Kommunalt veto

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Kommunalt veto

Inlägg av BrooklynS »

Collin87 skrev:
chaffis75 skrev: 25 aug 2023 08:37
spacecoin skrev: 25 aug 2023 08:29
Banane skrev: 24 aug 2023 19:47
Off Grid Byggaren skrev: 24 aug 2023 19:12
Fick höra från en som var lite insatt - vet dock inte om det stämmer:

Det kommer snart lösas, på gång att kommunerna ska få vissa intäkter från vindkraften.

Då blir det nog fart på byggnationen.

Vem ska betala det? Staten?
Rimligtvis den som producerar el.

Vattenkraft, kärnkraft et.c har ju samma utmaningar om etablering. Alla vill ha el, ingen vill ha produktion på knuten.
Kärnkraften kan ju faktiskt vara intressant för kommunen den skapar en hel del arbetstillfällen även på lång sikt . Vindkraften är minimal arbetskraft lokalt, vattenkraften vet jag inte hur de ligger till med...

Man jo såklart är de ju den som producerar elen som ska betala kommunerna för att vara där, vet inte varför staten skulle betala för en sådan sak, staten är ju även kommunen så de hade ju inte blivit några pengar i praktiken då.
De tråkiga är såklart att i slutänden är de ju vi som köper elen som betalar såklart.
Nu vet jag inte vad för siffror du menar med "en hel del" och "minimal".

Vindkraften skapar nog mer arbetstillfällen än vad du tror.

1 heltidsanställd per 4 verk är det normala, i 25-30 år.

Så räknar vi på hur många VKV som var i drift 2022.
5250 st. Alltså ca 1300 heltidstjänster för service och underhåll.

Tycker det låter som helt okej siffror ändå.
Men de blir inte anställda lokalt, dvs de ger ingenting tillbaka till det lokalsamhälle som ”drabbas”.

Någon snöröjare på en större park möjligen, annars är det centralt anställda eller resande konsulter som sköter underhåll.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 495
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Kommunalt veto

Inlägg av Collin87 »

BrooklynS skrev: 26 aug 2023 08:03
Collin87 skrev:
chaffis75 skrev: 25 aug 2023 08:37
spacecoin skrev: 25 aug 2023 08:29
Banane skrev: 24 aug 2023 19:47



Vem ska betala det? Staten?
Rimligtvis den som producerar el.

Vattenkraft, kärnkraft et.c har ju samma utmaningar om etablering. Alla vill ha el, ingen vill ha produktion på knuten.
Kärnkraften kan ju faktiskt vara intressant för kommunen den skapar en hel del arbetstillfällen även på lång sikt . Vindkraften är minimal arbetskraft lokalt, vattenkraften vet jag inte hur de ligger till med...

Man jo såklart är de ju den som producerar elen som ska betala kommunerna för att vara där, vet inte varför staten skulle betala för en sådan sak, staten är ju även kommunen så de hade ju inte blivit några pengar i praktiken då.
De tråkiga är såklart att i slutänden är de ju vi som köper elen som betalar såklart.
Nu vet jag inte vad för siffror du menar med "en hel del" och "minimal".

Vindkraften skapar nog mer arbetstillfällen än vad du tror.

1 heltidsanställd per 4 verk är det normala, i 25-30 år.

Så räknar vi på hur många VKV som var i drift 2022.
5250 st. Alltså ca 1300 heltidstjänster för service och underhåll.

Tycker det låter som helt okej siffror ändå.
Men de blir inte anställda lokalt, dvs de ger ingenting tillbaka till det lokalsamhälle som ”drabbas”.

Någon snöröjare på en större park möjligen, annars är det centralt anställda eller resande konsulter som sköter underhåll.
Där skulle jag säga att du inte har helt rätt.
Ditt scenario händer säkert på vissa parker, men inte överallt.

Vet att både Vestas och Siemens-Gamesa anställer mycket lokalt.

Vad gäller den sistnämnde så har jag själv varit med och tagit fram 2 nu färdiga parker med dessa.
Har då även träffat lokala vindkraftstekniker.
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 495
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Kommunalt veto

Inlägg av Collin87 »

chaffis75 skrev: 25 aug 2023 17:27
Collin87 skrev: 25 aug 2023 14:44
chaffis75 skrev: 25 aug 2023 08:37
spacecoin skrev: 25 aug 2023 08:29
Banane skrev: 24 aug 2023 19:47



Vem ska betala det? Staten?
Rimligtvis den som producerar el.

Vattenkraft, kärnkraft et.c har ju samma utmaningar om etablering. Alla vill ha el, ingen vill ha produktion på knuten.
Kärnkraften kan ju faktiskt vara intressant för kommunen den skapar en hel del arbetstillfällen även på lång sikt . Vindkraften är minimal arbetskraft lokalt, vattenkraften vet jag inte hur de ligger till med...

Man jo såklart är de ju den som producerar elen som ska betala kommunerna för att vara där, vet inte varför staten skulle betala för en sådan sak, staten är ju även kommunen så de hade ju inte blivit några pengar i praktiken då.
De tråkiga är såklart att i slutänden är de ju vi som köper elen som betalar såklart.
Nu vet jag inte vad för siffror du menar med "en hel del" och "minimal".

Vindkraften skapar nog mer arbetstillfällen än vad du tror.

1 heltidsanställd per 4 verk är det normala, i 25-30 år.

Så räknar vi på hur många VKV som var i drift 2022.
5250 st. Alltså ca 1300 heltidstjänster för service och underhåll.

Tycker det låter som helt okej siffror ändå.
De är ju inte vad jag hört men kanske jag har fel.. och för att var tydlig så tänker jag på lokalt anställda till underhåll när verket väl är driftsatt.
Ja du tänker på vindkraftstekniker, det förstod jag. Och det jag syftade på också.
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Användarvisningsbild
Teslabilen2023
Teslaägare
Inlägg: 185
Blev medlem: 06 mar 2023 11:35

Re: Kommunalt veto

Inlägg av Teslabilen2023 »

BrooklynS skrev: 26 aug 2023 08:01
Teslabilen2023 skrev:
niklas12 skrev: 25 aug 2023 09:54
Det är inte vindförhållandet som ställer till det.
Svaret ligger i hyckleri och NIMBY mentaliteten hos politikerna som tvingar på folket vindkraftverken.

De som bor nära vindkraft är mest negativa till mer vindkraft då de upplevt de negativa effekterna.
Därför bygger man på glesbygden där det är färre som kan opponera sig.

Angående att det alltid blåser så ser produktionen ut enligt nedan just nu.

8B0F1122-2AB4-4ECA-94D6-EA40E02B12C4.png
Ett vanligt argument från vindkraftsvännerna när det blåser dåligt brukar vara att det blåser alltid någon annanstans:

https://app.electricitymaps.com/zone/NL Nederländerna: vindkraft ger 0,92% av installerad effekt -> 395 gCO2eq/kWh kolintensitet

https://app.electricitymaps.com/zone/DE Tyskland: vindkraft ger 15,38 % av installerad effekt -> 499 gCO2eq/kWh kolintensitet

https://app.electricitymaps.com/zone/FR Frankrike: vindkraft ger 6,58 % av installerad effekt -> 61 gCO2eq/kWh kolintensitet (OK, där kommer ju huvuddelen av elen från kärnkraft...)

https://app.electricitymaps.com/zone/SE Sverige vindkraft ger 5,5 % av installerad effekt -> 16 gCO2eq/kWh kolintensitet (OK, där kommer ju huvuddelen av elen från kärnkraft och vattenkraft...)

On Topic: bara för att några tycker vindkraft är fint betyder det inte att alla behöver tycka det. Veto från kommunerna borde betyda att det är ett uttryck för att människor värnar sin närmiljö och genom att i demokratisk ordning gett politikerna i uppdrag att stoppa dåliga förslag.
Alla vindkraftverk går inte på Max även om det blåser. De är snabba att flöjla och går bara så mycket som behövs.

I en park kommunicerar de också med varandra och kan automatiskt balansera det aktuella effektbehovet.

Om du tittar på en vindkraftspark så ser du ganska ofta att inte alla snurrar samtidigt.

Följer därav att inte alla ger Max effekt mätt över året. Vilket då däremot kärnkraft i stort sett gör för det är baskraft. Vattenkraften är egentligen reglerkraft men har alltmer fått rollen av baskraft när kärnkraftsreaktorer avvecklats.
Bisarrt då att man eldar för fullt med kol och gas om man då håller tillbaka vindkraften. Tyskarna och Holländarna måste vara onda människor!
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kommunalt veto

Inlägg av chaffis75 »

Collin87 skrev: 26 aug 2023 09:53
chaffis75 skrev: 25 aug 2023 17:27
Collin87 skrev: 25 aug 2023 14:44
chaffis75 skrev: 25 aug 2023 08:37
spacecoin skrev: 25 aug 2023 08:29

Rimligtvis den som producerar el.

Vattenkraft, kärnkraft et.c har ju samma utmaningar om etablering. Alla vill ha el, ingen vill ha produktion på knuten.
Kärnkraften kan ju faktiskt vara intressant för kommunen den skapar en hel del arbetstillfällen även på lång sikt . Vindkraften är minimal arbetskraft lokalt, vattenkraften vet jag inte hur de ligger till med...

Man jo såklart är de ju den som producerar elen som ska betala kommunerna för att vara där, vet inte varför staten skulle betala för en sådan sak, staten är ju även kommunen så de hade ju inte blivit några pengar i praktiken då.
De tråkiga är såklart att i slutänden är de ju vi som köper elen som betalar såklart.
Nu vet jag inte vad för siffror du menar med "en hel del" och "minimal".

Vindkraften skapar nog mer arbetstillfällen än vad du tror.

1 heltidsanställd per 4 verk är det normala, i 25-30 år.

Så räknar vi på hur många VKV som var i drift 2022.
5250 st. Alltså ca 1300 heltidstjänster för service och underhåll.

Tycker det låter som helt okej siffror ändå.
De är ju inte vad jag hört men kanske jag har fel.. och för att var tydlig så tänker jag på lokalt anställda till underhåll när verket väl är driftsatt.
Ja du tänker på vindkraftstekniker, det förstod jag. Och det jag syftade på också.
Men om där verkligen är en på 4 vindkraftverk så undrar jag varför man aldrig ser dem där.. jag får säga att jag är skeptiskt till vad du säger.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Kommunalt veto

Inlägg av Teslaspolen »

niklas12 skrev: 25 aug 2023 08:53
Teslaspolen skrev: 25 aug 2023 08:47
niklas12 skrev: 25 aug 2023 08:11
Stockholms skärgård är ju ett utmärkt ställe att bygga upp storskalig vindkraftsproduktion på då det är nära förbrukarna undrar varför det inte byggs där ?

Och vilka är dessa onda politiker som motarbetar vindkraft?
Här kommer några ledtrådar

https://www.tn.se/naringsliv/29348/mp-s ... a-procent/

https://08nytt.se/infrastruktur/ministe ... r-han-bor/

Det är lätt att sitta i sitt elfenbenstorn i Nacka och peka ut nya vindkraftsparker man slipper se.

C54377DD-87D2-451F-ACB0-420F61F54713.jpeg
Kartan ger en förvrängd bild då ikonerna som används för att markera VKV är absurt stora...
Du kan skicka dina synpunkter till energimyndigheten och Länsstyrelserna då det är deras underlag.

Men jag tror de flesta ser att det finns gott om ledig yta i och kring Stockholm att bygga vindkraftsparker, djurgården och skärgården borde passa perfekt så vad väntar vi på vindkraft går ju snabbt att bygga
Kartan fyller sin funktion, men den funktionen är inte att visa hur mycket plats eller hur tätt VKV står i ett vakum. Endast relativt. Var VKV ska byggas säger jag inget om, jag är inte vindprospekterare.
Skriv svar