-24 -> Huddinge
24 juli: EDD 17-31 aug
2 aug: EDD 10-24 aug
4 aug: Hämtning8 aug 11 aug
Beställd 2023-07-24 -> Huddinge
4 aug: Hämtning
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7738
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Väntrum Model Y
Och tricket är att möta med gasen innan man kopplar ur farthållaren.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Väntrum Model Y
Den justerar efter förbrukningen. Dvs om du tex kör snabbare, eller det är mer motvind, regn etc, än den räknat med från start så kommer du ju att dra mer batteri.SamiHuutoniemi skrev: ↑12 aug 2023 14:43Fortsatte norrut riktning Sundsvall. Noterade att "framme-laddningsprocenten" började minska. Innan jag svängde av E4 var vi nere på 26% och när jag kom ut på E14 vid Matfors var den på 22%. Började nojja över att jag inte skulle komma hem utan att ladda igen. Dock stabiliserade den sig vid 20% och med denna laddning kom jag också hem. Om någon vet vad det kan bero på (om någon överhuvudtaget läst såhär långt) så får man gärna dela med sig av kunskapen.
Om det börjar närma sig lägre SOC än du är bekväm med kan du helt enkelt sakta ner, då kommer den stabilisera sig och till slut börja öka(beroende på hur mkt du saktar ner).
Erfarna Tesla-förare brukar använda detta för att anlända vid SUC med så låg % som möjligt(för att ladda så snabbt som möjligt).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 100
- Blev medlem: 16 jul 2023 13:04
- Ort: Östersund
- Referralkod: ts.la/sami934995
Re: Väntrum Model Y
Jo, jag förstår att den ska justera efter förbrukning. Till Uppsala resp Hudiksvall skiljde det mycket lite (1-2%) mot vad den estimerade innan jag körde. Jag höll hastighetsgränserna hela vägen. Tycker det började avvika orimligt mycket helt plötsligt.taliz skrev: ↑12 aug 2023 18:47Den justerar efter förbrukningen. Dvs om du tex kör snabbare, eller det är mer motvind, regn etc, än den räknat med från start så kommer du ju att dra mer batteri.SamiHuutoniemi skrev: ↑12 aug 2023 14:43Fortsatte norrut riktning Sundsvall. Noterade att "framme-laddningsprocenten" började minska. Innan jag svängde av E4 var vi nere på 26% och när jag kom ut på E14 vid Matfors var den på 22%. Började nojja över att jag inte skulle komma hem utan att ladda igen. Dock stabiliserade den sig vid 20% och med denna laddning kom jag också hem. Om någon vet vad det kan bero på (om någon överhuvudtaget läst såhär långt) så får man gärna dela med sig av kunskapen.
Om det börjar närma sig lägre SOC än du är bekväm med kan du helt enkelt sakta ner, då kommer den stabilisera sig och till slut börja öka(beroende på hur mkt du saktar ner).
Erfarna Tesla-förare brukar använda detta för att anlända vid SUC med så låg % som möjligt(för att ladda så snabbt som möjligt).
Tesla Model Y LR blå/svart
Beställd 2023-07-24 -> Huddinge
24 juli: EDD 17-31 aug
2 aug: EDD 10-24 aug
4 aug: Hämtning8 aug 11 aug
Beställd 2023-07-24 -> Huddinge
4 aug: Hämtning
- LarsaR
- Teslaägare
- Inlägg: 498
- Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
- Ort: Skellefteå
- Referralkod: ts.la/larsa68805
Re: Väntrum Model Y
Det går uppför från Sundsvall mot Östersund, kan ha varit det. ( Min pläd drar 181/km till Boliden, 30 km 230 m stigning och 101 på vägen hem, 80 km/h, fartkameror )SamiHuutoniemi skrev: ↑12 aug 2023 19:40Jo, jag förstår att den ska justera efter förbrukning. Till Uppsala resp Hudiksvall skiljde det mycket lite (1-2%) mot vad den estimerade innan jag körde. Jag höll hastighetsgränserna hela vägen. Tycker det började avvika orimligt mycket helt plötsligt.taliz skrev: ↑12 aug 2023 18:47Den justerar efter förbrukningen. Dvs om du tex kör snabbare, eller det är mer motvind, regn etc, än den räknat med från start så kommer du ju att dra mer batteri.SamiHuutoniemi skrev: ↑12 aug 2023 14:43Fortsatte norrut riktning Sundsvall. Noterade att "framme-laddningsprocenten" började minska. Innan jag svängde av E4 var vi nere på 26% och när jag kom ut på E14 vid Matfors var den på 22%. Började nojja över att jag inte skulle komma hem utan att ladda igen. Dock stabiliserade den sig vid 20% och med denna laddning kom jag också hem. Om någon vet vad det kan bero på (om någon överhuvudtaget läst såhär långt) så får man gärna dela med sig av kunskapen.
Om det börjar närma sig lägre SOC än du är bekväm med kan du helt enkelt sakta ner, då kommer den stabilisera sig och till slut börja öka(beroende på hur mkt du saktar ner).
Erfarna Tesla-förare brukar använda detta för att anlända vid SUC med så låg % som möjligt(för att ladda så snabbt som möjligt).
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 31 jul 2023 21:45
Re: Väntrum Model Y
Samma hände mig idag. I mitt fall var det för att dom har justerat ner priset på min midnight cherry red färg vilket då tvingar fram en ny finansiell överenskommelse. 7000 billigare blev detLinda_ skrev: ↑12 aug 2023 12:21Har upphämtning av en Y på tisdag, finansiell leasing via DNB blev godkänd i mitten av juli och jag har enl. info betalat in den första förhöjda avgiften på 20%.
Tidigt imorse fick jag trots detta ett meddelande om att slutföra betalmetod och när jag då kollar i appen så är den delen som tidigare haft en nu helt nollad igen. Hänger inte alls med, någon som varit med om samma sak och kan säga hur det löste sig? Lyckas inte att få tag på någon på varken Tesla eller DNB idag.
Re: Väntrum Model Y
Jag fick precis sms om att boka upphämtningstid. Bokade 21/8 13:00 (första tillgängliga). Tesla säger att bilarna kommer till umeå på båt nu för tiden och då MÅSTE den ha kommit på en SCA-båt för inga andra kommer lägga till i hamnen inom den tiden. Men det kvittar för mig nu när jag fått upphämtningsdatum, tänkte mest för nästa som grubblar.
Model Y LR -23
Model S 90D 2016
Re: Väntrum Model Y
Det rullade precis in en lastbil med 4 bilar till Tesla Umeå…
Tesla Y LR -22 EAP