Punkterinsspray - funkar det?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Electron
Inlägg: 411
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Punkterinsspray - funkar det?

Inlägg av Electron »

Hej,
var ute på en fantastisk resa i Norrlands djupa skogar på grusvägar med mycket vass sprängsten. Flera i sällskapet fick punktering. Inte jag. Så kom jag att tänka på om det var så smart att åka utan reservhjul (som man jämt hade back in the days)? Punkteringsspray tänkte jag på rent desperat, skulle det funka om jag fick punka? Kan en burk pumpa upp däcket till 4.0 psi?

15 mil till närmaste by och jag vill vara mer förberedd nästa gång 😀

Någon som testat och kan berätta?
Senast redigerad av Electron, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7700
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Punkterinsspray - funkar det?

Inlägg av mikebike »

Electron skrev: 30 sep 2023 19:31
Hej,
var ute på en fantastisk resa i Norrlands djupa skogar på grusvägar med mycket vass sprängsten. Flera i sällskapet fick punktering. Inte jag. Så kom jag att tänka på om det var så smart att åka utan reservhjul (som man jämt hade back in the days)? Punkteringsspray tänkte jag på rent desperat, skulle det funka om jag fick punka? Kan en burk pumpa upp däcket till 4.0 psi?

15 mil till närmaste by och jag vill vara mer förberedd nästa gång 😀
Jag har punkasprej i min bil, utifall. Det sägs att det förstör TPMS-ventilerna, men måste man så...

PS. 4.0 psi är inte mycket. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3362
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Punkterinsspray - funkar det?

Inlägg av Niklas Z »

Jag fick punktering på ett av mina R-Däck en gång då jag var på Mantorp och körde. Det fixade sig med punkaspray. Jag vågade inte fortsätta med bankörningen, men jag kunde köra hem till Uppsala och byta däcket efter hemkomsten.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Electron
Inlägg: 411
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Punkterinsspray - funkar det?

Inlägg av Electron »

Niklas Z skrev: 30 sep 2023 20:37
Jag fick punktering på ett av mina R-Däck en gång då jag var på Mantorp och körde. Det fixade sig med punkaspray. Jag vågade inte fortsätta med bankörningen, men jag kunde köra hem till Uppsala och byta däcket efter hemkomsten.
Grymt då ska jag köpa spray så jag är förberedd.
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare
Inlägg: 242
Blev medlem: 04 sep 2023 21:31

Re: Punkterinsspray - funkar det?

Inlägg av xms67 »

Inser att jag inte alls tränat på detta till min Tesla. Det finns inget sådan alls med i bilen från början? Man får köpa en burk helt enkelt?
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 24 nov 2022 06:51
Referralkod: ts.la/oscar23897

Re: Punkterinsspray - funkar det?

Inlägg av Oscar11 »

Tesla säljer ett kit i sin shop.
Tesla MYLR -23
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3362
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Punkterinsspray - funkar det?

Inlägg av Niklas Z »

Oscar11 skrev: 01 okt 2023 07:05
Tesla säljer ett kit i sin shop.
Precis. Det innehåller också en kompressor så man kan få in luft i däcket också. Det kan vara en stor fördel om man inte befinner sig vid en mack eller annat ställe när man ska använda punkaspray.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Joakimgabrielsson
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 05 aug 2020 17:26
Ort: Floda

Re: Punkterinsspray - funkar det?

Inlägg av Joakimgabrielsson »

Kan tipsa om att köpa reparationskit på biltema. En korv man trycker i skruvhål. Räddade oss i Kroatien i somras. Slipper man förstöra däcket som spray gör. Men funkar ju bara när det är ett riktigt hål.
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 231
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Punkterinsspray - funkar det?

Inlägg av SkipperO »

Med viss koppling till ämnet: Det går utmärkt att pumpa bildäcken med en fot-cykelpump. 3bar är inga problem, även om man får pumpa i några minuter. Har räddat oss flera gånger när vi haft pyspunka hemma och behövt ta oss till däckverkstan.
På sommar-semestern, så har man inte pump med sig själv så har ofta nån annan semestrare det.
Likväl funkar det fint att justera upp trycket lite hemma vid behov. Med däcksensorerna ser man ju att man fått det som man vill.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3910
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Punkterinsspray - funkar det?

Inlägg av AAKEE »

En biltema 12V kompressor för 349:- löser det galant tillsammmans med punkaspray.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: Punkterinsspray - funkar det?

Inlägg av Stefan T »

Det blir räligt kladdig inne i fälgen när man byter däcket massa jobb att rengöra
Sen måste man var snabb använda det så inte däcket pajat för mycket får man punka under färd så är det lätt man kör för långt innan man får stop och funkar det inte
Man få även lätt mycket obalans i hjulet
så i mitt tycke inget vidare
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare
Inlägg: 242
Blev medlem: 04 sep 2023 21:31

Re: Punkterinsspray - funkar det?

Inlägg av xms67 »

Stefan T skrev: 01 okt 2023 08:57
Det blir räligt kladdig inne i fälgen när man byter däcket massa jobb att rengöra
Sen måste man var snabb använda det så inte däcket pajat för mycket får man punka under färd så är det lätt man kör för långt innan man får stop och funkar det inte
Man få även lätt mycket obalans i hjulet
så i mitt tycke inget vidare
Det är verkligen ingen perfekt lösning och kommer inte fungera i alla lägen. Men är verkligen alternativen så problemfria?
Senast redigerad av xms67, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1792
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Punkterinsspray - funkar det?

Inlägg av tor-ake »

Bästa alternativet är så klart att be sin bättre hälft kasta in ett av sommar/vinterdäcken, från garaget, i skuffen och komma och rädda en.
Samt givetvis garagedomkraften och fälgkorset. :P Nä, jag har ett kitt med grön slime och kompressor i frunken.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Punkterinsspray - funkar det?

Inlägg av taliz »

Joakimgabrielsson skrev: 01 okt 2023 08:23
Kan tipsa om att köpa reparationskit på biltema. En korv man trycker i skruvhål. Räddade oss i Kroatien i somras. Slipper man förstöra däcket som spray gör. Men funkar ju bara när det är ett riktigt hål.
Har ett sådant i bilen.
Sprej funkar ju bara om det är typ pyspunka från ett pyttelitet hål, inte så ofta det sker.
Nog vanligare man kör över skruvar och andra metalbitar som sätter sig i däcket, då är biltemakittet bra.
Funkar ju även för pyttehål såvida man hittar dem..


Med många nya bilar, inkl Tesla, ingår ju dock vägassistans. Så det är ju bara ringa dem och be dem transportera en till närmsta däckfirma.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jedis
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 07 maj 2023 02:08

Re: Punkterinsspray - funkar det?

Inlägg av Jedis »

Tesla har som sagt en tryckluftskompressor med tätningsmedel i webshoppen. Den har två slangar, enbart luft alternativt luft med luft med tätningsmedel beroende på vad man behöver. Har dock inte testat min än, men den ligger bra i förvaringsutrymmet under bagageutrymmet. Får man pyspunka pga. spik i däcket eller liknande så räcker det ofta att fylla med luft och sedan ta bilen till närmaste däckverkstad som gör en riktig lagning.

https://shop.tesla.com/sv_se/product/dackreparationskit
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3910
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Punkterinsspray - funkar det?

Inlägg av AAKEE »

taliz skrev: 01 okt 2023 12:06
Med många nya bilar, inkl Tesla, ingår ju dock vägassistans. Så det är ju bara ringa dem och be dem transportera en till närmsta däckfirma.
På Sveavägen i Tokholm, kanske.

Prova det på valfri plats av Muodoslompolo, övre Soppero eller någon annan centralort här uppe.

Minst 5h till bärgarn kommer, sedan bärgning till en däckverkstad som garanterat inte har rätt dimension hemma.

Reservhjul på burk plus kompressor är en nödlösning som mest troligt kommer förstöra trycksensorn och det kommer bli lite kletigt när däcket ska bytas sen.
Däckrepsarts kunde fungera, men ofta lite svårt komma åt under en låg bil utan domkraft mm. Och i -30C eller ösregn är man inte sugen på det ändå.


Har man ändå tagit domkraft rekommenderas reservhjul och verktyg.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Punkterinsspray - funkar det?

Inlägg av Teslared »

Jag såg en skruv sitta i bakdäcket på min gamla S80 vid Ikea, lät den sitta tills vi hade handlat färdigt. Tog sedan bort den och det pyste! Hade en sprayburk lagning i bagaget och använde den men det räckte inte helt så det fortsatte att läcka.
Fanns en mack i närheten så jag köpte 2 burkar, en för att täta ytterligare och en i reserv. Efter 2:a burken blev det tätt, körde ytterligare drygt 2000 mil med den "lagningen" innan jag bytte däck.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3910
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Punkterinsspray - funkar det?

Inlägg av AAKEE »

Teslared skrev: 01 okt 2023 17:40
Jag såg en skruv sitta i bakdäcket på min gamla S80 vid Ikea, lät den sitta tills vi hade handlat färdigt. Tog sedan bort den och det pyste! Hade en sprayburk lagning i bagaget och använde den men det räckte inte helt så det fortsatte att läcka.
Fanns en mack i närheten så jag köpte 2 burkar, en för att täta ytterligare och en i reserv. Efter 2:a burken blev det tätt, körde ytterligare drygt 2000 mil med den "lagningen" innan jag bytte däck.
Man ska ju fylla hel burk sedan köra en ordentlig bit så det får fördelas runt om, för att täta och att inte få obalans.
Borde räckt med en burk om du kört.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1830
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Punkterinsspray - funkar det?

Inlägg av BrooklynS »

Undvik spray.


Mycket bättre med en lagningssats med ”korvar”. Håller däckets livslängd ut om det görs rätt (inte svårt).

Har lagat massor av däck på det sättet, även på MC.
Tesla Y LR -22 EAP
Electron
Inlägg: 411
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Punkterinsspray - funkar det?

Inlägg av Electron »

tor-ake skrev: 01 okt 2023 09:38
Bästa alternativet är så klart att be sin bättre hälft kasta in ett av sommar/vinterdäcken, från garaget, i skuffen och komma och rädda en.
Samt givetvis garagedomkraften och fälgkorset. :P Nä, jag har ett kitt med grön slime och kompressor i frunken.
Nu satt hon med i bilen. Men om hon inte gjort det så tror jag nog att åka sisådär 200 mil fem å tbx är i överkant för att komma med reserdäck.
Model 3 LR -21
Electron
Inlägg: 411
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Punkterinsspray - funkar det?

Inlägg av Electron »

AAKEE skrev: 01 okt 2023 14:05
taliz skrev: 01 okt 2023 12:06
Med många nya bilar, inkl Tesla, ingår ju dock vägassistans. Så det är ju bara ringa dem och be dem transportera en till närmsta däckfirma.
På Sveavägen i Tokholm, kanske.

Prova det på valfri plats av Muodoslompolo, övre Soppero eller någon annan centralort här uppe.

Minst 5h till bärgarn kommer, sedan bärgning till en däckverkstad som garanterat inte har rätt dimension hemma.

Reservhjul på burk plus kompressor är en nödlösning som mest troligt kommer förstöra trycksensorn och det kommer bli lite kletigt när däcket ska bytas sen.
Däckrepsarts kunde fungera, men ofta lite svårt komma åt under en låg bil utan domkraft mm. Och i -30C eller ösregn är man inte sugen på det ändå.


Har man ändå tagit domkraft rekommenderas reservhjul och verktyg.
Ja står man i skogen mer än 10 mil till närmaste mack efter grusväg så är jag nog nöjd att kunna rulla vidare. Tar med lätthet att köpa ny trycksensor. Kan nämna att mobiltäckning (har Telia) var 0 och inget. Så man måste klara sig själv.

Ska kolla på kompressorlösniingen. Bra tips.
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3910
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Punkterinsspray - funkar det?

Inlägg av AAKEE »

Electron skrev: 01 okt 2023 20:14
AAKEE skrev: 01 okt 2023 14:05
taliz skrev: 01 okt 2023 12:06
Med många nya bilar, inkl Tesla, ingår ju dock vägassistans. Så det är ju bara ringa dem och be dem transportera en till närmsta däckfirma.
På Sveavägen i Tokholm, kanske.

Prova det på valfri plats av Muodoslompolo, övre Soppero eller någon annan centralort här uppe.

Minst 5h till bärgarn kommer, sedan bärgning till en däckverkstad som garanterat inte har rätt dimension hemma.

Reservhjul på burk plus kompressor är en nödlösning som mest troligt kommer förstöra trycksensorn och det kommer bli lite kletigt när däcket ska bytas sen.
Däckrepsarts kunde fungera, men ofta lite svårt komma åt under en låg bil utan domkraft mm. Och i -30C eller ösregn är man inte sugen på det ändå.


Har man ändå tagit domkraft rekommenderas reservhjul och verktyg.
Ja står man i skogen mer än 10 mil till närmaste mack efter grusväg så är jag nog nöjd att kunna rulla vidare. Tar med lätthet att köpa ny trycksensor. Kan nämna att mobiltäckning (har Telia) var 0 och inget. Så man måste klara sig själv.

Ska kolla på kompressorlösniingen. Bra tips.
Exakt, står man bra till och det inte är akut kan man ju nyttja Tesla mfl.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Punkterinsspray - funkar det?

Inlägg av Teslared »

AAKEE skrev: 01 okt 2023 17:46
Teslared skrev: 01 okt 2023 17:40
Jag såg en skruv sitta i bakdäcket på min gamla S80 vid Ikea, lät den sitta tills vi hade handlat färdigt. Tog sedan bort den och det pyste! Hade en sprayburk lagning i bagaget och använde den men det räckte inte helt så det fortsatte att läcka.
Fanns en mack i närheten så jag köpte 2 burkar, en för att täta ytterligare och en i reserv. Efter 2:a burken blev det tätt, körde ytterligare drygt 2000 mil med den "lagningen" innan jag bytte däck.
Man ska ju fylla hel burk sedan köra en ordentlig bit så det får fördelas runt om, för att täta och att inte få obalans.
Borde räckt med en burk om du kört.
Ja det var ju det jag gjorde! Läckte fortfarande efter en burk fast mycket mindre, därför ytterligare en burk.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5464
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Punkterinsspray - funkar det?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Funkar punkteringsspray på däck med ljuddämpningsskum på insidan av däcket?

En däckhandlare jag pratade med sa att det inte funkar. Det enda som händer är att man förstör TPMS-ventilen men det fortsätter att läcka luft.

Någon som kan bekräfta eller dementera?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Olten
Teslaägare
Inlägg: 128
Blev medlem: 31 jul 2021 00:12

Re: Punkterinsspray - funkar det?

Inlägg av Olten »

Ingen erfarenhet av själva punkasprayen men jag har alltid Ryobis +18 kompressor med laddat batteri med i bilen. Går att ställa in på önskat tryck och är mycket exakt och man slipper sladd och elände. Pumpar ju också cyklar, bollar, madrasser mm

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... lsrc=aw.ds
Skriv svar