Model Y LR -21 slutar ladda

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

teslaponken
Inlägg: 464
Blev medlem: 24 okt 2021 14:25

Model Y LR -21 slutar ladda

Inlägg av teslaponken »

Hej.
Problemet började igår natt. Brukar ladda bilen i offentligt garage där det finns ett hundratal laddare installerade, 4kw effekt. Har funkat bra i ett års tid.

Inatt slutade bilen ladda vid 50% kl 3:30 på morgonen, eller efter att ha laddat ca 20kwh. Gränsen: 80%. Kunde ta mig till och från jobbet, tänkte inte så mkt mer på det.

Kopplade in den idag igen i samma garage. 4kw effekt igen. Hade 25% vid 17-tiden och den slutade ladda tid 19-tiden med 36%. Fick ut 9kwh. Konstigt.

Gick ut 5 min och kom till bilen, kopplade ut/in med sladden och så drog den igång igen. Nu slutade den precis ladda på 45% eller ca 7kwh. Återigen. Laddningen drar inte igång spontant.

Vad göra?
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 464
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Model Y LR -21 slutar ladda

Inlägg av FStaake »

Är det samma problem i mer än en stolpe i garaget?
Provat att ladda på annan plats, gärna med annan operatör.
Känns som ett problem med just dom stolparna.
I Göteborg på Heden har råkade jag förra året ut för att laddningen startade och stoppade flera ggr under en kväll. Plingar ju till i telefonen varje gång laddningen avbryts. Mycket irriterande. Men fick ivf laddat så jag kom hem, men inte fullt som jag borde ha fått om det varit 11kW under hela laddsessionen.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
Andre_stockholm
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 06 jul 2023 21:07

Re: Model Y LR -21 slutar ladda

Inlägg av Andre_stockholm »

teslaponken skrev: 28 sep 2023 22:19
Hej.
Problemet började igår natt. Brukar ladda bilen i offentligt garage där det finns ett hundratal laddare installerade, 4kw effekt. Har funkat bra i ett års tid.

Inatt slutade bilen ladda vid 50% kl 3:30 på morgonen, eller efter att ha laddat ca 20kwh. Gränsen: 80%. Kunde ta mig till och från jobbet, tänkte inte så mkt mer på det.

Kopplade in den idag igen i samma garage. 4kw effekt igen. Hade 25% vid 17-tiden och den slutade ladda tid 19-tiden med 36%. Fick ut 9kwh. Konstigt.

Gick ut 5 min och kom till bilen, kopplade ut/in med sladden och så drog den igång igen. Nu slutade den precis ladda på 45% eller ca 7kwh. Återigen. Laddningen drar inte igång spontant.

Vad göra?
Är det Stockholm parkerings garage du använder? Isåfall har jag upplevt samma sak med deras laddare förut, bytte laddare och problemet försvann. Vet dock inte vad felet berodde på men som sagt försök uteslut genom att byta laddare.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Model Y LR -21 slutar ladda

Inlägg av Freez »

teslaponken skrev: 28 sep 2023 22:19
Hej.
Problemet började igår natt. Brukar ladda bilen i offentligt garage där det finns ett hundratal laddare installerade, 4kw effekt. Har funkat bra i ett års tid.

Inatt slutade bilen ladda vid 50% kl 3:30 på morgonen, eller efter att ha laddat ca 20kwh. Gränsen: 80%. Kunde ta mig till och från jobbet, tänkte inte så mkt mer på det.

Kopplade in den idag igen i samma garage. 4kw effekt igen. Hade 25% vid 17-tiden och den slutade ladda tid 19-tiden med 36%. Fick ut 9kwh. Konstigt.

Gick ut 5 min och kom till bilen, kopplade ut/in med sladden och så drog den igång igen. Nu slutade den precis ladda på 45% eller ca 7kwh. Återigen. Laddningen drar inte igång spontant.

Vad göra?
Börja med att testa annan laddare tex Tesla SuC. Problem även där behöver bilen service.
MY RWD Vit 2023
teslaponken
Inlägg: 464
Blev medlem: 24 okt 2021 14:25

Re: Model Y LR -21 slutar ladda

Inlägg av teslaponken »

Andre_stockholm skrev: 29 sep 2023 08:11
teslaponken skrev: 28 sep 2023 22:19
Hej.
Problemet började igår natt. Brukar ladda bilen i offentligt garage där det finns ett hundratal laddare installerade, 4kw effekt. Har funkat bra i ett års tid.

Inatt slutade bilen ladda vid 50% kl 3:30 på morgonen, eller efter att ha laddat ca 20kwh. Gränsen: 80%. Kunde ta mig till och från jobbet, tänkte inte så mkt mer på det.

Kopplade in den idag igen i samma garage. 4kw effekt igen. Hade 25% vid 17-tiden och den slutade ladda tid 19-tiden med 36%. Fick ut 9kwh. Konstigt.

Gick ut 5 min och kom till bilen, kopplade ut/in med sladden och så drog den igång igen. Nu slutade den precis ladda på 45% eller ca 7kwh. Återigen. Laddningen drar inte igång spontant.

Vad göra?
Är det Stockholm parkerings garage du använder? Isåfall har jag upplevt samma sak med deras laddare förut, bytte laddare och problemet försvann. Vet dock inte vad felet berodde på men som sagt försök uteslut genom att byta laddare.

Yes sthlms p garage.
Nu laddade den ej hela natten. Och kl 06.40 på morgonen drog den igång igen i 30 min haha.
Vad konstigt...

Får testa suc...
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 464
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Model Y LR -21 slutar ladda

Inlägg av FStaake »

Blanda inte ihop AC laddning (stolpar i garage eller på parkeringsplatser) med DC snabbladdning (t.ex. SuC).

Prova andra 11-22kW stolpar först och se om problemet kvarstår.

För mig låter det som egenheter hos laddinfrastrulturen du försöker ladda på. Kanske någon form av knepig lastbalansering eller liknande.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
teslaponken
Inlägg: 464
Blev medlem: 24 okt 2021 14:25

Re: Model Y LR -21 slutar ladda

Inlägg av teslaponken »

FStaake skrev: 29 sep 2023 11:12
Blanda inte ihop AC laddning (stolpar i garage eller på parkeringsplatser) med DC snabbladdning (t.ex. SuC).

Prova andra 11-22kW stolpar först och se om problemet kvarstår.

För mig låter det som egenheter hos laddinfrastrulturen du försöker ladda på. Kanske någon form av knepig lastbalansering eller liknande.

Mm hoppas det är så.
Laddningen gäller stockholms parkering (p hus). De har hundratlas laddare som ska göra 4kw.
Skriv svar