AktivEffekt skrev: ↑14 aug 2023 10:08
Teslaspolen skrev: ↑14 aug 2023 09:49
Klimatupplysningen.se är en skojarsida som endast sysslar med att skapa förvirring och brus i debatten.
Cyklar, tåg, bussar osv före elbilen, ja. Men elbilen före vilken fossilbrännare som helst.
På vilket sätt är man skojare, för att man har en annan uppfattning?
För att förtydliga kan jag välja några ganska märkliga påståenden ur artikeln:
"Elbilen är sämre på det mesta i jämförelse med en diesel, inklusive större utsläpp av cancerogena partiklar från däck och asfalt genom den 20 till 30% högre vikten jämfört med en bränslebil."
Här har man väl jämfört en fossilbil med dess elmotsvarighet. En Tesla Model Y väger inga 20 till 30% mer än motsvarande fossil SUV. Alltså är partikelargumentet irrelevant. Sedan så skulle jag säga att elbilar är bättre på det mesta i jämförelse med en diesel, bortsett från att åka långt på en tankning och dra tunga släp.
"När ett batteri måste bytas har utvecklingen av bilar fortsatt precis som vanligt och skillnaden mot en modernare bil blir för stor. Ingen lägger 100 – 200 KSEK på nytt batteri i en så gammal bil. En dieselbil lever minst dubbelt så länge innan den skrotas. Det blir intressant att se hur begagnatmarknaden utvecklas. Skillnaden i livslängd gör troligen ICE eftertraktade om lagstiftningen genomförs som planerat."
Det mesta tyder på att batteriet inte behöver bytas inom bilens livslängd. Finns flertalet 10 år gamla Model S med originalbatteriet kvar.
"I hela världen har elbilen en högre totalkostnad än motsvarande ICE. Konsumenterna tvekar ändå på grund av räckvidd, långa laddtider och alla andra tillkortakommanden vi pekat på."
Skulle jag säga är helt fel. En Model Y kostar i stort sett lika mycket som motsvarande ICE (Audi Q5, Volvo XC60, BMW X3) och driftskostnaderna är mycket lägre.
Sedan påstår de i artikeln att det finns dieslar med 45-55 procent verkningsgrad som skulle vara mycket bättre än en elmotor. Men de ger inga som helst källhänvisningar. En Volvo V90 diesel med 55 procents verkningsgrad skulle dra cirka 0,34 l/mil vid motorvägskörning. Sådana dieslar skulle ju skapa stora rubriker kan man tycka.....