Fulladdad nu och bilen visar 469 km räckvidd. Får se vad den visar efter 20 mil motorvägskörning med takbox.SwedishAdvocate skrev: ↑01 aug 2023 07:31450 km är enl. WLTP. Den testcykeln innehåller lite körning över 80 kmh, men det är inte många minuter. Genomsnittshastigheten i WLTP är 53,5 kmh...taliz skrev: ↑31 jul 2023 18:17Precis som för bensinbilar så är förbrukning/räckvidd uppmätt i labb.Silly Bear skrev: ↑31 jul 2023 12:39Undrar också ungefär hur mycket räckvidd ni beräknas få när ni laddat 80%
Jag förstår att beräkningen förmodligen görs med tanke på körmönstret men vi har aldrig kört speciellt hårt men får aldrig över 300 km beräknad räckvidd.
Och vid 100% laddning inte ens i närheten av de utlovade 450km
Dvs det är typ sommarväder, bra pumpade däck, platt väg, max 80kmh, ingen motvind eller nederbörd och inga omkörningar/snabba accelerationer eller inbromsningar.
Min Zoe ska kunna gå 350km eller ngt sånt, i praktiken ca 200(guessometern har varit nere på 170km vid 100%...)
https://en.wikipedia.org/wiki/Worldwide ... re#Class_3
Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
-
- Inlägg: 47
- Blev medlem: 27 mar 2022 21:01
Re: Förboka din Ioniq 5
Ny fråga!
Vad har ni valt för extraljusramp till bilen, helljuset är ju helt värdelöst har jag märkt.
Vill göra så lite ingrepp som möjligt i fronten
Vad har ni valt för extraljusramp till bilen, helljuset är ju helt värdelöst har jag märkt.
Vill göra så lite ingrepp som möjligt i fronten
Re: Förboka din Ioniq 5
Lazer linear 18 elit. Sök i den här tråden så får du all info. Monteras på under timmen för en normalhändig med minimalt ingrepp i bilen.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Förboka din Ioniq 5
Höj skylten och montera ledbar under. Blir riktigt snyggt!
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Förboka din Ioniq 5
"Nästan fulländad"
https://www.dagensps.se/motor/hyundai-i ... dad-elbil/
Håller lite med och lite inte. Det är en rimligt bra bil som hade ett riktigt bra pris. Eller?
Kollat på ersättare ett tag och det finns ingen bil som slår den på alla punkter. Just nu är Zeekr 001 närmast gällande pris/prestanda.
https://www.dagensps.se/motor/hyundai-i ... dad-elbil/
Håller lite med och lite inte. Det är en rimligt bra bil som hade ett riktigt bra pris. Eller?
Kollat på ersättare ett tag och det finns ingen bil som slår den på alla punkter. Just nu är Zeekr 001 närmast gällande pris/prestanda.
Re: Förboka din Ioniq 5
Kanske det fungerar bättre nu för oss på SuperChargers?
I videon laddar han en EV6 med 98kW på V3. Tidigare (om man ens fick igång det) så var det max 42kW.
I videon laddar han en EV6 med 98kW på V3. Tidigare (om man ens fick igång det) så var det max 42kW.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Förboka din Ioniq 5
Fat ca 100 kW är fortfarande väldigt långsamt jämfört med vad bilen är kapabel till. Men bra att ha som backup såklart.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Förboka din Ioniq 5
Går inte att få mer på 400V-laddare. E-GMP använder bakre motorn som inverter. Teoretiskt Max är 105kW om jag inte minns fel. Du får alltså vad du kan förvänta dig. 100kW är okej för mig med tanke på att man betalar 3-4kr per kWh hos Tesla istället för 5-6kr hos resten. Så kanske man hinner äta upp också om man laddar vid matstopp!
På Kempower (om operatören bara köpt 400V såklart) ser man att det är bilen som begränsar.
Stulen bild från Facebook-gruppen.
Trots begränsningarna med 400V så laddar den fortfarande snabbare till 80% än Model Y.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Förboka din Ioniq 5
Tyvärr är ju förbrukningen galet mkt högre så det blir ändå många fler och längre laddstopp än med Model Y.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Förboka din Ioniq 5
Om 10-15 minuter skillnad mellan Y LR och i5 på Björn Nylands 1000km räknas som ”galet mycket högre med fler och längre laddstopp” så vet jag inte riktigt hur långt du åker.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Förboka din Ioniq 5
Det verkar som det bara är GT´n som klarar 100 kW. Kommentarerna på hans sida, verkar vara att alla harvar på knappt femtio.
GT´n har ju två invertrar vad jag förstår, så det kanske är därför.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19599
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förboka din Ioniq 5
Det lär ju också bli lite förluster om man går den vägen också, istället för direkt in i batteriet,DanneLKPG skrev: ↑17 aug 2023 07:05Går inte att få mer på 400V-laddare. E-GMP använder bakre motorn som inverter. Teoretiskt Max är 105kW om jag inte minns fel. Du får alltså vad du kan förvänta dig. 100kW är okej för mig med tanke på att man betalar 3-4kr per kWh hos Tesla istället för 5-6kr hos resten. Så kanske man hinner äta upp också om man laddar vid matstopp!
På Kempower (om operatören bara köpt 400V såklart) ser man att det är bilen som begränsar.
Stulen bild från Facebook-gruppen.
Trots begränsningarna med 400V så laddar den fortfarande snabbare till 80% än Model Y.
vilket då bara funkar med rätt spänning såklart.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Förboka din Ioniq 5
Normala människor kör inte som herr Nyland.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Förboka din Ioniq 5
Ja jag postade innan folk testat. Jag testade själv igår och la upp ett inlägg på Facebook-gruppen. Tyvärr fortfarande bara 42kW… Dock avbröts laddningen inte varken på Jönköping eller Halmstad (båda V3). Förut avbröts det jämt för mig på V3.wheels skrev: ↑18 aug 2023 10:27Det verkar som det bara är GT´n som klarar 100 kW. Kommentarerna på hans sida, verkar vara att alla harvar på knappt femtio.
GT´n har ju två invertrar vad jag förstår, så det kanske är därför.
Jag får 98kW på V2 så tror inte det har något med inverterantalet att göra eller? Det är bara V3 som alltid strulat.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Förboka din Ioniq 5
Den lokale Hyundai-handlaren här i Skellefteå hörde av sig angående min beställning, och meddelade att de hade börjat få in färdigkonfigurerade bilar som de försöker matcha ihop till de som beställt. De jobbade efter nån sorts avvägning mellan "köplats" och överensstämmelse mellan tillgängliga bilar och beställd spec.
Han erbjöd en bil som hade fel färg och lite för mycket utrustning (som jag skulle få betala extra för), vilket jag tackade nej till. Jag skulle få behålla min plats i kön och när en bil som var närmare min spec dök upp skulle han höra av sig. De verkade jobba utifrån att det pris jag fick när jag beställde fortfarande gällde men att jag skulle få betala extra för utrustning utöver vad jag specat. Give or take någon tusenlapp.
Lät helt OK, tycker jag, särskilt som jag skulle få bonus. Så nu hoppas jag rätt bil blir tillgänglig och att slutpriset faktiskt också stämmer med hur det lät per telefon.
Han erbjöd en bil som hade fel färg och lite för mycket utrustning (som jag skulle få betala extra för), vilket jag tackade nej till. Jag skulle få behålla min plats i kön och när en bil som var närmare min spec dök upp skulle han höra av sig. De verkade jobba utifrån att det pris jag fick när jag beställde fortfarande gällde men att jag skulle få betala extra för utrustning utöver vad jag specat. Give or take någon tusenlapp.
Lät helt OK, tycker jag, särskilt som jag skulle få bonus. Så nu hoppas jag rätt bil blir tillgänglig och att slutpriset faktiskt också stämmer med hur det lät per telefon.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
-
- Inlägg: 47
- Blev medlem: 27 mar 2022 21:01
Re: Förboka din Ioniq 5
Läst lite artiklar om däck slitage på elbilar.
Hur tycker ni som kört några säsonger att slitaget har varit?
Hur tycker ni som kört några säsonger att slitaget har varit?
Re: Förboka din Ioniq 5
Ungefär som vanligt tycker jag. Beror nog mycket på högerfoten. Med mina 350 kW kör jag två somrar på en uppsättning istf tre på tidigare audin
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag vet inte om det är sant, men en i vanliga fall påläst bekant säger att problemet tydligen varit med VW’s ID-bilar.Silly Bear skrev: ↑03 sep 2023 06:48Läst lite artiklar om däck slitage på elbilar.
Hur tycker ni som kört några säsonger att slitaget har varit?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Förboka din Ioniq 5
Minns inte om jag hade hankook eller bridgestone, men bakdäcken höll 2700 mil på min ID4. Det är väldigt bra för att vara mig. På M3Pn höll dom inte hälften så långt.Walker skrev: ↑03 sep 2023 08:41Jag vet inte om det är sant, men en i vanliga fall påläst bekant säger att problemet tydligen varit med VW’s ID-bilar.Silly Bear skrev: ↑03 sep 2023 06:48Läst lite artiklar om däck slitage på elbilar.
Hur tycker ni som kört några säsonger att slitaget har varit?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Förboka din Ioniq 5
Fullt normalt slitage på min Id3 tycker jag... Problemet med ID-bilarna verkar vara att VW snålade med däcken och levererade däck med onormalt lite mönsterdjup från start.. plus att många förare verkar trycka plattan i mattan vid varje rödljus eller något.Silly Bear skrev: ↑03 sep 2023 06:48Läst lite artiklar om däck slitage på elbilar.
Hur tycker ni som kört några säsonger att slitaget har varit?
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Re: Förboka din Ioniq 5
Ska lämna in bilen på 6000mils service nu på onsdag och ringde runt till olika Hyundai handlare i Malmö med omnejd
Service 6000mil ink kylvätska
6720:-
7512:-
8350:-
Värt att ringa runt och kolla! Skiljer 1630:- på billigaste och dyraste.
Har även fått att där är några fabriksuppdateringar Ska förhöra mig vad det är samt åka och ladda på tesla igen och se om jag får 104kw efter uppdateringen.
Service 6000mil ink kylvätska
6720:-
7512:-
8350:-
Värt att ringa runt och kolla! Skiljer 1630:- på billigaste och dyraste.
Har även fått att där är några fabriksuppdateringar Ska förhöra mig vad det är samt åka och ladda på tesla igen och se om jag får 104kw efter uppdateringen.
Re: Förboka din Ioniq 5
Vad för extra utrustning?juristen skrev: ↑01 sep 2023 14:41Den lokale Hyundai-handlaren här i Skellefteå hörde av sig angående min beställning, och meddelade att de hade börjat få in färdigkonfigurerade bilar som de försöker matcha ihop till de som beställt. De jobbade efter nån sorts avvägning mellan "köplats" och överensstämmelse mellan tillgängliga bilar och beställd spec.
Han erbjöd en bil som hade fel färg och lite för mycket utrustning (som jag skulle få betala extra för), vilket jag tackade nej till. Jag skulle få behålla min plats i kön och när en bil som var närmare min spec dök upp skulle han höra av sig. De verkade jobba utifrån att det pris jag fick när jag beställde fortfarande gällde men att jag skulle få betala extra för utrustning utöver vad jag specat. Give or take någon tusenlapp.
Lät helt OK, tycker jag, särskilt som jag skulle få bonus. Så nu hoppas jag rätt bil blir tillgänglig och att slutpriset faktiskt också stämmer med hur det lät per telefon.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Re: Förboka din Ioniq 5
Komfortpaketet och nåt mer, minns inte. Var mest färgen som avskräckte. Hur så?DrDR skrev: ↑03 sep 2023 20:32Vad för extra utrustning?juristen skrev: ↑01 sep 2023 14:41Den lokale Hyundai-handlaren här i Skellefteå hörde av sig angående min beställning, och meddelade att de hade börjat få in färdigkonfigurerade bilar som de försöker matcha ihop till de som beställt. De jobbade efter nån sorts avvägning mellan "köplats" och överensstämmelse mellan tillgängliga bilar och beställd spec.
Han erbjöd en bil som hade fel färg och lite för mycket utrustning (som jag skulle få betala extra för), vilket jag tackade nej till. Jag skulle få behålla min plats i kön och när en bil som var närmare min spec dök upp skulle han höra av sig. De verkade jobba utifrån att det pris jag fick när jag beställde fortfarande gällde men att jag skulle få betala extra för utrustning utöver vad jag specat. Give or take någon tusenlapp.
Lät helt OK, tycker jag, särskilt som jag skulle få bonus. Så nu hoppas jag rätt bil blir tillgänglig och att slutpriset faktiskt också stämmer med hur det lät per telefon.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.