Nästa steg vid dåligt batteri?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Nästa steg vid dåligt batteri?

Inlägg av lator »

Intressant att läsa om alla teorier...
Vi på EV Center samt EV Repair är de enda som reparerar batterier ner till cellnivå i Sverige yrkesmässigt.
Felet på batteriet som diskuteras är välkänt och relativt enkelt att åtgärda och några celler behöver inte bytas eller klippas bort då det endast handlar om mätfel.
En sanning är det i alla fall att Tesla inte byter in batterier som har blivit reparerade av tredje part men det ser inte jag som ett problem då det ekonomiskt sett är orimligt att betala de pengar som Tesla kräver. Vi reparerar batterier från ca 30000 kr med garanti.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 410
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Nästa steg vid dåligt batteri?

Inlägg av Richardk »

lator skrev: 26 aug 2023 09:02
Intressant att läsa om alla teorier...
Vi på EV Center samt EV Repair är de enda som reparerar batterier ner till cellnivå i Sverige yrkesmässigt.
Felet på batteriet som diskuteras är välkänt och relativt enkelt att åtgärda och några celler behöver inte bytas eller klippas bort då det endast handlar om mätfel.
En sanning är det i alla fall att Tesla inte byter in batterier som har blivit reparerade av tredje part men det ser inte jag som ett problem då det ekonomiskt sett är orimligt att betala de pengar som Tesla kräver. Vi reparerar batterier från ca 30000 kr med garanti.
Hur rättar man till mätfel? :)

Förstår att det är ert ”know how” men för eller senare så kommer det ut ändå. Och det är inte rimligt att man ska behöva lämna in sin bil om man vill fixa den själv.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Nästa steg vid dåligt batteri?

Inlägg av lator »

Det är inga direkta hemligheter. Finns säkert klipp på Youtube som visar förfarandet. Sen vet jag inte om det är bra att uppmuntra folk till att mixtra med högspänningsbatterier som utan problem kan avsluta deras tid på jorden... Min uppfattning är att många tror att Youtube är lika bra som en högskoleexamen.
Nu påstår jag ju inte att just du skulle tillhöra denna grupp så det är bara att lokalisera felet, öppna batteriet och undersöka om det är bmb-kortet eller signaltrådarna som felar.
Lycka till!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3885
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Nästa steg vid dåligt batteri?

Inlägg av AAKEE »

Richardk skrev: 26 aug 2023 09:14


Hur rättar man till mätfel? :)

Förstår att det är ert ”know how” men för eller senare så kommer det ut ändå. Och det är inte rimligt att man ska behöva lämna in sin bil om man vill fixa den själv.
Jag tror du ska göra väldigt mycket research innan du börjar. Mitt tips är att du inte hittar rätt svar på teslaclubsweden. (Möjligt undantag om lator från EV Center svarar) Får du svar på frågor måste du ändå verifiera dem någon annan stans, inklusive mina svar.

Grubermotors ( ”GMC”) har en del tub-videor där du kan lära dig lite. De har nog lite info på hemsidan också.

Wk057 har gett en hel del info på TMC. Ska man tro flera andra batterifixare har han fel, men han påstår att modulbyte är dömt att misslyckas långsiktigt och att klippa loss en cell och resulterar i för hög obalans på sikt.
Vad han har angett är att de har försökt med matchade moduler många ggr och alltid falerat, klippta celler likaså. Har för mig att han beskrivit att Tesla inte byter moduler på utbytesbatterier heller.
Oklart om han vill ”försvåra för egenfix i egensyfte” eller om det är korrekt. Han veekar dock åtnjuta många nöjda kunder och ett högt förtroende.


Här kan du se layout på P85-batteriet. Har inte läst tråden helt men det ser ut att finnas referenser i tråden för att verifiera layouten.

https://teslamotorsclub.com/tmc/thread ... 16.246757/

Varje modul består av 6 seriekopplade ”celler”. Varje cell är 74 parallellkopplade 18650.
Cell 41-42 torde finnas i modul 7. Så det är sannolikt där du ska leta.

Vatteninträngning är vanligt som vi skrivit innan, jag vet inte vad lator säger men det känns som det kanske är en bra ide att byta de där ”umbrella” valves, eller om de går rengöra osv. Har inte läst på i detalj men det brukar vara byte när det läcker, och ett >8 år gammalt batteri (är det verifierat att det är slut garanti?) kanske har trötta ventiler?

Det jag kan känna på din nivå på frågor är att du inte är där riktigt än, och att du har en del att lära innan du ska börja.

Tar du loss en modul bör den gå att ladda / urladda på polerna med en laddare för lithiumbatterier (li ion). Gör man det går man ingen inbördes balansering mellan de 6 cellerna i serie, men det lär spela mycket liten roll om det bara skulle handla om att höja spänningen till de övrigas nivå. (Jag tänker här att anpassa en ny modul till övriga batteriets SOC)

I fallet med cell 41-42, om det faktiskt skulle ha vart rätt spänningar som visas, torde det gå att öppna en modul och ladda urladda bara den genom att koppla in sig på ”plus” och ”minus” på den cellen.

Om inte BMS-en på modulen i sig falerat, är det teoligen kontsktfel någonstans skulle jag tro. Jag har stött på otaliga beskrivingar om folk som köpt tesla model s-moduler och använt till allt möjligt. Många av de beskrivningarna innehåller precisa detaljer om
Hur modulen är uppbyggd och även hur BMS är uppbyggd med anslutningar till battericellerna.
Infon du behöver finns online, i detalj. Men du behöver läsapå ganska mycket skulle jag säga.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Nästa steg vid dåligt batteri?

Inlägg av lator »

Ett mycket bra och nyanserat inlägg AAKEE! Tack för det.

Om man tittar på spänningarna i Scan my Tesla så finns det två ställen (eller egentligen tre) som man kan utforska. Dels det som finns i bilderna i inlägget och sen under fliken BMS där man direkt ser vilken modul man ska jobba med. 41/42 ligger i sjunde modulens sista grupper. Antagligen så har man mycket riktigt vattenintrång i batteriet och detta har orsakat korrosion där kabeln för mätvärden till dessa grupper sitter fast på undersidan av modulen. Man ser att totalsumman av dessa värden delat med två stämmer med de andra gruppernas mätvärden då den helt enkelt mäter de tillgängliga "yttervärdena" och försöker få dessa att passa in i gruppen men då kabeln i mitten antingen har släppt eller ger dålig kontakt så finns det liksom ingen fast punkt att mäta mot. Därav dessa konstiga spänningar som gör att BMS stänger av helt.

Vattenintrånget som har orsakat detta kan vara svårt att identifiera men att skylla på dessa "umbrella valves" tror jag är långsökt. Jag har hittills inte hittat några sådana som inte håller tätt. Den vanligaste felkällan är plåtlocket till huvudsäkringen som med tiden rostar och kan tillåta läckage. Andra ställen kan givetvis också tillåta vattenintrång, det gäller bara att hitta dessa...

Vad gäller modullayout så stämmer den där bilden med numreringen i Scan my Tesla men det är en annan ordning på den elektriska inkopplingen. Såg i nån video där de demonterade ett batteri att de menade att man halverade spänningen genom att ta ut säkringen men detta är fel. Säkringen sitter i slutet av slingan och det är endast de sista modulerna i de med 16 som sitter efter säkringen. Du har alltså ca 350 volt kvar även med bruten krets.

Givetvis är det fritt för alla att skruva med sin egen bil men jag bävar för den dagen då någon skadas i ett försök att reparera ett HV- Batteri. Då kommer motståndarna verkligen att få vatten på sin kvarn.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Nästa steg vid dåligt batteri?

Inlägg av lator »

Ett litet tillägg vad gäller benämningar.

BMS - Battery Managment System - Centralt kontrollkort som sitter i facket längst bak och kommunicerar med MCU samt styr all kontroll av kontaktorer och liknande system.

BMB - Battery Module Board - Litet kort som sitter på ändan av varje modul och skickar data via canbus till BMS-kortet. Det är detta som kan skadas av vattenintrång och då ge felaktig data till BMS. vanligt är dock att signalkablarna som sitter på modulens grupper orsakar mätfel.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 410
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Nästa steg vid dåligt batteri?

Inlägg av Richardk »

Känns som att vi håller på att få ihop en bra tråd med bra information. (Och som inte spårat ur :))

Håller med om att vår kunskap kan ses som låg. Men både jag och min väns bakgrund är blandade och olika men vi har gjort en hel del halvavancerade mek jobb. Tex renoveringar på m-motorer. Bytt till nyare M5 motor i en BMW e30 inkl elsystem mm och med godkänd registreringsbesiktning. Han är elektriker på heltid och jag arbetar inom fordonsindustrin med blandade arbetsuppgifter som rör både mekanik, el, automation och felkoder i styrenheter mm. Det vi dock saknar erfarenhet av är djupare kunskap om batterier och elbilar. Men vi får lära oss på vägen.

Säkerhet är helt klart en viktig aspekt vid dessa jobb!

Batteriet är nere nu! Fortsättning följer.
Användarvisningsbild
MGHG
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 19 mar 2022 09:40
Referralkod: ts.la/martin320985

Re: Nästa steg vid dåligt batteri?

Inlägg av MGHG »

Richardk skrev: 26 aug 2023 20:06
Batteriet är nere nu! Fortsättning följer.
Hur går det för er? Inga inlägg på flera dar, jag hoppas det inte betyder personskador
Tesla Model 3 Long Range, svart, 18” aero-fälgar, premiuminteriör. Hämtad 2022-12-29.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3885
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Nästa steg vid dåligt batteri?

Inlägg av AAKEE »

MGHG skrev: 29 aug 2023 11:53
Richardk skrev: 26 aug 2023 20:06
Batteriet är nere nu! Fortsättning följer.
Hur går det för er? Inga inlägg på flera dar, jag hoppas det inte betyder personskador
Törs man gissa på personskador i form av skavsår på huvudet pga kliande när locket är avtaget? :mrgreen:
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
MGHG
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 19 mar 2022 09:40
Referralkod: ts.la/martin320985

Re: Nästa steg vid dåligt batteri?

Inlägg av MGHG »

AAKEE skrev: 24 aug 2023 12:04
Batteriet där har 7104 celler, fördelade på 96 celler i serie x 74 parallellkopplade.
Detta svar var avseende Model S P85D. Hur många celler har E5LD-batteriet i en Model 3 Long Range?

Hur många celler ingår i en modul? Tillämpar Tesla ett begrepp mellan cell och modul, d.v.s. grupperas celler i grupper som sedan utgör en modul och vad kallas i så fall en sådan grupp?
Tesla Model 3 Long Range, svart, 18” aero-fälgar, premiuminteriör. Hämtad 2022-12-29.
Användarvisningsbild
MGHG
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 19 mar 2022 09:40
Referralkod: ts.la/martin320985

Re: Nästa steg vid dåligt batteri?

Inlägg av MGHG »

AAKEE skrev: 29 aug 2023 11:58
MGHG skrev: 29 aug 2023 11:53
Richardk skrev: 26 aug 2023 20:06
Batteriet är nere nu! Fortsättning följer.
Hur går det för er? Inga inlägg på flera dar, jag hoppas det inte betyder personskador
Törs man gissa på personskador i form av skavsår på huvudet pga kliande när locket är avtaget? :mrgreen:
:lol: (Hoppas inte Richardk tar illa vid sig, tråden är mycket intressant)
Tesla Model 3 Long Range, svart, 18” aero-fälgar, premiuminteriör. Hämtad 2022-12-29.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3885
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Nästa steg vid dåligt batteri?

Inlägg av AAKEE »

MGHG skrev: 29 aug 2023 12:04

Detta svar var avseende Model S P85D. Hur många celler har E5LD-batteriet i en Model 3 Long Range?
Skrev ett svar som försvann…

Model 3 LR/P har 4416 celler.

Tesla gav upp iden om små bytbara moduler så batteriet är uppdelat i fyra grupper som i sig är helt ihoplimmade med celler/kylkanaler/etc.

Initialt sa Elon att en sån grupp skulle kunna bytas men i realiteten sker det nog inte. (Vi vet väl inte mer om refurbished batterier än så, men om det blir problem med obalans i en liten modul lär det ske i en sån större grupp med).

Man har ju aldrig fått sitt eget batteri servat på SC utan det är alltid principen utbyte eller köp som gäller.

Nya model S har inga små moduler utan fem större grupper liknande model 3’s princip.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
MGHG
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 19 mar 2022 09:40
Referralkod: ts.la/martin320985

Re: Nästa steg vid dåligt batteri?

Inlägg av MGHG »

AAKEE skrev: 29 aug 2023 12:30
MGHG skrev: 29 aug 2023 12:04

Detta svar var avseende Model S P85D. Hur många celler har E5LD-batteriet i en Model 3 Long Range?
Skrev ett svar som försvann…

Model 3 LR/P har 4416 celler.

Tesla gav upp iden om små bytbara moduler så batteriet är uppdelat i fyra grupper som i sig är helt ihoplimmade med celler/kylkanaler/etc.

[…]
Är det korrekt att varje cell ingår i en grupp av 96 seriekopplade celler? Om ja finns det 46 sådana grupper, stämmer det då att dessa 46 grupper är parallellkopplade? Eftersom 46 inte är jämt delbart med 4 så kan inte de fyra större grupperna vara lika stora.

Används ordet för den lilla gruppen om 96 celler, eller för den stor om c:a 1000 celler? Och vad kallas den grupp som inte kallas modul?
Tesla Model 3 Long Range, svart, 18” aero-fälgar, premiuminteriör. Hämtad 2022-12-29.
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 410
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Nästa steg vid dåligt batteri?

Inlägg av Richardk »

Varit lite mycket på sista tiden med 40-årsfirande mm (sambo) 🙂

Några moduler är demonterade. Ska kolla mer noggrant ikväll. Inte hittat något konkret ännu men behöver som sagt kolla mer noggrant och kontrollmäta mer. Återkommer.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3885
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Nästa steg vid dåligt batteri?

Inlägg av AAKEE »

Hela batteriet är 96 seriekopplade celler i rad (96s).
Varje ”cell” är 46 parallellkopplade 2170 (46p).

Hela den 96s46P är delad i 4 delar (det jag kallade grupper då ”modul” som i model S-batteriet inte är vad det är) och mycket riktigt är det två större och två mindre.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
MGHG
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 19 mar 2022 09:40
Referralkod: ts.la/martin320985

Re: Nästa steg vid dåligt batteri?

Inlägg av MGHG »

Richardk skrev: 29 aug 2023 14:51
Varit lite mycket på sista tiden med 40-årsfirande mm (sambo) 🙂

Några moduler är demonterade. Ska kolla mer noggrant ikväll. Inte hittat något konkret ännu men behöver som sagt kolla mer noggrant och kontrollmäta mer. Återkommer.
Lycka till och ta det försiktigt!
Tesla Model 3 Long Range, svart, 18” aero-fälgar, premiuminteriör. Hämtad 2022-12-29.
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 410
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Nästa steg vid dåligt batteri?

Inlägg av Richardk »

Kollat lite mer nu.

Vi tror att BMB kortet är dåligt för modul 7. Men ni får gärna dementera nedan teori eftersom vi inte är helt säkra och gissar en del🙂.

Modul 7 kretskort. Kolla C26 & C27 som ser grönaktiga och svällda ut:
9B280EF6-BE24-41BB-8C3C-517F9E700FCD.jpeg
DB262135-B3D3-4C1E-8B03-1F62A9C956CF.png

Jämfört med modul 6 som ser fin ut:
79FF9F11-1DFE-4146-8157-86FBED1C31AF.png



Vi har mätt på modul (6) och 7:
Grön___________(17,85)___17,83 V
Orange_________(10,70)___10,68 V
Brun___________(3,57)____ 3,56 V
Röd____________(7,12)____7,11 V
Gul____________(14,27)___14,25 V
Blå____________(21,43)____21,40 V

För mig säger det att varje del (74 celler) i modulen är felfri eftersom det inte skiljer något nämnvärt på spänningen mellan modul 6 och 7. Så det bör vara BMB kortet. Korrekt?

Kommer fler bilder sen.
Senast redigerad av Richardk, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 410
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Nästa steg vid dåligt batteri?

Inlägg av Richardk »

A3292CB8-2816-4089-B7A6-12A988F15F90.jpeg
0360E964-AED1-4352-97A2-31314B258F99.jpeg
Om man ska byta BMB kortet, behöver det programmeras eller är det bara att byta?

Verkar vår teori om att BMB kortet är dåligt stämma?
Vi har försökt att ohm mäta stiften på BMB modul 7 och jämfört med BMB modul 6 kort, men de har samma värden.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3885
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Nästa steg vid dåligt batteri?

Inlägg av AAKEE »

MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 410
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Nästa steg vid dåligt batteri?

Inlägg av Richardk »

AAKEE skrev: 29 aug 2023 22:13
https://057tech.com/products/teslaoem/ ... 50951-00-A

Samma partnummer, 36 usla dollars?
Samma nummer! Vi hittade för 17 dollar :D
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Nästa steg vid dåligt batteri?

Inlägg av lator »

Bra jobbat och korrekt analyserat. Kortet är bara att byta men varför har det blivit sådär? Fuktintrång eller...
Vi har kort hemma och kan också reparera det ni har.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3885
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Nästa steg vid dåligt batteri?

Inlägg av AAKEE »

På den översta bilden på BMB, är det kvarlämnat flussmedel från fabrik eller har det läckt ut nå elektrolyt ur någon komponent? Konding?
(Tänker på det blanka partiet).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 410
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Nästa steg vid dåligt batteri?

Inlägg av Richardk »

lator skrev: 30 aug 2023 22:10
Bra jobbat och korrekt analyserat. Kortet är bara att byta men varför har det blivit sådär? Fuktintrång eller...
Vi har kort hemma och kan också reparera det ni har.
Tack för feedback. Kan det vara så att lacken över komponenterna hade porer/defekter från tillverkning?

Allt har varit torrt och fint vad vi kan se hittills.

Håller med om att stora frågan är varför det blivit så på kortet.
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 410
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Nästa steg vid dåligt batteri?

Inlägg av Richardk »

AAKEE skrev: 30 aug 2023 22:36
På den översta bilden på BMB, är det kvarlämnat flussmedel från fabrik eller har det läckt ut nå elektrolyt ur någon komponent? Konding?
(Tänker på det blanka partiet).
Osäker. Planen är att visa kortet för en elektronik verkstad och få deras utlåtande. Sedan blir det nog kontakt med Lator 🙂
mattias andersen
Inlägg: 6
Blev medlem: 11 sep 2023 11:00
Ort: Jung

Re: Nästa steg vid dåligt batteri?

Inlägg av mattias andersen »

Hej.
jag hoppas att jag skriver på rätt ställe :)
Har under senare tid försökt att få tesla å se på mitt batteri jag har upplevt långsam laddning dålig räckvidd å
framförallt den drar ur ström när man ej använder den (snabbare än vanligt).
dom har hela tiden sagt att det är inget fel på bilen å att det är normalt slitage,
men för några väckor sedan gick garantin ut å då kom det som ett brev på poste bilen startade ej.
Bärgning till tesla (Aminogatan :( GTB ) och där konstaterar dom att batteriet är dåligt å måste bytas = mycket pengar.
pga vatten som har tatt sig in!!
Vad ska jag göra känner mig så grundlurad :(

model s 2015 70d
Skriv svar