Charge Amps Halo - Byta kabel till Tesla

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

tobbetrollkarl
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 aug 2023 14:23

Charge Amps Halo - Byta kabel till Tesla

Inlägg av tobbetrollkarl »

Jag står inför ett stundande köp av en Tesla Model Y (som så många andra) och har ett par frågor. Jag har idag en Tiguan e-Hybrid och med den köpte jag en Charge Amps Halo laddbox, och deras egna Amp Guard lastbalanserare.

1. Kommer laddboxen lira med Teslan?
2. Inser att det fasta kabeln på 7,5m inte kommer att räcka så som laddaren sitter idag, så funderar på att byta den. Har förstått att det finns speciella kablar för Tesla med öppningsknapp så det kanske man skulle välja?
- Funkar det med Halon?
- Nån som kan rekommendera vilken kabel man ska köpa?
- Kommer en "Tesla-kabel" funka även med andra el-bilar (tänker på framtiden)

Tacksam för hjälp!
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 948
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Charge Amps Halo - Byta kabel till Tesla

Inlägg av agehall »

tobbetrollkarl skrev: 20 aug 2023 14:36
1. Kommer laddboxen lira med Teslan?
Inga problem - jag har sådana laddare hemma och de fungerar helt utan problem. Det enda du ev måste göra är att ställa om den till 3-fas laddning om du inte redan har det påslaget.
tobbetrollkarl skrev: 20 aug 2023 14:36
2. Inser att det fasta kabeln på 7,5m inte kommer att räcka så som laddaren sitter idag, så funderar på att byta den. Har förstått att det finns speciella kablar för Tesla med öppningsknapp så det kanske man skulle välja?
- Funkar det med Halon?
- Nån som kan rekommendera vilken kabel man ska köpa?
- Kommer en "Tesla-kabel" funka även med andra el-bilar (tänker på framtiden)
Jag hade nog övervägt att flytta laddaren. Att behöva ha mer än 7.5m kabel utrullad dagligen är inte speciellt kul och ju mer kabel du har utrullad desto större är risken att du skadar kabeln.

EV-Chargeking (eller något sådant) är väl de som har kabel som de flesta rekommenderar. Jag har själv inte orkat byta kabel utan löst knapp på annat sätt. Jag tittade dock på det ett tag och ser ingen anledning till varför det inte skulle gå att byta men min uppfattning är att man behöver en elektriker för att göra bytet korrekt enligt alla regler.

Tesla-knappen stör inte funktionen mot andra bilar. Det är bara en liten radiosändare som talar om för en tesla att den ska öppna eller låsa upp laddporten när man trycker på den.
tobbetrollkarl
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 aug 2023 14:23

Re: Charge Amps Halo - Byta kabel till Tesla

Inlägg av tobbetrollkarl »

Tack för svar!
Jag ska överväga att flytta laddboxen, oavsett behöver jag ta hem en elektriker, kan ju alltid höra med denne vilket som är smidigast alt billigast.

Angående öppningsknappen, hur ser förfarandet ut om jag laddar med Charge Amps, eller någon annan icke-Tesla kabel? Måste jag trycka på nån annan knapp isåfall, eller räcker det med att man har telefonen på sig?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7675
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Charge Amps Halo - Byta kabel till Tesla

Inlägg av mikebike »

tobbetrollkarl skrev: 21 aug 2023 08:48
Tack för svar!
Jag ska överväga att flytta laddboxen, oavsett behöver jag ta hem en elektriker, kan ju alltid höra med denne vilket som är smidigast alt billigast.

Angående öppningsknappen, hur ser förfarandet ut om jag laddar med Charge Amps, eller någon annan icke-Tesla kabel? Måste jag trycka på nån annan knapp isåfall, eller räcker det med att man har telefonen på sig?
När man skall ladda trycker man på luckan för att den skall öppnas. När man laddat klart klickar man på Lås upp laddporten i appen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 948
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Charge Amps Halo - Byta kabel till Tesla

Inlägg av agehall »

Som Mikebike skriver - bara att peta på luckan så öppnas den. Det enda som är dumt, är att man måste fram med telefonen och låsa upp laddporten för att få ut laddkabel när man ska iväg, men kan man leva med det (eller göra andra lösningar) så är det inga problem att leva utan knapp. Efter lite kreativ integration i min Homeassistant saknar jag inte knappen alls.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 16 jul 2023 22:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/niklas756762

Re: Charge Amps Halo - Byta kabel till Tesla

Inlägg av nogren »

agehall skrev: 21 aug 2023 12:37
Som Mikebike skriver - bara att peta på luckan så öppnas den. Det enda som är dumt, är att man måste fram med telefonen och låsa upp laddporten för att få ut laddkabel när man ska iväg, men kan man leva med det (eller göra andra lösningar) så är det inga problem att leva utan knapp. Efter lite kreativ integration i min Homeassistant saknar jag inte knappen alls.
Och är man i Apple-världen så har ju nya versionen av Tesla-appen Siriintegration, så att man via sin Apple watch bara kan be siri att öppna laddluckan.

Eller så kan man, med telefonen i fickan, öppna förardörren, och sen trycka nånstans på laddluckan va, för att låsa upp kabeln?

/n
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7675
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Charge Amps Halo - Byta kabel till Tesla

Inlägg av mikebike »

nogren skrev: 24 aug 2023 21:42
agehall skrev: 21 aug 2023 12:37
Som Mikebike skriver - bara att peta på luckan så öppnas den. Det enda som är dumt, är att man måste fram med telefonen och låsa upp laddporten för att få ut laddkabel när man ska iväg, men kan man leva med det (eller göra andra lösningar) så är det inga problem att leva utan knapp. Efter lite kreativ integration i min Homeassistant saknar jag inte knappen alls.
Och är man i Apple-världen så har ju nya versionen av Tesla-appen Siriintegration, så att man via sin Apple watch bara kan be siri att öppna laddluckan.

Eller så kan man, med telefonen i fickan, öppna förardörren, och sen trycka nånstans på laddluckan va, för att låsa upp kabeln?

/n
Nej, man kan inte låsa upp kabeln på luckan.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar