Varför förvärma batteri om jag inte ska ladda?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 04 sep 2023 21:31

Varför förvärma batteri om jag inte ska ladda?

Inlägg av xms67 »

Vad är nyttan med att förvärma batteriet på en resa där jag inte ska ladda?
IMG_4945.jpeg
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3782
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Varför förvärma batteri om jag inte ska ladda?

Inlägg av AAKEE »

xms67 skrev: 23 sep 2023 09:53
Vad är nyttan med att förvärma batteriet på en resa där jag inte ska ladda?
IMG_4945.jpeg
Bilen förvärmer normalt inte batteriet.
Appen visar ju vad som kan ske, inte vad som görs varje gång.

Bilen förvärmer bara batteriet om det är riktigt kallt (säg vinter, minusgrader ute och bilen stått en arbetsdag).
När batteriet är kallt värms det kanske till 7-10C eller så. Tesla har ändrat lite på hur mycket det värms med det är aldrig förvärmning för laddning som sker. Ev värms det lite mer med bilen inkopplad om man har en Tesla med värmepump.

Anledningen till att batteriet förvärms (när det sker) är att det minskar cyclic aging ( ~ slitaget) på batteriet.

För bilar med värmepump blir det en grym skillnad i förbrukning vid körning i stark kyla om batteriet är ordentligt varmt. Man sparar inte el (pengar) på att förvärma batteriet massor men man sparar räckvidd. Förvärmningen kostar ju också.

Däremot, om man laddar sent med högsta möjliga strömstyrka före en körning i stark kyla så blir batteriet varmt vilket värmepumpen kan ta värmen ifrån och värma kupen med.

Jag har en massa loggar på detta, tex körning efter supercharging i exakt laglig fart (AP på) i en riktning med 185Wh/km i minus 20C, i ca 12mil. Efter parkering några timmar med gratisladdning 3.7kWh och planerad avresa var batteriet 10C, men inte tillräckligt för värmepumpen att ta värme från batteriet.
Bilen drog 250 Wh/km eller 260Wh/km osäker) på omvända resan. Det var inversion och exakt vinstilla, närmsta flygplats visade nollvind på väderrapporten. Körningen efter SuC var från Töre SuC vid havets nivå till IKEA Haparanda även den havets nivå.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar