Vilken blir din nästa (nya) Tesla?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Vilken blir din nästa (nya) Tesla?

Omröstningen slutade 13 sep 2023 11:23

"Model 2"
6
10%
Nuvarande Model 3
2
3%
Model 3 Highland
17
28%
Nuvarande Model Y
7
11%
Model Y Juniper
12
20%
Model S refresh
2
3%
Model S framtida refresh
7
11%
Model X refresh
2
3%
Model X framtida refresh
1
2%
Roadster
0
Inga röster
Cybertruck
5
8%
 
Antal röster: 61

Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Vilken blir din nästa (nya) Tesla?

Inlägg av Franz »

Idag kör jag en Model Y från 2021. Lite grann har ju hänt ifall jag skulle köpa en 2023:a från Berlin istället men "planen" är att slå till på en Model Y Juniper istället. D.v.s. den förväntade refreshen av Model Y som jag går och tror kommer om ganska precis 1 år. Model 3 Highland känns väldigt lovande men familjesituationen kräver en Y. Vilken är din nästa tänkta Tesla?

Lite förklaringar som kanske känns överflödiga för vissa men nog kan vara bra ändå...

Model 2 - Så kommer den så klart inte heta men de flesta förstår att det är den kommande mindre Teslan.
Model Y Juniper - Arbetsnamnet på Model Y Refresh. Ej angivet när den kommer eller ens att den kommer.
Model S/X refresh - De S/X som man kan köpa idag.
Model S/X framtida refresh - Det finns inga sådana utlovade men har man en "vanlig" S/X Refresh och känner att man vill ha den tills en nyare variant kommer är detta valet.
Roadster - Ja, det avser den kommande Roadstern och inte den gamla :lol:
Cybertruck - Du får ju anta att den kommer så att den faktiskt kan bli din nästa Tesla.

Lite andra specialfall då...
* Jag skall köpa en begagnad Tesla. Tyvärr är inte omröstningen för dig då.
* Har du redan en Tesla beställd som du väntar på? Då är det rimligtvis din nästa Tesla.
* Jag vill inte ha någon ny Tesla. Det är ingen som tvingar dig men du är lite utanför "scopet" för den här omröstningen. Antagligen skulle en omröstning innehållande andra elbilar få för få svar på dessa då merparten av forumets besökare trots allt är här just för märket Tesla.
* Vi har flera Teslor i familjen som alla kommer bytas ut vid tillfälle. Ta den som är tänkt först i ordningen då.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Bo G
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 02 sep 2019 13:59
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Vilken blir din nästa (nya) Tesla?

Inlägg av Bo G »

Cybertruck. Varför byta annars?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vilken blir din nästa (nya) Tesla?

Inlägg av mikebike »

Jag kan tänka mig en MYP, men då skall den ha radar, uss och rattspakar. Helst regnsensor också.
Någon sådan lär inte tillverkas, därför blir det nog ett annat fabrikat nästa gång. Dessutom kan det vara så att nästa bilbyte sammanfaller med en radikalt förändrad livssituation vilket innebär annan kravbild.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11582
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilken blir din nästa (nya) Tesla?

Inlägg av martinot »

Skulle kunna bli en M3P "Highland" med kamera fram, och med nya HD-radarn om något år eller två.

Kommer inte köpa en utan framkamera nu när det inte finns USS, och tycker inte att dagens kameror ersätter radar lika bra för AP. Helst så skulle jag gärna se att den inte tillverkades i Kina. Hade den gjorts i Tyskland (vilket jag inte har någon som helst aning om M3 någonsin kommer produceras i), och med kamera fram och HD-radar, så blir det nog ett köp om inte något annat fantastiskt mycket bättre på marknaden dykt upp (i dag så ser jag inte det alls, men hoppas).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 886
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Vilken blir din nästa (nya) Tesla?

Inlägg av Arctic Drifter »

Även om jag har en klimatbonus-berättigad beställning på Model 3 så lutar det inte åt att plocka ut en Highland. Avvaktar nog minst ett år och plockar en 3RWD -21 när de går att köpa under 300k :D.

Säkrast med nytt när man har långt till SC (>30 mil), men nu när ska vi ju få ett serviceställe med mer möjligheter i Luleå så då törs jag gå på begagnat!
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Vilken blir din nästa (nya) Tesla?

Inlägg av jonasl »

Känner att jag lyckades pricka lite av en sweetspot med vår sena -22 MYLR som har USS och alla uppdateringarna som kom under -22 (Ryzen, dubbelglas bak, lithiumbatteri till långspänningssystemet osv). Missade prissänkningarna (gav 729 inkl leveransavgifter) men fick å andra sidan 70k bonus.

Men planen var redan från start att behålla den här bilen länge. Har bytt var 2-3 år väldigt länge vilket egentligen inte är så smart.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vilken blir din nästa (nya) Tesla?

Inlägg av taliz »

Sa när jag sålde min M3P 2020 att nästa Tesla blir en Y med 4680.
Det verkar dra ur på tiden minst sagt. :lol:

Men införs miljöbonus igen skulle jag nog köpa en Highland direkt. Sen Juniper när den är tillgänglig.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Vilken blir din nästa (nya) Tesla?

Inlägg av themax »

mikebike skrev:
Jag kan tänka mig en MYP, men då skall den ha radar, uss och rattspakar. Helst regnsensor också.
Någon sådan lär inte tillverkas, därför blir det nog ett annat fabrikat nästa gång. Dessutom kan det vara så att nästa bilbyte sammanfaller med en radikalt förändrad livssituation vilket innebär annan kravbild.
+1 (förutom att jag inte är intresserad av Performance). Att Elon drömmer om att bilen ska blinka och köra själv är inte tillämpligt i Sverige, så jag vill ha en bil med funktioner som finns i andra bilar. Såsom blinkersspak.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Vilken blir din nästa (nya) Tesla?

Inlägg av Pasjostrom »

Model Y Juniper.

Behöver byta ut nuvarande tjänstebil (Model 3 LR) i mars 2024, men kan skjuta på det upp till ett år om jag vill.

Bilpolicyn tillåter inte längre Model 3 tyvärr, annars hade jag gärna valt en Model 3 Highland.
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: Vilken blir din nästa (nya) Tesla?

Inlägg av LarsaR »

Nästa ”S refresh” eller liknande. Vill fortsätta med bil utan spakar på rattstången, helt vant mig av med det. Vill inte ha USS eftersom (när dom inte är täckta av snö) dom piper långt innan jag vill stanna på min parkeringsruta i garaget. Kamera bak fungerar perfekt, inga problem på vintern heller eftersom jag borstar av snön innan jag parkerar i varmgaraget. Låg kamera fram skyddad och uppvärmd skulle tillföra något. Radar skulle kanske vara bra för att förebygga olyckor. Upplever ingen skillnad avseende spökbromsningar etc på min gamla Raven med och min nya utan, vill ändå inte köra med AP då det är dålig sikt.
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Vilken blir din nästa (nya) Tesla?

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Behöver ny elbil i januari så M3 Highland (RWD) känns som det mest prisvärda alternativet just nu. Den är onödigt stor för oss men nån ”Model 2” lär ju inte finnas tills dess.
Synd bara att den tillverkas i [CENSUR].

Edit Nov 2023: Under rådande konflikt tyvärr ej längre möjligt/lämpligt/tillrådligt (för mig) att välja en Tesla. Vi får hoppas det löser sig inom kort.
Skriv svar