Jag visade intresse för en bättre begagnad elbil igår men dessvärre har inbytesvärdet på min nuvarande bil sjunkit med 43% på mindre än ett år.
Det får man väl ändå anse vara en krasch?
Har man köpt en Tesla före an större sänkning så drabbas man ju extra hårt oavsett
hur marknaden i stort ser ut såklart, dessutom så kan inbytespris variera väldigt mycket
i sig beroende på vem man vänder sig till och tidpunkt, också det oavsett hur marknaden
i stort ser ut… sedan kan en enskild bil vara mer eller mindre värd beroende på skick
och mil, så just ditt fall säger egentligen inte mycket om en krasch på marknaden, men visst har
det bromsat in helt klart.
Nja, jag är inte helt säker på det. Tror vi kanske missar en massa "mindre" hälsoproblem som även de kostar. T.ex astma där man ju ska kunna se att de är betydligt fler både barn och vuxna som utvecklar det i städer än utanför.
Kan finnas kopplingar till immunsystemet också där man har större risk att bli sjuk om man lever i en miljö med sämre luft. Tänk om det skulle minska sjukfrånvaron med bara i snitt nån enstaka dag per person och år så skulle det ändå ge en rejäl samhällsvinst.
Sen har vi ju nästa svårräknade faktor, miljö och klimat. Hur ska man beräkna kostnader för översvämningar/torka/extremväder och framtida skit per fordon...
Precis, jag fick själv kraftig astma efter några år i Stockholms innerstad. Cyklade till jobbet via Hornsgatan. Körde också ett spel som hette "turf"(lite som geocaching) som innebar tiotals timmar i veckan på cykel i stan.
Anyhow, det har kostat sjukvården en hel del pengar i utredningar och allt kraftigare mediciner bara för mig(för varje ny influensa har mina lungor blivit permanent sämre). [...
Det kan inte vara så att du använder Vanish när du tvättar kläderna? Det gjorde jag. Och successivt började jag ta lite mer än angivet. Körde alltid extra sköljning på alla tvättprogram. Det har jag alltid gjort. Tvättade lakan i 60 grader. Men trots det så blev det tydligen en jävla massa Vanish kvar i kläder/lakan... Kan ju säga att jag blev rätt torr i näsans slemhinnor när jag låg och sov i de lakanen. Blev torr om fingrarna också. Var ju en jävla tur att jag kom på vad det berodde på, annars hade väl jag med fått astma...
Använder fortf. Vanish ibland, men då kör jag ett program till efteråt med endast lite tvättmedel för att få bort skiten.
I övrigt så är det väl så i Sverige att oavsett hur skitig luften är utomhus är inomhusluften alltid värre ifall man inte har fullgod ventilation eller ser till att vädra ut ordentligt med jämna mellanrum – vädra med korsdrag dvs...
När jag fattade vad det var – att tvättmask. inte sköljde bort tillräckligt av Vanish-skiten, så kunde man känna resterna av det med fingrarna i textilierna...
Nja, jag är inte helt säker på det. Tror vi kanske missar en massa "mindre" hälsoproblem som även de kostar. T.ex astma där man ju ska kunna se att de är betydligt fler både barn och vuxna som utvecklar det i städer än utanför.
Kan finnas kopplingar till immunsystemet också där man har större risk att bli sjuk om man lever i en miljö med sämre luft. Tänk om det skulle minska sjukfrånvaron med bara i snitt nån enstaka dag per person och år så skulle det ändå ge en rejäl samhällsvinst.
Sen har vi ju nästa svårräknade faktor, miljö och klimat. Hur ska man beräkna kostnader för översvämningar/torka/extremväder och framtida skit per fordon...
Precis, jag fick själv kraftig astma efter några år i Stockholms innerstad. Cyklade till jobbet via Hornsgatan. Körde också ett spel som hette "turf"(lite som geocaching) som innebar tiotals timmar i veckan på cykel i stan.
Anyhow, det har kostat sjukvården en hel del pengar i utredningar och allt kraftigare mediciner bara för mig(för varje ny influensa har mina lungor blivit permanent sämre). [...
Det kan inte vara så att du använder Vanish när du tvättar kläderna? Det gjorde jag. Och successivt började jag ta lite mer än angivet. Körde alltid extra sköljning på alla tvättprogram. Det har jag alltid gjort. Tvättade lakan i 60 grader. Men trots det så blev det tydligen en jävla massa Vanish kvar i kläder/lakan... Kan ju säga att jag blev rätt torr i näsans slemhinnor när jag låg och sov i de lakanen. Blev torr om fingrarna också. Var ju en jävla tur att jag kom på vad det berodde på, annars hade väl jag med fått astma...
Använder fortf. Vanish ibland, men då kör jag ett program till efteråt med endast lite tvättmedel för att få bort skiten.
I övrigt så är det väl så i Sverige att oavsett hur skitig luften är utomhus är inomhusluften alltid värre ifall man inte har fullgod ventilation eller ser till att vädra ut ordentligt med jämna mellanrum – vädra med korsdrag dvs...
Nope, aldrig använt något annat än vanligt tvättmedel. Aldrig sköljmedel etc.
Varför står du inte registrerad som Teslaägare på forumet?
?
Om man äger en Tesla så kan man registrera sig som ägare på forumet, så det blir tydligt.
Är väl snarare en markering för Tesla ägare eller tidigare Tesla ägare.. är väl ganska många här som inte är Tesla ägare längre som har kvar den "stämpeln".
Varför står du inte registrerad som Teslaägare på forumet?
?
Om man äger en Tesla så kan man registrera sig som ägare på forumet, så det blir tydligt.
Är väl snarare en markering för Tesla ägare eller tidigare Tesla ägare.. är väl ganska många här som inte är Tesla ägare längre som har kvar den "stämpeln".
Jag visade intresse för en bättre begagnad elbil igår men dessvärre har inbytesvärdet på min nuvarande bil sjunkit med 43% på mindre än ett år.
Det får man väl ändå anse vara en krasch?
43%?! Vad är det för bil? Har du kraschat den?
Model S. Från 630 till 360.
Är det möjligtvis så att du snarare fått en värdering av Tesla på din begagnade Model S som sjunkit med 43%? Fick själv ett nästan komiskt dåligt inbytesförslag av dom men det kanske säger mer om deras antal bilar i lager osv. Sen har så klart priserna i sig gått ner mycket, men inte så mkt baserat på andra offerter jag fick.
Jag visade intresse för en bättre begagnad elbil igår men dessvärre har inbytesvärdet på min nuvarande bil sjunkit med 43% på mindre än ett år.
Det får man väl ändå anse vara en krasch?
43%?! Vad är det för bil? Har du kraschat den?
Model S. Från 630 till 360.
Att basera värdefall på inbytespris från en handlare blir extremt missvisande. Det finns en lång rad anledningar till att de kan vilja betala långt under marknadspris.
S/X har rasat mycket senaste året men inte i närheten av 43%.
Var den verkligen värd 630k för ett år sedan så kan du ganska säkert få mer än 360k av mig tom.
Om du berättar vad det är för S så kan jag berätta vad den är värd
(Faktum är att priserna verkar ha vänt upp lite igen från sommarens bottennivåer, har sålt två S till handlare nyligen och fått bra betalt).
Varför står du inte registrerad som Teslaägare på forumet?
?
Om man äger en Tesla så kan man registrera sig som ägare på forumet, så det blir tydligt.
Är väl snarare en markering för Tesla ägare eller tidigare Tesla ägare.. är väl ganska många här som inte är Tesla ägare längre som har kvar den "stämpeln".
Varför står du inte registrerad som Teslaägare på forumet?
?
Om man äger en Tesla så kan man registrera sig som ägare på forumet, så det blir tydligt.
Är väl snarare en markering för Tesla ägare eller tidigare Tesla ägare.. är väl ganska många här som inte är Tesla ägare längre som har kvar den "stämpeln".
Precis. Känn dig utanför.
Så otroligt korkad kommentar.. men de säger mer om dig än mig.
Varför står du inte registrerad som Teslaägare på forumet?
?
Om man äger en Tesla så kan man registrera sig som ägare på forumet, så det blir tydligt.
Är väl snarare en markering för Tesla ägare eller tidigare Tesla ägare.. är väl ganska många här som inte är Tesla ägare längre som har kvar den "stämpeln".
Jo. Jag försökte ta bort den under den traumatiska tiden jag körde Håndaj. Gick inte.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Varför står du inte registrerad som Teslaägare på forumet?
?
Om man äger en Tesla så kan man registrera sig som ägare på forumet, så det blir tydligt.
Är väl snarare en markering för Tesla ägare eller tidigare Tesla ägare.. är väl ganska många här som inte är Tesla ägare längre som har kvar den "stämpeln".
Jo. Jag försökte ta bort den under den traumatiska tiden jag körde Håndaj. Gick inte.
Aha . Där ser man.. men tja inte så viktigt egentligen då forumet är öppet för alla.
Om man äger en Tesla så kan man registrera sig som ägare på forumet, så det blir tydligt.
Är väl snarare en markering för Tesla ägare eller tidigare Tesla ägare.. är väl ganska många här som inte är Tesla ägare längre som har kvar den "stämpeln".
Precis. Känn dig utanför.
Så otroligt korkad kommentar.. men de säger mer om dig än mig.
Lite humor får du allt tåla när du var så syrlig och insinuerade att jag minsann borde anstränga mig för att ta bort min markering.
Det är lätt att registrera sig, men svårt att ta bort.
Nja, jag är inte helt säker på det. Tror vi kanske missar en massa "mindre" hälsoproblem som även de kostar. T.ex astma där man ju ska kunna se att de är betydligt fler både barn och vuxna som utvecklar det i städer än utanför.
Kan finnas kopplingar till immunsystemet också där man har större risk att bli sjuk om man lever i en miljö med sämre luft. Tänk om det skulle minska sjukfrånvaron med bara i snitt nån enstaka dag per person och år så skulle det ändå ge en rejäl samhällsvinst.
Sen har vi ju nästa svårräknade faktor, miljö och klimat. Hur ska man beräkna kostnader för översvämningar/torka/extremväder och framtida skit per fordon...
Precis, jag fick själv kraftig astma efter några år i Stockholms innerstad. Cyklade till jobbet via Hornsgatan. Körde också ett spel som hette "turf"(lite som geocaching) som innebar tiotals timmar i veckan på cykel i stan.
Anyhow, det har kostat sjukvården en hel del pengar i utredningar och allt kraftigare mediciner bara för mig(för varje ny influensa har mina lungor blivit permanent sämre). [...
Det kan inte vara så att du använder Vanish när du tvättar kläderna? Det gjorde jag. Och successivt började jag ta lite mer än angivet. Körde alltid extra sköljning på alla tvättprogram. Det har jag alltid gjort. Tvättade lakan i 60 grader. Men trots det så blev det tydligen en jävla massa Vanish kvar i kläder/lakan... Kan ju säga att jag blev rätt torr i näsans slemhinnor när jag låg och sov i de lakanen. Blev torr om fingrarna också. Var ju en jävla tur att jag kom på vad det berodde på, annars hade väl jag med fått astma...
Använder fortf. Vanish ibland, men då kör jag ett program till efteråt med endast lite tvättmedel för att få bort skiten.
I övrigt så är det väl så i Sverige att oavsett hur skitig luften är utomhus är inomhusluften alltid värre ifall man inte har fullgod ventilation eller ser till att vädra ut ordentligt med jämna mellanrum – vädra med korsdrag dvs...
Det finns väldigt många saker som blir betydligt värre om du låter det bli väldigt torrt inomhus. Så visst, sommartid och höst kan det vara bra att vädra ut ordentligt men att göra det vintertid kan vara negativt. Visst, du kan få bort en del av partiklarna men de som blir kvar är betydligt värre för dig om du har fått det riktigt torrt inne vilket en vädring vintertid kommer leda till.
BMW CEO Oliver Zipse said Chinese brands pose an "imminent risk" to Europe's mass market automakers.
"The base car market segment will either vanish or will not be done by European manufacturers," Zipse told the Financial Times on the sidelines of the show.
"It must be a battle. They (Chinese EV makers) are clearly very competitive in the electric car value chain," Renault CEO Luca de Meo said. "I think they are a generation ahead of us."
"We need to catch up very quickly," he added.
The Chinese presence is being felt heavily at the Munich show. About 41 percent of exhibitors at this year's event are headquartered in Asia, with double the number of Chinese companies attending compared with the 2021 Munich show.
The arrival of Chinese EV makers has raised concerns they will undercut local automakers and come to dominate EV sales.
The average price of an EV in China was less than 32,000 euros ($35,000) in the first half of 2022 compared with about 56,000 euros in Europe, according to researchers at JATO Dynamics.
BMW CEO Oliver Zipse said Chinese brands pose an "imminent risk" to Europe's mass market automakers.
"The base car market segment will either vanish or will not be done by European manufacturers," Zipse told the Financial Times on the sidelines of the show.
"It must be a battle. They (Chinese EV makers) are clearly very competitive in the electric car value chain," Renault CEO Luca de Meo said. "I think they are a generation ahead of us."
"We need to catch up very quickly," he added.
The Chinese presence is being felt heavily at the Munich show. About 41 percent of exhibitors at this year's event are headquartered in Asia, with double the number of Chinese companies attending compared with the 2021 Munich show.
The arrival of Chinese EV makers has raised concerns they will undercut local automakers and come to dominate EV sales.
The average price of an EV in China was less than 32,000 euros ($35,000) in the first half of 2022 compared with about 56,000 euros in Europe, according to researchers at JATO Dynamics.
Ja det är ju lite av ett problem att man började omställningen så pass sent i Europa. Kinesiska biltillverkare verkar vara längre fram när det gäller utvecklingen av Elbilar. De stora där har väl troligen redan betat av en stor del av sina investeringskostnaden och fått ner tillverkningskostnaderna när volymerna på bilar de säljer är så stora. Jag hoppas verkligen i allafall några av Europas tillverkare kan stå emot och erbjuda bra alternativ. Tror man kan betala lite mer för ett "känt" Europeiskt märke just nu men där skillnaderna i pris är för stora kan folk tänka sig att testa på nytt.
En kompis till mig väntar på en BYD Atto 3 som han ska privatleasa ett par år. Ett märke jag inte hört talas om före i år, (alltså Atto 3, BYD är världens största elbilstillverkare så de är rätt kända.)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
BMW CEO Oliver Zipse said Chinese brands pose an "imminent risk" to Europe's mass market automakers.
"The base car market segment will either vanish or will not be done by European manufacturers," Zipse told the Financial Times on the sidelines of the show.
"It must be a battle. They (Chinese EV makers) are clearly very competitive in the electric car value chain," Renault CEO Luca de Meo said. "I think they are a generation ahead of us."
"We need to catch up very quickly," he added.
The Chinese presence is being felt heavily at the Munich show. About 41 percent of exhibitors at this year's event are headquartered in Asia, with double the number of Chinese companies attending compared with the 2021 Munich show.
The arrival of Chinese EV makers has raised concerns they will undercut local automakers and come to dominate EV sales.
The average price of an EV in China was less than 32,000 euros ($35,000) in the first half of 2022 compared with about 56,000 euros in Europe, according to researchers at JATO Dynamics.
Ja det är ju lite av ett problem att man började omställningen så pass sent i Europa. Kinesiska biltillverkare verkar vara längre fram när det gäller utvecklingen av Elbilar. De stora där har väl troligen redan betat av en stor del av sina investeringskostnaden och fått ner tillverkningskostnaderna när volymerna på bilar de säljer är så stora. Jag hoppas verkligen i allafall några av Europas tillverkare kan stå emot och erbjuda bra alternativ. Tror man kan betala lite mer för ett "känt" Europeiskt märke just nu men där skillnaderna i pris är för stora kan folk tänka sig att testa på nytt.
En kompis till mig väntar på en BYD Atto 3 som han ska privatleasa ett par år. Ett märke jag inte hört talas om före i år, (alltså Atto 3, BYD är världens största elbilstillverkare så de är rätt kända.)
Tesla är väl ändå störst?
BYD säljer nog större volymer bilar, men inte rena elbilar.
VW ID.7 Pro Edition -24
MY RWD 19" Vit/svart -23 VW ID.4 1st -21 VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
BMW CEO Oliver Zipse said Chinese brands pose an "imminent risk" to Europe's mass market automakers.
"The base car market segment will either vanish or will not be done by European manufacturers," Zipse told the Financial Times on the sidelines of the show.
"It must be a battle. They (Chinese EV makers) are clearly very competitive in the electric car value chain," Renault CEO Luca de Meo said. "I think they are a generation ahead of us."
"We need to catch up very quickly," he added.
The Chinese presence is being felt heavily at the Munich show. About 41 percent of exhibitors at this year's event are headquartered in Asia, with double the number of Chinese companies attending compared with the 2021 Munich show.
The arrival of Chinese EV makers has raised concerns they will undercut local automakers and come to dominate EV sales.
The average price of an EV in China was less than 32,000 euros ($35,000) in the first half of 2022 compared with about 56,000 euros in Europe, according to researchers at JATO Dynamics.
Ja det är ju lite av ett problem att man började omställningen så pass sent i Europa. Kinesiska biltillverkare verkar vara längre fram när det gäller utvecklingen av Elbilar. De stora där har väl troligen redan betat av en stor del av sina investeringskostnaden och fått ner tillverkningskostnaderna när volymerna på bilar de säljer är så stora. Jag hoppas verkligen i allafall några av Europas tillverkare kan stå emot och erbjuda bra alternativ. Tror man kan betala lite mer för ett "känt" Europeiskt märke just nu men där skillnaderna i pris är för stora kan folk tänka sig att testa på nytt.
En kompis till mig väntar på en BYD Atto 3 som han ska privatleasa ett par år. Ett märke jag inte hört talas om före i år, (alltså Atto 3, BYD är världens största elbilstillverkare så de är rätt kända.)
Tesla är väl ändå störst?
BYD säljer nog större volymer bilar, men inte rena elbilar.
Ah, du har rätt. BYD är större om man räknar in pluginhybrider men de är inte ikapp Tesla på BEVs.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
BMW CEO Oliver Zipse said Chinese brands pose an "imminent risk" to Europe's mass market automakers.
"The base car market segment will either vanish or will not be done by European manufacturers," Zipse told the Financial Times on the sidelines of the show.
"It must be a battle. They (Chinese EV makers) are clearly very competitive in the electric car value chain," Renault CEO Luca de Meo said. "I think they are a generation ahead of us."
"We need to catch up very quickly," he added.
The Chinese presence is being felt heavily at the Munich show. About 41 percent of exhibitors at this year's event are headquartered in Asia, with double the number of Chinese companies attending compared with the 2021 Munich show.
The arrival of Chinese EV makers has raised concerns they will undercut local automakers and come to dominate EV sales.
The average price of an EV in China was less than 32,000 euros ($35,000) in the first half of 2022 compared with about 56,000 euros in Europe, according to researchers at JATO Dynamics.
Ja det är ju lite av ett problem att man började omställningen så pass sent i Europa. Kinesiska biltillverkare verkar vara längre fram när det gäller utvecklingen av Elbilar. De stora där har väl troligen redan betat av en stor del av sina investeringskostnaden och fått ner tillverkningskostnaderna när volymerna på bilar de säljer är så stora. Jag hoppas verkligen i allafall några av Europas tillverkare kan stå emot och erbjuda bra alternativ. Tror man kan betala lite mer för ett "känt" Europeiskt märke just nu men där skillnaderna i pris är för stora kan folk tänka sig att testa på nytt.
En kompis till mig väntar på en BYD Atto 3 som han ska privatleasa ett par år. Ett märke jag inte hört talas om före i år, (alltså Atto 3, BYD är världens största elbilstillverkare så de är rätt kända.)
I slutändan är det uppenbarligen så att folk väljer med plånboken och inte med miljö i tankarna…
Då har vi inte tittat på arbetsförhållanden och lönesättning. BYD annonserade tjänster, med grundlön om ca 3500kr/mån (2360yen) med en uppskattad månadslön om. 5-7000yen (övertid etc?)…
Skönt med kortsiktigt perspektiv, så slipper man bry sig. Men när industrin i Tyskland är borta och därmed EUs motor, vad tänkte folk basera sitt leverne på? Konsultuppdrag och sitta i ring för att ge varann pedikyr? Undrar bara…
Hand upp ni som inte är på något vis involverad direkt eller indirekt av industrin. Vad tänkte ni göra?
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium