Legato skrev: ↑22 aug 2023 12:35
R96 skrev: ↑22 aug 2023 12:00
Legato skrev: ↑22 aug 2023 11:54
R96 skrev: ↑22 aug 2023 11:49
Pratade nyss med min SA och han sa att Tesla levererar kvartalsvis. Så alla som fått fönstret aug-sep kommer att få sina bilarna under den perioden om inget annat händer så som förseningar osv.
Så enligt han ska inte någon vara oroad att ej få sina bilar innan 30 sep iaf (ränte kampanjen tar slut 1 okt).
I någon av Teslagrupperna på Facebook hävdades det med bestämdhet att Tesla kommer "ära" den reducerade räntan även på bilar som levereras efter 30/9 om det är Tesla själva som orsakar förseningen.
Dock kan ej tesla påverka leveranserna, det är ej de själva som levererar bilarna utan andra parter.
Tesla kan ej tex påverka att ”HOEGH TOKYO” inte fått lossa i Livorno. Så det tror jag ej på. Och så nämnde jag faktiskt detta till min SA också och vart på honom att enda anledningen jag beställt bilen är pga räntan. Och då sa han att ingen bör vara orolig för bilarna kommer levereras senast 30 sep då de vill få så många levererade bilar som möjligt den här kvartalet.
Tesla har definitivt mer kontroll på leveranserna än vad du och jag har. Att lägga över ansvaret på kund är givetvis helt orimligt. Att säljande part tar ansvar för hur underleverantörer agerar gäller i alla branscher.
De kommer givetvis (som alla andra kvartal) göra allt för att pressa ut så många bilar som möjligt innan kvartalsslut, men personligen är jag övertygad om att det inte kommer påverka räntan om man får bilen 5/10 förutsatt att man har betalt bilen och att allt är i sin ordning på ens Teslakonto.
Jo jo jag hänger med, men det jag menade vart saker som andra parten ej kan styra så som att HOEGH Tokyo ej får parkera i Livorno i Italien.
De har vart i tid där men ändå får de ej lossa.
Vad ska tesla säga till de liksom om de nu skulle bli så att den båten blir jätte försenad.
Nu hoppas jag att det är så som du säger men vissa saker tror jag ej att tesla kan påverka.
Och som min SA sa idag. Jag vart tydlig som sagt med honom, jag sa enda anledningen till jag beställt bilen är för jag vill ha den innan 30 sep och då sa han ” jo jag vet att du vill ej vill förlora räntan på 2,99%, men bilen kommer komma innan 30 sep.
Skulle det vara så att de fortfarande kommer ”ära” den så skulle han nämnt det.