Prisminskning på M3 2023

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10403
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Prisminskning på M3 2023

Inlägg av Legato »

taliz skrev: 10 sep 2023 09:01
Legato skrev: 10 sep 2023 08:25
En Model 3 med 20.000 mil för ca 300.000:- är en riktigt bra bil med extremt låg TCO.
Till den dagen något dyrt pajar.
Då är det plötsligt inte så billigt längre.
Är ju det som är grejen med begagnade bilar med några år på nacken.
De har traditionellt varit billiga till stor del för att de saknar garanti och börjar bli slitna. Dvs servicekostnader ökar rejält.
Model 3 verkar bättre än S och X på den fronten, men det betyder knappast att den kommer hålla ihop forever…
Nej. De har traditionellt varit billiga för att driftskostnaderna är så höga. Driftskostnaderna på en Model 3 är inte i närheten av lika höga. Främst pga bränslet, men även pga service.

Risken att saker går sönder finns såklart och har alltid funnits, jag tror dock den risken snarare är lägre än högre på en Model 3 jämfört med tex en BMW 330.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14574
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Prisminskning på M3 2023

Inlägg av taliz »

Legato skrev: 10 sep 2023 09:09
taliz skrev: 10 sep 2023 09:01
Legato skrev: 10 sep 2023 08:25
En Model 3 med 20.000 mil för ca 300.000:- är en riktigt bra bil med extremt låg TCO.
Till den dagen något dyrt pajar.
Då är det plötsligt inte så billigt längre.
Är ju det som är grejen med begagnade bilar med några år på nacken.
De har traditionellt varit billiga till stor del för att de saknar garanti och börjar bli slitna. Dvs servicekostnader ökar rejält.
Model 3 verkar bättre än S och X på den fronten, men det betyder knappast att den kommer hålla ihop forever…
Nej. De har traditionellt varit billiga för att driftskostnaderna är så höga. Driftskostnaderna på en Model 3 är inte i närheten av lika höga. Främst pga bränslet, men även pga service.

Risken att saker går sönder finns såklart och har alltid funnits, jag tror dock den risken snarare är lägre än högre på en Model 3 jämfört med tex en BMW 330.
Driftskostnaderna har varit höga eftersom servicekostnaderna varit höga.
En 3 år gammal bil drar ju inte plötsligt 3ggr mer soppa. Dvs det är saker som behöver bytas som kostar.

Problemet med en elbil utan garanti är att det kan bli extremt dyrt, väldigt mycket dyrare än en avgasbil, när något går sönder.
Anledningen till det är att det saknas officiella procedurer för fix av enstaka komponenter i batterier och motorer. Man byter hela batteripacket eller hela motorn vid problem idag. Det kan kosta hundratusentals kronor. Med över 20000 mil på mätaren ökar förstås risken betydligt att det kommer krävas i närtid.
Visst kan man få motorras eller växellådsras i en avgasbil, men kostnaden är då snarare femsiffrig än sexsiffrig och man har nog dessutom sällan lagt 300k på bilen i inköp. Dvs det var en ”gammal billig bil” som helt enkelt skrotas.
Har man lagt 300k på en elbil som plötligt kräver 200k i reperationer blir det en minst sagt knepig sits.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10403
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Prisminskning på M3 2023

Inlägg av Legato »

taliz skrev: 10 sep 2023 09:33
Legato skrev: 10 sep 2023 09:09
taliz skrev: 10 sep 2023 09:01
Legato skrev: 10 sep 2023 08:25
En Model 3 med 20.000 mil för ca 300.000:- är en riktigt bra bil med extremt låg TCO.
Till den dagen något dyrt pajar.
Då är det plötsligt inte så billigt längre.
Är ju det som är grejen med begagnade bilar med några år på nacken.
De har traditionellt varit billiga till stor del för att de saknar garanti och börjar bli slitna. Dvs servicekostnader ökar rejält.
Model 3 verkar bättre än S och X på den fronten, men det betyder knappast att den kommer hålla ihop forever…
Nej. De har traditionellt varit billiga för att driftskostnaderna är så höga. Driftskostnaderna på en Model 3 är inte i närheten av lika höga. Främst pga bränslet, men även pga service.

Risken att saker går sönder finns såklart och har alltid funnits, jag tror dock den risken snarare är lägre än högre på en Model 3 jämfört med tex en BMW 330.
Driftskostnaderna har varit höga eftersom servicekostnaderna varit höga.
En 3 år gammal bil drar ju inte plötsligt 3ggr mer soppa. Dvs det är saker som behöver bytas som kostar.

Problemet med en elbil utan garanti är att det kan bli extremt dyrt, väldigt mycket dyrare än en avgasbil, när något går sönder.
Anledningen till det är att det saknas officiella procedurer för fix av enstaka komponenter i batterier och motorer. Man byter hela batteripacket eller hela motorn vid problem idag. Det kan kosta hundratusentals kronor. Med över 20000 mil på mätaren ökar förstås risken betydligt att det kommer krävas i närtid.
Visst kan man få motorras eller växellådsras i en avgasbil, men kostnaden är då snarare femsiffrig än sexsiffrig och man har nog dessutom sällan lagt 300k på bilen i inköp. Dvs det var en ”gammal billig bil” som helt enkelt skrotas.
Har man lagt 300k på en elbil som plötligt kräver 200k i reperationer blir det en minst sagt knepig sits.
Den tre år gamla bilen har samma bränslekostnad men runt halverad kapitalkostnad. Bränslets andel av totalkostnaden har därför exploderat. För varje år som går kommer det öka ännu mer... Detta sker inte med elbilen. Där är och förblir kapitalkostnaden den stora biten av TCOn.

Rasar motorn i din BMW 330 så kostar det troligen ungefär lika mycket att byta den som det kostar att byta batteri i Model 3an. Vi pratade inte gamla fossilbilar här utan hela diskussionen rörde andrahandvärde på en 3-4 år gammal elbil vs en 3-4 år gammal fossil. Du kommer inte vilja skrota den 3-4 år gamla BMW 330an heller.

Jag tror, som sagt, att risken för dyra reparationer är minst lika hög i BMWn efter 20.000 mil. Skillnaden är bara att det kommer utöver mycket högre bränsle och servicekostnader. Därför är det helt logiskt att priset på BMW 330an faller mycket snabbare.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3336
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Prisminskning på M3 2023

Inlägg av Maw »

Min senaste fossil som var en Skoda Enyaq med mycket tillvalsutrustning tappade mindre än 30% på fyra år och 12000 mil.

Att en bil tappar 50% på bara tre år och 6000 mil måste vara extremt ovanligt. Däremot kanske man räknar med det för att få ett överskott istället för underskott när det är dags att summera.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5514
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Prisminskning på M3 2023

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev: 10 sep 2023 10:38
Min senaste fossil som var en Skoda Enyaq med mycket tillvalsutrustning tappade mindre än 30% på fyra år och 12000 mil.

Att en bil tappar 50% på bara tre år och 6000 mil måste vara extremt ovanligt. Däremot kanske man räknar med det för att få ett överskott istället för underskott när det är dags att summera.
Skulle säga att det är ganska vanligt att iaf ligga i spannet 40-50% värdeminskning på 3 år och 6000 mil för en fossilbil. Så har det varit för de flesta bilar jag haft och kollat på tidigare. Har kollat på att köpa många bilar som varit 12 månader gamla och tappat 30% första året och 1000 mil.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10403
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Prisminskning på M3 2023

Inlägg av Legato »

Maw skrev: 10 sep 2023 10:38
Min senaste fossil som var en Skoda Enyaq med mycket tillvalsutrustning tappade mindre än 30% på fyra år och 12000 mil.

Att en bil tappar 50% på bara tre år och 6000 mil måste vara extremt ovanligt. Däremot kanske man räknar med det för att få ett överskott istället för underskott när det är dags att summera.
Enyaq fossil?

"Extremt ovanligt" är det absolut inte. Finns tom elbilar som tappar så mycket (e-tron GT och Taycan tex), men väldigt ovanligt på elbilar.

Fossiler har ju haft en boost i andrahandsvärden sista åren, men generellt håller jag med OfarligTesla nedan om att 40-50% är det normala.

Generellt dock mndre än så på basutrustade "Svenssonbilar" och mer än så på välutrustade lyxbilar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Mats60
Inlägg: 27
Blev medlem: 04 aug 2023 19:47

Re: Prisminskning på M3 2023

Inlägg av Mats60 »

hemskt att bara tänka på hur dyrt det är att köra till jobbet varje dag med nyare bil.
50-100kr milen. ,var väl nån på youtube som räknade ut allting var 1 mil kostade ,teslorna låg ju runt 100kr.mest i värdeminskning
20mil till jobbet fram och åter. runt 2000kr med lite avdrag. . då får man ha ett välbetalt jobb för det ska löna sig
man skulle satsa på en gammal veteranbil som inte sjunker i värde ...stiger istället..men inte så kul att kör med på vintern
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5514
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Prisminskning på M3 2023

Inlägg av OfarligTesla »

Legato skrev: 10 sep 2023 10:55

Enyaq fossil?

"Extremt ovanligt" är det absolut inte. Finns tom elbilar som tappar så mycket (e-tron GT och Taycan tex), men väldigt ovanligt på elbilar.

Fossiler har ju haft en boost i andrahandsvärden sista åren, men generellt håller jag med OfarligTesla nedan om att 40-50% är det normala.

Generellt dock mndre än så på basutrustade "Svenssonbilar" och mer än så på välutrustade lyxbilar.
Ja, de dyrare tyska elbilarna verkar tappa en del och verkar mer följa fossilvarianterna. Gjorde en trevlig förlust på min i4 trots att BMW höjt listpriset under tiden (tappade 25% på 11 månader), inte ens min Model S som jag ägde under den stora prissänkningen tappade så många procent per månad i värde så det var helt klart mer än förväntat.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14574
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Prisminskning på M3 2023

Inlägg av taliz »

Maw skrev: 10 sep 2023 10:38
Min senaste fossil som var en Skoda Enyaq med mycket tillvalsutrustning tappade mindre än 30% på fyra år och 12000 mil.

Att en bil tappar 50% på bara tre år och 6000 mil måste vara extremt ovanligt. Däremot kanske man räknar med det för att få ett överskott istället för underskott när det är dags att summera.
Hur fick du Enyaq till att bli fossil? :lol:

Nej, det har sett ut så historiskt. Pandemin ställde mycket på ända.
Min 2014 Volvo V60 D4 som jag köpte 2017 kostade nästan exakt 50% av nypriset.
När jag sålde den 2018 fick jag ungefär tillbaka pengarna. När den sedan såldes igen 4 år senare var den dyrare(!).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14574
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Prisminskning på M3 2023

Inlägg av taliz »

Legato skrev: 10 sep 2023 09:48
taliz skrev: 10 sep 2023 09:33
Legato skrev: 10 sep 2023 09:09
taliz skrev: 10 sep 2023 09:01
Legato skrev: 10 sep 2023 08:25
En Model 3 med 20.000 mil för ca 300.000:- är en riktigt bra bil med extremt låg TCO.
Till den dagen något dyrt pajar.
Då är det plötsligt inte så billigt längre.
Är ju det som är grejen med begagnade bilar med några år på nacken.
De har traditionellt varit billiga till stor del för att de saknar garanti och börjar bli slitna. Dvs servicekostnader ökar rejält.
Model 3 verkar bättre än S och X på den fronten, men det betyder knappast att den kommer hålla ihop forever…
Nej. De har traditionellt varit billiga för att driftskostnaderna är så höga. Driftskostnaderna på en Model 3 är inte i närheten av lika höga. Främst pga bränslet, men även pga service.

Risken att saker går sönder finns såklart och har alltid funnits, jag tror dock den risken snarare är lägre än högre på en Model 3 jämfört med tex en BMW 330.
Driftskostnaderna har varit höga eftersom servicekostnaderna varit höga.
En 3 år gammal bil drar ju inte plötsligt 3ggr mer soppa. Dvs det är saker som behöver bytas som kostar.

Problemet med en elbil utan garanti är att det kan bli extremt dyrt, väldigt mycket dyrare än en avgasbil, när något går sönder.
Anledningen till det är att det saknas officiella procedurer för fix av enstaka komponenter i batterier och motorer. Man byter hela batteripacket eller hela motorn vid problem idag. Det kan kosta hundratusentals kronor. Med över 20000 mil på mätaren ökar förstås risken betydligt att det kommer krävas i närtid.
Visst kan man få motorras eller växellådsras i en avgasbil, men kostnaden är då snarare femsiffrig än sexsiffrig och man har nog dessutom sällan lagt 300k på bilen i inköp. Dvs det var en ”gammal billig bil” som helt enkelt skrotas.
Har man lagt 300k på en elbil som plötligt kräver 200k i reperationer blir det en minst sagt knepig sits.
Den tre år gamla bilen har samma bränslekostnad men runt halverad kapitalkostnad. Bränslets andel av totalkostnaden har därför exploderat. För varje år som går kommer det öka ännu mer... Detta sker inte med elbilen. Där är och förblir kapitalkostnaden den stora biten av TCOn.

Rasar motorn i din BMW 330 så kostar det troligen ungefär lika mycket att byta den som det kostar att byta batteri i Model 3an. Vi pratade inte gamla fossilbilar här utan hela diskussionen rörde andrahandvärde på en 3-4 år gammal elbil vs en 3-4 år gammal fossil. Du kommer inte vilja skrota den 3-4 år gamla BMW 330an heller.

Jag tror, som sagt, att risken för dyra reparationer är minst lika hög i BMWn efter 20.000 mil. Skillnaden är bara att det kommer utöver mycket högre bränsle och servicekostnader. Därför är det helt logiskt att priset på BMW 330an faller mycket snabbare.
Priserna för såväl AC som DC-laddning har ju mångdubblats senaste åren.
Ger du dig ut på långresa betalar du i många fall inte mkt mindre med elbil än avgasbil.

Det finns ett enormt utbud av motorkomponenter till en BMW 330. Såväl direkt från BMW som från tredjepart. Behöver du byta några komponenter i ett Tesla-batteri? Good luck... betala 200k till Tesla eller kanske kanske kan du få hjälp från nån "underground" firma i Polen, typ...

Senaste åren har ju även avgasbilars värde hållits uppe betydligt mer än tidigare. I många fall är den begagnade BMW-avgasbilen faktiskt dyrare än motsvarande Tesla. Du har ju också bra koll på KVD så det borde du sett...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10403
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Prisminskning på M3 2023

Inlägg av Legato »

taliz skrev: 10 sep 2023 12:48
Legato skrev: 10 sep 2023 09:48
taliz skrev: 10 sep 2023 09:33
Legato skrev: 10 sep 2023 09:09
taliz skrev: 10 sep 2023 09:01


Till den dagen något dyrt pajar.
Då är det plötsligt inte så billigt längre.
Är ju det som är grejen med begagnade bilar med några år på nacken.
De har traditionellt varit billiga till stor del för att de saknar garanti och börjar bli slitna. Dvs servicekostnader ökar rejält.
Model 3 verkar bättre än S och X på den fronten, men det betyder knappast att den kommer hålla ihop forever…
Nej. De har traditionellt varit billiga för att driftskostnaderna är så höga. Driftskostnaderna på en Model 3 är inte i närheten av lika höga. Främst pga bränslet, men även pga service.

Risken att saker går sönder finns såklart och har alltid funnits, jag tror dock den risken snarare är lägre än högre på en Model 3 jämfört med tex en BMW 330.
Driftskostnaderna har varit höga eftersom servicekostnaderna varit höga.
En 3 år gammal bil drar ju inte plötsligt 3ggr mer soppa. Dvs det är saker som behöver bytas som kostar.

Problemet med en elbil utan garanti är att det kan bli extremt dyrt, väldigt mycket dyrare än en avgasbil, när något går sönder.
Anledningen till det är att det saknas officiella procedurer för fix av enstaka komponenter i batterier och motorer. Man byter hela batteripacket eller hela motorn vid problem idag. Det kan kosta hundratusentals kronor. Med över 20000 mil på mätaren ökar förstås risken betydligt att det kommer krävas i närtid.
Visst kan man få motorras eller växellådsras i en avgasbil, men kostnaden är då snarare femsiffrig än sexsiffrig och man har nog dessutom sällan lagt 300k på bilen i inköp. Dvs det var en ”gammal billig bil” som helt enkelt skrotas.
Har man lagt 300k på en elbil som plötligt kräver 200k i reperationer blir det en minst sagt knepig sits.
Den tre år gamla bilen har samma bränslekostnad men runt halverad kapitalkostnad. Bränslets andel av totalkostnaden har därför exploderat. För varje år som går kommer det öka ännu mer... Detta sker inte med elbilen. Där är och förblir kapitalkostnaden den stora biten av TCOn.

Rasar motorn i din BMW 330 så kostar det troligen ungefär lika mycket att byta den som det kostar att byta batteri i Model 3an. Vi pratade inte gamla fossilbilar här utan hela diskussionen rörde andrahandvärde på en 3-4 år gammal elbil vs en 3-4 år gammal fossil. Du kommer inte vilja skrota den 3-4 år gamla BMW 330an heller.

Jag tror, som sagt, att risken för dyra reparationer är minst lika hög i BMWn efter 20.000 mil. Skillnaden är bara att det kommer utöver mycket högre bränsle och servicekostnader. Därför är det helt logiskt att priset på BMW 330an faller mycket snabbare.
Priserna för såväl AC som DC-laddning har ju mångdubblats senaste åren.
Ger du dig ut på långresa betalar du i många fall inte mkt mindre med elbil än avgasbil.

Det finns ett enormt utbud av motorkomponenter till en BMW 330. Såväl direkt från BMW som från tredjepart. Behöver du byta några komponenter i ett Tesla-batteri? Good luck... betala 200k till Tesla eller kanske kanske kan du få hjälp från nån "underground" firma i Polen, typ...

Senaste åren har ju även avgasbilars värde hållits uppe betydligt mer än tidigare. I många fall är den begagnade BMW-avgasbilen faktiskt dyrare än motsvarande Tesla. Du har ju också bra koll på KVD så det borde du sett...
Intressant att du blivit en fossilbils-fantast från ingenstans. Det du påstår ang drivmedel är såklart helt uppenbart felaktigt, men jag orkar inte ens bemöta det eftersom du själv vet att du nu bara pratar strunt.

Batteriet kostar inte heller 200k att byta, något du säkerligen vet, men av någon anledning är du så sugen på att tjafsa emot att du väljer att påstå saker du vet är felaktiga.

Nej, BMW 330n är inte dyrare än Model 3an efter 20.000 mil.

Alla fel.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14574
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Prisminskning på M3 2023

Inlägg av taliz »

Legato skrev: 10 sep 2023 13:14
taliz skrev: 10 sep 2023 12:48
Legato skrev: 10 sep 2023 09:48
taliz skrev: 10 sep 2023 09:33
Legato skrev: 10 sep 2023 09:09


Nej. De har traditionellt varit billiga för att driftskostnaderna är så höga. Driftskostnaderna på en Model 3 är inte i närheten av lika höga. Främst pga bränslet, men även pga service.

Risken att saker går sönder finns såklart och har alltid funnits, jag tror dock den risken snarare är lägre än högre på en Model 3 jämfört med tex en BMW 330.
Driftskostnaderna har varit höga eftersom servicekostnaderna varit höga.
En 3 år gammal bil drar ju inte plötsligt 3ggr mer soppa. Dvs det är saker som behöver bytas som kostar.

Problemet med en elbil utan garanti är att det kan bli extremt dyrt, väldigt mycket dyrare än en avgasbil, när något går sönder.
Anledningen till det är att det saknas officiella procedurer för fix av enstaka komponenter i batterier och motorer. Man byter hela batteripacket eller hela motorn vid problem idag. Det kan kosta hundratusentals kronor. Med över 20000 mil på mätaren ökar förstås risken betydligt att det kommer krävas i närtid.
Visst kan man få motorras eller växellådsras i en avgasbil, men kostnaden är då snarare femsiffrig än sexsiffrig och man har nog dessutom sällan lagt 300k på bilen i inköp. Dvs det var en ”gammal billig bil” som helt enkelt skrotas.
Har man lagt 300k på en elbil som plötligt kräver 200k i reperationer blir det en minst sagt knepig sits.
Den tre år gamla bilen har samma bränslekostnad men runt halverad kapitalkostnad. Bränslets andel av totalkostnaden har därför exploderat. För varje år som går kommer det öka ännu mer... Detta sker inte med elbilen. Där är och förblir kapitalkostnaden den stora biten av TCOn.

Rasar motorn i din BMW 330 så kostar det troligen ungefär lika mycket att byta den som det kostar att byta batteri i Model 3an. Vi pratade inte gamla fossilbilar här utan hela diskussionen rörde andrahandvärde på en 3-4 år gammal elbil vs en 3-4 år gammal fossil. Du kommer inte vilja skrota den 3-4 år gamla BMW 330an heller.

Jag tror, som sagt, att risken för dyra reparationer är minst lika hög i BMWn efter 20.000 mil. Skillnaden är bara att det kommer utöver mycket högre bränsle och servicekostnader. Därför är det helt logiskt att priset på BMW 330an faller mycket snabbare.
Priserna för såväl AC som DC-laddning har ju mångdubblats senaste åren.
Ger du dig ut på långresa betalar du i många fall inte mkt mindre med elbil än avgasbil.

Det finns ett enormt utbud av motorkomponenter till en BMW 330. Såväl direkt från BMW som från tredjepart. Behöver du byta några komponenter i ett Tesla-batteri? Good luck... betala 200k till Tesla eller kanske kanske kan du få hjälp från nån "underground" firma i Polen, typ...

Senaste åren har ju även avgasbilars värde hållits uppe betydligt mer än tidigare. I många fall är den begagnade BMW-avgasbilen faktiskt dyrare än motsvarande Tesla. Du har ju också bra koll på KVD så det borde du sett...
Intressant att du blivit en fossilbils-fantast från ingenstans. Det du påstår ang drivmedel är såklart helt uppenbart felaktigt, men jag orkar inte ens bemöta det eftersom du själv vet att du nu bara pratar strunt.

Batteriet kostar inte heller 200k att byta, något du säkerligen vet, men av någon anledning är du så sugen på att tjafsa emot att du väljer att påstå saker du vet är felaktiga.

Nej, BMW 330n är inte dyrare än Model 3an efter 20.000 mil.

Alla fel.
Fossilbils-fantast, ooohh yes. :lol:
Vad är fel med det påståendet? Du får pynta 10-20kr/milen idag om du snabbladdar. Lite mindre för AC. Det enda sättet du kan komma billigt undan är om du kan ladda billigt hemma, men det är långt ifrån alla som kan det. Kör du ofta långt hjälper ju inte det så mkt heller.

Jag har tagit den siffran från en som "uppgraderade" sin S från 85 till 100 och fick pynta det i mellanskillnad. Då skulle de dessutom ha det gamla fullt fungerade batteriet i retur. Dvs att byta ett gammalt trasigt batteri till ett nytt kostar möjligen ännu mer.

Hur många köper en bil som gått 20k mil? Inte många. Den stora marknaden finns ju mellan 5-10k mil.
Att Model 3 med 20k mil gått för närmare 300k är ett helt sanslöst överpris IMO, det kommer inte hålla i längden(precis som de uppblåsta begpriserna överlag, som nu snabbt fått punka...).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10403
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Prisminskning på M3 2023

Inlägg av Legato »

taliz skrev: 10 sep 2023 13:31
Legato skrev: 10 sep 2023 13:14
taliz skrev: 10 sep 2023 12:48
Legato skrev: 10 sep 2023 09:48
taliz skrev: 10 sep 2023 09:33


Driftskostnaderna har varit höga eftersom servicekostnaderna varit höga.
En 3 år gammal bil drar ju inte plötsligt 3ggr mer soppa. Dvs det är saker som behöver bytas som kostar.

Problemet med en elbil utan garanti är att det kan bli extremt dyrt, väldigt mycket dyrare än en avgasbil, när något går sönder.
Anledningen till det är att det saknas officiella procedurer för fix av enstaka komponenter i batterier och motorer. Man byter hela batteripacket eller hela motorn vid problem idag. Det kan kosta hundratusentals kronor. Med över 20000 mil på mätaren ökar förstås risken betydligt att det kommer krävas i närtid.
Visst kan man få motorras eller växellådsras i en avgasbil, men kostnaden är då snarare femsiffrig än sexsiffrig och man har nog dessutom sällan lagt 300k på bilen i inköp. Dvs det var en ”gammal billig bil” som helt enkelt skrotas.
Har man lagt 300k på en elbil som plötligt kräver 200k i reperationer blir det en minst sagt knepig sits.
Den tre år gamla bilen har samma bränslekostnad men runt halverad kapitalkostnad. Bränslets andel av totalkostnaden har därför exploderat. För varje år som går kommer det öka ännu mer... Detta sker inte med elbilen. Där är och förblir kapitalkostnaden den stora biten av TCOn.

Rasar motorn i din BMW 330 så kostar det troligen ungefär lika mycket att byta den som det kostar att byta batteri i Model 3an. Vi pratade inte gamla fossilbilar här utan hela diskussionen rörde andrahandvärde på en 3-4 år gammal elbil vs en 3-4 år gammal fossil. Du kommer inte vilja skrota den 3-4 år gamla BMW 330an heller.

Jag tror, som sagt, att risken för dyra reparationer är minst lika hög i BMWn efter 20.000 mil. Skillnaden är bara att det kommer utöver mycket högre bränsle och servicekostnader. Därför är det helt logiskt att priset på BMW 330an faller mycket snabbare.
Priserna för såväl AC som DC-laddning har ju mångdubblats senaste åren.
Ger du dig ut på långresa betalar du i många fall inte mkt mindre med elbil än avgasbil.

Det finns ett enormt utbud av motorkomponenter till en BMW 330. Såväl direkt från BMW som från tredjepart. Behöver du byta några komponenter i ett Tesla-batteri? Good luck... betala 200k till Tesla eller kanske kanske kan du få hjälp från nån "underground" firma i Polen, typ...

Senaste åren har ju även avgasbilars värde hållits uppe betydligt mer än tidigare. I många fall är den begagnade BMW-avgasbilen faktiskt dyrare än motsvarande Tesla. Du har ju också bra koll på KVD så det borde du sett...
Intressant att du blivit en fossilbils-fantast från ingenstans. Det du påstår ang drivmedel är såklart helt uppenbart felaktigt, men jag orkar inte ens bemöta det eftersom du själv vet att du nu bara pratar strunt.

Batteriet kostar inte heller 200k att byta, något du säkerligen vet, men av någon anledning är du så sugen på att tjafsa emot att du väljer att påstå saker du vet är felaktiga.

Nej, BMW 330n är inte dyrare än Model 3an efter 20.000 mil.

Alla fel.
Fossilbils-fantast, ooohh yes. :lol:
Vad är fel med det påståendet? Du får pynta 10-20kr/milen idag om du snabbladdar. Lite mindre för AC. Det enda sättet du kan komma billigt undan är om du kan ladda billigt hemma, men det är långt ifrån alla som kan det. Kör du ofta långt hjälper ju inte det så mkt heller.

Jag har tagit den siffran från en som "uppgraderade" sin S från 85 till 100 och fick pynta det i mellanskillnad. Då skulle de dessutom ha det gamla fullt fungerade batteriet i retur. Dvs att byta ett gammalt trasigt batteri till ett nytt kostar möjligen ännu mer.

Hur många köper en bil som gått 20k mil? Inte många. Den stora marknaden finns ju mellan 5-10k mil.
Att Model 3 med 20k mil gått för närmare 300k är ett helt sanslöst överpris IMO, det kommer inte hålla i längden(precis som de uppblåsta begpriserna överlag, som nu snabbt fått punka...).
Allt är fel med det påståendet. Precis som med alla andra påståenden du gjorde i den texten. Något du också egentligen vet, så det är sjukt tröttsamt att skriva saker du redan förstått.

Jo, de allra, allra flesta laddar hemma och påbörjar sin långa resa med el från lokal AC-laddning. AC-laddning som absolut inte "mångdubblats" i kostnad de senaste åren. På resan betalar man inte heller några "10-20 kr/milen". SUC kostar ca 4:-/kWh och en Model 3 drar inga 2,5-5 kWh/mil. Det priset har inte heller "mångdubblats". Dessutom har man som sagt de första 25-40 milen nästan gratis. Du resonerar precis likadant, och lika felaktigt, som Bensinupprors-gubbarna.

OK, så du har alltså tagit en siffra som har exakt noll relevans eftersom vi diskuterar Model 3, inte Model S. Batteribyte för Model 3 kostar ca 130 kkr.

Ditt sista stycke har såklart också exakt noll relevans. Diskussionen gällde specifikt just de extremt starka andrahandsvärdena gällande långmilade Model 3. Som jag redan skrivit så tycker jag de är helt logiska och korrekta, det står dig helt fritt att spekulera i ändringar, jag tror du har helt fel även där.

Oklart vilka "begpriser överlag" du pratar om. Model 3s andrahandsvärde har stigit stabilt och konstant sedan mars-april där botten var.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14574
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Prisminskning på M3 2023

Inlägg av taliz »

Legato skrev: 10 sep 2023 15:16
taliz skrev: 10 sep 2023 13:31
Legato skrev: 10 sep 2023 13:14
taliz skrev: 10 sep 2023 12:48
Legato skrev: 10 sep 2023 09:48


Den tre år gamla bilen har samma bränslekostnad men runt halverad kapitalkostnad. Bränslets andel av totalkostnaden har därför exploderat. För varje år som går kommer det öka ännu mer... Detta sker inte med elbilen. Där är och förblir kapitalkostnaden den stora biten av TCOn.

Rasar motorn i din BMW 330 så kostar det troligen ungefär lika mycket att byta den som det kostar att byta batteri i Model 3an. Vi pratade inte gamla fossilbilar här utan hela diskussionen rörde andrahandvärde på en 3-4 år gammal elbil vs en 3-4 år gammal fossil. Du kommer inte vilja skrota den 3-4 år gamla BMW 330an heller.

Jag tror, som sagt, att risken för dyra reparationer är minst lika hög i BMWn efter 20.000 mil. Skillnaden är bara att det kommer utöver mycket högre bränsle och servicekostnader. Därför är det helt logiskt att priset på BMW 330an faller mycket snabbare.
Priserna för såväl AC som DC-laddning har ju mångdubblats senaste åren.
Ger du dig ut på långresa betalar du i många fall inte mkt mindre med elbil än avgasbil.

Det finns ett enormt utbud av motorkomponenter till en BMW 330. Såväl direkt från BMW som från tredjepart. Behöver du byta några komponenter i ett Tesla-batteri? Good luck... betala 200k till Tesla eller kanske kanske kan du få hjälp från nån "underground" firma i Polen, typ...

Senaste åren har ju även avgasbilars värde hållits uppe betydligt mer än tidigare. I många fall är den begagnade BMW-avgasbilen faktiskt dyrare än motsvarande Tesla. Du har ju också bra koll på KVD så det borde du sett...
Intressant att du blivit en fossilbils-fantast från ingenstans. Det du påstår ang drivmedel är såklart helt uppenbart felaktigt, men jag orkar inte ens bemöta det eftersom du själv vet att du nu bara pratar strunt.

Batteriet kostar inte heller 200k att byta, något du säkerligen vet, men av någon anledning är du så sugen på att tjafsa emot att du väljer att påstå saker du vet är felaktiga.

Nej, BMW 330n är inte dyrare än Model 3an efter 20.000 mil.

Alla fel.
Fossilbils-fantast, ooohh yes. :lol:
Vad är fel med det påståendet? Du får pynta 10-20kr/milen idag om du snabbladdar. Lite mindre för AC. Det enda sättet du kan komma billigt undan är om du kan ladda billigt hemma, men det är långt ifrån alla som kan det. Kör du ofta långt hjälper ju inte det så mkt heller.

Jag har tagit den siffran från en som "uppgraderade" sin S från 85 till 100 och fick pynta det i mellanskillnad. Då skulle de dessutom ha det gamla fullt fungerade batteriet i retur. Dvs att byta ett gammalt trasigt batteri till ett nytt kostar möjligen ännu mer.

Hur många köper en bil som gått 20k mil? Inte många. Den stora marknaden finns ju mellan 5-10k mil.
Att Model 3 med 20k mil gått för närmare 300k är ett helt sanslöst överpris IMO, det kommer inte hålla i längden(precis som de uppblåsta begpriserna överlag, som nu snabbt fått punka...).
Allt är fel med det påståendet. Precis som med alla andra påståenden du gjorde i den texten. Något du också egentligen vet, så det är sjukt tröttsamt att skriva saker du redan förstått.

Jo, de allra, allra flesta laddar hemma och påbörjar sin långa resa med el från lokal AC-laddning. AC-laddning som absolut inte "mångdubblats" i kostnad de senaste åren. På resan betalar man inte heller några "10-20 kr/milen". SUC kostar ca 4:-/kWh och en Model 3 drar inga 2,5-5 kWh/mil. Det priset har inte heller "mångdubblats". Dessutom har man som sagt de första 25-40 milen nästan gratis. Du resonerar precis likadant, och lika felaktigt, som Bensinupprors-gubbarna.

OK, så du har alltså tagit en siffra som har exakt noll relevans eftersom vi diskuterar Model 3, inte Model S. Batteribyte för Model 3 kostar ca 130 kkr.

Ditt sista stycke har såklart också exakt noll relevans. Diskussionen gällde specifikt just de extremt starka andrahandsvärdena gällande långmilade Model 3. Som jag redan skrivit så tycker jag de är helt logiska och korrekta, det står dig helt fritt att spekulera i ändringar, jag tror du har helt fel även där.

Oklart vilka "begpriser överlag" du pratar om. Model 3s andrahandsvärde har stigit stabilt och konstant sedan mars-april där botten var.
Du menar att de allra flesta bor i villa med egen stolpe och lågt/rörligt elpris?
Det håller inte jag med om. Vi är nog rätt många här på forumet som bor i lgh och antingen hyr stolpe eller får ladda på andra ställen. Mitt elpris hemma ligger nu på 3kr/kWh.
Skulle jag ladda på stan kostar det inte sällan 4-5kr/kWh. För AC.
Kör man inte Tesla får man nog räkna med iaf 6kr/kWh för DC. Kör man motorväg bör man också räkna med MINST 2kwh/mil(för mig oftast 3+).

Du menar alltså att du kan köpa ett 82kwh-pack för 130k? Yeah right…

Stigit stabilt och konstant? Hur kommer det då sig att du inte lyckats sälja din långmilare än?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10403
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Prisminskning på M3 2023

Inlägg av Legato »

taliz skrev: 10 sep 2023 17:23
Legato skrev: 10 sep 2023 15:16
taliz skrev: 10 sep 2023 13:31
Legato skrev: 10 sep 2023 13:14
taliz skrev: 10 sep 2023 12:48


Priserna för såväl AC som DC-laddning har ju mångdubblats senaste åren.
Ger du dig ut på långresa betalar du i många fall inte mkt mindre med elbil än avgasbil.

Det finns ett enormt utbud av motorkomponenter till en BMW 330. Såväl direkt från BMW som från tredjepart. Behöver du byta några komponenter i ett Tesla-batteri? Good luck... betala 200k till Tesla eller kanske kanske kan du få hjälp från nån "underground" firma i Polen, typ...

Senaste åren har ju även avgasbilars värde hållits uppe betydligt mer än tidigare. I många fall är den begagnade BMW-avgasbilen faktiskt dyrare än motsvarande Tesla. Du har ju också bra koll på KVD så det borde du sett...
Intressant att du blivit en fossilbils-fantast från ingenstans. Det du påstår ang drivmedel är såklart helt uppenbart felaktigt, men jag orkar inte ens bemöta det eftersom du själv vet att du nu bara pratar strunt.

Batteriet kostar inte heller 200k att byta, något du säkerligen vet, men av någon anledning är du så sugen på att tjafsa emot att du väljer att påstå saker du vet är felaktiga.

Nej, BMW 330n är inte dyrare än Model 3an efter 20.000 mil.

Alla fel.
Fossilbils-fantast, ooohh yes. :lol:
Vad är fel med det påståendet? Du får pynta 10-20kr/milen idag om du snabbladdar. Lite mindre för AC. Det enda sättet du kan komma billigt undan är om du kan ladda billigt hemma, men det är långt ifrån alla som kan det. Kör du ofta långt hjälper ju inte det så mkt heller.

Jag har tagit den siffran från en som "uppgraderade" sin S från 85 till 100 och fick pynta det i mellanskillnad. Då skulle de dessutom ha det gamla fullt fungerade batteriet i retur. Dvs att byta ett gammalt trasigt batteri till ett nytt kostar möjligen ännu mer.

Hur många köper en bil som gått 20k mil? Inte många. Den stora marknaden finns ju mellan 5-10k mil.
Att Model 3 med 20k mil gått för närmare 300k är ett helt sanslöst överpris IMO, det kommer inte hålla i längden(precis som de uppblåsta begpriserna överlag, som nu snabbt fått punka...).
Allt är fel med det påståendet. Precis som med alla andra påståenden du gjorde i den texten. Något du också egentligen vet, så det är sjukt tröttsamt att skriva saker du redan förstått.

Jo, de allra, allra flesta laddar hemma och påbörjar sin långa resa med el från lokal AC-laddning. AC-laddning som absolut inte "mångdubblats" i kostnad de senaste åren. På resan betalar man inte heller några "10-20 kr/milen". SUC kostar ca 4:-/kWh och en Model 3 drar inga 2,5-5 kWh/mil. Det priset har inte heller "mångdubblats". Dessutom har man som sagt de första 25-40 milen nästan gratis. Du resonerar precis likadant, och lika felaktigt, som Bensinupprors-gubbarna.

OK, så du har alltså tagit en siffra som har exakt noll relevans eftersom vi diskuterar Model 3, inte Model S. Batteribyte för Model 3 kostar ca 130 kkr.

Ditt sista stycke har såklart också exakt noll relevans. Diskussionen gällde specifikt just de extremt starka andrahandsvärdena gällande långmilade Model 3. Som jag redan skrivit så tycker jag de är helt logiska och korrekta, det står dig helt fritt att spekulera i ändringar, jag tror du har helt fel även där.

Oklart vilka "begpriser överlag" du pratar om. Model 3s andrahandsvärde har stigit stabilt och konstant sedan mars-april där botten var.
Du menar att de allra flesta bor i villa med egen stolpe och lågt/rörligt elpris?
Det håller inte jag med om. Vi är nog rätt många här på forumet som bor i lgh och antingen hyr stolpe eller får ladda på andra ställen. Mitt elpris hemma ligger nu på 3kr/kWh.
Skulle jag ladda på stan kostar det inte sällan 4-5kr/kWh. För AC.
Kör man inte Tesla får man nog räkna med iaf 6kr/kWh för DC. Kör man motorväg bör man också räkna med MINST 2kwh/mil(för mig oftast 3+).

Du menar alltså att du kan köpa ett 82kwh-pack för 130k? Yeah right…

Stigit stabilt och konstant? Hur kommer det då sig att du inte lyckats sälja din långmilare än?
Givetvis bor de flesta elbilsägare med tillgång till egen laddning. Halva befolkningen bor i villa. Om de väljer att betala mer än de behöver för sin el eller inte har såklart ingen relevans.

Model 3 är en Tesla. Hur situationen ser ut för andra elbilar har såklart noll relevans även det.

Nytt batteri till 3LR kostar ca 130k. Har samma pris från två av varandra helt oberoende som gjort bytet.

Ja priserna har stigit stabilt och konstant. Du inser alltså inte ens att du är ute på djupt vatten när du utmanar min kunskap om Model 3 priser? :roll: Betvivlar att någon i Sverige har samlat mer data än mig samt byggt en värderingsmodell med högre precision...

Varför min långmilade trea inte sålts? Ja du, kanske för att den inte överhuvudtaget varit i marknaden? Den andra trean såldes med god vinst, liksom två andra Teslor i augusti.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Prisminskning på M3 2023

Inlägg av slugger75 »

IMG_1217.jpeg
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
granlundii
Inlägg: 292
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Prisminskning på M3 2023

Inlägg av granlundii »

En generell prisminskningskommentar för elbilar:

Jag har märkt att flera elbilsmodeller tappat kraftigt i värde de två första åren, men sedan mycket försiktigt efter det. Så med dagens prisbild så är det för mig intressantast att se på 2-3 år gamla bilar, där känns det som att man får mest för pengarna.

På vissa modeller har det t.o.m. varit en "no-brainer" då 5 år gamla bilar med 100 tkm har varit nästan lika dyra som 2 år gamla med 30 tkm, medan modellen som ny varit 40% dyrare än den två år gamla. Skumt...
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10403
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Prisminskning på M3 2023

Inlägg av Legato »

granlundii skrev: 10 sep 2023 19:25
En generell prisminskningskommentar för elbilar:

Jag har märkt att flera elbilsmodeller tappat kraftigt i värde de två första åren, men sedan mycket försiktigt efter det. Så med dagens prisbild så är det för mig intressantast att se på 2-3 år gamla bilar, där känns det som att man får mest för pengarna.

På vissa modeller har det t.o.m. varit en "no-brainer" då 5 år gamla bilar med 100 tkm har varit nästan lika dyra som 2 år gamla med 30 tkm, medan modellen som ny varit 40% dyrare än den två år gamla. Skumt...
Japp. Så är det i allra högsta grad nu för Model S och Model X. Årsmodeller 2013-2017 är generellt riktigt dåliga köp medan 2018-2021 generellt är väldigt prisvärda.

För Model 3 är prisutvecklingen jämnare. Som sig bör är Faceliften signifikant dyrare, men annars normalt avtagande värde sett till ålder. Dock mycket mindre värdefall pga mil än fossilbilar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3336
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Prisminskning på M3 2023

Inlägg av Maw »

Legato skrev: 10 sep 2023 10:55
Maw skrev: 10 sep 2023 10:38
Min senaste fossil som var en Skoda Enyaq med mycket tillvalsutrustning tappade mindre än 30% på fyra år och 12000 mil.

Att en bil tappar 50% på bara tre år och 6000 mil måste vara extremt ovanligt. Däremot kanske man räknar med det för att få ett överskott istället för underskott när det är dags att summera.
Enyaq fossil?

"Extremt ovanligt" är det absolut inte. Finns tom elbilar som tappar så mycket (e-tron GT och Taycan tex), men väldigt ovanligt på elbilar.

Fossiler har ju haft en boost i andrahandsvärden sista åren, men generellt håller jag med OfarligTesla nedan om att 40-50% är det normala.

Generellt dock mndre än så på basutrustade "Svenssonbilar" och mer än så på välutrustade lyxbilar.
Jag skrev fel, Kodiaq ska det förstås vara. Jag hade den från april 2018 till mars 2022
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3336
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Prisminskning på M3 2023

Inlägg av Maw »

taliz skrev: 10 sep 2023 12:28
Maw skrev: 10 sep 2023 10:38
Min senaste fossil som var en Skoda Enyaq med mycket tillvalsutrustning tappade mindre än 30% på fyra år och 12000 mil.

Att en bil tappar 50% på bara tre år och 6000 mil måste vara extremt ovanligt. Däremot kanske man räknar med det för att få ett överskott istället för underskott när det är dags att summera.
Hur fick du Enyaq till att bli fossil? :lol:

Nej, det har sett ut så historiskt. Pandemin ställde mycket på ända.
Min 2014 Volvo V60 D4 som jag köpte 2017 kostade nästan exakt 50% av nypriset.
När jag sålde den 2018 fick jag ungefär tillbaka pengarna. När den sedan såldes igen 4 år senare var den dyrare(!).
50% av listpriset då kanske? Var den 3 år och gått 6000 mil?
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10403
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Prisminskning på M3 2023

Inlägg av Legato »

Maw skrev: 10 sep 2023 20:43
taliz skrev: 10 sep 2023 12:28
Maw skrev: 10 sep 2023 10:38
Min senaste fossil som var en Skoda Enyaq med mycket tillvalsutrustning tappade mindre än 30% på fyra år och 12000 mil.

Att en bil tappar 50% på bara tre år och 6000 mil måste vara extremt ovanligt. Däremot kanske man räknar med det för att få ett överskott istället för underskott när det är dags att summera.
Hur fick du Enyaq till att bli fossil? :lol:

Nej, det har sett ut så historiskt. Pandemin ställde mycket på ända.
Min 2014 Volvo V60 D4 som jag köpte 2017 kostade nästan exakt 50% av nypriset.
När jag sålde den 2018 fick jag ungefär tillbaka pengarna. När den sedan såldes igen 4 år senare var den dyrare(!).
50% av listpriset då kanske? Var den 3 år och gått 6000 mil?
Det är ju alltid listpris som används, svårt att utgå ifrån "prutade" priser då ingen sådan data (mig veterligen iaf) samlas. Dock ger det såklart en viss skevhet mellan tillverkare som Tesla som sällan prutar vs andra som "alltid" prutar eller kör generösa kampanjer.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 406
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Prisminskning på M3 2023

Inlägg av Richardk »

slugger75 skrev: 10 sep 2023 18:43
IMG_1217.jpeg
Jag skulle säga att båda har rätt och fel :)

Taliz har rätt i att det kan bli dyrt med gamla elbilar som gått 20000 mil och över. Många kan reparera fosilbilar. Inte så många som kan reparera elbilar.

Legato har säkert rätt i att det är bra andrahandsvärde och låga driftkostnader på Model 3 som gått 20000 mil, så länge inget händer. Ju äldre bilarna blir desto större ”risk” tror jag att det är med elbilar.
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1112
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Prisminskning på M3 2023

Inlägg av Airlift »

Richardk skrev: 11 sep 2023 06:05
slugger75 skrev: 10 sep 2023 18:43
IMG_1217.jpeg
Jag skulle säga att båda har rätt och fel :)

Taliz har rätt i att det kan bli dyrt med gamla elbilar som gått 20000 mil och över. Många kan reparera fosilbilar. Inte så många som kan reparera elbilar.

Legato har säkert rätt i att det är bra andrahandsvärde och låga driftkostnader på Model 3 som gått 20000 mil, så länge inget händer. Ju äldre bilarna blir desto större ”risk” tror jag att det är med elbilar.

Det är som med gamla lyxbilar. De håller inte värdet särskilt högt efter en viss tid. Men kan fortfarande kosta 6-700k med några år på nacken.
En Mercedes S-klass som gått 20000mil är det inte många som väljer heller. Fantastiskt bekväm att åka i och helt ok att äga (så länge inget händer!)
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10403
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Prisminskning på M3 2023

Inlägg av Legato »

Airlift skrev: 11 sep 2023 06:59
Richardk skrev: 11 sep 2023 06:05
slugger75 skrev: 10 sep 2023 18:43
IMG_1217.jpeg
Jag skulle säga att båda har rätt och fel :)

Taliz har rätt i att det kan bli dyrt med gamla elbilar som gått 20000 mil och över. Många kan reparera fosilbilar. Inte så många som kan reparera elbilar.

Legato har säkert rätt i att det är bra andrahandsvärde och låga driftkostnader på Model 3 som gått 20000 mil, så länge inget händer. Ju äldre bilarna blir desto större ”risk” tror jag att det är med elbilar.

Det är som med gamla lyxbilar. De håller inte värdet särskilt högt efter en viss tid. Men kan fortfarande kosta 6-700k med några år på nacken.
En Mercedes S-klass som gått 20000mil är det inte många som väljer heller. Fantastiskt bekväm att åka i och helt ok att äga (så länge inget händer!)
Nej, det är ju exakt det som är grejen att det är precis motsatsen jämfört med en stor gammal fossil lyxbil.

Den stora gamla fossila lyxbilen ska tappa massor av värde då driftskostnaderna är extremt höga. Både bränsle och underhåll är flera ggr dyrare än på en Model 3.

Återigen, då driftskostnaderna inte minskar med åren i absoluta tal så får de med tiden en extremt hög andel av TCOn på en sådan bil. På Teslan råder det exakt motsatta. Där är det i princip bara kapitalkostnaden som är relevant (samt då potentiellt reparationer).

Det är rimligt att anta att TCOn avtar i ungefär samma takt på respektive bil, vilket medför att Teslans andrahandsvärde blir mycket, mycket bättre.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Prisminskning på M3 2023

Inlägg av unumlapis »

Dinsdale skrev: 04 sep 2023 07:13
Baksätet har egna utblås men det finns inga knappar så föraren måste styra temperaturen och eventuell sätesvärme framifrån. Det går inte ställa in annan temperatur på fläkten bak än vad man har fram såvitt jag vet, det finns bara på/av.
Jodå, det går att justera och ställa in temperatur via den mindre skärmen och det finns gott om YouTube clip som visar detta:

Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Skriv svar