taliz skrev: ↑10 sep 2023 13:31
Legato skrev: ↑10 sep 2023 13:14
taliz skrev: ↑10 sep 2023 12:48
Legato skrev: ↑10 sep 2023 09:48
taliz skrev: ↑10 sep 2023 09:33
Driftskostnaderna har varit höga eftersom servicekostnaderna varit höga.
En 3 år gammal bil drar ju inte plötsligt 3ggr mer soppa. Dvs det är saker som behöver bytas som kostar.
Problemet med en elbil utan garanti är att det kan bli extremt dyrt, väldigt mycket dyrare än en avgasbil, när något går sönder.
Anledningen till det är att det saknas officiella procedurer för fix av enstaka komponenter i batterier och motorer. Man byter hela batteripacket eller hela motorn vid problem idag. Det kan kosta hundratusentals kronor. Med över 20000 mil på mätaren ökar förstås risken betydligt att det kommer krävas i närtid.
Visst kan man få motorras eller växellådsras i en avgasbil, men kostnaden är då snarare femsiffrig än sexsiffrig och man har nog dessutom sällan lagt 300k på bilen i inköp. Dvs det var en ”gammal billig bil” som helt enkelt skrotas.
Har man lagt 300k på en elbil som plötligt kräver 200k i reperationer blir det en minst sagt knepig sits.
Den tre år gamla bilen har samma bränslekostnad men runt halverad kapitalkostnad. Bränslets andel av totalkostnaden har därför exploderat. För varje år som går kommer det öka ännu mer... Detta sker inte med elbilen. Där är och förblir kapitalkostnaden den stora biten av TCOn.
Rasar motorn i din BMW 330 så kostar det troligen ungefär lika mycket att byta den som det kostar att byta batteri i Model 3an. Vi pratade inte gamla fossilbilar här utan hela diskussionen rörde andrahandvärde på en 3-4 år gammal elbil vs en 3-4 år gammal fossil. Du kommer inte vilja skrota den 3-4 år gamla BMW 330an heller.
Jag tror, som sagt, att risken för dyra reparationer är minst lika hög i BMWn efter 20.000 mil. Skillnaden är bara att det kommer
utöver mycket högre bränsle och servicekostnader. Därför är det helt logiskt att priset på BMW 330an faller mycket snabbare.
Priserna för såväl AC som DC-laddning har ju mångdubblats senaste åren.
Ger du dig ut på långresa betalar du i många fall inte mkt mindre med elbil än avgasbil.
Det finns ett enormt utbud av motorkomponenter till en BMW 330. Såväl direkt från BMW som från tredjepart. Behöver du byta några komponenter i ett Tesla-batteri? Good luck... betala 200k till Tesla eller kanske kanske kan du få hjälp från nån "underground" firma i Polen, typ...
Senaste åren har ju även avgasbilars värde hållits uppe betydligt mer än tidigare. I många fall är den begagnade BMW-avgasbilen faktiskt dyrare än motsvarande Tesla. Du har ju också bra koll på KVD så det borde du sett...
Intressant att du blivit en fossilbils-fantast från ingenstans. Det du påstår ang drivmedel är såklart helt uppenbart felaktigt, men jag orkar inte ens bemöta det eftersom du själv vet att du nu bara pratar strunt.
Batteriet kostar inte heller 200k att byta, något du säkerligen vet, men av någon anledning är du så sugen på att tjafsa emot att du väljer att påstå saker du vet är felaktiga.
Nej, BMW 330n är inte dyrare än Model 3an efter 20.000 mil.
Alla fel.
Fossilbils-fantast, ooohh yes.
Vad är fel med det påståendet? Du får pynta 10-20kr/milen idag om du snabbladdar. Lite mindre för AC. Det enda sättet du kan komma billigt undan är om du kan ladda billigt hemma, men det är långt ifrån alla som kan det. Kör du ofta långt hjälper ju inte det så mkt heller.
Jag har tagit den siffran från en som "uppgraderade" sin S från 85 till 100 och fick pynta det i mellanskillnad. Då skulle de dessutom ha det gamla fullt fungerade batteriet i retur. Dvs att byta ett gammalt trasigt batteri till ett nytt kostar möjligen ännu mer.
Hur många köper en bil som gått 20k mil? Inte många. Den stora marknaden finns ju mellan 5-10k mil.
Att Model 3 med 20k mil gått för närmare 300k är ett helt sanslöst överpris IMO, det kommer inte hålla i längden(precis som de uppblåsta begpriserna överlag, som nu snabbt fått punka...).
Allt är fel med det påståendet. Precis som med alla andra påståenden du gjorde i den texten. Något du också egentligen vet, så det är sjukt tröttsamt att skriva saker du redan förstått.
Jo, de allra, allra flesta laddar hemma och påbörjar sin långa resa med el från lokal AC-laddning. AC-laddning som absolut inte "mångdubblats" i kostnad de senaste åren. På resan betalar man inte heller några "10-20 kr/milen". SUC kostar ca 4:-/kWh och en Model 3 drar inga 2,5-5 kWh/mil. Det priset har inte heller "mångdubblats". Dessutom har man som sagt de första 25-40 milen nästan gratis. Du resonerar precis likadant, och lika felaktigt, som Bensinupprors-gubbarna.
OK, så du har alltså tagit en siffra som har exakt noll relevans eftersom vi diskuterar Model 3, inte Model S. Batteribyte för Model 3 kostar ca 130 kkr.
Ditt sista stycke har såklart också exakt noll relevans. Diskussionen gällde
specifikt just de extremt starka andrahandsvärdena gällande långmilade Model 3. Som jag redan skrivit så tycker jag de är helt logiska och korrekta, det står dig helt fritt att spekulera i ändringar, jag tror du har helt fel även där.
Oklart vilka "begpriser överlag" du pratar om. Model 3s andrahandsvärde har stigit stabilt och konstant sedan mars-april där botten var.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021