Varning för WaterCircles bilförsäkring (maskin- och elekronikskador)
Moderator: Redaktion
Varning för WaterCircles bilförsäkring (maskin- och elekronikskador)
Först vill jag klargöra att jag tycker att WaterCircles (WC) har marknaden bästa bilförsäkring (iallafall på pappret). Speciellt för oss som har en Tesla som börjar bli till åren. Själv har jag haft min bil helförsäkrad hos dem i drygt fem år.
Med det sagt så vill jag ändå varna alla som tror att det som står i försäkringsvillkoren är heltäckande. Rent hypotetiskt så kan de neka ersättning för alla typer av skador Deras skadereglerare lyckas till och med säga emot sig själv. Lägg därtill Tesla som är noll till hjälp för oss i skadeärenden.
Case 1:
- (Jag) Jag fick ingen annan förklaring från Tesla än att kommunikationsantennen som sitter integrerad i vänster backspegel inte längre fungerade korrekt och att jag borde byta ut antennen mot en ny innan den slutar att helt fungera.
- WC svarar ”Antennen är inte ersättningsbar då försäkringen inte ersätter något som byts ut innan det har slutat att fungera. Dessutom är det troligen slitage som är orsaken enligt våra tekniker och det omfattas inte heller.”
- (Jag) TMS tycker att er tolkning är minst sagt märklig. Antennen har en trafiksäkerhetsfunktion och ska bytas så fort som möjligt. Felet är med största sannolikhet ett tillverkningsfel och inte en förslitningsskada.
-WC svarar ” Beträffande antennen så tycker vi att om det är tillverkningsfel borde Tesla stå för detta. Tillverkningsfel omfattas inte av din bilförsäkring.
Slutsats 1: WC ersätter inte skadepreventiva åtgärder
Slutsats 2: WC ersätter inte förslitningsskador
Slutsats 3: WC ersätter inte konstruktionsfel (as by design)
Case 2
Bilens infosystem varnar för låg nivå i kylsystemet. Bokar service och får två ventiler utbytta.
Eftersom totalkostnaden översteg WC självrisk så sökte jag ersättning för mellanskillnaden. Blev uppmanad att maila in specificerad kontantnota samt bilder om det finns. Efter kontakt med Tesla fick jag veta att de inte dokumenterar sina reparationer visuellt eller lämnar ut utbytta delar.
Från önskemålet att erhålla bilder om det finns så kräver nu WC bilder. På frågan om de erhåller bilder från Tesla på andra dylika reparationer så blir de svaret skyldiga. Istället får jag svaret;
” I detta fall är det nödvändigt med bilder för att kunna fastställa skadeorsaken. Utan bilder kan vi inte se om det handlar om konstruktionsfel, rost eller dylikt.
Om du inte är nöjd med vårt beslut ber vi er kontakta vår klagomålsavdelning via mejl.”
Alla mail från WC avslutas med följande uppmaning:
P.S. Rekommendera oss till dina vänner och få rabatt på dina försäkringar…
Det är nu som det blir ett problem för mig. Jag har här på forumet samt till vänner och bekanta alltid lyft fram WC (långt innan dagens värrvningskampanjer). Men när en vanlig maskinskada som vilket annat försäkringsbolag skulle ersätta så väljer WC avslå ersättning. Så här säger WC; ”Om ni önskar eventuell ersättning så är det ni som behöver inkomma med underlag som påvisar försäkringsfall. Tesla för inte samarbete med försäkringsbolag i Sverige.”
Det innebär att det är du och jag som ska bevisa att WC gör fel när de nekar ersättning. De två exemplen som jag tagit upp är felräkningspengar (ett par tusenlappar) i sammanhanget. Vad händer den dagen som ett batteripack pajar…..
Med det sagt så vill jag ändå varna alla som tror att det som står i försäkringsvillkoren är heltäckande. Rent hypotetiskt så kan de neka ersättning för alla typer av skador Deras skadereglerare lyckas till och med säga emot sig själv. Lägg därtill Tesla som är noll till hjälp för oss i skadeärenden.
Case 1:
- (Jag) Jag fick ingen annan förklaring från Tesla än att kommunikationsantennen som sitter integrerad i vänster backspegel inte längre fungerade korrekt och att jag borde byta ut antennen mot en ny innan den slutar att helt fungera.
- WC svarar ”Antennen är inte ersättningsbar då försäkringen inte ersätter något som byts ut innan det har slutat att fungera. Dessutom är det troligen slitage som är orsaken enligt våra tekniker och det omfattas inte heller.”
- (Jag) TMS tycker att er tolkning är minst sagt märklig. Antennen har en trafiksäkerhetsfunktion och ska bytas så fort som möjligt. Felet är med största sannolikhet ett tillverkningsfel och inte en förslitningsskada.
-WC svarar ” Beträffande antennen så tycker vi att om det är tillverkningsfel borde Tesla stå för detta. Tillverkningsfel omfattas inte av din bilförsäkring.
Slutsats 1: WC ersätter inte skadepreventiva åtgärder
Slutsats 2: WC ersätter inte förslitningsskador
Slutsats 3: WC ersätter inte konstruktionsfel (as by design)
Case 2
Bilens infosystem varnar för låg nivå i kylsystemet. Bokar service och får två ventiler utbytta.
Eftersom totalkostnaden översteg WC självrisk så sökte jag ersättning för mellanskillnaden. Blev uppmanad att maila in specificerad kontantnota samt bilder om det finns. Efter kontakt med Tesla fick jag veta att de inte dokumenterar sina reparationer visuellt eller lämnar ut utbytta delar.
Från önskemålet att erhålla bilder om det finns så kräver nu WC bilder. På frågan om de erhåller bilder från Tesla på andra dylika reparationer så blir de svaret skyldiga. Istället får jag svaret;
” I detta fall är det nödvändigt med bilder för att kunna fastställa skadeorsaken. Utan bilder kan vi inte se om det handlar om konstruktionsfel, rost eller dylikt.
Om du inte är nöjd med vårt beslut ber vi er kontakta vår klagomålsavdelning via mejl.”
Alla mail från WC avslutas med följande uppmaning:
P.S. Rekommendera oss till dina vänner och få rabatt på dina försäkringar…
Det är nu som det blir ett problem för mig. Jag har här på forumet samt till vänner och bekanta alltid lyft fram WC (långt innan dagens värrvningskampanjer). Men när en vanlig maskinskada som vilket annat försäkringsbolag skulle ersätta så väljer WC avslå ersättning. Så här säger WC; ”Om ni önskar eventuell ersättning så är det ni som behöver inkomma med underlag som påvisar försäkringsfall. Tesla för inte samarbete med försäkringsbolag i Sverige.”
Det innebär att det är du och jag som ska bevisa att WC gör fel när de nekar ersättning. De två exemplen som jag tagit upp är felräkningspengar (ett par tusenlappar) i sammanhanget. Vad händer den dagen som ett batteripack pajar…..
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Varning för WaterCircles bilförsäkring (maskin- och elekronikskador)
Men i case 1 är WC svar helt ok, eller? Om det är ett konstruktionsfel ska tillverkaren stå för bytet och inte ditt försäkringsbolag. Alltså ska tesla byta antenn om de påstår att den är kass pga ett konstruktionsfel.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Varning för WaterCircles bilförsäkring (maskin- och elekronikskador)
Helt enig med dig om felet uppstår under bilens nybilsgaranti eller är en allmän återkallelse. Där tog till exempel Tesla sitt fulla ansvar. Men om ett konstruktionsfel (typ dörrhandtagen till Model S) slutar att fungera åtta år senare så borde det vara ett försäkringsfall. Självrisken hos Watercircles miljöbilsförsäkring ökar med bilens ålder och körsträcka.
Sedan kan man tycka att det är märklig inställning att det ska vara en fullbordad skada för att få ersättning. Speciellt om det påverkar fordonets trafiksäkerhet.
Varning för WaterCircles bilförsäkring (maskin- och elekronikskador)
Först vill jag klargöra att jag tycker att WaterCircles (WC) har marknaden bästa bilförsäkring (iallafall på pappret). Speciellt för oss som har en Tesla som börjar bli till åren. Själv har jag haft min bil helförsäkrad hos dem i drygt fem år.
Med det sagt så vill jag ändå varna alla som tror att det som står i försäkringsvillkoren är heltäckande. Rent hypotetiskt så kan de neka ersättning för alla typer av. skador Deras skadereglerare lyckas till och med säga emot sig själv. Lägg därtill Tesla som är noll till hjälp för oss i skadeärenden.
Case 1:
- (Jag) Jag fick ingen annan förklaring från Tesla än att kommunikationsantennen som sitter integrerad i vänster backspegel inte längre fungerade korrekt och att jag borde byta ut antennen mot en ny innan den slutar att helt fungera.
- WC svarar ”Antennen är inte ersättningsbar då försäkringen inte ersätter något som byts ut innan det har slutat att fungera. Dessutom är det troligen slitage som är orsaken enligt våra tekniker och det omfattas inte heller.”
- (Jag) TMS tycker att er tolkning är minst sagt märklig. Antennen har en trafiksäkerhetsfunktion och ska bytas så fort som möjligt. Felet är med största sannolikhet ett tillverkningsfel och inte en förslitningsskada.
-WC svarar ” Beträffande antennen så tycker vi att om det är tillverkningsfel borde Tesla stå för detta. Tillverkningsfel omfattas inte av din bilförsäkring.
Slutsats 1: WC ersätter inte skadepreventiva åtgärder
Slutsats 2: WC ersätter inte förslitningsskador
Slutsats 3: WC ersätter inte konstruktionsfel (as by design)
Case 2
Bilens infosystem varnar för låg nivå i kylsystemet. Bokar service och får två ventiler utbytta.
Eftersom totalkostnaden översteg WC självrisk så sökte jag ersättning för mellanskillnaden. Blev uppmanad att maila in specificerad kontantnota samt bilder om det finns. Efter kontakt med Tesla fick jag veta att de inte dokumenterar sina reparationer visuellt eller lämnar ut utbytta delar.
Från önskemålet att erhålla bilder om det finns så kräver nu WC bilder. På frågan om de erhåller bilder från Tesla på andra dylika reparationer så blir de svaret skyldiga. Istället får jag svaret;
” I detta fall är det nödvändigt med bilder för att kunna fastställa skadeorsaken. Utan bilder kan vi inte se om det handlar om konstruktionsfel, rost eller dylikt.
Om du inte är nöjd med vårt beslut ber vi er kontakta vår klagomålsavdelning via mejl.”
Alla mail från WC avslutas med följande uppmaning:
P.S. Rekommendera oss till dina vänner och få rabatt på dina försäkringar…
Det är nu som det blir ett problem för mig. Jag har här på forumet samt till vänner och bekanta alltid lyft fram WC (långt innan dagens värrvningskampanjer). Men när en vanlig maskinskada som vilket annat försäkringsbolag skulle ersätta så väljer WC avslå ersättning. Så här säger WC; ”Om ni önskar eventuell ersättning så är det ni som behöver inkomma med underlag som påvisar försäkringsfall. Tesla för inte samarbete med försäkringsbolag i Sverige.”
Det innebär att det är du och jag som ska bevisa att WC gör fel när de nekar ersättning. De två exemplen som jag tagit upp är felräkningspengar (ett par tusenlappar) i WCs budget. Vad händer den dagen som ett batteripack pajar…..
Installerat 13,2 kWp solceller
-
- Inlägg: 219
- Blev medlem: 20 okt 2021 07:16
Re: Varning för WaterCircles bilförsäkring (maskin- och elekronikskador)
Jobbar i nära samarbete med flertalet försäkringsbolag och deras tekniker (inte handläggare). För mig, som arbetar ”i branschen”, ser jag inga konstigheter med båda dina ärenden. Sen om det är för att jag jobbar med det, eller vara inte förstår, låter jag vara osagt
Re: Varning för WaterCircles bilförsäkring (maskin- och elekronikskador)
Eftersom en hel del prylar kan förväntas hålla
mer än 5 år så torde det ju vara konstruktionsfel om de behöver bytas efter 5 år ( undantaget däck etc.)
Är det inte förslitningsskador eller konstruktionsfel, vad är det då?
…otur…?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Varning för WaterCircles bilförsäkring (maskin- och elekronikskador)
Förslitningsfel och ursprungsfel. Finns det någrs andra typer av fel?
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 739
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Varning för WaterCircles bilförsäkring (maskin- och elekronikskador)
Olyckor.
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: Varning för WaterCircles bilförsäkring (maskin- och elekronikskador)
Varför gör dom inte det? Om det är en garantireparation skulle man väl kunna argumentera för att dom vill ha den utbytta för analys men är det en reperation som kunden betalar för är ju även den trasiga detaljen kundens.
Re: Varning för WaterCircles bilförsäkring (maskin- och elekronikskador)
Orkar inte skriva mitt case ned wc men jag bytte bort de omgående på alla våra tesla bilar i företaget. Wc är den värsta sorten när du får en skada på bilen.
Re: Varning för WaterCircles bilförsäkring (maskin- och elekronikskador)
Håller med och detta har tidigare diskuterats på forumet. Tyvärr så har Tesla valt att inte samarbeta med försäkringsbranschen enligt WC (”Tesla för inte samarbete med försäkringsbolag i Sverige.”
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Varning för WaterCircles bilförsäkring (maskin- och elekronikskador)
Jag har Watercircles försäkring superbil. För maskin och elektronikskador gäller då max 15.000 mil. AC:n slutade fungera och felsöktes av Grufman bil efter koll med WC. Grufman bil skickade in bilder, skadeorsak och kalkyl via Cabas. WC godkände åtgärden och jag betalade 8000 sek i självrisk till Grufman bil, smidigt. En kondensor byttes och systemet återfylldes.
Mycket nöjd med både WC och Grufman bil.
Mycket nöjd med både WC och Grufman bil.
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Re: Varning för WaterCircles bilförsäkring (maskin- och elekronikskador)
Bara att gratulera. Det är så det borde fungera. Tyvärr har jag en annan erfarenhet där mina skador antingen har klassats som en förslitningsskada eller är ett konstruktionsfel.roder99 skrev: ↑28 sep 2023 11:32Jag har Watercircles försäkring superbil. För maskin och elektronikskador gäller då max 15.000 mil. AC:n slutade fungera och felsöktes av Grufman bil efter koll med WC. Grufman bil skickade in bilder, skadeorsak och kalkyl via Cabas. WC godkände åtgärden och jag betalade 8000 sek i självrisk till Grufman bil, smidigt. En kondensor byttes och systemet återfylldes.
Mycket nöjd med både WC och Grufman bil.
Tack för tipset om Grufman. Jag har hört mycket gott om dem.
Installerat 13,2 kWp solceller