Biografin

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Biografin

Inlägg av spacecoin »

Ett rätt långt utdrag här:
https://time.com/6310076/elon-musk-ai-w ... biography/

Är det någon som läst boken ännu? Själv väntar jag på ljudboken på Audible som kommer den 12 september.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Biografin

Inlägg av spacecoin »

Nu är boken även på Audible.

Intressant intervju med Isaacson här:
https://www.wsj.com/business/media/elon ... s-951a47bd
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Biografin

Inlägg av taliz »

Blir nog en lyssning. Har hört Steve Jobs tidigare av samma författare.
Var väl inget att "skriva hem om" direkt, men Musk känns ju mer intressant.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Biografin

Inlägg av fth »

Jag har läst första 120 sidorna, ingen nytt än så länge, mest historik om uppväxt, Zip2, PayPal etc som man ju har läst/hört redan, men det kanske tar sig längre fram.

Språket/stilen är inte heller särskilt tilltalande, jag har läst hans Jobs-bok tidigare, samma upplevelse.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Biografin

Inlägg av fth »

300 sidor in, inte så mycket direkt nytt om man (som jag) har följt Elon Musks företag (och indirekt och i viss mån hans privatliv) hyfsat noggrant dom senaste åren. Det är tämligen ingående beskrivningar av hans olika äktenskap och förhållanden som jag tycker är rätt ointressanta, annat än i något fall som förklaring till hans sinnesstämning under tämligen kaotiska perioder.

En sak som slår mig är dock hur till synes slumpmässigt många av företagen kommit till. Jag har iaf haft en bild av att det funnits någon form av övergripande och sammanhängande plan bakom Elons olika satsningar, men i boken framställs det som att många av bolagen har sitt ursprung i typ slumpmässiga möten, mer eller mindre allvarligt menade kommentarer eller diskussioner på någon fest som fått Elon att spinna iväg i sina tankar, etc etc.

Jag har däremot också hela tiden haft uppfattningen att Elon är genuint uppriktig i det han påstår sig vilja uppnå, som att ställa om till hållbara lösningar för transport och energi, göra människan "multiplanetary", etc, dvs det som sammanfattas i de olika bolagens "mission statements", i hans "master plans" etc, och allt jag läst hittills stärker den uppfattningen.

Det finns i princip inget sätt att få ihop den här beskrivningen av Elon och historiken med bilden av Elon som en patologisk lögnare som gör allt för att sko sig själv. Det är inte på något sätt en inställsam bild som målas upp, och det är många som beskriver genuint otrevliga saker han har gjort genom åren, men han på något sätt skulle vara motiverad av girighet verkar inte ens hans värsta kritiker tro.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Biografin

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 12 sep 2023 23:15
300 sidor in, inte så mycket direkt nytt om man (som jag) har följt Elon Musks företag (och indirekt och i viss mån hans privatliv) hyfsat noggrant dom senaste åren. Det är tämligen ingående beskrivningar av hans olika äktenskap och förhållanden som jag tycker är rätt ointressanta, annat än i något fall som förklaring till hans sinnesstämning under tämligen kaotiska perioder.

En sak som slår mig är dock hur till synes slumpmässigt många av företagen kommit till. Jag har iaf haft en bild av att det funnits någon form av övergripande och sammanhängande plan bakom Elons olika satsningar, men i boken framställs det som att många av bolagen har sitt ursprung i typ slumpmässiga möten, mer eller mindre allvarligt menade kommentarer eller diskussioner på någon fest som fått Elon att spinna iväg i sina tankar, etc etc.

Jag har däremot också hela tiden haft uppfattningen att Elon är genuint uppriktig i det han påstår sig vilja uppnå, som att ställa om till hållbara lösningar för transport och energi, göra människan "multiplanetary", etc, dvs det som sammanfattas i de olika bolagens "mission statements", i hans "master plans" etc, och allt jag läst hittills stärker den uppfattningen.

Det finns i princip inget sätt att få ihop den här beskrivningen av Elon och historiken med bilden av Elon som en patologisk lögnare som gör allt för att sko sig själv. Det är inte på något sätt en inställsam bild som målas upp, och det är många som beskriver genuint otrevliga saker han har gjort genom åren, men han på något sätt skulle vara motiverad av girighet verkar inte ens hans värsta kritiker tro.
Jag har inte börjar lyssna ännu. Får se när jag tar det. Givetvis är han en fantastisk entreprenör och investerare/affärsman. Jag önskar att han även var en fantastisk förebild på fler områden.

Jag tror inte att Elon är motiverad av girighet. Jag är säker på att det är makt, givet att han känner att han måste vara CEO för alla sina företag även fast han knappt är där.

Jag tror inte han är ondskefull heller. Däremot så kan kan vara riktigt elak och inte bry sig om normala sociala gränser i sin "demon mode". Det kan vara ett företags grundare (som i fallet Tesla), anställda, fiender eller någon rando som bara säger att han har fel. Ingen går säker.

Jag har dock väldigt svårt att förstå hur man kan sälja FSD från 2016 eller vad det är knutet till en bil i "good faith". Det är högst tveksamt även 2023. Eller hur man kan göra "paint-it-black"-videon, eller ge en bil som man inte har för avsikt att tillverka på 15 år om ens någonsin i referral bonus. Eller hur man kan hålla på med kryptopumpning. Hade han inget bättre för sig än att lura på folk Doge? Var han bara uttråkad och skiter i konsekvenserna?

Att han ljugit fullständigt och komplett i allt som sades på Autonomy Day och i en massa uttalanden om FSD och "Level 5" efter det. Det borde vara uppenbart för alla.

Mig har han lurat i alla fall. Jag känner mig ärligt talat bedragen (oavsett om det nu är legalt så eller ej). Nu är förvisso 70k ingenting jag ligger sömnlös över, men det är principen - att sälja luft på burk - som jag aldrig kommer att respektera.

Varför kör han denna startup-hustle i ett stort företag? Det behövs inte. Han har redan lyckats. Återbetala pengarna till missnöjda köpare? Nä istället får man en månads "amnesti" för att köpa en redan dödförklarad model av 3 och y eller FSD värderad till 0 i inbytet.

Vad det är som driver det förstår jag inte. Hur som helst är det inte vackert och inte något jag respekterar, oavsett om han vill rädda mänskligheten eller ej. Någon skrev att Elon vill bara rädda mänskligheten om det är han som får göra det...

Jag tror han mest gillar produktutveckling, att bestämma, skjuta upp raketer och köra/göra snabba bilar. Och risk, massor av risk.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Biografin

Inlägg av fth »

Nu har jag till slut plöjt boken, mitt tidiga intryck kvarstår, inte så mycket nytt för oss som redan har följt detta drama hyfsat noggrant, men intressant med lite mer kött på benen och ett perspektiv från insidan.

Det slumpmässiga i det hela är också ett bestående intryck, Elon Musk har absolut en övertygelse och ett antal långsiktiga mål, men många av hans beslut verkar helt klart vara improviserade i stunden, och/eller inspirerade av tillfälligheter.

Det verkar också finnas lite mer självinsikt än vad jag kanske trodde, i boken erkänner han fler misstag än vad han kanske har gjort offentligt.

TL;DR: för inbitna TCS:are kanske inte så mycket matnyttigt, men hyfsat läsvärt ändå, dock kanske 50% för lång.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
MartinG
Teslaägare
Inlägg: 240
Blev medlem: 03 feb 2016 21:43

Re: Biografin

Inlägg av MartinG »

Eftersom jag själv är entreprenör är jag inte så förvånad över slumpens roll. Det man gör som företagare är sällan i förväg uttänkt i detalj, min erfarenhet är att det mest är i storföretag och bland managementkonsulter man planerar och planerar och ändå inte får så mycket gjort. Företagare generellt - även om Musk är i lite större skala :) - har en grundläggande idé om vad man tänker syssla med och sen tar man tag i de möjligheter som bjuds.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Biografin

Inlägg av spacecoin »

Nu har jag lyssnat på historien bakom Autonomy Day i boken (drygt halvvägs i ljudboken).

TLDR; Musk behöver pengar till att rädda Tesla igen. Funderar på hur det ska gå till. Bestämmer att det är autonoma fordon som ska pumpa upp aktiekursen och lura både investerare och kunder att ge honom pengar. Fyra månader senare har vi Autonomy Day. The End.

Hur det är lagligt förstår jag inte. Hur man fortsätter att sälja den här lögnen i samma syfte fyra år senare är rent bedrägligt. Nu finns det till och med vittnesmål som intygar det jag trott hela tiden.

Jag måste säga att jag underskattat hans personliga engagemang och driv om boken reflekterar verkligheten, men några autonoma bilar med endast kameror blir det inte det här årtiondet som det ser ut.
Lurkern
Inlägg: 906
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Biografin

Inlägg av Lurkern »

Angående FSD tidigt så kan det knappast ha funnits någon som trott på självkörande bilar heller. Lite som att köpa en aifryer med automatiska program. Finns inte. Bedrägeri? Nja.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Biografin

Inlägg av spacecoin »

Lurkern skrev: 16 sep 2023 16:23
Angående FSD tidigt så kan det knappast ha funnits någon som trott på självkörande bilar heller. Lite som att köpa en aifryer med automatiska program. Finns inte. Bedrägeri? Nja.
Tidigt? DARPA Grand Challenge var 2004. Google började resan mot komersiella produkter 2009. Det här är tio år senare. Och två år efter "Attention is all you need"-arbetet från Google som introducerade Transformers-modellen som är grunden för modern ML. Jag kan säga att nästan alla på det här forumet var i extas efter Autonomy Day 2019 och många är fortfarande troende.

Det fanns självkörande bilar från bl a Waymo när det här inträffade. Det var det som gjorde lögnen bra.

Jag vet inte vem som är dummast? De som trodde på Elons robotaxifantasier 2019 eller de som fortfarande gör det 2023 (och äger aktien. vars värdering fortfarande bygger på FSD autonomi).

"Next year for sure, we will have over a million robotaxis on the road," said Musk on October 21, 2019. "The fleet wakes up with an over-the-air update. That's all it takes."

Det är i alla fall dokumenterat nu att allt var en lögn. Dom hade inte ens börjat.
Lurkern
Inlägg: 906
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Biografin

Inlägg av Lurkern »

En waymo går ju inte att köpa. Tesla är nu så pass bra att allt som kräver hårdvara dyrare än 400 spänn blir en nischprodukt.

PR riktar sig trots allt till folk som inte är autister och tar allt bokstavligt.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Biografin

Inlägg av spacecoin »

Lurkern skrev: 16 sep 2023 20:32
En waymo går ju inte att köpa. Tesla är nu så pass bra att allt som kräver hårdvara dyrare än 400 spänn blir en nischprodukt.
:lol: :lol: :lol:

Jag förstår verkligen inte vad du säger. Tesla kommer aldrig att blir förarlöst med deras skithårdvara. Blir inte Tesla förarlöst så ska aktievärderingen rimligtvis halveras.

"Tesla är nu så pass bra"? På vad? Att vara förarstöd? Nä. Det finns det minst fem bättre alternativ. På att vara robotaxi? Nä, det är 5-10 år bort efter det att de fixar hårdvaran. Jag tror inte dom har kompetensen eller disciplinen att göra en autonom bil. Teslas DNA är att göra något till 80-90% och sälja det. För en autonom bil behöver man 99.9999999%. Musk har varken förståelsen eller tålamodet för vad som krävs.

Efter att ha lyssnat på biografin är jag rätt övertygad om att Musk aldrig kommer att göra en autonom bil. Hans magi består i huvudsak i att spara pengar genoom att ta bort "onödiga" saker och öka risk.

Elon har lovat autonoma bilar varje år sedan 2016. Det är lika illa som Elisabeth Holmes, om inte värre. Någon gång spricker bubblan.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Biografin

Inlägg av Tellus »

spacecoin skrev: 16 sep 2023 23:44
Lurkern skrev: 16 sep 2023 20:32
En waymo går ju inte att köpa. Tesla är nu så pass bra att allt som kräver hårdvara dyrare än 400 spänn blir en nischprodukt.
:lol: :lol: :lol:

Jag förstår verkligen inte vad du säger. Tesla kommer aldrig att blir förarlöst med deras skithårdvara. Blir inte Tesla förarlöst så ska aktievärderingen rimligtvis halveras.

"Tesla är nu så pass bra"? På vad? Att vara förarstöd? Nä. Det finns det minst fem bättre alternativ. På att vara robotaxi? Nä, det är 5-10 år bort efter det att de fixar hårdvaran. Jag tror inte dom har kompetensen eller disciplinen att göra en autonom bil. Teslas DNA är att göra något till 80-90% och sälja det. För en autonom bil behöver man 99.9999999%. Musk har varken förståelsen eller tålamodet för vad som krävs.

Efter att ha lyssnat på biografin är jag rätt övertygad om att Musk aldrig kommer att göra en autonom bil. Hans magi består i huvudsak i att spara pengar genoom att ta bort "onödiga" saker och öka risk.

Elon har lovat autonoma bilar varje år sedan 2016. Det är lika illa som Elisabeth Holmes, om inte värre. Någon gång spricker bubblan.
Shiit, då gäller det att hinna sälja TSLA innan folk läst boken.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Biografin

Inlägg av spacecoin »

Tellus skrev: 17 sep 2023 06:57
Shiit, då gäller det att hinna sälja TSLA innan folk läst boken.
Oroa dig inte. Boken ändrar inte utfallet.

Elon går omkring bland grisar eller har läst en science fiction-bok och tycker att ett visst team har "tråkiga framsteg". Utan någon som helst bas i vetenskap eller verklighet sätts nya mål som saknar vetenskapligt stöd och bottnar mer i science fiction.

Inte undra på att han mår psykiskt dåligt. Att ha ett sånt projekt skulle knäcka de flesta. Elon har 4-5 stycken.

Där han kommer till sin fulla rätt när när han sätter den typen av krav på traditionell tillverkning eller konstruktion:

- ifrågasätt alla krav
- ta bort allt onödigt (både i processer, organisation och tillverkning)
- minska kostnad/vikt/materialåtgång
- tänk utanför boxen
- öka genomströmningshastigheten i fabriker m.m.

Där gör han verkligen skillnad för att framför allt maximera lönsamheten men ibland även framsteg.
Nect
elbilist
Inlägg: 1595
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Biografin

Inlägg av Nect »

spacecoin skrev: 17 sep 2023 10:30
Tellus skrev: 17 sep 2023 06:57
Shiit, då gäller det att hinna sälja TSLA innan folk läst boken.
Oroa dig inte. Boken ändrar inte utfallet.

Elon går omkring bland grisar eller har läst en science fiction-bok och tycker att ett visst team har "tråkiga framsteg". Utan någon som helst bas i vetenskap eller verklighet sätts nya mål som saknar vetenskapligt stöd och bottnar mer i science fiction.

Inte undra på att han mår psykiskt dåligt. Att ha ett sånt projekt skulle knäcka de flesta. Elon har 4-5 stycken.

Där han kommer till sin fulla rätt när när han sätter den typen av krav på traditionell tillverkning eller konstruktion:

- ifrågasätt alla krav
- ta bort allt onödigt (både i processer, organisation och tillverkning)
- minska kostnad/vikt/materialåtgång
- tänk utanför boxen
- öka genomströmningshastigheten i fabriker m.m.

Där gör han verkligen skillnad för att framför allt maximera lönsamheten men ibland även framsteg.
Han har bokstavligen förändrat två branscher radikalt (fordon och rymdindustrin).

Läste den första boken om honom och den boken gillade jag skarpt. Speciellt när den slutande med om SpaceX och deras försök med att få en raket att landa igen för att kunna återanvända den. Helt omöjligt enligt alla experter men vi vet hur det gick!
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Biografin

Inlägg av spacecoin »

Nect skrev: 17 sep 2023 12:39
Han har bokstavligen förändrat två branscher radikalt (fordon och rymdindustrin).

Läste den första boken om honom och den boken gillade jag skarpt. Speciellt när den slutande med om SpaceX och deras försök med att få en raket att landa igen för att kunna återanvända den. Helt omöjligt enligt alla experter men vi vet hur det gick!
Jag håller helt med. Men i grunden har han förfinat befintliga metoder på ett innovativt sätt och tagit stora risker som ingen annan varit beredd att ta.

Starship finns det hopp för, men det är väl lite av en 50/50-satsning fortfarande. Jag håller tummarna!

Med FSD, Robotar och Neuralink är jag övertygad att det krävs grundforskning och en helt annan approach än den Musk har.

Jag har inga problem med ambitiösa interna mål. Problemet uppstår när man kommunicerar dem externt som självklarheter och sanningar, eller börjar ta betalt för dem av kunder.

Att sälja det som "klart om 12 månader" är oärligt. Troligare är 12 år.
Skriv svar