Har bestämt mig för 18x8 tums fälgar med 235/55 däck. Funderar fortfarande om jag skall ha dubb eller dubbfritt till MY rwd? Bor i Umeå. Är van med rwd har haft både dubb och dubbfritt tidigare. Fälgarna köper jag från megahjul i Norge, däcken dubbfria från dem, blir det dubbat så här hemma. Skall se vad Tässla och Smog har att komma med.
Har bestämt mig för 18x8 tums fälgar med 235/55 däck. Funderar fortfarande om jag skall ha dubb eller dubbfritt till MY rwd? Bor i Umeå. Är van med rwd har haft både dubb och dubbfritt tidigare. Fälgarna köper jag från megahjul i Norge, däcken dubbfria från dem, blir det dubbat så här hemma. Skall se vad Tässla och Smog har att komma med.
Upplever att dubb ger en galet hög ljudnivå på en elbil men ger ju så klart bättre fäste på riktigt vinterväglag. Det är väl den avvägningen man får göra.
Hej!
Jag har hittat en uppsättning Nokian Hakka 9 med storlek 265/50R19 110T XL till bra pris,
Kan de passa på Geminifälgarna?
265/50 ger för stor omkrets.
Okej, på vilket sätt påverkar det? att det inte går eller? jag sökte lite och det ser ut som att hastigheten påverkas med 5 km/h
Jo, det går och är precis på gränsen för att vara lagligt.
Hastighetsmätaren kommer visa lite för låg hastighet, normalt visar den lite för hög hastighet.
Med smalare däck går bilen längre väl ,några mil extra
Hellre mer mil än bredare däck
Pratat med ett par olika däckfirmor nu, och ingen är särskilt pigg på att sätta på något annat än 255, även med 8,5” fälg. Jag får dock inga lysande svar på varför. Är det bara att de har bättre marginaler på 255, eller finns det några andra fördelar?
Vad säger Tesla? Är det inte Tesla eller Transportstyrelsen som bestämmer hur smala fälgar/däck man kan montera på en Y?...
Med smalare däck går bilen längre väl ,några mil extra
Hellre mer mil än bredare däck
Pratat med ett par olika däckfirmor nu, och ingen är särskilt pigg på att sätta på något annat än 255, även med 8,5” fälg. Jag får dock inga lysande svar på varför. Är det bara att de har bättre marginaler på 255, eller finns det några andra fördelar?
Vad säger Tesla? Är det inte Tesla eller Transportstyrelsen som bestämmer hur smala fälgar/däck man kan montera på en Y?...
Nej, det är ägaren som bestämmer och ansvarar för att lämpliga däck och fälgar sitter på bilen.
Med smalare däck går bilen längre väl ,några mil extra
Hellre mer mil än bredare däck
Pratat med ett par olika däckfirmor nu, och ingen är särskilt pigg på att sätta på något annat än 255, även med 8,5” fälg. Jag får dock inga lysande svar på varför. Är det bara att de har bättre marginaler på 255, eller finns det några andra fördelar?
Vad säger Tesla? Är det inte Tesla eller Transportstyrelsen som bestämmer hur smala fälgar/däck man kan montera på en Y?...
Tesla och transportstyrelsen säger 255/45R19. Sen får man avvika som max 5% från omkretsen, men det klarar man med tex. 235/45R19. Det som gör däckfirmorna oroliga är vikten, men bra mycket tyngre bilar än Model Y använder 235/45, så har svårt att tro att det är ett problem i praktiken. Jag valde dock 255/45R19 tillslut, jag är inte tillräckligt påläst för att vilja insistera på något annat.
Någon känsla om inverkan på förbrukning jämfört med 19” Gemini?
Om du har aerosidorna på Gemini så är väl 'schablonvärdet' ca 3% lägre förbrukning runt 110 km/h för Model 3 givet samma bredd på däcken. Så antagligen ännu lite mindre skillnad för MY...
Någon känsla om inverkan på förbrukning jämfört med 19” Gemini?
Jag har inte jämfört direkt då jag inte har använt 19" öht. Brukar för det mesta köra 120-125km/h, ca 30 mil om dagen. Ligger på 180Wh/km när det är 21 grader utan regn. Medvind kommer jag ner på 160Wh/km.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23